Gå til innhold

OBOS-ligaen 2022, hvordan skal det gå?


rykkinn
 Del

Anbefalte innlegg


10 timer siden skrev @ringo:

Jeg liker ikke terminlista vår - vi har en knalltøff avslutning. KFUM (b), Ranheim (h), S.Ulf(b) og MIF (h). Vi burde selvsagt ha avgjort 2 plassen lenge før det.Men med Kjønø som trener så kommer vi aldri til å bli mer enn et ordinært OBOS lag - en del av hovedfeltet eller røkkla om du vil. En kjede blir aldri sterkere enn det svakeste leddet.

Han får ikke til det her - Kjønø,  han bruker spillerne feil - det er ikke noe galt med 3-5-2 i teorien - men da skal vi f.eks. være 3 bak når vi angriper, 5 når vi forsvarer og ikke omvendt … og hva er vitsen med å slå innlegg når alle spissene er max 1,75 på strømpelesten… Så er jeg lei av den evindelige 5-a-side balltrillinga - vi mister jo alt momentum  (mer om det under). Krogstad som er en poenplukker og indreløper virrer rundt på kanten og slår innlegg. Hammy er kant, indreløper, 10’er og benkesliter. Backene våre spiller kantspillere og blir hverken fugl eller fisk. Da hadde det kanskje vært bedre å bruke Korn på kanten - han kan i det minste gå av en mann med ballen i beina, men som spiss - funker ikke!

Så kan vi dissekere alle baklengsmålene og finne de individuelle feilene som nødvendigvis må være der - men da bommer vi på målet.
 

Spillerne er satt opp til å feile gjennom laguttak, valg av formasjon og roller ift. ferdigheter, spillestil (det er for mange touch på ballen i alle spillets faser jft. 5-a-side kommentaren over) balltempo, bevegelse uten ball, relasjoner, taktiske endringer underveis osv. osv.

Det vi ser i kampene reflekterer nødvendigvis det det trenes på daglig. Så virker det som om intensiteten er bedret fra i fjor, men øver vi på de rette tingene? Basert på det jeg ser på banen så tillater jeg meg å tvile.

Fortell Sergio Busquets at han bruker for mange touch. 
 

Synes åpningen mot Sogndal er veldig god, angrepet som ender med mål annulert for offside er jo rett og slett et fantastisk angrep! Når Sogndal ender med å score 1-0 kommer kampen helt inn i deres spor, rommene på offensiv banehalvdel blir utrolig små, og det er naturlig at de vi gi fra seg mer rom på kantene enn inne sentralt, derav fler innlegg og. Hvis vi ønsker færre innlegg så ønsker man vel ikke flere spillere ute på kanten? Det naturlige hadde vel da vært som Pep og City gjør å posisjonert seg med kant eller back i rom inne sentralt, men er noen av kantene eller backene våre typiske for å gjøre det? Når våre IL angriper rom ute på siden er det oftest når motstanderen ligger lavt, da tvinger man motstanderens kant/vingback/sentrale (basert på hvordan de forsvarer seg) til å gjøre et valg, følge ut og åpne rom inne sentralt, eller holde seg sentralt og skape rom på utsiden, mot Sogndal endte det ofte med overtall på utsiden av midtbaneleddet med Krogstad og Wernersson. Fotball er spill og motspill, vi kan ikke alltid kaste ut noe om at formasjonen ikke funker, men etter min mening eller si noe om hvilke rom vi ønsker å true når for eksempel motstanderen ligger lavt, og hvilke spillere vi da ønsker i de ulike posisjonene på offensiv halvdel. Dette gjelder altså da når vi angriper. Skjønner at du ikke kun refererte til kampen mot Sogndal, men det er behov for flere nyanser i denne diskusjonen ikke bare formasjon og at en spiller er god til å drible derfor bør han være på kanten. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nei, men vi er for dårlige til å skape ubalanse hos motstanderen.
 

Slik vi spiller minner litt om et håndballangrep hvor vi vugger frem og tilbake - det spillet går som oftest for sakte og er for upresist (les bruker for mange touch). Selvsagt lykkes vi noen ganger og, men det er for sjeldent. Vi skal «finspille» oss helt inn i kassa - da blir det mange muligheter for å avskjære angrepet. Men når det lykkes ser det spektakulært ut.

