Gå til innhold

Kamptråd Molde-Stabæk, søndag 20.6 kl 18


arni
 Del

Stabæks beste mot Molde  

40 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg


20 minutter siden skrev Anders C:

Jeg kan ikke huske sist jeg var så lite motivert for å se en kamp med Stabæk. 
 

Forrige opptreden tok helt knekken på meg. 

Du er ikke den eneste.... men, heldigvis er det fotball EM!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev odd:

Er det bare jeg som var happy med at vi i forrige kamp endelig prøvde å spille ball?

OK. Vi skulle gjerne vært Barcelona (eller Manchester City for anglofile), men det er vi ikke. Den enkleste måten å ikke gjøre feil på, er å ikke prøve. Vi kan kjøre en strategi på å trille ballen til stopper, som så slår langt og rett frem til en spiss med minimale muligheter for å få tak i ballen. Da ser det ut som vi er supergira på å få mål (vi spiller jo ballen fremover!) og det er få muligheter til å misse på enkle pasninger (vi har jo ikke ballen). Er det virkelig det vi vil se?

Jeg fikk en aha-opplevelse av treningskampen mot Odd (tror jeg det var) før fjorårets sesong. Janne hadde kommet inn sommeren før. Det defensive var snurpet sammen. Hanche og Yaw dominerte i egen boks og Sandberg tok det som måtte komme av skudd. Offensivt haltet det, men det var greit. Tross alt tar det tid å spille inn offensive systemer. Gi Janne en vinter med gutta! Så kom vi til våren, og nevnte treningskamp. TRENINGSKAMP. Og likevel var det nesten ikke et eneste forsøk på å SPILLE fotball. Det var å krige til seg ballen, og kælke langt opp så fort som mulig. Alternativt fikk vi ballen til Emil, som så etter noen å spille til, måtte trille tilbake og så ble kælket langt på neste mulighet. Selv ikke da vi skulle trene, forsøkte vi. Sånn gikk det hele 2020, og sånn har det vært i år. 

Det er mulig jeg leser for mye i det, men jeg synes jeg så noe annerledes mot Tromsø. Jeg synes jeg så en forsvarsfirer som prøvde å holde på ballen til det kom en mulighet. Jeg så Solbakken som fikk ball dypt, vendte opp og avanserte fremover mens han så etter muligheter.

Gi oss Oliver inn på kanten med fart, og mer tid for Khoblenko/midtbanen til å sammen time når og hvor han løper (han startet mange ganger mot Tromsø, men midtbanen hang ikke med). Får vi den dimensjonen til å sitte, blir det også mer plass til Shala som "Veigar". 

I går spilte Spania. Ikke mye suksess, for så vidt, men likevel. I reportasjene i forkant snakker de om hvordan de fokuserer på å holde på ballen til de får den riktige muligheten, fremfor å prøve på første mulighet så snart de har ballen. En interessant observasjon; studio viste "her går det fortere med Spania". Jeg tror ikke det gikk "fortere". Spania er veldig bevisste på at de spiller ballen fremover når de har spillere som har fått rom til å ta i mot, eller har startet det riktige løpet. Kanskje er motstanderen god, og holder stand ti forsøk på rad. Da er Spanias plan å prøve ti ganger til før de spiller ballen fremover. Eller kanskje glipper det allerede med en gang Spania vinner ballen. I så fall kjører Spania allerede på første mulighet, fordi den muligheten er god. Da ser det ut som de spiller veldig "fremoverfokusert". Mens det i praksis bare er at de vant på første loddet.

Oversatt til Stabæk: 

Når Jeppe er på plass, tipper jeg det kommer til å bli mye at det er han eller Solbakken/Lumanza i en dyp midtbanerolle som skal være den som finner åpningen. Så tenker vi oss en situasjon der motstander kontrer og avslutter langt over. Når Sandberg er klart til å sette i gang, er motstanderen etablert. Sandberg triller til Jeppe. Hva gjør vi?

Den enkle planen vi har hatt tidligere, er at backen triller til Yaw, som slår langt mot Kinoshita. Kjempesuksess... Med Jeppe og Khoblenko er det kanskje litt mer kvalitet i begge ender, men er det det vi vil se?

