Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Mjøndalen


Ace
 Del

Anbefalte innlegg


46 minutter siden skrev BlaaSpanjol:

Joda, men vi er heldige som ikke får straffen mot oss i første, og at Brustad og han andre ikke klarer å stokke beina når begge er alene mot keeper der også.

For lite og lavt press, og vet unntak av Nusa og Wangberg, få gode enkeltprestasjoner. 

Det var et svakt forsøk på å være positiv. Jeg er helt enig👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider


24 minutter siden skrev yiddo:

Enig med deg i at det virker som treningsgrunnlaget er for dårlig i år. Ja, vi hadde en heftig runde COVID-19 og jeg skal ikke si hvor mye dette har å si for laget vårt nå.

Uansett, på generelt grunnlag, mangler man individuelle kvaliteter i et lag kan man komme veldig langt med god fysikk. Ihvertfall i eliteserien. Det å være godt trent er jo gratis og opp til spillere og støtteapparat å ha kontroll på. I år virker det som akkurat dette har vært et problem og da blir det ekstra ille når man mangler spillere med det lille ekstra. Vi får bare håpe at man holder plassen i år og så må Kjønø få en full og sykdomsfri vinter til å vise hva han står for. 

Det med treningsgrunnlaget er et meningsløst blindspor. Kanskje de par første kampene, men etter det er vi nok like godt trent som andre lag. Hvis du mener samspilltrent, kan det ha en viss mening i det vi stadig får nye spillere og vi ikke får trent inn angreps og forsvarsmønstre.   Trengsgrunnlaget i betydning god fysikk har vi helt sikkert inne akkurat som alle andre ES-klubber.  I de fleste klubber er det ellers slik at assistenttrener er ansvarlig for den fysiske treningen - så dette har vel sannsynligvis vært Kjønøs ansvar allerede.  Jeg mener at Kjønø ikke burde blitt hovedtrener, men at vi under han er dårlig trent virker helt tøvete. Vi ligger der vi ligger fordi vi ikke kjøpte spillere tidligere noe som skyldes at de på brakka - ledet av Bjarmann,  ikke fikk ut fingern og handet før sesongstart. Nå har de etterhvert panikkkjøpt i øst vest og skal prøve og få gjengen samspilt - noe dagens kamp viste at de ikke får til - i tillegg til at vi opplevde coaching på bunnivå.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mentalt virker vi kjørt.

Når vi får den starten så skal vi bare kjøre over dem - men i stede blir vi defensive i tankesettet.

Det der er ikke lett å komme ut av altså. Ethvert baklengsmål blir en selvoppfyllende profeti.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det som er utrolig svakt er at vi ser ikke ut til å ha lært et dugg av KBK kampen. Da ble midtbanen vår med Kay, Høydal og Solbakken pisset alvorlig på i andre omgang. Likefullt kjører vi på med de samme unggutta når det begynner å røyne på i andre omgang, og lukker regelrett øynene og håper vi skal klare å holde unna

Lenke til innlegg
Del på andre sider


35 minutter siden skrev Innkast:

Det med treningsgrunnlaget er et meningsløst blindspor. Kanskje de par første kampene, men etter det er vi nok like godt trent som andre lag. Hvis du mener samspilltrent, kan det ha en viss mening i det vi stadig får nye spillere og vi ikke får trent inn angreps og forsvarsmønstre.   Trengsgrunnlaget i betydning god fysikk har vi helt sikkert inne akkurat som alle andre ES-klubber.  I de fleste klubber er det ellers slik at assistenttrener er ansvarlig for den fysiske treningen - så dette har vel sannsynligvis vært Kjønøs ansvar allerede.  Jeg mener at Kjønø ikke burde blitt hovedtrener, men at vi under han er dårlig trent virker helt tøvete. Vi ligger der vi ligger fordi vi ikke kjøpte spillere tidligere noe som skyldes at de på brakka - ledet av Bjarmann,  ikke fikk ut fingern og handet før sesongstart. Nå har de etterhvert panikkkjøpt i øst vest og skal prøve og få gjengen samspilt - noe dagens kamp viste at de ikke får til - i tillegg til at vi opplevde coaching på bunnivå.  

