Jump to content

Zlatan

Bruker
  • Posts

    22
  • Joined

  • Last visited

Reputation

63

Previous Fields

  • Klubben i mitt hjerte
    Stabæk

Recent Profile Visitors

395 profile views
  1. Dette er tråden jeg har ventet på, og lurt litt på hvordan jeg selv skal formulere. Jeg har gått lei av stemningen på Hovis, og hver gang drar jeg hjem med en følelse av at hit trenger jeg ikke dra mer. Men, jeg er selvsagt tilbake til neste hjemmekamp. Etter forrige hjemmekamp, da vi inntok sisteplassen på tabellen, dro jeg hjem og skrev et utkast til ett eller annet. Og jeg klipper derfra nå. Beklager på forhånd for overdreven bruk av komma. Kan vi ikke sammen, nå!, bestemme oss for at vi, i alle fall skal snu det. At vi skal juble for de som prøver heller enn å stønne av at forsøket mislykkes. Kan vi ikke stille oss bak gutta heller enn å stå over dem med pisk og kjeft. Idrettsutøvere formulerer det ulikt, men "Pølsa" sier feks. "smil genererer fokus" og forskning peker på at man kan få 1-2 % bedre utholdenhet av å smile under aktivitet. Vi kan bidra til å fjerne det smilet, dersom vi stønner og kjefter hele tiden. Eller vi kan opprettholde en følelse av at det tross alt er fotball, viktig nok, men tross alt lek og moro. Under korona har det vært spilt fotball for tomme tribuner, som har gitt muligheten for en rekke studier av effekten publikum har på prestasjon. Det er særlig to studier jeg vil trekke frem: 1. Hjemmebanefordelen falt med nesten 10 prosentpoeng. Hjemmelag vant altså signifikant sjeldnere i perioden uten publikum. Dette er i tråd med antakelser fra før korona også, og viser at et hjemmepublikum kan ha en stor positiv effekt på prestasjonen til laget. 2. For enkelte spillere ble prestasjonen bedre: Studien viser hvordan mørkhudede spillere presterte bedre med tomme tribuner. Og det er selvsagt en lang vei fra rasisme til de utropene og stemningen på Nadderud. Rasisme er mange hakk mer alvorlig og vi ikke skal tolerere. Men, det bør likevel være mulig å trekke en parallell og peke på at fravær av negativ påvirkning har en positiv effekt. Før dette blir en ren akademisk diskusjon, så vil jeg konkludere med mine håp og ønsker. Jeg tror rett og slett det er på tide å trekke frem den gode gamle klisjeen: "Elsk meg mest, når jeg fortjener det minst." Både fordi det er nå vi trenger det, og fordi det rett og slett kan ha en direkte effekt på det som skjer på banen. Og nå trenger klubben vår og spillerne våre litt kjærlighet. Så la oss møte opp neste onsdag, med en innstilling om stå bak gutta. Juble for de som prøver, gjøre det lettere å ta det ekstra løpet og fyre opp så det gis det lille ekstra i neste duell. Det verste som skjer, er at vi rykker ned med god stemning på tribunen.
  2. Jeg liker denne tråden. Og jeg liker ideen om at spillere og ledere i klubben blir mer synlige. Håper fokuset kan være litt rettet mot å skape god stemning, feks be om historier fra tidligere kamper. Jeg ville feks ha fortalt om min første kamp på Nadderud. Vi som er på kamp nå, og vil være på Nadderud enten det er Obos eller Eliteserie neste år, bør også kunne tenke litt på hva slags stemning vi vil ha på Nadderud. Vil vi ha en overvekt av: "Herregud! *Stønn*" eller vil vi være den støttende faktoren som både gjør at det er hyggeligere å være på stadion og på banen?
  3. Åpenbart Tror man må få spillerne til å se på seg selv som toppidrettsutøvere, tidlig. Og på den måten bli den største eksperten på sin egen trening. På samme måte som det tar år å bygge opp kapasitet i verdensklasse, tar det noen år å bygge opp kunnskapen som skal til. Skikkelig bra blir det når du får utøvere som spør hvorfor de skal gjøre ett eller annet, og er genuint nysgjerrig, ikke bare spør fordi de ikke har lyst eller ork.
