Gå til innhold

Kamptråd: Ranheim TF - Stabæk - Mandag 9 mai kl 18:00


arni
 Del

Anbefalte innlegg


6 timer siden skrev testapen:

Lett å finne positive ting. Ble presset hardt i starten, men fortsatte å prøve å spille oss ut mer enn vi prøvde å slå langt. (Som mange har klagd på). Fikk etterhvert bra kontroll og brukte lite risiko men skapte sjanser. Man kan klage på avslutningene til Norman, eller velge å se potensial i at han kommer seg til de sjansene og får betalt i form av målgivende. Edvardsen ser piggere ut enn på lenge og var en ivrig linjedommer fra å score. I perioder presser vi bra og klarer å holde trykk over tid. Dette mot sesongens, etter min mening, så langt tøffeste motstander. Kunne lett funnet mer.

Bak skyene er himmelen alltid blaa, og nå kan ihvertfall jeg skimte noen sprekker i skylaget. Har stor tro på at dette blir moro hvis gutta får spilt på seg enda mer selvtillit.

Hilsen naiv optimist

Veldig enig i det du sier at det er positivt at vi ble trofast mot systemet ( Hei, vi har ett tydelig system🥰) enn å begynne å slå bort ballen når det ikke funker helt. Litt mer presisjon i utspillingene bakfra så blir vi skikkelig giftige! Nå må vi bare forbedre det offensive spillemønsteret mot lag som parkerer bussen så har jeg trua på en knallsesong! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev odd:

Det er to måter å tenke dette på "3 poeng på dårlig dag". Den ene er at rett og slett å ha litt flaks. At man vinner selv når man ikke er det objektivt sett beste laget på banen.

Den andre er å prestere godt selv når man ikke er på sitt beste. I går vinner vi 2,21-1,26 i xG og 17-7 i avslutninger (footystats). På mål, som var viktig mot Ulf, vant vi 8-2 (VG). 

Takk for fin statistikk👍 Det er en forskjell på «vi var dårlige og hadde flaks» og «vi var ikke veldig gode, men vi vant likevel fortjent og var det beste laget». Gårsdagens kamp var sistnevnte påstand.

Det viktigste er tross alt å være bedre enn de vi møter.

Men jeg er ganske så bekymret ikke bare for effektiviteten ved store sjanser, men særlig problemene med å skape målsjanser når vi kommer i gode posisjoner. Det er altfor svakt hvor ofte vi bommer på sistepasninger eller stopper opp og rommet forsvinner. Dette gjelder frontduoen, Hammy og Ottesen i særdeleshet. 
 

Vi har ikke råd til å skusle bort så mange muligheter som vi har gjort hittil i år. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mhm xG,

Nå vet jeg ikke hvordan akkurat footystats får frem sine xG verdier. Men normalt så sammenligner man avslutningen med tilsvarende avslutninger og empiriske data for hvor ofte disse blir scoringer. Noen tar med forsvarerens plassering i beregningen, noen ikke. Det man får er en verdi for hvor ofte man burde score. 

Over tid kan man bruke xG for å sammenligne hvor effektive man er i forhold til hvor ofte andre scorer fra tilsvarende situasjon. Så typ en spiller som scorer relativt ofte sammenlignet med xG er en effektiv avslutter. Samme for klubber. 

Så når Bergenserene i fjor løp rundt og jallet om at de var sååååå mye bedre enn resultatene tilsa fordi de var så gode på xG så bommer de litt i sin analyse - det xG tabellen da sier er at laget om de underpresterer vis a vis xG er mindre effektive (les - dårligere) til å score mål enn andre lag som skaper tilsvarende sjanser. 

Så er xG en interessant stats - men den forteller ikke hele bildet og er ikke veldig prediktiv for utfallet av kamper - men over tid ved å sammenligen xG mot faktiske mål så får man en ide om man er effektiv eller ikke. 

Så er spørsmålet - er et skudd på innsiden av stolpen og ut - uflaks, udyktighet eller en kombinasjon av begge???

Jeg mener kampen i går var relativt jevnspilt - possesion ligger et sted mellom (51-49/58-42) i favør Ranheim på ulike nettsteder. Ranheim åpnet best og kunne fint ledet 2-0 før kvarteret var spilt. Men vi skal ha bedre spillere og vi kloret oss tilbake i kampen.  Jeg er enig i din observasjon @M-A-N det er litt manko på presisjon i løp/pasning særlig på siste 3.del. Det heter vel samspill på pent. Det har vi sett i hele år. Dels har vi (med rette) lagt skylden på underlaget hjemme på Nadderud - men det skyldes nok også at vi fremdeles har en del å gå på før spillet vårt sitter. Evt om vi har et spill/taktikk/formasjon som er tilpasset spillermaterialet vi har. Jeg savner f.eks. at Krogstad kommer seg inn i boksen/scoringsposisjoner. 

