Jump to content
Sign in to follow this  
mbh

Kvinner versus menn i Stabæk

Recommended Posts

Er det et paradoks at klubben arrangerer pride hvert år, samtidig som de lar kvinnedelen av klubben gå for lut og kaldt vann?

Jeg synes det er meget rart at man ikke har klart å skape litt mer interesse rundt det å ha et topp, kvinnelag i Bærum. Å sponse et kvinnelag burde i utgangspunktet være mye mere interessant for en del av kunnskapsbedriftene i kommunen, sammenlignet med å sponse et middels (minus) herrelag.

Har vi et styre som har et ektefølt engasjement for kvinnefotballen. Det bør starte der før det filtrerer nedover i vår organisasjon. 

Gigantklubbene satser stort på sine kvinnelag og det er jo veldig bra, men så sitter man dessverre igjen med følelsen av at eget lag har gått for lut og kaldt vann de siste par årene.
Laget har feks. «blødd» kvalitets spillere og det som er hentet inn for å erstatte disse er dessverre ikke på noen måte av samme kvalitet, (dog vi har unge talenter som på sikt sikkert kan ta steget opp, men dette krever riktig satsing og backing fra klubb og støtteapparatet).
Utad så virker det som de som sitter på lommeboken i klubben, har ikke stilt med nødvendige midler til fortsatt satsing, men heller styrt mot en kontrollert avvikling...

Er det rart det går helvete med laget da?

Skulle gjerne sett at klubben gikk ut med hva de tenker om satsingen i første divisjon neste år, går man for å bli «listefyll» eller satser man hardt på å vinne førstedivisjon og muligheten til å rykke direkte opp igjen til det gjeve selskap...?

Nå for tiden er det aktuelt med begrepet grønnvasking i forbindelse med klima. Jeg er sikker på at klubbens engasjement for de homofile er en tilsvarende "homovask". 

Mye i klubben bærer preg av tanker fra reklamebyrå. Man er opptatt av hva som selger, og er ikke ekte engasjert i det som fremstilles som klubbens verdier.

Så, hva gjør man med dette? Jeg har sponset herrene de siste årene med et relativt lite beløp. Kontrakten med klubben går ut i år, og jeg skal i et møte angående en eventuell forlengelse om et par uker. Jeg tenker jeg heller burde flytte pengene over til damene, men ikke hvis klubben fortsetter det styrte løpet ned i dass.

Jeg lurer også på hva kommunen mener om dette. De burde jo egentlig være veldig opptatt av at det er en balanse mellom herrene og damene.

Det er mye å ta takk i for den som kan.

Problemet er at man hører det ene en dag, og noe annet en annen dag. Budstikka hadde vel to artikler som gå helt forskjellig inntrykk. 

Sportslig leder hadde tydeligvis fått beskjed om at man skulle rett opp igjen, og at det skulle satses, men så må ASet godkjenne det, og de er ikke kjent for å være vennlig innstilt i forhold til kvinner. Også i klubbstyret sitter det minst en som er veldig negativ (Jeg vet ikke hvem). Samtidig er det en i styret som er veldig engasjert i kvinnefotballen. Er selv interessert i å gå inn med et mindre beløp, men må jo vite at det skal satses, og at ikke det jeg går inn med fører til at man stryker et tilsvarende beløp fra annet hold.

Jeg er også redd for at mer penger inn fra en kilde, bare fører til tilsvarende mindre penger fra en annen kilde. Det virker som man burde melde seg inn i klubben og sørge for skikkelige endringer på generalforsamlingen/årsmøtet.

Jeg har lyst til å komme med en liten oppklaring i denne debatten som utelukkende er basert på fakta:

Stabæk Fotball AS har hatt en avtale med klubben siden 1997 som innebærer at de eier alle kommersielle rettighetene til Stabæk Fotball herrer og Akademi gutter. Dette innebærer medieinntekter, sponsorinntekter, billettinntekter, spillersalg m.m. fra herresiden. Som motytelse er de ansvarlige for hele kostnadsbudsjettet for A-lag herrer og Akademi gutter. De er altså ikke ansvarlig for damer/jenter eller bredde. Gjennom disse årene har ulike aksjonærer lagt inn mange millioner av egen lomme. Alle aksjonærene er utelukkende forpliktet til å dekke kostnadene for gutter/herrer. Det har ikke blitt hentet ut noe utbytte fra disse aksjonærene pr. i dag, selvom det selvfølgelig hadde vært ønskelig med noe avkastning på innskutt kapital. Sånn fungerer det i alle klubbene i Eliteserien som har en avtale med et AS. Det er regulert av NFF  

De siste ti årene har SFAS totalt dekket minst 15-20 millioner for kvinnelaget + at de dekker de fleste kostnadene for ansatte og all drift på Nadderud. Dette er ikke noe de har behøvd å gjøre og handler om velvilje. Den er der fortsatt, men på et tidspunkt må klubben klare denne delen av driften selv.