Om jeg forstår deg riktig, så mener du at man kan trene på halv maskin i pre-season, og så deretter skru opp treningsmengde og intensitet midt i sesongen, og komme i like god fysisk form som de andre lagene? (Edit; satt litt på spissen, du skriver de første kampene ser jeg, men tror du skjønner greia. Treningsgrunnlaget skal være lagt fra 1. serierunde, så gjelder det å oppretteholde nivå gjennom en hel sesong med kvalitetstreninger og restitusjon).

Det var en her inne som anbefalte podden "I det lange løp" hvor Morten G Pedersen er gjest.
Anbefaler deg å høre den; å kunne prestere på et høyt nivå (dvs. høy intensitet og restituere) over en hel sesong tar lang tid å bygge opp.

 

Endret av ØyvindW
Lenke til innlegg
Del på andre sider


31 minutter siden skrev Innkast:

Det med treningsgrunnlaget er et meningsløst blindspor. Kanskje de par første kampene, men etter det er vi nok like godt trent som andre lag. Hvis du mener samspilltrent, kan det ha en viss mening i det vi stadig får nye spillere og vi ikke får trent inn angreps og forsvarsmønstre.   Trengsgrunnlaget i betydning god fysikk har vi helt sikkert inne akkurat som alle andre ES-klubber.  I de fleste klubber er det ellers slik at assistenttrener er ansvarlig for den fysiske treningen - så dette har vel sannsynligvis vært Kjønøs ansvar allerede.  Jeg mener at Kjønø ikke burde blitt hovedtrener, men at vi under han er dårlig trent virker helt tøvete. Vi ligger der vi ligger fordi vi ikke kjøpte spillere tidligere noe som skyldes at de på brakka - ledet av Bjarmann,  ikke fikk ut fingern og handet før sesongstart. Nå har de etterhvert panikkkjøpt i øst vest og skal prøve og få gjengen samspilt - noe dagens kamp viste at de ikke får til - i tillegg til at vi opplevde coaching på bunnivå.  

Tuller du? Tror du virkelig at treningsgrunnlaget som legges ned over år/gjennom vinteren jevner seg ut etter ett par kamper? Slik at alle i serien da er like godt trent? 
 

Det handler i bunn og grunn om restitusjonstid og er ikke minst skadeforebyggende om du legger ned ett godt treningsgrunnlag før sesongen starter! Da klarer en også å være mentalt mye sterkere og konsentrert lenger, om en er godt trent, fordi kroppen henter seg fortere inn. Som igjen fører til at en blir mindre syk!

Hvorfor tror du en langrenn/skiskytter har sine tøffeste treningsuker på sommer og høst? Jo, fordi at en da i konkurransesesong, bare har tid til å holde formen ved like! Så holder de treningen høy lenger inn i sesong om det er viktige mesterskap.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev Offside:

Det som er utrolig svakt er at vi ser ikke ut til å ha lært et dugg av KBK kampen. Da ble midtbanen vår med Kay, Høydal og Solbakken pisset alvorlig på i andre omgang. Likefullt kjører vi på med de samme unggutta når det begynner å røyne på i andre omgang, og lukker regelrett øynene og håper vi skal klare å holde unna

Spot on. Nesten så man håper på en skade på Solbakken og Kostadinov, slik at Lumanza får prøve seg. 

Det er skremmende at han er så langt bak i køen nå at selv med Shala, Torgersen og Skytte ute av kamptroppen, så får han 0 minutter på banen i en kamp som skriker etter egenskapene hans. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


46 minutter siden skrev blaasoldat:

Tuller du? Tror du virkelig at treningsgrunnlaget som legges ned over år/gjennom vinteren jevner seg ut etter ett par kamper? Slik at alle i serien da er like godt trent? 
 

Det handler i bunn og grunn om restitusjonstid og er ikke minst skadeforebyggende om du legger ned ett godt treningsgrunnlag før sesongen starter! Da klarer en også å være mentalt mye sterkere og konsentrert lenger, om en er godt trent, fordi kroppen henter seg fortere inn. Som igjen fører til at en blir mindre syk!