Dels så mangler vi «strekspilleren» som kan duellere og binde opp flere forsvarere samtidig, eller som kan true på innlegg. Vi har to backer som ikke er utpreget gode 1mot1 offensivt og som dermed ikke klarer å skape ubalanse på egenhånd og vi får ikke gjennombrudd i midten når indreløperen ligger så bredt som han gjør.

Så dels mangler vi spillere/ferdigheter til å spille den fotballen vi prøver på, dels så utfører vi den for dårlig - det er forutsigbart og ikke veldig vanskelig å forsvare seg mot. At vi lykkes innimellom endrer ikke helhetsinntrykket.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


23 minutter siden skrev @ringo:

Nei, men vi er for dårlige til å skape ubalanse hos motstanderen.
 

Slik vi spiller minner litt om et håndballangrep hvor vi vugger frem og tilbake - det spillet går som oftest for sakte og er for upresist (les bruker for mange touch). Selvsagt lykkes vi noen ganger og, men det er for sjeldent. Vi skal «finspille» oss helt inn i kassa - da blir det mange muligheter for å avskjære angrepet. Men når det lykkes ser det spektakulært ut.

Dels så mangler vi «strekspilleren» som kan duellere og binde opp flere forsvarere samtidig, eller som kan true på innlegg. Vi har to backer som ikke er utpreget gode 1mot1 offensivt og som dermed ikke klarer å skape ubalanse på egenhånd og vi får ikke gjennombrudd i midten når indreløperen ligger så bredt som han gjør.

Så dels mangler vi spillere/ferdigheter til å spille den fotballen vi prøver på, dels så utfører vi den for dårlig - det er forutsigbart og ikke veldig vanskelig å forsvare seg mot. At vi lykkes innimellom endrer ikke helhetsinntrykket.

Det finnes flere måter å flytte motstanderne på en å slå ballen hardt fra side til side, et lag som ligger lavt vil ha få problemer med å flytte seg fra side til side. Når rommene først oppstår mot lag som ligger lavt er jeg enig i at balltempoet må opp for å utnytte rommene før det blir tettet igjen. Hva du mener med "finspille" skjønner jeg ikke helt, er det andre alternativet altså å slå ballen langt? Isåfall er det veldig enkelt å avskjære angrepet. Noe av grunnen til å det ser spektakulært ut er fordi spillerne har funnet gode posisjoner og det er god timing i pasningsspillet, ikke fordi balltempoet har vært så utrolig høy før man fant sprekker i Sogndallaget. 

En stor sterk spiss som oppspillspunkt som for eksempel kunne bunnet opp 2 stoppere og holdt på ballen feilvendt er jeg helt enig i at hadde vært veldig bra mot lag som ligger dypt, det åpner også opp en ny pasningslinje. Hadde vi hatt to backer som kunne driblet seg forbi i 1v1 situasjoner hadde det vært topp, men siden vi ikke har det så virker det som at tanken er å å spilt de fri, i gode innleggsposisjoner, noe som selvfølgelig er vanskelig mot lavtliggende lag, men noe jeg synes vi lyktes med flere ganger mot Sogndal, særlig på venstresiden. At vi ikke får gjennombrudd på midten handler ikke bare om at IL trekker bredt, men også hvor motstanderen posisjonerer seg. Ved å trekke IL bredt må motstanderen velge om de skal følge eller holde inne, følger de så kan det åpne seg en pasningslinje til spiss mellom deres midtbane, om hele midtbanen til motstanderen skyver over så kan det åpne seg rom til motsatt IL smalere i banen, og da er jeg enig i at man ofte må ha et litt høyere tempo på ballen for å utnytte det rommet. Om motstanderen ikke skyver ut for å dekke IL så er vi i overtal på siden og kan angripe der. 