Jeg håper Jeppe kan se opp opp etter en Shala på kant, en 10'er som møter eller en Kostadinov som ser etter rom litt inn på halvdelen til motstanderen. Hvis ikke, trille til siden til Piggy. Som triller til Wangberg. Som triller tilbake. Men så har Solbakken fått rom på vår halvdel, så vi kan slå opp på han og la han lete etter muligheter. Om han ikke finner noe, så tilbake til Piggy. Ut til Jeppe. Prøver på nytt. 

Mot Tromsø synes jeg at jeg så tendenser til at vi prøvde å holde på ballen, og prøvde å finne muligheter. Prøvde å skape noe ved å spille fotball.

Kanskje leste jeg for mye inn i det. Kanskje var det et blaff. Kanskje ble resultatet (som ble veldig preget av en keepertabbe og en offside) så dårlig at vi ikke tør å prøve igjen. Eller kanskje er det håp om at vi beveger oss litt tilbake til god, gammel Stabæk-fotball. Hvis vi aldri prøver, kommer vi oss ikke dit. Når man ser hvordan Glimt på sitt beste spilte et-touch rundt motstanderne i fjor, var det jo ikke fordi de plutselig fant ut at det var den beste planen, og de bare begynte å spille sånn. Det tar tid. Men aller først må man starte.

Vet ikke om det alt korrekt, gir meg uansett positive vibber! Håper Jeppe og Piggy er i form, samt at Wangberg holder nivået fra Tromsø kampen utenom den ene forferdelige avklaringen. Trygghet og ballkontroll i bakre firer er et must for å kunne holde ball i laget uten å dra seg på stygge brudd hele tiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev arni:

Den spanske fotballen begynner å bli utdatert

That's what Drillo said.

Eller som han sa i kampen mellom Danmark og Finland: "Danmark burde miste ballen oftere, sånn at de får mulighet til gjenvinninger."

Mulig at det er det som er planen bak å bruke Kinoshita? Jeg synes uansett ikke det er spesielt sexy å se på, så gi meg heller forsøk på å spille fotball enn å gi bort ballen for å håpe at motstanderen er så naiv at vi kan kontre dem ned.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vil du forklare hva du mener er forskjellen på spillestilen til Spania og Tyskland?

Ang kontringer: Det er ikke noe galt i å kontre raskt når vi vinner ballen. (Unntatt at på samme måte som man ikke sprinter hver 100-meter i et maraton, så kan man ikke kjøre full spiker hele veien gjennom en hel fotballkamp.)

Å kontre raskt krever en del ting:

1) Vi må gi ballen til motstanderen. Når det skjer, pleier publikum å stønne av fortvilelse. Er det noe du egentlig ønsker vi skal gjøre så fort vi kan?

2) Vi må være veldig presise i pasninger og løp. Det er ikke alltid det matcher. Faktisk hender det at forsvarere klarer å plassere seg såpass godt at det ikke finnes gode pasningsalternativer i lengderetning. Er da planen at vi fortsatt skal spille lynraskt fremover, selv om det gir små muligheter til å beholde ballen? (Passer for så vidt med planen om å gi den bort..)

Som jeg skrev i et avsnitt om Spania: Det er ikke noen mismatch mellom å ha som plan å spille ballen i laget til vi finner en åpning, og å spille raskt fremover. Så lenge vi finner åpningene i sekundene rett etter gjenvinning, så er jo det det beste. Rekk opp hånden de som ikke har sett Barcelona på sitt beste kjøre raske overganger... 

Avveiningen kommer når det IKKE er en klar vei frem til målet. Ytterpunktene kan kanskje oppsummeres i et ekstremt Spania som spiller ballen i laget med stor sikkerhet, og Drillo '94 som spilte ballen høyt på Flo fordi han visste at det ville gi x% sjanse for at Flo headet ballen inn i et farlig område, og derfra y% sjanse for at en norsk spiller plukket den opp. Jeg synes altså det er morsommere å se at laget prøver å spille seg frem til sjanser enn at vi gir bort ballen og håper på kontringer. For dårlige lag er nok sistnevnte plan den som vil gi mest poeng. Kjipt, men sant. Å spille ballbesittende krever nødvendigvis at man har minimalt med risiko når ballen går mellom de bakerste. Dessverre er vi ikke gode nok til det. Men vi blir ikke bedre av å ikke forsøke. Og da håper jeg heller at vi forsøker å bli et bra lag, enn at vi fortsetter å gjøre det beste ut av å være et dårlig.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 minutter siden skrev odd:

Vil du forklare hva du mener er forskjellen på spillestilen til Spania og Tyskland?

