Gå til innhold

OBOS-ligaen 2022, hvordan skal det gå?


rykkinn
 Del

Anbefalte innlegg


Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere om det var rett å ansette Kjønø som assistent, men har på følelsen at det var feil å ansette ham som hovedtrener. Det som er litt dumt, er at de som bestemmer heller ikke virker å ha forutsetninger til å gjøre disse vurderingene.

Jeg forstår at vi må ha et bedre alternativ før vi bytter trener, men det er bare å få det gjort. Det virker helt usannsynlig at dette plutselig skal bli en suksess. Det er bedre å se rumpa til Tom Nordlie en periode, enn å vente på at Jesus skal begynne å gå på vannet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du har ikke fått med deg at Janne hadde spilt inn en god sentrallinje som alle var borte. Valsvik og Bohinen var meget gode seinhøstes og Antonsson også kvalitet

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev arni:

Du har ikke fått med deg at Janne hadde spilt inn en god sentrallinje som alle var borte. Valsvik og Bohinen var meget gode seinhøstes og Antonsson også kvalitet

Antonsson 10 kamper 1 mål og 1 assist. Kan ikke være kvalitet da, jmfr Azemi debatten

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev arni:

Du har ikke fått med deg at Janne hadde spilt inn en god sentrallinje som alle var borte. Valsvik og Bohinen var meget gode seinhøstes og Antonsson også kvalitet

Ja, JJ hadde noen gode spillere til disposisjon som vi ikke har nå. Det var litt av poenget mitt. Men hvis fokuset ditt er at det tar tid for en trener å spille inn et lag, hvorfor da så kraftig kritikk av Kjønø for ikke å ha snudd skuta i løpet av noen kamper i fjor høst, med en haug med nye spillere som kom inn i sommervinduet? Var ikke mye tid til å spille inn noen sentrallinje der?

I forrige kamp startet vi med tre sentrale midtbanespillere, hvorav ingen var der i fjor. Jeg har ikke helt hørt deg nevne det som en formildende omstendighet for Kjønø? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Poenget var at Janne mistet sentrallinja og fikk nei til forsterkninger og deretter sparken. Kjønø har hatt 19 kamper Iår til å spille inn ei god sentrallinje, synes det er tid nok. Men uenighet er sunt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Foran fjoråret fikk vi inn Wangberg, Shala, Solbakken mfl. I kampene fra 2021 startet han gjerne med Sandberg, Pignatel, Skytte og Kinoshita som alle var i klubben i 2020 også.

Men ok. La oss si at det ble for mange (og tydeligvis samtidig for få) nye spillere for han. Vi var inn i juli før han fikk sparken. Du mener det var for tidlig fordi han ikke fikk nok tid. På hvilket tidspunkt synes du det var riktig å begynne å bli kritisk til at vi ikke fikk satt spillet under Kjønø?

Og igjen: kan du fortelle litt om hva angrepsmønsteret vi prøvde å spille inn i 2021 gikk ut på? (For ny sentrallinje eller ikke, jeg antar at vi så konturer av noe selv om det ikke ga uttelling i poeng?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden skrev odd:

Foran fjoråret fikk vi inn Wangberg, Shala, Solbakken mfl. I kampene fra 2021 startet han gjerne med Sandberg, Pignatel, Skytte og Kinoshita som alle var i klubben i 2020 også.

Men ok. La oss si at det ble for mange (og tydeligvis samtidig for få) nye spillere for han. Vi var inn i juli før han fikk sparken. Du mener det var for tidlig fordi han ikke fikk nok tid. På hvilket tidspunkt synes du det var riktig å begynne å bli kritisk til at vi ikke fikk satt spillet under Kjønø?

Og igjen: kan du fortelle litt om hva angrepsmønsteret vi prøvde å spille inn i 2021 gikk ut på? (For ny sentrallinje eller ikke, jeg antar at vi så konturer av noe selv om det ikke ga uttelling i poeng?)