Tror nødvendigvis ikke det handler om at det er lett å spille mot oss på den måten vi gjør, men heller vanskelig å spille mot lag som forsvarer seg med 11 spillere på egen halvdel. For kampen mot Sogndal er det veldig synd at de får det første målet og kan forsvare seg lavt, men synes likevel vi skaper nok sjanser til å vinne en fotballkamp der vi ikke slipper inn 4 mål på 5 skudd på mål. 

Det jeg opplever som vårt hovedproblem mot Sogndal er posisjoneringen vår bak ballen når vi er i angrep, gjennvinningspresset er ikke bra nok. Vanskelig å se fra TV'n når produsenten zoomer inn, men Sogndalspillerene får ballen litt for ofte upresset, og kan ta den med fremover, eller spille til en spiller som er mer ledig og man blir løpende med ansiktet mot eget mål, og mister muligheten til å vinne tilbake ballen nærme motstanderen sitt mål igjen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det handler vel også litt om at vi går oss fast og spiller på oss brudd når vi ikke er i balanse. Det er ikke bare motstanderen som kan bli passiv når vi vugger rundt 16 meteren deres. Det er ikke tilfeldig at Sogndal får de overgangene de scorer på. 

Jeg tror ikke at vi nødvendigvis trenger å slå så MYE langt - da trenger vi også den spissen. Skjønt jeg tror vi med fordel kan variere med å ligge litt dypere i banen og forsøke å lokke frem motstanderen. Vi kan også være litt mer direkte i faser av spillet. Det er ikke sjeldent vi forserer ett ledd for så å spille oss tilbake igjen. Det har selvsagt også med bevegelse rundt ballfører å gjøre eller snarere mangel på bevegelse. Men her igjen lurer jeg litt på hva vi øver på.

Enig i at det virker som tanken er å slå innlegg - men igjen - hva med å bruke KNH (når han er tilgjengelig) på den ene vingen og Ottesen på den andre? Da har vi begge mulighetene? Større variasjon og mer uforutsigbarhet. Kanskje også vi bør forsøke å variere innleggene ned å gå til linja og slå 45 inn i feltet? Kan passe spissene våre bedre. For det vi ser mot Sogndal har vi sett mange ganger før i år. Vi går oss fast, det blir for trangt og så får vi trøbbel på kontra. 
 

Når det gjelder bruken av IL så er jeg enig i teorien, men da må det skje på motsatt side - slik at vi får satt opp Krogstad i boksen hvor han har mer å bidra med enn Kostadinov, Edwards eller hvem det nå er som spiller motsatt IL. Og om spillerne ikke finner ut av det her selv, så må det bedre coaching til. 
 

For meg så blir det mangel på litt smartness over hele fjøla. Virker som om vi forsøker å forme spillerne etter spillet istedenfor motsatt og det er sjeldent en god ide.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev @ringo:

Jeg tror ikke at vi nødvendigvis trenger å slå så MYE langt - da trenger vi også den spissen. Skjønt jeg tror vi med fordel kan variere med å ligge litt dypere i banen og forsøke å lokke frem motstanderen. Vi kan også være litt mer direkte i faser av spillet. Det er ikke sjeldent vi forserer ett ledd for så å spille oss tilbake igjen. Det har selvsagt også med bevegelse rundt ballfører å gjøre eller snarere mangel på bevegelse. Men her igjen lurer jeg litt på hva vi øver på.

[..]

For meg så blir det mangel på litt smartness over hele fjøla. Virker som om vi forsøker å forme spillerne etter spillet istedenfor motsatt og det er sjeldent en god ide.

Vi har sett en del kamper der vi har forsøkt å lokke motstanderen frem. Jeg mener feks å huske at da vi gjorde det mot Sandnes Ulf ble laget kritisert for å ha alt for lite tempo, samtidig som Bjarne Berntsen fikk ros for å være smart og parkere bussen totalt. Hva er plan B når motstanderen synes det er helt greit at vi triller ball på egen halvdel? Noen lag, Start bl.a., ser ut som de prøver å jakte ball høyt. De fleste vi møter legger seg dypt og er happy med 0-0.

Fun fact: Med unntak av Brann borte har vi vunnet samtlige kamper der vi har tatt ledelsen og motstanderen har trengt å score.

