Gå til innhold

Styret og ledelsen i Stabæk Fotball Herrer


rykkinn
 Del

Anbefalte innlegg


55 minutter siden skrev Hanse:

4 uker igjen av sesongen. Bruk alle ressurser vi har på å lage best mulig forutsetninger for å berge plassen. La Qatar ligge til sesongen er over 

Jeg ser virkelig ikke at dette er et enten eller. Jeg klarer fint å reise til Tromsø til helgen for å støtte laget, selv om jeg ønsker at de tillitsvalgte i Stabæk skal gå litt i seg selv. 
 

Jeg savner i likhet med flere opplysninger om hva som skjedde med den etiske komiteen som skulle opprettes. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er vi virkelig fortsatt der at "for boikott = vi mener ting ikke er som de skal være i Qatar" og "mot boikott = vi mener alt er helt fint i Qatar"? Kan vi ikke komme oss over det stadiet?

Skal man holde seg til Amnesty som kilde er det jo litt interessant å følge utviklingen. Ingen av boikott-forkjemperne har tidligere vært særlig interessert i å kommentere rapporter fra Amnesty som viste bedring av forhold for imigranter da diskusjonen kokte som mest. Nå sier derimot de siste rapportene at ting har snudd til det verre igjen. (https://www.theguardian.com/football/2021/nov/16/qatar-migrant-workers-trapped-exploited-before-world-cup-amnesty-report)

Er det ikke en litt ironisk greie at Amnesty rapporterte fremgang omtrent frem til Norge og andre land begynte å markere motstand foran kvalikkampene, men at de rapporterer tilbakegang i tiden etter? Jeg tror ikke at markeringene våre i seg selv utløste endringene, men det kan jo kanskje tas med i bakhodet når man tenker at om bare vi viser sterkt nok at vi ikke liker dem, så kommer de til å endre seg.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


51 minutter siden skrev odd:

Er vi virkelig fortsatt der at "for boikott = vi mener ting ikke er som de skal være i Qatar" og "mot boikott = vi mener alt er helt fint i Qatar"? Kan vi ikke komme oss over det stadiet?

Skal man holde seg til Amnesty som kilde er det jo litt interessant å følge utviklingen. Ingen av boikott-forkjemperne har tidligere vært særlig interessert i å kommentere rapporter fra Amnesty som viste bedring av forhold for imigranter da diskusjonen kokte som mest. Nå sier derimot de siste rapportene at ting har snudd til det verre igjen. (https://www.theguardian.com/football/2021/nov/16/qatar-migrant-workers-trapped-exploited-before-world-cup-amnesty-report)

Er det ikke en litt ironisk greie at Amnesty rapporterte fremgang omtrent frem til Norge og andre land begynte å markere motstand foran kvalikkampene, men at de rapporterer tilbakegang i tiden etter? Jeg tror ikke at markeringene våre i seg selv utløste endringene, men det kan jo kanskje tas med i bakhodet når man tenker at om bare vi viser sterkt nok at vi ikke liker dem, så kommer de til å endre seg.

 

At jeg ønsker å vite hva styret i Stabæk og NFF tenker etter at journalister på jobb ble pågrepet i Qatar, må på ingen måte tolkes som at jeg tror de nevnte mener det er helt fint i landet. En slikt påstand/spørsmål fra deg, fremstår som stråmannsargumentasjon. 
 

At forholdene for fremmedarbeiderne i Qatar, ifølge Amnesty, allerede er blitt forverret, er grusomt. Personlig er jeg ikke overrasket, men jeg trodde Qatar ville drøye til etter at arrangementet var avviklet.
 

Uansett ser jeg ikke de nye opplysningene fra Amnesty og ILO som et tegn på at boikott ville vært feil. Snarere tvert i mot. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Bebe:

At jeg ønsker å vite hva styret i Stabæk og NFF tenker etter at journalister på jobb ble pågrepet i Qatar, må på ingen måte tolkes som at jeg tror de nevnte mener det er helt fint i landet. En slikt påstand/spørsmål fra deg, fremstår som stråmannsargumentasjon. 

Det er mulig jeg misforsto det, og leste det som at du lurte på hva de mente om den konkrete saken. Hvis du tenker på sånn generelt, hvorfor skulle det endre noe på hva man tenker? At Qatar er dårlige på pressefrihet er kjent og har vært kjent for alle (https://rsf.org/en/ranking). (Er det noen som er interessert i hva Stabæk IF mener om Kina?)

1 time siden skrev Bebe:

Uansett ser jeg ikke de nye opplysningene fra Amnesty og ILO som et tegn på at boikott ville vært feil. Snarere tvert i mot. 

Det blir for enkelt. Hadde vi unngått Covid også, om vi hadde boikottet OL i Beijing i 2012?