Hvorfor tror du en langrenn/skiskytter har sine tøffeste treningsuker på sommer og høst? Jo, fordi at en da i konkurransesesong, bare har tid til å holde formen ved like! Så holder de treningen høy lenger inn i sesong om det er viktige mesterskap.

Nå er det jo ikke slik at gutta ikke trente i vinter som du gir inntrykk av.  Det ble et avbrudd under covid, men etter sykdom regner man 2-3 ukers opptrening dersom det ikke er muskel/skjelett skader som trenger lenger tid.  Nye spillere som kommer til en klubb og ikke har trent på en stund, er gjerne klare for kamp etter 2-3ukers intensiv trening.  Nei - jeg tuller ikke - jeg tror ikke at vi er et bunnlag er fordi vi er fysisk dårligere trent enn andre. Jeg ser på det som en tåpelig bortforklaring.   Sist jeg hørte noe lignende var med Enga før Fagermo - klanen påsto at laget var svakere fysisk trent enn alle andre. Jeg kjenner en i Engas støtteapparat som smilte av det og kalte det uvitenhet om hvordan treningshverdagen for et fotballag i ES fungerer.  Vi er et bunnlag fordi vi ennå ikke har greidd å sette et lag og vi snart er i september. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi er ikke et bunnlag fordi vi er dårligere trent enn andre, men det er stor sannsynlighet for at vi har trent mye dårligere enn andre. Det siste er ikke synsing, og det er Jan Jönssons ansvar. 

Forøvrig enig i at styret/sportslig ledelse må bære det største ansvaret for årets havari, på grunn av den uforståelige troen på årets stall som var åpenbart helt feil sammensatt. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev Henrik:

Forøvrig enig i at styret/sportslig ledelse må bære det største ansvaret for årets havari, på grunn av den uforståelige troen på årets stall som var åpenbart helt feil sammensatt. 

 

…Og fremdeles er feil sammensatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32 minutter siden skrev Innkast:

Nå er det jo ikke slik at gutta ikke trente i vinter som du gir inntrykk av.  Det ble et avbrudd under covid, men etter sykdom regner man 2-3 ukers opptrening dersom det ikke er muskel/skjelett skader som trenger lenger tid.  Nye spillere som kommer til en klubb og ikke har trent på en stund, er gjerne klare for kamp etter 2-3ukers intensiv trening.  Nei - jeg tuller ikke - jeg tror ikke at vi er et bunnlag er fordi vi er fysisk dårligere trent enn andre. Jeg ser på det som en tåpelig bortforklaring.   Sist jeg hørte noe lignende var med Enga før Fagermo - klanen påsto at laget var svakere fysisk trent enn alle andre. Jeg kjenner en i Engas støtteapparat som smilte av det og kalte det uvitenhet om hvordan treningshverdagen for et fotballag i ES fungerer.  Vi er et bunnlag fordi vi ennå ikke har greidd å sette et lag og vi snart er i september. 

Jeg sier ikke at de ikke har trent, jeg sier at de har trent alt for dårlig over flere år, noe jeg også har kommentert mange ganger tidligere.
Som idrettsutøver i kondisjonsidrett er det en tommelfingerregel at 1 uke ute med sykdom = 3 uker før en er tilbake for å tåle og prestere på  samme nivået du var på før du ble syk, og det telles fra sykdommen er helt ute av kroppen. Så dine 2-3 uker for å være helt tilbake er etter alt jeg har lest og studert helt feil.

Jeg vet at mange lag i Norge, også i 1 divisjon trener mye mer enn vi har gjort i flere år, MYE mer.
Hvorfor tror du så mange spillere får sjokk over treningsintensitet og mengde når de bytter klubb? Også innad i Norge?
Hvorfor trenger de lang tid, ja flere trenger over 1 år, før de klarer å prestere i ny klubb, kun fordi treningsmengden er økt? Når du mener det tar 2-3 uker? 

Jeg tror du undervurderer viktigheten av trening over tid.
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 minutter siden skrev @ringo:

…Og fremdeles er feil sammensatt.