Til det siste punktet, så kan det sees på to måter. Man kan tenke at vi skal ha kortsiktige resultater med de spillerne vi har, eller at vi er i begynnelsen av en langsiktig plan der spillerne i troppen vil passe bedre og bedre etter hvert som det kommer utskiftninger. Skal vi være kortsiktige, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det, har jeg mer tro på å hente inn gode lånespillere.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev @ringo:

Det handler vel også litt om at vi går oss fast og spiller på oss brudd når vi ikke er i balanse. Det er ikke bare motstanderen som kan bli passiv når vi vugger rundt 16 meteren deres. Det er ikke tilfeldig at Sogndal får de overgangene de scorer på. 

Jeg tror ikke at vi nødvendigvis trenger å slå så MYE langt - da trenger vi også den spissen. Skjønt jeg tror vi med fordel kan variere med å ligge litt dypere i banen og forsøke å lokke frem motstanderen. Vi kan også være litt mer direkte i faser av spillet. Det er ikke sjeldent vi forserer ett ledd for så å spille oss tilbake igjen. Det har selvsagt også med bevegelse rundt ballfører å gjøre eller snarere mangel på bevegelse. Men her igjen lurer jeg litt på hva vi øver på.

Enig i at det virker som tanken er å slå innlegg - men igjen - hva med å bruke KNH (når han er tilgjengelig) på den ene vingen og Ottesen på den andre? Da har vi begge mulighetene? Større variasjon og mer uforutsigbarhet. Kanskje også vi bør forsøke å variere innleggene ned å gå til linja og slå 45 inn i feltet? Kan passe spissene våre bedre. For det vi ser mot Sogndal har vi sett mange ganger før i år. Vi går oss fast, det blir for trangt og så får vi trøbbel på kontra. 
 

Når det gjelder bruken av IL så er jeg enig i teorien, men da må det skje på motsatt side - slik at vi får satt opp Krogstad i boksen hvor han har mer å bidra med enn Kostadinov, Edwards eller hvem det nå er som spiller motsatt IL. Og om spillerne ikke finner ut av det her selv, så må det bedre coaching til. 
 

For meg så blir det mangel på litt smartness over hele fjøla. Virker som om vi forsøker å forme spillerne etter spillet istedenfor motsatt og det er sjeldent en god ide.

 

Man kan kritisere valgene som blir gjort utenfor motstanderen sin 16 meter, men når man komme så høyt i banen med så mange spillere så må man posisjonere seg slik at man er klar i tilfelle man mister ballen, særlig de bakover i banen. 

Slå langt er nok ikke løsningen nei, enig i det. At holde seg mer tilbake og tvinge motstanderen frem kan være en mulighet, men nå må man ikke kritiseres for å bare spille ballen på tvers. Som @odd nevner så er mange lag vi møter fornøyde med 0-0 mot oss og vil ikke bli lokket frem, og når Sogndal scorer først er de hvertfall ikke interesserte i å bli lokket frem. Før 1-0 scoringen har jo vi flere gode angrep og situasjoner til å gå opp til 0-1.

Enig i at når vi har muligheten til å forsere ledd så må vi utnytte oss av det når motstanderen først ligger lavt, der har vi litt å gå på. Jeg har ikke vært på nok treninger til å kunne si noe om hva det øves på på dette området, jeg bør nok ta turen. 

Om planen er å slå innlegg, eller om motstanderen gir oss rom, og dermed muligheten til det er jeg usikker på, men å slå innlegg i luften er nok ikke så lurt mot Sogndal med de vi har på topp og deres forsvarsrekke. Det annullerte måle er jo et godt eksempel på hva et innlegg mellom keeper og forsvar langs bakken kan gjøre. Men de rommene blir også mindre når motstanderen får første scoring. Det kan tenkes at KNH ville løst denne oppgaven godt, særlig når lagene legger seg veldig lavt, og vi alltid får kantene høyt i banen. 

