Gå til innhold

Tribuneliv 2020 (Coronastyle)


Harry
 Del

Anbefalte innlegg


1 time siden skrev Flexi Knut:

Fake supporterlyd er et hån av fotballens aller helligste verdier. Det er å gi forbund og TV-kanaler et påskudd for at enda mer kan tilpasses deres egne behov. I den grad alle fotballsupportere skulle stå samlet under én og samme parole, så bør det være denne. Fotballsupportere er ikke bare noe bakgrunnsgreier TV-kanalene kan justere som de vi – det er lufta og blodet som hele sporten lever av. Fotball-Norge og -verden har godt av å se hvor kjipt fotball uten supportere er, rett og slett bare for å skjønne hvor uvurderlige fansen er – og at mer burde tilpasses fansen, og ikke vice-versa. 

På disse La liga sendingene, er det vel strengt talt ikke supporterlyd, men en slags stadion"buzz" som ligger i bakgrunn. Slik som vel det normaltsett er på alle kamper fra de større europesike ligaer. Det, contra en la manga stemning tar jeg 10 av 10 ganger.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her er fordelingen av 200 plasser for Mjøndalen:

- 80 plasser går til supporterklubben 3050 og stemningsskapene fans. Fordelingen gjøres av supporterklubben med vekt på syngende medlemmer med sesongkort.

- 60 plasser fordeles på øvrige sesongkortholdere. Her blir det loddtrekning og de heldige blir kontaktet og må bekrefte at man ønsker å benytte plassen.

- 60 plasser fordeles på samarbeidspartnere og interne gjester. Fordelingen gjøres av klubben.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjønner ikke helt hva man er så redd for her. At bakgrunnslyd skal være så mye bedre at man bestemmer seg for å stenge fansen ute for alltid og bare kjøre bakgrunnslyd? Det kommer aldri til å skje, selv i en kynisk verden er fansen og billettinntekter en av de viktigste kildene. Dette her handler om å gjøre noe midlertidig frem til supportere kan slippe inn igjen. Syngende supportere må vel også synes det er kjedelig å sitte å se på en kjedelig kamp? Eller er man fornøyde å tenker "yes, nå får de se hvor kjedelig det er uten oss". Minner om at ingenting av dette er gjort for å straffe supportere, klubber eller for at TV-kanaler skal tjene penger, eller andre konspirasjoner - dette er tross alt bare tiltak i kampen mot corona...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev odd:

Jeg ser virkelig ikke problemet med at TV-kanaler som bruker miliarder av kroner på å vise fotballkamper gjør sitt beste for å skape et best mulig produkt.

Hva annet skal vi be dem droppe?

  • Kommentatorer? Ekte fotballkamper har ikke kommentatorer, men man kan til nød få en repeater som simulerer sidemann som klager på at gutta ikke jobber.
  • Klokke som viser spilletid? Alle vet at stadionuret stopper på 90:00. Ingen grunn til å vise overtid til TV-seerne heller.
  • Repriser? Gud forby! Fotball handler om øyeblikket. Om du ikke får med deg hva som skjer, kan du heller se et kort klipp på mobilen etter kampslutt.

For oss som frekventerer Nadderud kommer det også et krav om at hvert 5. minutt må evt stadionlyd avbrytes av reklame for en av TV-kanalens samarbeidspartnere. Det er tross alt noe man må lide seg gjennom på ekte fotballkamper.

Hvis det viser seg at computergenerert stadionlyd gir bedre TV enn ekte supportere er det nok bedre å ta en titt i speilet enn å klage på TV-kanalene. Og om det ikke gir et bedre produkt: Hva er problemet?

Siden du har så sympati med TV-kanalene: Hvor går grensen for at det blir et bra nok TV-produkt for TV-kanalene? 200 stykker på stadioen er tydeligvis ikke nok. Hva med med 500 tilskuere? Eller hvorfor ikke bare fast legge på lyden fra 50000-tilskuere-oppgjøret mellom Lazio-Roma, selv når man er tilbake på normalen? Det blir jo et mye fetere produkt for TV-kanalen i stedet for 3500 tilskuere på Nadderud hvor lyden uansett bare forsvinner ut av kortendene på stadioen.

Faen heller: Gi meg Nadderud stadion slik det er! La meg høre de 200 tilskuerene som er der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev kuk:

Faen heller: Gi meg Nadderud stadion slik det er! La meg høre de 200 tilskuerene som er der.

Hva om de 200 ikke synger? Hva om de 200 har med sitteunderlag og vanter? 