Klubben som er ansvarlig for bredde og jenter/kvinner har ingen egenkapital og veldig små inntekter utover andelen de får av sponsorinntektene i klubben. Bredden driftes med et lite positivt resultat  

Enhver satsing på dagens kvinnelag må derfor finansieres av aksjonærenes private lomme. Med de økonomiske utfordringer aksjonærene har med å finansiere herrelaget, kan hverken jeg som leder eller dere som supportere kreve at de skal bruke penger på dette. Vi lever derfor på deres velvilje. 

Et alternativ kan være å opprette et eget AS på kvinnesiden med folk som ønsker å investere i kvinnefotball. Der vil dere alle være velkommen til å delta hvis noen tar initiativ til dette. Hvis ikke må vi tenke tæring etter næring og håpe at flere kommer på kamp og betaler sine billetter samt sponsorer som ønsker å sponse kvinnefotball. Heldigvis er det flere bedrifter som viser interesse for dette nå. 

Hvis noen ønsker å gi penger som øremerkes kvinnelaget, skal vi sørge for at pengene går dit. Men for en virkelig seriøs satsing snakker vi endel millioner og da kan vi ikke være avhengig av gaver på sikt. 

Jeg tror alle ønsker, som dere, at vi hadde enda større rammer for vår kvinnesatsing og kunne bli et topplag. Men noen må være med å betale for dette når klubben ikke har noen egne penger. 

Takk, da fikk vi vel det svaret vi ikke ønsket :(

Men det må da fortsatt være bedre at folk går inn med 100000 enn ingenting?

8 minutter siden skrev sexxes:

Takk, da fikk vi vel det svaret vi ikke ønsket :(

Hva tenker du på? Var vel bare fakta her og ingen beslutninger?

42 minutter siden skrev Jon:

De siste ti årene har SFAS totalt dekket minst 15-20 millioner for kvinnelaget

Har dette vært dekket gjennom lån eller rent kapitalinnskudd?

37 minutter siden skrev Jon:

Hva tenker du på? Var vel bare fakta her og ingen beslutninger?

Ja, det er nok fakta. Skulle dog ønske at fakta var noe annet. Det er det som er trist. 

Kjenner jeg er itt nysgjerrig på hva andelen av sesongkortet mitt som går til damene, og grasrotandelen...

22 minutter siden skrev Nr14:

Har dette vært dekket gjennom lån eller rent kapitalinnskudd?

Det er dekket av driftsbudsjettet. Hverken klubben eller AS har pr. i dag noen gjeld bortsett fra et mindre driftslån på anlegg. 

5 minutter siden skrev sexxes:

Ja, det er nok fakta. Skulle dog ønske at fakta var noe annet. Det er det som er trist. 

Det er nok de fleste enige om. Vi må få flere til å komme og se på kvinnefotball i Norge. Da kommer det også flere sponsorer. 

@Jon Hvorfor mener du at det må opprettes et AS for en satsing på kvinnene. Jeg mener fokuset på "investering" bare er tull, og er egentlig provoserende. Det er ingen som har tjent på investeringer i norsk fotball over tid. 

Jeg mener organiseringen burde foregå gjennom klubb/forening hvor alle er velkommen til å være medlem og til å delta etter evne og lyst. Fokus på aksjonærer er visvass når det ikke er noen mulighet til fortjeneste. Den andre grunnen til organisering som aksjeselskap er å begrense ansvaret til de involverte. Det provoserer meg når man snakker om en emisjon rundt herrelaget. Det finnes kun idioter som tror det er penger å tjene på en slik investering.

5 timer siden skrev Jon:

Det er dekket av driftsbudsjettet. Hverken klubben eller AS har pr. i dag noen gjeld bortsett fra et mindre driftslån på anlegg. 

@Nr14, var det egentlig svar på spørsmålet ditt?

AS’et hadde i 2018 regnskapet en samlet gjeld på 15,4 Mnok - dersom de ikke har gjeld - hva er det da?

45 minutter siden skrev @ringo:

AS’et hadde i 2018 regnskapet en samlet gjeld på 15,4 Mnok - dersom de ikke har gjeld - hva er det da?

Vi er nå i 2019. La oss ta en kopp te på brakka😉!

2 timer siden skrev Jon:

Kan du ikke heller svare på spørsmålet på forumet?

9 timer siden skrev Jon:

Hva skjedde med emisjonen? Er det også informasjon som vi må en og en på brakka å drikke te for å få vite?