Lett å bli historieløs når man jobber for klubben 😂👍

 

Du glemmer kanskje det at Janne i god tid før sesongstart meldte at troppen var for dårlig. Alle så det jo. Bohinen var borte, Valsvik ble borte og ikke erstattet. Fikk bare beskjed om at vi står med stallen vi har. Det blir topp 6 det. 

 

Hva skjedde? Ble meldt at Janne trakk seg, men i realiteten fikk sparken. For å så ansette Kjønø, for å så gi han alle spillerne han ville ha pluss assistenttrener 😂 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Helt uvirkelig å tenke på alle topp 6 uttalelsene til bl.a Tunold og at troppen var mer enn god nok. Så åpnes lommeboka på vid vegg fra 4 juli i Prosjekt Kjønø

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det der med årets unge trener er litt fiffig, jeg er ikke sikker på at det er et kvalitetstegn i seg selv. Er ikke mengder av meritter blant de tidligere vinnerne....

Årets unge trener – tidligere vinnere:

1998: Rune Skarsfjord. Trener/faglærer NTG

1999: Kjell Sverre Hansen-Wold. Trener Skeid Junior

2000: Roger Finjord. Kretsansvarlig Finmark FK

2001: Aksel Bergo. Trener/spillerutvikler Follo FK

2002: Dag-Eilev Fagermo. KA Telemark FK og Pors

2003: Agnar Christensen. Trener Medkila

2004: Rolf Teigen. Trener Groruddalen BK

2005: Espen Kirknes. Kretsansvarlig Vestfold FK

2006: Pål Arne Johansen. Ass. trener Kvinnelandslaget NFF

2007: Håkon Grøttland. Trener Manglerud Star

2008: Monica Knutsen. Ass. trener Team Strømmen

2009: Rune Repvik. Spillerutvikler Alta IL

2010: Morten Tveit. Trener Stabæk Fotball og NTG

2011: Leif Gunnar Smerud. Trener Hønefoss BK

2012: Ole Kevin Knappen. Trener Elverum Fotball

2013: Julian Madsen. Trener Bodø/Glimt FK

2014: Per Inge Jacobsen. Trener Nordstrand IF

2015: Alexander Olsen. Trener Fredrikstad og Wang Toppidrett Fotball

2016: Luis Piementa. Trener KIL Toppfotball

2017: Ole Martin Nesselquist. Trener Moss FK

2018: Eirik Kjønø. Trener Grorud IL

2019: Eirik Kjønø. Trener Grorud IL

2020: Even Sel. Trener Bryne FK

2021: Magnus Meling. Fredrikstad FK

Lenke til innlegg
Del på andre sider


39 minutter siden skrev Petter:

Enig her, den generelle stemningen da JJ måtte gå var vel at det var på høy tid, med tanke på blant annet rapportene om dårlige treninger, og null utvikling i spillet. Etter min mening burde det skjedd ennå tidligere, det er vel også rykter som sier at han hadde mistet garderoben allerede seks måneder i forveien. Så at mange nå skal forsvare han, og mene at det hadde vært bedre å bare beholde JJ hele veien, blir litt rart.

Jeg var positiv til Kjønø da han ble ansatt, og da han ble forfremmet til hovedtrener, og syntes han ga et godt inntrykk og hadde ideer som i hvert fall så bra ut på papiret, og det var jeg vel ikke helt alene om. Dessverre har vi ikke hatt den utviklingen vi hadde håpet på, og prestasjonene har ikke vært i nærheten av bra nok, så det er lett å se tilbake nå og tenke at Kjønø ikke var det riktige valget allikevel.

Enig med både Petter og Blaamann her. Overraskende at noen nå ser ut til å mene at JJ skulle fått holde på lenger, det var virkelig ganske bedrøvelige greier på slutten, og på høy tid at han måtte gå. JJ virket også ganske umotivert. Jeg synes heller ikke det var rart at EK fikk sjansen, det var i god Stabæk-ånd som "annerledesklubben". Dessverre har han ennå ikke demonstrert at han er rett mann for klubben, men jeg er under tvil også tilhenger av å la ham fortsette ut sesongen (i alle fall så lenge det ikke er åpenbare alternativer), men blir det ikke opprykk, må det være slutt, for det er i så fall skandaløst dårlig når man ser på kvaliteten og den manglende stabiliteten til de vi kjemper med (Ulf, Ranheim i første rekke).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er reagerer litt på trenere som blir plutselig dårlige. 