For vi kan vel begge være enige i at det er en del av dem. 

Ser ikke helt verdien i det ass. Sitte på puben og se på kamp med kun rop fra spillere og noe enkle rop her og der, med en litt tafatt kommentator oppå.. nei faen heller.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev Mikkel:

Hva om de 200 ikke synger? Hva om de 200 har med sitteunderlag og vanter? 

For vi kan vel begge være enige i at det er en del av dem. 

Ser ikke helt verdien i det ass. Sitte på puben og se på kamp med kun rop fra spillere og noe enkle rop her og der, med en litt tafatt kommentator oppå.. nei faen heller.. 

Håper du kødder

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev kuk:

Siden du har så sympati med TV-kanalene: Hvor går grensen for at det blir et bra nok TV-produkt for TV-kanalene? 200 stykker på stadioen er tydeligvis ikke nok. Hva med med 500 tilskuere? Eller hvorfor ikke bare fast legge på lyden fra 50000-tilskuere-oppgjøret mellom Lazio-Roma, selv når man er tilbake på normalen? Det blir jo et mye fetere produkt for TV-kanalen i stedet for 3500 tilskuere på Nadderud hvor lyden uansett bare forsvinner ut av kortendene på stadioen.

Faen heller: Gi meg Nadderud stadion slik det er! La meg høre de 200 tilskuerene som er der.

Kjør på med Lazio-Roma om det blir det beste!

Hva blir et godt TV-produkt? 

Jeg tenker at stadionlyd som er "ekte" vil trumfe kunstig lyd fra en spillgenerator. Å høre reaksjonene til supporterne er jo noe av greia. "Nå roper Stabæk Support på Azemi (eller hvem vi enn vil ha inn for å score mål..)" hører med. Jeg personlig tar heller vanlig Nadderud-lyd enn en jevn summing tapet i Spania. Så får vi bare håpe at folk flest er enige med oss?

Jeg mener også at litt bakgrunnsstøy er bedre en La Manga-følelsen, så får de finne den balansegangen du etterlyser. Men for å ødelegge med fakta.. Er dette et reelt problem? Jeg har ikke sett noen planer for å legge på kunstig lyd?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selv om Coronasituasjonen er kjip og vi bare kan være 200 stykk, er det ihvertfall en ting jeg ser som positivt.
Stabæk support er uten tvil de som lager mest lyd per supporter, på kamp.

Vi er kanskje ikke flest på kamp, til enhver tid, men vi lager mest liv og stemning, samt har de beste sangene.

Ta laget fra bartebyen som eksempel. Bare tenk så ensformig og søvnig lyd de lager. Dette til tross for at de er x antall ganger flere enn oss (enn så lenge).
Nå er det ikke sikkert man kommer til å høre de i det hele tatt.

Ikke bare skal vi vinne kampen på banen, men på tribunen skal vi vinne hver eneste gang!
 

Kom igjen nu, nu kjör vi!

Alltid uansett

Lenke til innlegg
Del på andre sider


TV2 legger ut en føler rund premier league.

Altså i filmverden har en jo Foley artist, som lager fake lyd. Skjønner ikke hvorfor vi kan ha det i korona-verden ? Blir litt som at en kun kan feste til "live" musikk. DJ er jo bare fake ?

image.thumb.png.1d317651f28598f47fce3f4a58442a64.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Posse:

Godt skrevet, selv om jeg ikke heeeelt deler ditt syn. Er det noe corona har lært oss er at digitale-møter, digitale-kaffer, digitale-konserter eller digitale-dater, er noe dritt. Folk har et iboende behov for å være sammen, det digital erstatter ikke det.

Men du verden som jeg savnet nadderud etter å ha lest det du skrev. Stå der å rope og brøle og kjenne på adrenalinet, bli forbanna over tap og bli euforisk etter seier. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev zuza:

Sarpsborg med stående supportere tett inntil hverandre på eget felt!?

 

1 time siden skrev atleten:

FHI er ikke så bekymret for tap av trøndere.

Sett inn særpinger

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Akkurat nå skrev zuza:

Sarpsborg med stående supportere tett inntil hverandre på eget felt!?

Nff kommer garantert til å reagere. De brøt opp RBK sin «klynge» 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev jensemann:

Enig. Og det bør legges til at snittalderen sannsynligvis var godt oppe på 50-tallet.

Fra risikosupportere til risikogruppen

Dere hørtes bra, og dere hadde fortjent en etterlengtet scoringsjubel.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tribuneliv 2020 (Coronastyle)
×
×
  • Opprett ny...