Gå til innhold

Sandeford - Stabæk I Cupen


I A Hagen
 Del

Anbefalte innlegg


Dette er "catch 22":

- Sandefjord kommer til cupkamp med solid serieseier = topp selvtillit, høy motivasjon og sikkerhet, masse cupinspirasjon, killing instinct i forhold til et TL-lag

- Sandefjord kommer til cupkamp med overraskende tap fra en seriebunner = revanasjelyst , geara på å vise hjemmepublikum, visshet om at tapet for Raufoss kom på bortebane, fortsatt høy selvtillit pga sesongresultatene, fortsatt mye cupinspirasjon, fortsatt killing instinct i forhold til et TL-lag

 

Den (som alltid) grundige og spennende analysen før match (på hovedsiden) åpner etter min mening for at Stabæk burde koste på! Stå høyt fra første pipeblås. Har i grunnen aldri skjønt hvorfor bortlag automatisk legger seg bakover. En knalloffensiv satsing (kanskje overraskende for Sandefjord) fra start av,,, det kan gjøre susen. Tidlig bortemål + etterfølgende tøft og pågående bruddspill i midtbaneleddet (fra de blaa) = frustrasjon hos hjemmelaget.

 

Da nærmer vi oss Ullevaal................ IGJEN (og der har aldri Sandefjord vært, annet i kvalikkamper... )

:D

Endret av palau
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Sandefjord sliter stort med sykdom og skader, det er derfor ganske usikkert hvilket lag de kommer til å stille. Særllig offensivt har de mange mulige varianter. Spillet deres vil variere med hvem som spiller... Men fellesnevneren er fart. Dersom vi velger å stå høyt så vil de får mye bakrom å angripe i, og hurtigheten deres i angrep overgår hurtigheten til forsvaret vårt. Det er en gambel å stå høyt mot et sånnt lag, men den som intet vårger intet vinner. osv.

 

Men å gi fredriksen en karamell i starten av kampen, med løfte om mer hvis han i det hele tatt vurderer å passe ballen fremover banen ;)

 

Men det er interessant å registrere at Sandefjord også sliter litt med skader i det bakre ledd, der er ikke alternativene så mange som på topp. Augustson fikk en smell i hodet mot Raufoss og er kanskje ute... Både Augustson og Døhli er vrakgods fra eliteserien, så selv om de har strammet opp den defensive organiseringa så er det ikke et eliteserieforsvar vi møter på søndag.

 

Mitt forslag til lag: 442

Jon

Morten, Kjølø, Muri, I.A.

Ohr, Andresen, Tom, Sammy

Veigar, Finsi

 

Tom inn i midten for å legge press på fredriksen, da må Sammy dessverre ut på vingen igjen. Det betyr at det ikke er plass til Henning og Finsi tar plassen i angrep.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Er egentlig enig i det, men jeg er en av de som nekter å gi opp håpet på at det skal løsne for Finsi jeg da...

 

Hva med å dumpe Veigar å satse på Finsi og Eirik på topp???

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp

 

QUOTE (@ringo @ 12. Aug 2004, 09:09)

 

 

Er egentlig enig i det, men jeg er en av de som nekter å gi opp håpet på at det skal løsne for Finsi jeg da...

 

 

 

 

Mener du fortsatt at han er UNG og LOVENDE?

 

Tja kanskje ikke så ung lenger... :P

Men jeg mener han har det som skal til for å bli en god spiss likevel. I fjor var han offensiv og sa han skulle score 10 mål. Det gjorde han også. I år er han plutslig mer beskjeden. DEt virker for meg ikke naturlig og jeg retter igjen kritisk søkelys på trenerjobben som er gjort i vinter.

 

Generellt så kan man si at. Noen spillere kan misse mange sjanser i trening, men likevel score i en kamp, andre igjen kan score masse på trening, men ikke lykkes i kamp. Det er derfor åpenbart mer som skal til for å bli en godt avslutter enn å ha et godt skudd. Det er viktig at treneren er god til å identifisere en god målscorer for så å maksimerer potensialet til denne spilleren.

 

Det er fire karakteristikker som en god målscorer bør inneha:

1. Evnen til å avslutte med hurtighet og presisjon.

2. Være på rett sted til rett tid.

3. Ta vare på muligheten, aldri nøle med å avslutte.

4. Ha selvtillit til å avslutte selv under press, og fortsette å gjøre dette selv om han bommer.

 

De to første karakteristikene er eksempler på tekniske og taktiske ferdigheter som kan trenes. Som en fotballærer må treneren kontinuerlig trene angriperen til å bedre sin teknikk og skuddkvalitet. En effektiv spiss trenger å ta i mot ballen, legge til rette for og avslutte så hurtig som mulig. Derfor er det viktig å hele tiden terpe på avslutningskvalitet og possisjonering med angriperene.