Men feilen er vel redusert? Uten skader på sentrale spillere ville mye vært på plass, da hadde én sentral midtbanespiller inn løst mye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev geirti:

Men feilen er vel redusert? Uten skader på sentrale spillere ville mye vært på plass, da hadde én sentral midtbanespiller inn løst mye.

Denne spilleren, med selvtillit og kampform har vi i stallen. Han sitter som regel på benken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


28 minutter siden skrev Innkast:

Nå er det jo ikke slik at gutta ikke trente i vinter som du gir inntrykk av.  Det ble et avbrudd under covid, men etter sykdom regner man 2-3 ukers opptrening dersom det ikke er muskel/skjelett skader som trenger lenger tid.  Nye spillere som kommer til en klubb og ikke har trent på en stund, er gjerne klare for kamp etter 2-3ukers intensiv trening.  Nei - jeg tuller ikke - jeg tror ikke at vi er et bunnlag er fordi vi er fysisk dårligere trent enn andre. Jeg ser på det som en tåpelig bortforklaring.   Sist jeg hørte noe lignende var med Enga før Fagermo - klanen påsto at laget var svakere fysisk trent enn alle andre. Jeg kjenner en i Engas støtteapparat som smilte av det og kalte det uvitenhet om hvordan treningshverdagen for et fotballag i ES fungerer.  Vi er et bunnlag fordi vi ennå ikke har greidd å sette et lag og vi snart er i september. 

Da har vi enten veldig uflaks i år med alle skadene som dukker opp eller så er det noe med treningsgrunnlag vs belastning å gjøre. Jeg tror nok ikke dette er tilfeldig og det var vel et intervju (var det Wangberg) som langt på vei antydet at treningsintensitet etc var så-som-så. Om de nå er på nivået de skal være er vanskelig for meg å svare på, men jeg er usikker.
En av grunnene til at vi aldri får satt et lag skikkelig er jo også pga skader (og sykdom).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev geirti:

Men feilen er vel redusert? Uten skader på sentrale spillere ville mye vært på plass, da hadde én sentral midtbanespiller inn løst mye.

Nei jeg synes egentlig ikke det.

Vi har hentet en spiss som er en dårlig avslutter. Den pasningen til Hammy skal bare sitte i dag. Så selv om Kirkevold har vært bedre enn ventet har det ikke vært godt nok totalt sett.

Vi har også hentet en stopper som;

a. Ikke er ballsikker

b. Er høyrebeint - i den grad han kan kalle det han har for en pasningsfot

c. Er lurvete defensivt.

Det passet ikke briefen på hva vi burde hentet i det hele tatt.

Desduten - Ingen av spillerne inn i sommer er den lederfiguren vi trenger. Vi har heller ikke ryddet opp i garderoben ennå…

Det ‘skrikes’ mye om Lumanza -  Jeg så siste kampen til 2. laget - usikker på om Lumanza er løsningen altså…

Dessuten - det blir for mye nytt på en gang - men det tvinger seg frem fordi vi over tid ikje har investert nok i kjernetroppen vår.

Så kommer en skjør mentalitet på toppen av det.

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev Henrik:

Vi er ikke et bunnlag fordi vi er dårligere trent enn andre, men det er stor sannsynlighet for at vi har trent mye dårligere enn andre. Det siste er ikke synsing, og det er Jan Jönssons ansvar. 

Forøvrig enig i at styret/sportslig ledelse må bære det største ansvaret for årets havari, på grunn av den uforståelige troen på årets stall som var åpenbart helt feil sammensatt. 

 

Det du påstår  om trening er merkelig og historieløst inntil det senile. I fjor tok Jønsson oss til en plass i øvre halvdel av Eliteserien, med et lag som ikke var all verden. Forskjellen i trenerteamet fra i dengang heter vel Eirik Kjønø - uten at jeg på noen måte vil påstå at det har medført at vi er dårligere fysisk trent enn andre lag. Fordelen til neste år blir at han har lang OBOS-erfaring både som spiller og trener. Det kan komme godt med når vi skal forsøke å komme opp igjen. Ansettelsen av Kjønø uten erfaring som hovedtrener på ES-nivå, er en av mange tabber som ledelsen i Stabæk har gjort i år. Kanskje vil vi få glede av det han kan på nivået under.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev nichb:

Kjønø satt kamplanen for første omgang. Funka. Wiggen med det taktiske i andre. Funket overhode ikke.. 