Tilbake til xG - det xG sier er jo hvor ofte man kommer seg i posisjoner  - men det xG IKKE sier er at det er forskjell på om man slår et innlegg på en spiller som er 175 cm høy eller 195cm høy. Så spørsmålet blir - hvor tilpasset er spillet vårt til spillerne vi råder over. Det er her jeg har fleipet litt med Ravnaas og Kjønø og sagt at for meg ser det ut til at man har sittet på video og funnet element fra ulike lag på hvordan man ønsker å spille - uten å ta hensyn til om man faktisk har de spillerne som kreves for å spille den fotballen. F.eks. er det hverken Ottesen eller Wernerssons fremste styrke å utforde og drible av en spiller med ball i beina osv. Det er her jeg mener vi svikter og at vi ikke spiller så god fotball som vi kunne ha gjort om vi hadde spilt smartere. MEN når det er sagt - poengfangsten vår så langt er helt ok - men vi har feilet når vi har kommet opp mot de bedre lagene og om det fortsetter så kan det bli vanskelig å rykke opp og når vi vet hvor økonomisk avhengige vi er av et opprykk så blir jeg urolig.  

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 29.4.2022 den 20.41 skrev @ringo:

Neida, men vi tapte fremdeles kampen 1-0, vi tape skudd på mål 3-2 og vi taper fordi vi spiller taktisk lite smart  på en måte som var forventet av motstander.

På 29.4.2022 den 17.41 skrev @ringo:

Det hjelper ikke med gjenvinning på siste 3. del eller possession om det ikke gir noen forklaring på hvorfor vi ikke vinner kampen. 

1 time siden skrev @ringo:

Jeg mener kampen i går var relativt jevnspilt - possesion ligger et sted mellom (51-49/58-42) i favør Ranheim på ulike nettsteder.

Da vi var overlegne på alle statistikker unntatt skudd på mål mot Sandnes Ulf, var akkurat det en viktig statistikk. Mot Ranheim vant vi den klart, men var faktisk bak på ballinnehav. Det ble stemplet som irrelevant da vi var gode på det, men er nå en grunn til å se på kampen som jevnspilt?

Jeg gir deg rett i at man ikke kan si direkte at laget med høyest xG er det beste laget. Avslutninger er også en del av spillet. (Tenk hvor god KNH ville vært om han var en "Solskjær" til å avslutte..) Derimot tenker jeg at det sier en god del om hvor mange og store sjanser vi skaper, og dermed også sier en god del om hvordan vi spiller som lag. Man kan tape kamper på keepertabber, og man kan tape dem på grove bommer av spissene. Sånne situasjoner sier imidlertid mer om enkeltspilleres ferdigheter enn lagets.

At vi fortsatt er i en fase der vi jobber med å bygge vår egen spillestil tror jeg alle ser? At det er noe som tar tid, håper jeg også alle forstår. Så får vel folk selv gjøre seg opp en mening om hvorvidt det ser bedre ut nå enn det gjorde i fjor høst. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev odd:

Så får vel folk selv gjøre seg opp en mening om hvorvidt det ser bedre ut nå enn det gjorde i fjor høst. 

 

Takk, det var raust!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vanskelig å sml når vi nå møter lag på en lavere hylle. Men hadde vi hatt spillere med middels skuddfot igår, hadde det sett lovende ut

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kamper lever sitt eget liv.

Ja vi har mye mer possesion mot Ulf, men det skyldes også at motstanderen er komfortabel med det. Fordi de vet at underlaget ikke er til fordel for vår måte å spille på. Det var ikke slik at vi spilte ut Ulf. De lå relativt komfortabelt i ramma og ventet oss ut. Du så hvor fort de støtet oppi de gangene vi forsøkte oss på å være mer direkte. Men da vi rullet ballen rolig på tvers og bakover så lot de oss stort sett få holde på, mens de ventet på at sjansen skulle by seg for en kontring. 

Ranheim hjemme hadde en helt annen tilnærming. De forsøkte å sjokke oss i starten og lykkes tildels med det. Det ble en mer åpen kamp med fler sjanser begge veier.

Det blir litt klønete å trekke paralleller mellom statistikkene i to kamper med så vidt forskjellige kampbilder. 

Spill og motspill preger kamper. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Ranheim TF - Stabæk - Mandag 9 mai kl 18:00
×
×
  • Opprett ny...