43 minutter siden skrev Drosselmeyer:

Enig med både Petter og Blaamann her. Overraskende at noen nå ser ut til å mene at JJ skulle fått holde på lenger, det var virkelig ganske bedrøvelige greier på slutten, og på høy tid at han måtte gå. JJ virket også ganske umotivert. Jeg synes heller ikke det var rart at EK fikk sjansen, det var i god Stabæk-ånd som "annerledesklubben". Dessverre har han ennå ikke demonstrert at han er rett mann for klubben, men jeg er under tvil også tilhenger av å la ham fortsette ut sesongen (i alle fall så lenge det ikke er åpenbare alternativer), men blir det ikke opprykk, må det være slutt, for det er i så fall skandaløst dårlig når man ser på kvaliteten og den manglende stabiliteten til de vi kjemper med (Ulf, Ranheim i første rekke).

Reagerer litt på trenere som blir dårlige fra en sesong til en annen.  JJ førte oss til en plass på øvre halvdel av tabellen siste hele sesong han var Stabæk-trener. Jonsson i Eurosport kalte JJ en meget god trener ved slutten av 2020 - som hadde fått nær maksimalt ut av en ikke fryktlig sterk tropp.  Så er det en del her inne som mener at på vinteren 20/21 så mistet JJ  alle sine fotball og trenerkunnskaper. Slik er det naturligvis ikke.  Stabæk som lag ble svakere fra 20 til 21 - gode spillere ble ikke erstattet og andre ble ett år eldre og dårligere fysisk i prestasjonene. Ledelsen knep igjen pengesekken og regnet med at det skulle gå greitt likevel.  Det står elendig til med selvinnsikt i Stabæks ledelse og troen på at en ung uerfaren trener skulle redde oss fra nedrykk var så stor og naiv - at klubben ikke engang sikret seg en klausul i kontrakten med prøvetid ut sesongen. Helt uforståelig for meg og flere kommentatorer.

En av de i ES som jeg har hatt stor respekt for er Kristiansunds Christian Michelsen. Han har fått mye ut av små ressurser og et helt middels spillermateriale. I år går det dårlig for Kristiansund, men jeg tror ikke Michelsen plutselig har mistet all sin fotballkunnskap av den grunn. Nesten alle fans er for opptatt av trenerkvalitet.  Likevel kunne vi i år trengt en trener som hadde utgjort de 15% i ekstra effekt som sannsynligvis en topp trener utgjør i forhold en middels trener - ifølge forskning.  Jeg mener ikke at EK er en dårlig trener, men at i fks. hjemmekampene mot Ulf og Sogndal ble det gjort taktiske bommerter som gjør at vi ikke ligger lenger opp på tabellen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev Innkast:

Jeg er reagerer litt på trenere som blir plutselig dårlige. 

Reagerer litt på trenere som blir dårlige fra en sesong til en annen.  JJ førte oss til en plass på øvre halvdel av tabellen siste hele sesong han var Stabæk-trener. Jonsson i Eurosport kalte JJ en meget god trener ved slutten av 2020 - som hadde fått nær maksimalt ut av en ikke fryktlig sterk tropp.  Så er det en del her inne som mener at på vinteren 20/21 så mistet JJ  alle sine fotball og trenerkunnskaper. Slik er det naturligvis ikke.  Stabæk som lag ble svakere fra 20 til 21 - gode spillere ble ikke erstattet og andre ble ett år eldre og dårligere fysisk i prestasjonene. Ledelsen knep igjen pengesekken og regnet med at det skulle gå greitt likevel.  Det står elendig til med selvinnsikt i Stabæks ledelse og troen på at en ung uerfaren trener skulle redde oss fra nedrykk var så stor og naiv - at klubben ikke engang sikret seg en klausul i kontrakten med prøvetid ut sesongen. Helt uforståelig for meg og flere kommentatorer.

