Gå til innhold

Treningskamper 2022


arni
 Del

Anbefalte innlegg


Ut i fra denne kampen er det tydelig at Pedersen, Edwards og Wernersson blir viktige i år. Syns Ulla har vist seg å være en grei backup for Sandberg.

Men vi aner ikke hvordan vi skal score mål. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev sexxes:

Ok. Kommentarene her kunne tyde på at Brann scoret. Resultatet er vel sånt sett greit.

Resultatet er greit . I perioder fikk vi til brukbar fotball også , så det er uten tvil forbedring i forhold til de to foregående kampene

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden skrev Mr. Diamond:

Ut i fra denne kampen er det tydelig at Pedersen, Edwards og Wernersson blir viktige i år. Syns Ulla har vist seg å være en grei backup for Sandberg.

Men vi aner ikke hvordan vi skal score mål. 

En spiss inn, så ser troppen i hvert fall bra ut i OBOS målestokk 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hornburg med et par skikkelige blundere. Men han har godt blikk, god pasningsfot og tør slå mellom ledd, jeg mener det var det som gjorde at vi tok såpass kontroll en periode i kampen der. Han viser hvilken ny dimensjon vi ville fått med en spillende stopper med gode pasninger. 

Ellers minnet kampen om de passe gode kampene vi hadde i fjor. Med tidvis fint spill og god kontroll på midten og defensivt, men helt tannløse på siste tredjedel, foruten kontringer. Mister ballen alt for lett rundt motstanders 16-meter.

Ottesen fortsetter dessverre der han slapp i fjor med å stoppe opp og slå støtte og alt for dårlig innlegg når han kommer i posisjon. I tillegg sliter han defensivt. Dessverre…

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kampen mot Brann var ikke fantastisk, men den ga like vel grunn for betinget optimisme. Særlig gledet jeg meg over Phillip Hornburgs prestasjon i den omgangen han fikk som midtstopper -han har en herlig ro og evne til å distribuere gode baller fremover. Gang på gang tok han kula gjennom Branns pressledd, vendte spillet og fant medspillere fremover på banen. Hornburgs kvaliteter var trolig den viktigste grunnen til at laget så mye bedre ut i annen omgang enn i første. Han hadde et par skumle balltap, men alt i alt 45 strålende minutter i sin første kamp. Curtis Edwards ble dermed frispilt og fikk sette fart fremover. Han er en  meget god signering som ballsentral på midten. God i duellene er han også.  Dessuten er han morsom og byr på seg selv utenfor banen. Kaspar Pedersen leverte en så godt som prikkfri kamp, hvem skulle trodd det for et år siden? Legg så til at keeperne levere hver sin gode omgang, så har vil et grunnlag for selvtillit og spilleglede i de to siste treningskampene før seriestart mot Skeid. Da gjenstår det å løse den offensive biten, her er det fortsatt for mye en-for-en med manglende samhandling og uten at vi skaper særlig mange sjanser. MeNn vi ser bedre ut nå enn vi gjorde i 2013 på samme tid, og da vet jo alle hvordan det endte. Jeg har forresten trua på vår nye nigerianske signering Gift - også kalt "God's gift to Norwegian football." Så ham på tre treninger i Alicante og syns han har kvaliteter i boksen. Gi ham en kamp fra start neste gang. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 minutter siden skrev ingo:

Kampen mot Brann var ikke fantastisk, men den ga like vel grunn for betinget optimisme. Særlig gledet jeg meg over Phillip Hornburgs prestasjon i den omgangen han fikk som midtstopper -han har en herlig ro og evne til å distribuere gode baller fremover. Gang på gang tok han kula gjennom Branns pressledd, vendte spillet og fant medspillere fremover på banen. Hornburgs kvaliteter var trolig den viktigste grunnen til at laget så mye bedre ut i annen omgang enn i første. Han hadde et par skumle balltap, men alt i alt 45 strålende minutter i sin første kamp. Curtis Edwards ble dermed frispilt og fikk sette fart fremover. Han er en  meget god signering som ballsentral på midten. God i duellene er han også.  Dessuten er han morsom og byr på seg selv utenfor banen. Kaspar Pedersen leverte en så godt som prikkfri kamp, hvem skulle trodd det for et år siden? Legg så til at keeperne levere hver sin gode omgang, så har vil et grunnlag for selvtillit og spilleglede i de to siste treningskampene før seriestart mot Skeid. Da gjenstår det å løse den offensive biten, her er det fortsatt for mye en-for-en med manglende samhandling og uten at vi skaper særlig mange sjanser. MeNn vi ser bedre ut nå enn vi gjorde i 2013 på samme tid, og da vet jo alle hvordan det endte. Jeg har forresten trua på vår nye nigerianske signering Gift - også kalt "God's gift to Norwegian football." Så ham på tre treninger i Alicante og syns han har kvaliteter i boksen. Gi ham en kamp fra start neste gang. 