  4. Trening er gratis ja. Og det meste av kunnskap er nokså lett tilgjengelig i norsk idrett. Som tidligere idrettsutøver har jeg selv lært masse fra andre utøvere. Men inntrykket var at fotball visste best selv. For å ta Ingebrigtsengutta, så trener ikke de mest i norsk idrett. Langt derifra. Men, de har bygget opp en kapasitet til å kunne gjøre mye av treningen sin på konkurransefart. Også er de veldig gode til å måle belastningen, så de ikke får for lang restitusjonstid etter kvalitetsøktene sine. Oversatt til fotball innebærer det at man må kunne trene med høy intensitet, uten å makse hele tiden. Det er veldig stor forskjell på hvor lenge man må restituere etter en økt som er klin-maks kontra en som er tett oppunder. Ved siden av dette må man vedlikeholde grunntreningen. Det er derfor Jacob løper intervaller (intervaller er ikke ensbetydende med 4x4) etter å ha konkurrert. Konkurransen er i seg selv litt kort til å bidra til utvikling, så noe mere mengde må på.
  5. https://www.norsk-tipping.no/artikler/lotto-maskin-tipper-pa-eliteserien Troverdig kilde har denne tabellen
  6. Det er nok feil info du har der! Etter sesong er det noen uker med morro renn og fest, så en rolig ferietid fram til slutten april før det er fullt kjør igjen! Hvor det også trenes over dobbelt så mange timer som i sesong per mnd Her har dere begge rett og galt. Det er nok utøvere i dette landet til at noen gjør det ene og andre det andre. Brødrene Aukland har for eksempel enkelte år brukt våren til å gå 11-timersturer(!) Mens enkelte andre vet vi fester mer. Hva gjelder å bygge kondisjon til å stå de siste 10 min av kampene, er noe av det man kan ta med fra kondisjonsutøvere fra det som må omtales som vellykkede idretter, skøyter, langrenn, roing, padling, at de bruker mye tid på å bygge en god base. Det vel heller ikke dristig å påstå at det i disse idrettene trenes langt mer enn i fotball. Dette til tross for at mange av disse utøverne (med klart unntak for langrenn) jobber eller studerer ved siden av. Selv har jeg trent opptil 25-30 timer i uken ved siden av ett fulltidsstudie. Og, jeg kan ikke stresse det nok, kondisjonstrening er gratis.
  7. Det hadde vært et statement fra en supporterklubb jeg ikke hadde ønsket å være medlem av. Glad for at det ble Birger, det er lite å utsette på den innsatsen han har vist i år.
  8. Rosenborg har sagt at de gradvis øker treningen med 20 % årlig for å prøve å ta igjen det tapte i form av form og ferdigheter i norsk Fotball. Dette er noe vi og flere har godt av å følge etter. Men det skjer vel ikke desverre. Bare Bob som kjørte gutta skikkelig. Trening er gratis, noe som vel bør passe oss bra.
  9. Slik var det i fjor i hvertfall. Rosenborg vant cupen, og E-plassen gikk ikke til tapende finalist i cupen, Sarpsborg, men til 4.plassen i ligaen Odd. http://www.dagbladet.no/2013/09/20/sport/fotball/champions_league/europa_league/uefa/29376605/
  10. Foreslår å trene mer, generelt. Så gutta er i litt bedre fysisk form. Det er gratis å trene.
  11. Det er vel strengt tatt en enighet i at fotballnorge som helhet trenger feil og for lite. At de andre i Norge trener lite er jo like gjerne et argument for at vi skal trene mer. Da kan man jo virkelig oppnå en fordel.
  12. Er nok de 2 siste punktene der, banene står der og trenerne er fast ansatt! Det er også gratis å tenke alternativt, all treningen trenger ikke foregå på styrkerom eller kunstgress bane! Hva med å lære litt av utholdenhetsidrettene jmf utholdenhetstrening preseason og hockey i form av fysisk og ikke minst de årlige testene både de og alpinistene har... Hvor mange timer og økter består en vanlig uke av?
  13. Word, gleder meg, men kjenner at jeg gruer meg mest Det er mer å vinne en å tape her. Vinner vi er det syv poeng ned til LSK. Taper vi, er det fortsatt ett poeng ned. Det er altså en mulighet til å gi oss selv et solid forsprang. Uten at det er kjørt om vi taper.
  14. Dette er på linje med det toppidrettsutøvere gjør når de er på samling, på verdenscup og mesterskap. Det er ikke uvanlig å ha med egne filtre til aircondition, legge plast på teppegulv, desinfisere kjøkken og spiseflater osv.
  15. Ja, med seier i dag er de vel bare 3 poeng bak medalje også. Så det vil jeg si er noe å spille for.
×
×
  • Create New...