En av de i ES som jeg har hatt stor respekt for er Kristiansunds Christian Michelsen. Han har fått mye ut av små ressurser og et helt middels spillermateriale. I år går det dårlig for Kristiansund, men jeg tror ikke Michelsen plutselig har mistet all sin fotballkunnskap av den grunn. Nesten alle fans er for opptatt av trenerkvalitet.  Likevel kunne vi i år trengt en trener som hadde utgjort de 15% i ekstra effekt som sannsynligvis en topp trener utgjør i forhold en middels trener - ifølge forskning.  Jeg mener ikke at EK er en dårlig trener, men at i fks. hjemmekampene mot Ulf og Sogndal ble det gjort taktiske bommerter som gjør at vi ikke ligger lenger opp på tabellen

Det er vel ingen som tror at JJ mistet sine fotballkunnskaper, men ledelse for en prestasjonsgruppe handler jo om mye mer enn det, og noen ganger har en gruppe kjørt seg fast i et blindspor og det kan være lurt å skifte leder. Å kvitte seg med JJ var 100% riktig, uavhengig av hva Kjønø har utrettet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ansettelsen av EK kom for tidlig. Han ble kastet til ulvene, fikk bruke de pengene han ønsket og det glapp. Her burde styret vært voksen og sagt takk for følge. Hvem av EK og JJ ville hatt størst sjangser til å holde oss i ES. Jeg personlig tror JJ, hvis han ikke hadde klart det ville en terminering der også etter sesongen vært naturlig.


Så her gjorde etter min oppfatning styre to feil i 2021. En ny evaluering kommer og styret gjør nå tabbe nr 3. de tar ikke umiddelbart grep i januar 2022 og ansetter en ny hovedtrener. De setter i gang en evaluering som frikjenner det sportslige og understreker at de har riktig mann på jobben samt at de skyver under teppe den administrative evalueringen. Begge disse evalueringene bare preg av å beskytte det bestående.
 

Dessverre står vi nå i en vanskelig situasjon. Det er en reell fare for at vi ikke får direkte opprykk. En kvalik vil bli lang og tung og har ikke over 50% sjangse for å lykkes. Vi har satset hele klubben på et kort økonomisk og det er direkte opprykk. Vi har økt antall ansatte både i administrasjon og på det sportslige plan. Reality check uten opprykk i desember 2022 vil bli brutal både for admin og sporten. Det er dette som ligger til grunn for mange av bekymringene til brukere på forumet som er så usigelig glad i klubben. Det er vond å se på noe man føler er et varslet train wreck uten å uttrykke sin menig. Og ja Ingo dette har IKKE noe med manglende lojalitet å gjøre men meningsbrytninger for å kanskje få noen poenger igjennom inn til de styrende organer i klubben. Dette kom jo også sterkt til uttrykk på flere av årsmøtene i vår.

Siden det ikke er noen tegn på endring i strategi fra klubben håper jeg inderlig og intenst av jeg tar feil og at vi kan feire opprykk til ES i desember. Dette ville vært årets største gave.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


@odd Ingen spillere blir vel signert uten at treneren har godkjent den? Eller mener du at sportsjef og andre har prakket på Kjønø spillere som han ikke vil ha? Som han attpåtil velger å bruke fast…

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden skrev odd:

For the record: Jeg jobber ikke for klubben.

Nannskog meldte i sin tid at vi var jævlig tynne nesten på repeat. Hvilke trenere er det som ikke ønsker flere klassespillere? (Valsvik ble forresten erstattet med Wangberg, som nå visstnok er en god Eliteserie-stopper.) Og dette med topp-6 var vel et mål? Ikke noen garanti?

At JJ fikk sparken ser jeg på som en selvfølge. Noe annet ville vært svakt av ledelsen. 