Hornburg ikke ulik en ung Sander Berge i spillestil, muskler kommer jo i løpet av et par år

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at det var gledelig fremgang å spore.

Men jeg synes vi har endel strukturelle utfordringer defensivt, bl.a. med at vi etterlater oss enorme rom bak backene og så mangler vi selvtilitt, rytme og presisjon offensivt. Å stå høyt med begge backene samtidig blir litt Harakiri fotball…

Edwards fremstår som den midtbanedynamoen vi har manglet i mange år. Spennende signering, og så vet vi at Krogstad har mer å gå på

Jeg er dog bekymret for høyrebacken - Ottesen henger ikke med hverken offensivt eller defensivt og vi mangler klare alternativ i den posisjonen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev ingo:

. Jeg har forresten trua på vår nye nigerianske signering Gift - også kalt "God's gift to Norwegian football." Så ham på tre treninger i Alicante og syns han har kvaliteter i boksen. Gi ham en kamp fra start neste gang. 

Har han signert, eller er han like nærme å signere som Næss var?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så kampen på nytt og er ikke enige at vi viser stor framgang. Brann hadde mange sjanser mot slutten og kunnet ha vunnet 3-0. Kjøne forklarer dette med at vi var slitne. Vi spiller da like lange omganger som Brann !  Det virker litt for enkelt for meg. Noe bedre enn mot Arendal var dette, men vi har fortsatt ingen på topp som kan skåre de målene vi trenger for å rykke opp. En Bård Finne som slurvet i avslutningene alene med keeper berget et hederlig resultat. Så heldige kan vi ikke regne med å være hver dag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En stor utfordring med gjeldene spillesystem er at når vi kjører med tre bak trenger vi spillende stoppere. Vi så det i går når Homburg kom in da begynte vi å få til spill framover. Ingen ev de tre «faste» bak der får til noe tilsvarende. De sender pasninger seg i mellom og slår ut til beck eller slår langt og håper det beste. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


48 minutter siden skrev kuk:

Sorry, er dårlig til å lete, men finner heller ingen info på Stabak.no.

Er det flere treningskamper i Spania?

De kom hjem søndag. Vært updates fra trening på Nadderud på instastory og facebookstory i går. Er treninger i dag og i morgen, også fri/egentrening resten av uken.  
 

Har jeg forstått riktig, så er neste kamp borte mot Sandefjord 19. mars

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 minutter siden skrev rykkinn:

De kom hjem søndag. Vært updates fra trening på Nadderud på instastory og facebookstory i går. Er treninger i dag og i morgen, også fri/egentrening resten av uken.  
 

Har jeg forstått riktig, så er neste kamp borte mot Sandefjord 19. mars

Takk! jeg er såpass lite oppdatert ja.. Får skylde på mye jobb, har ikke hengt med på Stabæks SoMe for tiden.😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får vi endelig se en annen formasjon?

Hadde jo vært smart å trene på en annen oppstilling - krise om vi blir fast i 3-5-2 og den samme elendigheten som siste 8 mnd..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev kuk:

Får vi endelig se en annen formasjon?

Hadde jo vært smart å trene på en annen oppstilling - krise om vi blir fast i 3-5-2 og den samme elendigheten som siste 8 mnd..

Det ville jo vært en tullete oppkjøring i hvertfall.

De trener fortsatt på 3-5-2 på trening og jeg tror bare du kan slå deg til ro med at vi starter sesongen slik. Endring vil nok kun skje om resultatene går til helvete i etter mange tellende kamper.

3-5-2 er jo uansett en nydelig formasjon når den fungerer. Skjønner ikke dette opphenget i at det er formasjonen som er feil. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev M-A-N:

Det ville jo vært en tullete oppkjøring i hvertfall.

De trener fortsatt på 3-5-2 på trening og jeg tror bare du kan slå deg til ro med at vi starter sesongen slik. Endring vil nok kun skje om resultatene går til helvete i etter mange tellende kamper.