Har ikke Kjønø lagt taktikkscenarioer for 1-0 ledelse å følge? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å fortsatt kjøre på med Høyland, Solbakken og Kay sentralt når vi så hvordan det gikk i 2 omgang er galskap, når vi nettopp hadde blitt slakter i Kristiansund. Det er mulig det er en langsiktig plan der, men per idag er det å holde seg med bare en langsiktig plan en luksus vi ikke har råd til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32 minutter siden skrev Innkast:

Det du påstår  om trening er merkelig og historieløst inntil det senile. I fjor tok Jønsson oss til en plass i øvre halvdel av Eliteserien, med et lag som ikke var all verden. Forskjellen i trenerteamet fra i dengang heter vel Eirik Kjønø - uten at jeg på noen måte vil påstå at det har medført at vi er dårligere fysisk trent enn andre lag. Fordelen til neste år blir at han har lang OBOS-erfaring både som spiller og trener. Det kan komme godt med når vi skal forsøke å komme opp igjen. Ansettelsen av Kjønø uten erfaring som hovedtrener på ES-nivå, er en av mange tabber som ledelsen i Stabæk har gjort i år. Kanskje vil vi få glede av det han kan på nivået under.

Jeg synes du skal ta en annen tone og vise litt respekt for det kan finnes folk som sitter på mer informasjon enn det du gjør. Send meg en PM om det er noe som må utdypes. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


28 minutter siden skrev Andreas:

Har ikke Kjønø lagt taktikkscenarioer for 1-0 ledelse å følge? 

Joda, tror de ble helt satt ut pga Yaw og Nusa måtte ut.. Det kunne ikke Kjønø forutse...kunne heller ikke se at Wiggen var noe særlig aktiv med å rope til spillerne under kampen... 

Og pasuepraten da? Skulle Kjønø ha forutsett den også? 

Nei dette var mageplask av Wiggen... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde jeg sittet i styret i Stabæk, ville jeg raskt krevet ganske store midler til å KJØPE en skikkelig god, rutinert sjef på sentral midt. Vi har i hovedtrekk to juniorspillere og en obos spiller på midten. Det er jo selvsagt ingen overraskelse at Mjøndalen (???) overkjører oss fullstendig i andre omgang..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i det - en med et godt venstrebein.

Men da må vi også kvitte oss med en eller begge av Skytte og Lumanza (evt Shala.) for å frigi lønnsmidler.

Men hvem gidder vel å komme hit nå….

Lenke til innlegg
Del på andre sider


18 minutter siden skrev bluemaster:

Hadde jeg sittet i styret i Stabæk, ville jeg raskt krevet ganske store midler til å KJØPE en skikkelig god, rutinert sjef på sentral midt. Vi har i hovedtrekk to juniorspillere og en obos spiller på midten. Det er jo selvsagt ingen overraskelse at Mjøndalen (???) overkjører oss fullstendig i andre omgang..

Vi har han allerede i Lumanza. At vi rykker ned fordi vi ikke bruker han er helt fortjent.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Andreas:

Har ikke Kjønø lagt taktikkscenarioer for 1-0 ledelse å følge? 

Der og X er halvskadet, Y sliten, Z har tankene et annet sted etter kjærlighetssorg og har svelget en flue i det 26 minutte, Mjøndalen har 54 % ballinnhav og det blåser 2,4 sekundmeter fra nordøst...

Litt flåsete skrevet, med det er mildt sagt ikke mulig å legge opp komplette planer for alle alternativ på forhånd. Man kan selvfølgelig tenke seg noen hovedscenarier, men mesteparten må nok tas under kampen.

Håper først og fremst at skadelista vår er kortere til neste kamp, så vi har flere reelle alternativ. Frykter den er lengre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Mjøndalen
×
×
  • Opprett ny...