Ang kontringer: Det er ikke noe galt i å kontre raskt når vi vinner ballen. (Unntatt at på samme måte som man ikke sprinter hver 100-meter i et maraton, så kan man ikke kjøre full spiker hele veien gjennom en hel fotballkamp.)

Å kontre raskt krever en del ting:

1) Vi må gi ballen til motstanderen. Når det skjer, pleier publikum å stønne av fortvilelse. Er det noe du egentlig ønsker vi skal gjøre så fort vi kan?

 

 

He, he hvor har du det fra at vi må gi ballen til motstanderen??? Regner med at vi skal ligge kompakt og prøve å bryte gunstig og så kontre! Tyskland angriper med fart, tyngde og direkte. Spania alt for omstendelige. Men digg gjerne Spania😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev arni:

He, he hvor har du det fra at vi må gi ballen til motstanderen??? 

Kontringer krever å ikke ha ballen. Hva tenker du vi skal gjøre når vi spiller mot etablert forsvar?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Prøver igjen: Regner med at vi skal ligge kompakt og prøve å bryte gunstig og så kontre! 
 

Så krysses fingrene for at dette funker ikveld😊 Er redd Molde er for gode etablert 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

2 minutter siden skrev arni:

Prøver igjen: Regner med at vi skal ligge kompakt og prøve å bryte gunstig og så kontre! 

Prøver igjen: Hvordan synes du vi skal spille mot etablert forsvar?

(Eller hjemme mot Tromsø for den saks skyld)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 minutter siden skrev arni:

Tyskland angriper med fart, tyngde og direkte. Spania alt for omstendelige. Men digg gjerne Spania😊

Denne biten er jo også interessant. 

Når lag vinner, ser de ofte gode ut. Når Portugal først blir liggende under mot slutten av 1. omgang, er det lett for Tyskland å angripe raskt. Portugal måtte nødvendigvis stå høyere med folk, og når da Tyskland bryter så er det mye rom å kontre i. Det er få lag som ikke ønsker å kjøre raske kontringer når de kan. Heller ikke Spania. Og når man får lov å kjøre raske kontringer med få spillere involvert, er det lettere å se bra ut. Pasningene blir enklere, de går i lengderetning og det ender ofte med avslutninger. 

Hvis du spoler tilbake til Frankrike-kampen, så fikk Tyskland en god dose kritikk på hjemmebane. Hvorfor? Fordi de ikke hadde en god plan for angrepsspillet. De trillet mye ball, men de klarte ikke å få noe ut av det. Egentlig litt det samme som vi sliter med, på et helt annet nivå. Vi har vært OK på å kontre, men totalt planløse så snart motstanderen er etablert. Som Tyskland trenger vi ikke først og fremst å jobbe med planene for kontringer. De gir seg litt selv. Det vi mangler er en plan mot lag som ligger dypt. Og det var der jeg synes jeg så en endring i kampen mot Tromsø.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæk var vel egentlig ufarlig når Tromsø lå kompakt og forsvarte seg! Som Bjarmann sa; en ræva kamp!

Men Molde kommer til å stå høyt ikveld!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 minutter siden skrev odd:

Prøver igjen: Hvordan synes du vi skal spille mot etablert forsvar?

For et dumt spørsmål. Det er jo bare å spille raskt og presist i lengderetning og sette sjansene. Rart de ikke gjør det i hvert angrep.

Mer seriøst; du kommer nok aldri til å få et vettugt svar. Med spansk fotball antar jeg det menes ballbesittende fotball. Er vel City som er de som spiller mest typisk spansk i dag. Om de er utdatert er det sikkert delte meninger om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev Ace:

For et dumt spørsmål. Det er jo bare å spille raskt og presist i lengderetning og sette sjansene. Rart de ikke gjør det i hvert angrep.

Mer seriøst; du kommer nok aldri til å få et vettugt svar. Med spansk fotball antar jeg det menes ballbesittende fotball. Er vel City som er de som spiller mest typisk spansk i dag. Om de er utdatert er det sikkert delte meninger om.

Ikke Barcelona og Real Madrid?? Du har sikkert rett😂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd Molde-Stabæk, søndag 20.6 kl 18
×
×
  • Opprett ny...