3-5-2 er jo uansett en nydelig formasjon når den fungerer. Skjønner ikke dette opphenget i at det er formasjonen som er feil. 

Tullete oppkjøring å trene på flere alternativer? 

Formasjonen 3-5-2 setter jo visse føringer på spillestil og slik det ser ut for oss så blir det veldig baktungt og defensivt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det ville vært dumt om vi avslørte den egentlige formasjonen, før i kampen mot Skeid. Det er da det gjelder! Treningskamp er bare treningskamp, på samme måte som at cup er cup, ballen er rundt, spill til fløyta fløyter, et cetera, et cetera.

Neida. Hvem bryr seg, så lenge vi vinner og det er morsomt å se på. Blaa klokken 14:00. Ser det ikke bedre ut da, er det bare å reise hjem og snu kjerringa.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev mbh:

Ser det ikke bedre ut da, er det bare å reise hjem og snu kjerringa.

Regner med kjerringa til Kjønø er lei av å bli uforberedt snudd på hver jævla uke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev kuk:

Tullete oppkjøring å trene på flere alternativer? 

Formasjonen 3-5-2 setter jo visse føringer på spillestil og slik det ser ut for oss så blir det veldig baktungt og defensivt.

Nei, det kunne vært lurt det. Men nå har jo oppkjøringen handlet om å få denne formasjonen til å sitte og å bygge stallen deretter. Og det er jo tydelig at vi må øve mer på plan A.

Jeg synes ikke det er en baktung eller defensiv formasjon, den er veldig egnet til å løfte laget og kontrollere kampen på midten.

Stabæk/Kjønø har riktignok sett veldig baktunge ut med den formasjonen, men det er nok ikke målet og ambisjonen. Jeg tror de mener det er en egnet formasjon til å dominere kamper mot antatt svakere lag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dagens 11’er: 
Marcus Sandberg

Sturla Ottesen, Nicolas Pignatel Jenssen, Simen Wangberg, Nicolai Næss, Victor Wernersson

Herman Geelmuyden, Curtis Edwards, Fredrik Krogstad

Kornelius Normann Hansen, Oliver Edvardsen

Benken: Marius Ulla, Kasper Pedersen, Thor Lange, Filip Hornburg, Amir Jama, Patrick Metcalfe, Aleksander Andresen, Harald Race

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev M-A-N:

Jeg synes ikke det er en baktung eller defensiv formasjon, den er veldig egnet til å løfte laget og kontrollere kampen på midten.

Her kan sikkert mange mye mer enn meg om lag med denne formasjonen.. Men prøver meg:

Guardiola har vel kjørt 3-5-2 enkelte ganger og hatt total kontroll, men da er utgangspunktet at spillerne har pasningskvalitet og bevegelsesmønster som er i en helt annen liga enn motstanderen. Det er nok vanligere i defensive systemer som Conte osv. som har skaper en defensiv "mur", slippe til lite innlegg/sjanser og ikke være like sårbare for kontringer i mot osv. 

Vingbackene er kanskje nøkkelen her? For Guardiola er de nærmest vinger, for Conte mer en back(og altså egentlig 5-3-2).

Er ikke laget godt nok, blir vi fort overspilt på kantene og vingbackene blir fort backer. Da blir det baktungt, slik vi har sett for Stabæk. Det fører også til at midtbanen får en helvetes tung jobb fordi de er i undertall på midten. Det så vi blant annet mot Arendal (?). Arendal presset med 3 mann i angrep, vingbackene datt ned og vi ble veldig defensive.

Ergo blir 3-5-2 ofte en veldig defensiv formasjon om man ikke er betydelig bedre enn motstanderne. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig @kuk Det er ofte lurt og se hva man faktisk gjør og ikke hva man sier man skal gjøre…. 🤪

Metcalfe har spilt fra def midt og bakover på alle posisjoner uten keeper selvssagt. D/DM RLC eller hva det nå heter på FM språk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev @ringo:

Enig @kuk Det er ofte lurt og se hva man faktisk gjør og ikke hva man sier man skal gjøre…. 🤪

Metcalfe har spilt fra def midt og bakover på alle posisjoner uten keeper selvssagt. D/DM RLC eller hva det nå heter på FM språk.

Nå var poenget mitt ikke at man lykkes med det, men at det er ikke formasjonen i seg selv det er noe galt med - det er evnene og/eller utførelsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Treningskamper 2022
×
×
  • Opprett ny...