Ja enig i at man gjerne skulle hatt Krogstad oftere sentralt rundt motstanderens 16-meter, men kan jo være at motstanderen alltid ønsker han ut på sidene, derav låser av rom sentralt. En mulighet er at Wernersson går dypere og blir breddepunktet på utsiden av motstanderes midtbane, og Krogstad inne sentralt bak midtbanen, men igjen med korte avstander vil han ofte ende opp feilvendt med press i rygg, men har jo sett eksempler av dette tidligere i kamper at har ført til gode situasjoner på baksiden av motstanderen. 

Å forme spilleren etter spillet er jeg helt enig i at er en dårlig idet, spillerne avgjør hvordan man skal spille. Synes alle spillerne kommer til sin rett kanskje med unntak av KNH. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


35 minutter siden skrev O store:

At holde seg mer tilbake og tvinge motstanderen frem kan være en mulighet, men nå må man ikke kritiseres for å bare spille ballen på tvers. Som @odd nevner så er mange lag vi møter fornøyde med 0-0 mot oss og vil ikke bli lokket frem, og når Sogndal scorer først er de hvertfall ikke interesserte i å bli lokket frem.

Mhm - nå opplevde vel ikke jeg at vi gjorde det i nevnte kamp mot Ulf. Der og trykket vi motstander bakover, og da med den ekstra ulempen i banens beskaffenhet som gjorde pasningsspillet vi forsøkte oss på ekstra utfordrende og derav kanskje mindre taktisk smart.

Men det handler i grunn om å være mer fleksibel. Når man trykker ned motstanderen så gjør vi ofte ting vanskeligere for oss selv.

Jeg tror en stor og sterk spiss kunne gjort mye for det offensive spillet vårt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden skrev O store:

Man kan kritisere valgene som blir gjort utenfor motstanderen sin 16 meter, men når man komme så høyt i banen med så mange spillere så må man posisjonere seg slik at man er klar i tilfelle man mister ballen, særlig de bakover i banen. 

Slå langt er nok ikke løsningen nei, enig i det. At holde seg mer tilbake og tvinge motstanderen frem kan være en mulighet, men nå må man ikke kritiseres for å bare spille ballen på tvers. Som @odd nevner så er mange lag vi møter fornøyde med 0-0 mot oss og vil ikke bli lokket frem, og når Sogndal scorer først er de hvertfall ikke interesserte i å bli lokket frem. Før 1-0 scoringen har jo vi flere gode angrep og situasjoner til å gå opp til 0-1.

Enig i at når vi har muligheten til å forsere ledd så må vi utnytte oss av det når motstanderen først ligger lavt, der har vi litt å gå på. Jeg har ikke vært på nok treninger til å kunne si noe om hva det øves på på dette området, jeg bør nok ta turen. 

Om planen er å slå innlegg, eller om motstanderen gir oss rom, og dermed muligheten til det er jeg usikker på, men å slå innlegg i luften er nok ikke så lurt mot Sogndal med de vi har på topp og deres forsvarsrekke. Det annullerte måle er jo et godt eksempel på hva et innlegg mellom keeper og forsvar langs bakken kan gjøre. Men de rommene blir også mindre når motstanderen får første scoring. Det kan tenkes at KNH ville løst denne oppgaven godt, særlig når lagene legger seg veldig lavt, og vi alltid får kantene høyt i banen. 

Ja enig i at man gjerne skulle hatt Krogstad oftere sentralt rundt motstanderens 16-meter, men kan jo være at motstanderen alltid ønsker han ut på sidene, derav låser av rom sentralt. En mulighet er at Wernersson går dypere og blir breddepunktet på utsiden av motstanderes midtbane, og Krogstad inne sentralt bak midtbanen, men igjen med korte avstander vil han ofte ende opp feilvendt med press i rygg, men har jo sett eksempler av dette tidligere i kamper at har ført til gode situasjoner på baksiden av motstanderen. 

Å forme spilleren etter spillet er jeg helt enig i at er en dårlig idet, spillerne avgjør hvordan man skal spille. Synes alle spillerne kommer til sin rett kanskje med unntak av KNH. 

Da er vel i grunn det greieste å score et mål eller to på langskudd

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det svinger fort. Etter 7 poeng mot Mjøndalen,Blink og Brann svevde vi høyt, og Kjønø var gud. 