Vi kan vel være enige om at boikott neppe ville ha løst alle problemene i Qatar? Vi kunne ikke etter en evt boikott ha konkludert med "det virket ikke" fordi Qatar ikke ble forvandlet til en demokratisk velferdsstat. Å prøve å isolere hvilke endringer (eller fravær/reduksjon av negative endringer) som skyldes en enkel faktor er tilnærmet umulig. Men selvfølgelig, har man bestemt seg for at boikott ville gjort en forskjell så kan man lese alle rapporter i den retningen. ("Ingen endringer for gjestearbeidere etter boikott-avgjørelse? Det viser hvor viktig boikott var for å unngå at det ble verre" osv.)

Mitt poeng var også lettvint, men Amensty sine rapporter har svart på hvitt skrevet at det var bedring frem til og med omtrent tidspunktet der det ble startet å diskutere mulig boikott. Så har de laget en ny rapport nå, der de skriver at det har blitt verre igjen. Hvis vi skal påstå at de markeringene som har vært har påvirket noe, og at vi uten dem ville vært på status quo, så må jo påstanden bli at de har ført til negativ utvikling? Nei, jeg tror som sagt ikke det er så enkelt, men av alle konklusjoner det er mulig å slutte på for lite grunnlag, er denne nå den som er "enklest" å bruke?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men det aller viktigste, siden vi er på et stabækforum i en tid der det er viktigere enn noen gang å stå sammen:

Slutt med denne mistenkeliggjøringen av tankesettet til de som mener boikott er feil! Jeg kan ikke snakke for noen i ledelsen i Stabæk, men jeg kan snakke for meg selv. Jeg har absolutt ingen kommersiell eller politisk interesse av at Qatar får gjennomføre det sluttspillet. Jeg synes tildelingen i sin tid var latterlig pga den åpenbare korrupsjonen, og det ble ekstra latterlig da de "plutselig" fant ut at VM måtte flyttes til desember.

Likevel er jeg mot boikott. Fordi jeg ikke tror boikott av idrett er veien å gå. (Jeg har ennå ikke sett noen store boikott-seiere i tilfeller der idretten har kjørt boikott på egen hånd? At Sovjet trakk seg ut av Afghanistan 8 år etter OL i 1980 kan neppe tilskrives boikotten..)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 timer siden skrev Posse:

Tipper spørsmålet kan reises til det etiske utvalget som skulle opprettes.

 

Screenshot_20211124-072850_Chrome.jpg

Posse, din rakryggede fronting for boikott av det brutale Qatar regimet, er for meg lyspunktet denne leie sesongen!

Qatar ser nå at de kan operere fritt med liten motstand fra det internasjonale samfunnet

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Odd:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du kjører på med mer av denne stråmannsaegumentasjonen. Jeg har ingen problemer med at du var imot boikott. Mitt innlegg var ikke engang rettet til deg.
 

Jeg har ikke hevdet at boikott løser alt i Qatar eller andre land som mangler demokrati, pressefrihet og respekt for menneskerettigheter. Det eneste du vet om mitt forhold til denne diskusjonen er at jeg:

1) Var for boikott da jeg som medlem av klubben stemte ved det ekstraordinære årsmøtet 

2) At jeg ønsker å få vite hva styret i klubben tenker nå, sett i lys av de siste dagers hendelser. 
 

3) At jeg har såpass engasjement for denne klubben at jeg skriver her på forumet og er på nesten alt av hjemme- og bortekamper. 
 

Jeg synes derfor du burde slutte med denne mistenkeliggjøringen av folk som tilfeldigvis ikke støtte samme virkemiddelbruk som deg. Det er kun en avsporing. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


OK. Da skal jeg lese deg bokstavelig og tenke at du bare helt oppriktig ønsker å vite hva de mener om akkurat det temaet. Hvis jeg skal tippe: De mener akkurat det samme som de mente da de jobbet med saken, fordi det er ikke så mye som egentlig har endret seg. Et annet tips: Hvis du bare ønsker svar på akkurat det spørsmålet ville jeg anbefalt å kontakte dem direkte. Du har sikkert kontaktinfo allerede, hvis ikke finnes den på stabak.no.

Skal de først svare offentlig om hva de mener om ting, vil jeg personlig heller at de skriver mer om hva de mener om ny stadion, VAR og ting de kan påvirke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fra Qatar sies det at disse journalistene har tatt seg inn på privat eiendom og filmet uten tillatelse av grunneier. Det er altså grunnlaget for arrestasjonen og følgene. Om dette stemmer så kan NRK takke seg selv egentlig for ikke å ha sjekket med de lokale lovene når er i et land som Qatar.. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev nichb:

Fra Qatar sies det at disse journalistene har tatt seg inn på privat eiendom og filmet uten tillatelse av grunneier. Det er altså grunnlaget for arrestasjonen og følgene. Om dette stemmer så kan NRK takke seg selv egentlig for ikke å ha sjekket med de lokale lovene når er i et land som Qatar.. 

 

Hvis det stemmer skal de være glad de ikke var i USA.