At Kjønø har fått "alle spillerne han ville ha" er en sannhet etablert av Arni? Av spillerne som kom inn kan jeg tenke meg at Høyland var en han ville ha, men der vet vi at Bjarmann hadde jobbet lenge allerede. Kirkevold har sikre kilder fortalt var Jons idé. Haugen og Podstawski var vel mer muligheter som plutselig dukket opp. Og foran årets sesong, hvilke spisser var det han fikk hentet inn?

Men for all del: Kjønø har fått inn noen gode spillere å jobbe med. Jeg mener vi har den nest beste spillertroppen i ligaen, og sånn sett burde vi forvente å ligge på opprykksplass. Pr nå er vi på 34 poeng på 19 kamper. 2 i snitt er veien til opprykk. Hadde vi ligget på 38-40 ville det vært helt godkjent (og også på opprykksplass), men vi har slurvet. Basert på spill og sjanser har vi også hatt dårlig uttelling.

Det jeg reagerer mest på akkurat nå er hvordan det blir hevdet at JJ hadde så ekstremt mye dårligere arbeidsforhold. At å miste sentrallinja forklarer 6 poeng på 10 kamper og total mangel på utvikling i spillemønster. Så sitter de samme menneskene og hamrer løs på Kjønø allerede i årets treningskamper. 

 

 

Wangberg kom også rett før seriestart, halvskadd. 
Ingen som kan garantere for ett mål. Men når klubben setter ett mål på Topp 6, og du rykker ned, så er det vel noe som skurrer?

Ja, JJ fikk sparken. Etter 10 kamper. Mulig det var rett for deg. Mulig tiden uansett var inne. Men å si at ting lå til rette for at vi skulle lykkes de 10 første kampene er feil. 

Arni har ikke etablert sannheten om at Kjønø fikk spillerne han ville ha. Dette så vi jo i fjor! ikke legg dette på Arni. 
En hel haug med spillere kom inn i sommervinduet i fjor. Billig var det heller ikke. Mulig for deg at det var kun Høyland han ville ha, men du så vel hvordan det endte? "Groruds Kante", Vi setter han på venstre Vingback. 
Ok, så la oss si det var Jon som ville ha Kirkevold. Så Kjønø brukte spilleren han ikke ville ha? 
Skjønner egentlig ikke hva du vil fram til? Hvis du vil frem til at Kjønø er Jævla god på utvikle, så ok. 

Spol frem til før årets sesong. Vi har en ganske så bra stall. Nye milioner er brukt, med ett mål! Rykke opp. Det har Kjønø også sagt. 
Så får han da tidenes Obos stall (sammen med Brann sin, for jeg vet du mener den er best). 
Og klarer fremdeles ikke å utvikle laget. 

I tillegg har trenden gått ned. Vi slipper inn flere mål enn vi scorer. utvikling går feil vei.

20 kamper i fjor, vi rykket ned. 
19 kamper i år. 4. plass i Obosligaen

39 seriekamper med Kjønø. Hvor er vi egentlig på vei hen? Hva slags klart spillemønster ser du? 

Så får å avslutte på det siste du reagerer på. Selvsagt fikk JJ ekstremt mye dårligere arbeidsforhold enn Kjønø. Opp til deg hvordan du vil ta det. Noen ganger er man uenig. Men slutt å gå etter folk som du har gjort lenge. Slutt å kveruler bare for å kverulere. 

Hadde ting vært bra nå, så hadde det ikke vært likegyldighet. Det det hadde vært bånn gass på vei mot Eliteserien med fulle tribuner og sprudlende fotball. 

 

Forklar meg gjerne hva DU mener bra. Og forklar meg gjerne hva DU tenker vi gjør helt rett på vei mot 2.Plassen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


30 minutter siden skrev odd:

Og dette med topp-6 var vel et mål? Ikke noen garanti?

Det ble ganske tydelig uttrykt at troppe  var god nok til topp 6, det er ingen som kan garantere noe som helst.  Enten har JJ og EK gjort en ræva jobb, eller så er det en del ledelsen som grovt overvurderte egen stall.  Holder absolutt mulighetene åpne for begge deler.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


23 minutter siden skrev Marandinho:

Wangberg kom også rett før seriestart, halvskadd. 
Ingen som kan garantere for ett mål. Men når klubben setter ett mål på Topp 6, og du rykker ned, så er det vel noe som skurrer?