 

De to siste karakteristikkene involverer trekk ved spillerene psyke, som er medfødt hos gode avsluttere. Det er i bestefall svært vanskelig å lære bort disse karakteristikkene til en spiller. Det er derfor viktig å observere og identifisere hvilke spillere som innehar disse karakteristikkene. (Jeg mener Finsi langt på vei er en slik spiller.)

 

En målscorer har et naturlig instinkt i forhold til å vite hvor åpningene finnes og hvor målet står. Målscoreren er ikke redd for å ta sjanser eller dårlige skudd og lar seg ikke påvirke av at dette resulterer i negativ feedback fra medspillere, trenere og/eller fans. Det krever en sterk psyke og selvtillit. Kall det gjerne en vilje til å stå frem, ta steget opp, legge hodet på blokka etc.etc. (Jfr løftet om 10 mål, eller Gudmunson året før.) Man må takle, ja kanskje til og med digge forventningspresset. Gode målscorere har ofte et stort ego, de forstår at de kan risikere å spille dårlig i 89 minutter for så å bli helten ved å score det avgjørende målet i kampens siste minutt. De finner en måte å gi motstanderen et siste stikk ved å lure rundt motstanderens mål stadig på jakt etter åpninger.

 

Det blir derfor trenerens jobb og:

 Identifisere de spillerene som innehar gode avslutteregenskaper.

 Utarbeide øvelser for å forbedre disse ferdighetene.

 Utarbeide og utnytte offensive spilleplaner for å utnytte disse ferdighetene.

 Motivere spillerene til å maksimere disse ferdihetene. (Som Sundgot bli stående igjen etter trening og tren avslutninger, HVER dag!)

 

 

@ringo

Som gleder seg til HAKA i kveld!

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra innlegg, @ringo! Husk forresten å ha mobtiltlf tilgjengelig dersom Ingo ringer for inspill til ny spiss :lol:

 

For å ta dette med selvtillit: Når Finsi sa at han skulle score 10 mål før 2003 sesongen så satte han seg et mål, noe å strebe mot. Ved å uttale det offentlig skapte han også forvetninger om han skulle oppnå dette. Som deg, @ringo, har jeg også bitt meg merke i at et slikt mål har han ikke satt seg foran denne sesongen. I hvertfall ikke kommunisert det offentlig slik at jeg har snappet det opp. Jeg trekker igjen frem Dioh Williams (beklager...). "Jeg skal score 25 mål denne sesongen" er et utsagn jeg har veldig sansen for. Han viser at han er offensiv og har selvtillit. Og han vet at for å oppnå dette kan han ikke sentre hver gang han nærmer seg 16-meteren. Han må skyte. Gang etter gang. Noen ganger blir det mål, andre ganger ikke. Men det blir ikke blir mål dersom en ikke forsøker!

 

Jeg antar at dette er en av de viktigste oppgavene til Aalbu. Mener å se at selvtilliten i laget har blitt stadig bedre den siste måneden. Håper og tror at den utviklingen fortsetter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser på www.sandefjords-blad.no idag at Dokken ber hjemmepublikumet pipe og bue ut motstanderlaget på søndag. Dette er en moden mann med sterke meninger og virkemidler det lukter svidd av!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


ja, mest sannysnlig er det nok det!

 

men fra spok til alvor; sandefjord suger for tiden! saa hvorfor i helvete skal vi ikke kunne gruseknuse dem? Haka er jo et langt bedre lag enn sandefjord og etter det jeg har lest og faatt rapporter om vant vi jo 3-1. og martin ekke utvist mot sandefjord! saa detta gaar straka vegen til enda et flott oppgjor paa ullevaall

Lenke til innlegg
Del på andre sider


ja, mest sannysnlig er det nok det!

 

men fra spok til alvor; sandefjord suger for tiden! saa hvorfor i helvete skal vi ikke kunne gruseknuse dem? Haka er jo et langt bedre lag enn sandefjord og etter det jeg har lest og faatt rapporter om vant vi jo 3-1. og martin ekke utvist mot sandefjord! saa detta gaar straka vegen til enda et flott oppgjor paa ullevaall

Jasaa smaaen, kommet deg til Statene nå. Nydelig da.

 

Vi faar haape paa seier i Sandefjord, sender deg en update paa sms jeg.

 

"Im Knut" - hehe.

 

Kos deg.

 

SB

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Neida, ikke mange stygge kommentarer der nei. Virker nesten som artikkelforfatteren har tatt en posisjon som underlegen for å få deres egne patrioter ned på jorda. Bl.a. ved å forklare flere ganger at Stabæk er bedre enn tabellposisjonen tilsier, og poengtere at Sandefjord tross brakseieren er dødlige (raufoss-kampen). Her skal ingen forvente seier nei....hehe. Men artikkelen var fin den.

 

Stabæk, denne klarer dere!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

Sandeford - Stabæk I Cupen
×
×
  • Opprett ny...