-I dont dial 911. 

 -Trespassers will be shot.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev nichb:

Fra Qatar sies det at disse journalistene har tatt seg inn på privat eiendom og filmet uten tillatelse av grunneier. Det er altså grunnlaget for arrestasjonen og følgene. Om dette stemmer så kan NRK takke seg selv egentlig for ikke å ha sjekket med de lokale lovene når er i et land som Qatar.. 

 

Nesten all eiendom, alle hoteller, alle byggeplasser og fasiliteter ellers vil være privat eiendom, og selv eiendom eid av staten Qatar kan omtales som "privat". Jeg har filma ganske mange steder de siste 15 årene og jeg kan love at det ikke er vanlig å få konfiskert kamerautstyr, mobil og sitte 32 timer på glattcelle bare fordi man har vært på privat grunn. At fyren de skulle intervjue, den tidligere mediesjefen i VM-komiteen som sitter på bevis for at komiteen prøvde å skjule at det var streik blant VM-arbeiderne, ble arrestert like før intervjuet viser hvor lite de bryr seg. 

Takke seg selv? Nei, den frie pressen må faktisk kunne rapportere. Lokale regler hadde de forøvrig i Sør-Afrika også. Apartheid. Idrettens boikott var med på å avvikle det. 

Forøvrig tror jeg (fortsatt, sic) at det er mange boikottmotstandere som har gode hensikter bak standpunktet sitt, men som bare er uenig om virkemiddel. Det NFF og dermed klubbens styre får spørsmål om nå er om de fortsatt står inne for at dialog vil hjelpe overfor Qatar, og overfor FIFA. At styreleder først forfatter et styrevedtak om å gjøre egne undersøkelser (ordinært årsmøte) og deretter lover en etisk komité (ekstraordinært årsmøte) og ingen av delene blir fulgt opp er verdig oppfølgingsspørsmål. Selv om det er viktigst å redde plassen. 

Ses på stadion

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan vi ikke legge bort diskusjonen om menneskerettighetene i Qatar? Det som skjer der, rammer jo ingen på Bekkestua på noe som helst vis. Kan vi ikke heller være nysgjerrige på hvordan arbeidet i Stabæk Fotballs Etiske Komité, skrider frem? Vi kan i det minste få vite hvem som sitter der, og hvilke saker de har behandlet til nå. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen her inne som tror at Styret med troverdighet vil evaluere sin egen jobb. Ledere som selv skal evaluere sin egen jobb blir sjelden en stor suksess. Her må medlemmene og support prate med klar og tydelig stemme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


32 minutter siden skrev Lotto:

Tendensen er større grad av import av modne akademispillere fra rundt 14-15 års alder og oppover.

Kunne tatt med måten dette gjøres på også, sett fra klubber i nærområdet. Rekrutteringsmetoder som skaper et fiendtlig forhold til naboklubbene er i beste fall kortsiktig, men mest sannsynlig skadelig for rekruttering av både spillere og supportere på både kort og lang sikt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Styret i Stabæk Fotball (Espen Moe & Co) & styret i Stabæk Fotball AS (Anders Bergh-J).

Når det diskuteres spillekjøp/salg, drift av akademi, ansettelser i støtteapparat, osv, hvem av styrene er det som har siste ordet her?



 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi vet at budsjettet for spillerlønninger ihøst har vært like høyt som i tiden på Fornebu. De erfarne spillerne som Kjønø ville ha har vært dyre. Skjønner delvis at styret trodde denne satsingen skulle gi poeng og klatring på tabellen, men så var det en annen faktor i formelen som ikke gikk opp

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev arni:

Vi vet at budsjettet for spillerlønninger ihøst har vært like høyt som i tiden på Fornebu. De erfarne spillerne som Kjønø ville ha har vært dyre. Skjønner delvis at styret trodde denne satsingen skulle gi poeng og klatring på tabellen, men så var det en annen faktor i formelen som ikke gikk opp

Hvilke av de erfarne spillerene Kjønø «ville ha», har vært dyre? Haugen og Bolly? Høyland?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 minutter siden skrev StabækMykle:

Og Podstawski og Kirkevold vil jeg tro

Wernersson og Mesik er no 6&7 ii lønsadelen. Kjønøs håndplukkede mentor Wiggen jobber heller ikke for småpenger

Forståelig at styret hadde forventninger når det brukes så mye pæng

Lenke til innlegg
Del på andre sider


57 minutter siden skrev arni:

Wernersson og Mesik er no 6&7 ii lønsadelen. Kjønøs håndplukkede mentor Wiggen jobber heller ikke for småpenger

Forståelig at styret hadde forventninger når det brukes så mye pæng

Får håpe lønnsposten til Wiggen går bort, men at noen av de andre der blir med videre! De to desidert dyreste er vel også forhåpentligvis på vei ut

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Styret og ledelsen i Stabæk Fotball Herrer
×
×
  • Opprett ny...