Ja, JJ fikk sparken. Etter 10 kamper. Mulig det var rett for deg. Mulig tiden uansett var inne. Men å si at ting lå til rette for at vi skulle lykkes de 10 første kampene er feil. 

Arni har ikke etablert sannheten om at Kjønø fikk spillerne han ville ha. Dette så vi jo i fjor! ikke legg dette på Arni. 
En hel haug med spillere kom inn i sommervinduet i fjor. Billig var det heller ikke. Mulig for deg at det var kun Høyland han ville ha, men du så vel hvordan det endte? "Groruds Kante", Vi setter han på venstre Vingback. 
Ok, så la oss si det var Jon som ville ha Kirkevold. Så Kjønø brukte spilleren han ikke ville ha? 
Skjønner egentlig ikke hva du vil fram til? Hvis du vil frem til at Kjønø er Jævla god på utvikle, så ok. 

Spol frem til før årets sesong. Vi har en ganske så bra stall. Nye milioner er brukt, med ett mål! Rykke opp. Det har Kjønø også sagt. 
Så får han da tidenes Obos stall (sammen med Brann sin, for jeg vet du mener den er best). 
Og klarer fremdeles ikke å utvikle laget. 

I tillegg har trenden gått ned. Vi slipper inn flere mål enn vi scorer. utvikling går feil vei.

20 kamper i fjor, vi rykket ned. 
19 kamper i år. 4. plass i Obosligaen

39 seriekamper med Kjønø. Hvor er vi egentlig på vei hen? Hva slags klart spillemønster ser du? 

Så får å avslutte på det siste du reagerer på. Selvsagt fikk JJ ekstremt mye dårligere arbeidsforhold enn Kjønø. Opp til deg hvordan du vil ta det. Noen ganger er man uenig. Men slutt å gå etter folk som du har gjort lenge. Slutt å kveruler bare for å kverulere. 

Hadde ting vært bra nå, så hadde det ikke vært likegyldighet. Det det hadde vært bånn gass på vei mot Eliteserien med fulle tribuner og sprudlende fotball. 

 

Forklar meg gjerne hva DU mener bra. Og forklar meg gjerne hva DU tenker vi gjør helt rett på vei mot 2.Plassen.

Huff, tror ikke det er Odd det ikke går an å diskutere med. Dette innlegget var en bastant suppe som velger å vranglese alt i verste mening. 

PS. Tok ikke mange kampene før Kjønø benker Kirkevold.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev M-A-N:

Huff, tror ikke det er Odd det ikke går an å diskutere med. Dette innlegget var en suppe som velger å vranglese alt i verste mening. 

PS. Tok ikke mange kampene før Kjønø benker Kirkevold.

Og nå spiller Pål fast på Kamma i ES👍👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev arni:

Og nå spiller Pål fast på Kamma i ES👍👍

Fint for han, tidenes bomsignering av Stabæk om ryktene om kostnadene stemmer. Så ut som Bambi på isen på Nadderud.

Kanskje det blir gjensyn i playoff til høsten!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Marandinho:

Ok, så la oss si det var Jon som ville ha Kirkevold. Så Kjønø brukte spilleren han ikke ville ha? 

Jeg vet ikke hvem som gjorde hva i den overgangen, men dette fikk jeg av en som normalt virker å være godt informert:

"

Når det gjelder Kirkevold så vet jeg at han  ikke akkurat topper ønskelista til trenerteamet - eller for å være helt presis - deler av trenerteamet. Særlig ikke på halvt års kontrakt hvor det å berge plassen strengt tatt ikke betyr noe for spilleren (utover egen ærgjerrighet). Men AS styret har pushet på Bjarmann for å vise handlekraft og det blir sikkert solgt inn som Kjønøs ønskesignering. OM den blir noe av. Men dette er Jon og AS styret sin spiller - ganske sikkert.

"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

OBOS-ligaen 2022, hvordan skal det gå?
×
×
  • Opprett ny...