Så kom 1 poeng mot KFUM og Sogndal, og vi er i deep shit. OBOS på sitt beste dette. 

Viktig og tett uke nå hvor stor stall belønnes. Skeid, FFK og Brann på 1 uke. 

Luc Kassi spiller sin siste kamp for oss søndag? Håper virkelig han får ut året. Hvis ikke har Bjarnmann bæsja på leggen!!

Med Kornelius og Azemi forhåpentligvis tilbake styrker det bredden vår, og vi har flere strenger å spille på på topp. Boksegenskapene til Azemi, samt kontringshurtigheten til KNM. De har andre egenskaper og, men dette er deres viktigste. 

Hvor mange poeng kan vi godta på disse tre kampene? 4 er for lite? 6 er godkjent. 7 og 9 er ren bonus. 0,1 eller 3 er Kjønø ferdig?

Forresten ypperlig tidspunkt å møte FFK på som tapte 0-4 hjemme for Raufoss igår. Skeid er et typisk bananskall, de er i relativ god form, og vi er i en bølgedal. Håper Kjønø har lært fra Sogndal. Angrep angrep angrep!!! 

Brann hjemme hadde vært gøy å vunnet. Det skal vi ikke se bortifra, siden de er nærmest klare for eliterserien uansett. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev FranckTheBank:

Håper Kjønø har lært fra Sogndal. Angrep angrep angrep!!! 

Fikk vi ikke fire i sekken da Sogndal kontret oss ned fordi vi slang for mange i angrep?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ranheim stikker fra. Sandnes Ulf, Mjøndalen, Raufoss og Sogndal snublet. KFUM og Start vant av de andre utfordrerne. FFK bør vi kunne ta på torsdag borte. De har havnet i ingenmannsland sammen med 4 andre lag. Brann nevnes ikke engang. Håper de vinner resten mot våre konkurrenter. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


37 minutter siden skrev FranckTheBank:

Ranheim stikker fra. Sandnes Ulf, Mjøndalen, Raufoss og Sogndal snublet. KFUM og Start vant av de andre utfordrerne. FFK bør vi kunne ta på torsdag borte. De har havnet i ingenmannsland sammen med 4 andre lag. Brann nevnes ikke engang. Håper de vinner resten mot våre konkurrenter. 

Ranheim stikker kanskje fra Sandnes Ulf (m.fl.), men de stikker ikke fra oss når de får like mange poeng, scorer like mange mål og får ett mål mer i mot.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 minutter siden skrev Jan Fredrik:

Ranheim stikker kanskje fra Sandnes Ulf (m.fl.), men de stikker ikke fra oss når de får like mange poeng, scorer like mange mål og får ett mål mer i mot.

Riktig bare føltes surt når vi vinner men likevel er like langt bak opprykk. 

 

Stikker nok ifra på torsdag var nok min tanke

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om 2.plassen skulle ryke, har det absolutt verdi å bli nr 3 kontra 4, 4 kontra 5, 5 kontra 6. Blir færre kamper på vei mot Eliteserien. Og hvem håper vi på fra Eliteserien? Og hvilke lag håper vi på i en playoff fra OBOS?

Om vi antar at Kr.sund og Jerv går ned, er alternativene som er realistiske Tromsø, Haugesund, Sandefjord, Ham-Kam, Sarpsborg, Odd, Aalesund, Godset og Vålerenga. Bra vi nå ser ut til å slippe Vålerenga. 

Fra OBOS hadde det vært best av de realistiske å få tre av Ranheim, Sandnes Ulf, Raufoss og KFUM. Start, Sogndal og Mjøndalen har hatt en overraskende svak vårsesong, og kan fort falle utenfor playoff, men slik nivået er kan de fort med en kanon sesong på høsten ta 2.plassen også. Men heller noen av de tre på direkte opprykk  enn noen av de andre 5 om vi skulle havne i en playoff

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bortimot årsverste i går, men det var veldig viktige 3 poeng. Uavhengig av prestasjon så er det bedre å vinne og tape litt enn å spille så mye uavgjort som i første halvdel - poengmessig.

Jeg tror fraværet av Edvardsen har en betydning, og Hammy blir for nonchalant og lett på midtbanen. Funket bedre som spiss mot Sogndal. 

Når også Normann Hansen er ute så har vi faktisk ingen på laget som evner  å forsere spillere med fart/dribling. Da blir det veldig forutsigbart og tafatt. Med én kantspiller på hver side (i motsetning til 442/433) så stopper det opp når vi verken kan drible oss forbi eller doble på kant med overlapp. Gift er god, men viser seg å være mer en målsnik enn en som bidrar masse i spillet.

Vi har fortsatt alt i våre hender og en veldig god mulighet til å rykke opp! Men for at det ikke skal bli små marginer og neglebiting til siste runde må vi gjøre noen taktiske justeringer og/eller skaffe forsterkninger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hugo Vicente
Hadde vært veldig spennende å høre hva vår erfarne assistent HV  tror/mener/tenker om laget og situasjonen på kort og noe lengre sikt.

Noen som har et klart inntrykk av hva han står for og hva han bidrar med?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sandnes Ulf slo Sogndal 6-0. Urovekkende med tanke på at vi kun tok 1 poeng på Sogndal på 2 kamper. Bjarne Berntsen gjør gull av gråstein igjen.... blir de for tøffe for oss å passere?

Ellers var dette en drømmerunde siden Start, Mjøndalen og Ranheim tapte. KFUM med uavgjort. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mmm -tja, FFK har et imponerende dårlig forsvarsspill - en YOLO tilnærming om du vil.
 

Det var bare å takke og bukke - og da ble det en severdig kamp, selv om det på ingen måte var imponerende fotball som ble presentert. Med unntak av Gift da. Hyggelig at Azemi fikk ei kasse også - bra for oss om det løsner for han.
 

Men et godt resultat og bra for moralen - det var påfallende avmålt jubel ved 1-0, men mer glede utover og det er bra. Vi trengte den her etter den nitriste affæren mot Skeid.
 

Fotballtrenere har en tendens til å være opptatt av å se bak resultatene når det går dårlig - men ikke like opptatt av det når det går bra. Sånn er det litt med stemningen på forumet også. Vi sier takk for poengene og så er det mye å forbedre - Brann er langt mindre gavmilde enn FFK.
 

Jo imponert over fysikken til Gift, når han brøyter ned den digre stopperen til FFK. 

og resultatet til Ulf - det er et varselsskudd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan vi ane konturene av at det blir en kamp mellom oss og Ulf om andreplassen - med finale i Sandnes i nest siste runde!

Ranheim har høyt toppnivå, men tror ikke de har stabiliteten som trengs, mens de andre nå faller av litt og kun Raufoss som viser stigende form. 

Sandnes Ulf fant formen etter at de gikk bort fra 5-3-2, noe nesten hele forumet har skreket etter at vi og skal gjøre. Jeg synes 5-3-2 er en kul formasjon, men det er jo tydelig at vi ikke får det til og det vi prøver på virker å være for komplisert til at spillerne mestrer det i kamp. Det er vel kun Åsane-kampen at de har fått til spillet de øver på.

ved å gå over til 4 bak vil vi også få mye mer fleksibilitet og når vi nå har begynt å lekke som en sil er det ikke mange argumenter igjen for 532.

La oss si at vi setter disse fire bak i en firer:

Ottesen - Næss - Pedersen - Lange

da har vi eksempelvis følgende muligheter:

433:

Edwards - Metcalf/Dia - Krogstad

Hammy - Gift - Normann Hansen

442

Normann Hansen - Edwards - Metcalf/Dia - Krogstad

Hammy - Gift

eller

Hammy - Edwards - Krogstad - Normann Hansen

Azemi - Gift

Så kommer kanskje Kassi inn i miksen og kan spille kant eller hengende spiss (tror ikke han har formen til sentral midt, kun evnt som innbytter for Edwards).

Anyway, håper Kjønø får gjennomslag for ønsket sitt. En liten skandale å selge Oliver uten å erstatte han når vi har kommet litt skjevt i gang i første del av obos-sesongen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

OBOS-ligaen 2022, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...