Jump to content

Recommended Posts

Jeg må bare si at du har et forbilledlig åpent forhold til massene, Roll. :) Det hadde vært mye lettere å få mange til å forstå/jobbe sammen om krevende oppgaver dersom mer informasjon hadde blitt gitt fra ledelsen underveis. Bare nå etter siste brevet fra Ingo og Co har selv kritikere av TA engasjert seg for å beholde stedet.

Innleggene til Rollern har ikke akkurat overbevist meg om at Stabæk skal satse på messedrift ved siden av fotball. Hvis vi forutsetter at de som har drevet med utleie frem til nå, vet hva de driver med og ikke klarer å drive med pluss. Hvorfor skal Stabæk fotball klare det noe bedre? Det er kanskje vanskeligere å drive med utleie, enn vi tror.

Tar vi over driften av hallen, og ikke klarer det så vil det være veldig vanskelig å stå på kravet om fortsatt spill i hallen til den leien i 39 år. Vi vil vel tape alt av sympati hvis vi fortsatt står på kravene.

Som nevnt tidligere, er vi sikret ved tinglysning, hvorfor gidder vi å krangle. Er det ikke bare å betale leien vår, å holde munn??

Jeg var uenig med deg i din vurdering før, men etter Rolls innlegg her må jeg si meg enig i din vurdering. Uansett må "event"-delen skilles ut i et eget selskap adskilt fra fotballen, om driftsansvaret overtas fra Kjellebass og Didde.

Med den sportslige satsinga vi har nå er neppe reservert tid til CL/EL noe problem ift konsert-booking på en stund framover, men likevel..

• Replies 8.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil bli i tippeligaen

Telenor Arena saken skal visstnok opp i Stortinget i neste uke. Det stilles spørsmål ved Fylkesmannens tolkning at 2 måneders fotball per år skal kunne kalles hovedsaklig årsaktivitet på kunstgress.

Hvis nåværende eller fremtidige eiere av TA innretter den faktiske bruken av arenaen i tråd med reguleringsbestemmelsene, tror jeg Stabæk-familien gjør lurt i å begynne å innstille seg på at dette kan

Posted Images

Ah, så deilig det hadde vært å ha et stadion som FFK sitt, strippet for alt mulig fancy dilldall man ikke trenger i fotball, til langt under halve prisen av hva Fornebu Arena kostet. Shit happens når man lar seg styre av eksterne pengemenn i et så stort spørsmål som stadionbygging, noe man har prinsipper mot i minimale investeringer som spillerkjøp...

Med den sportslige satsinga vi har nå er neppe reservert tid til CL/EL noe problem ift konsert-booking på en stund framover, men likevel..

Selv med den gedigne sportslige nedturen vi opplevde i år, var det først 24. oktober det ble klart at vi ikke skulle spille EL neste år. Hadde vi blitt nummer fire kunne vi endt opp med å spille kval allerede i midten av juli. Så å skulle booke noe i august krever enten en langt dårligere sesong enn i år, eller at man venter med å sette dato til sent på høsten (dersom vi ikke kommer høyt nok på tabellen) eller til rett før datoen (dersom vi kvalifiserer os for e-cup-spill).

Skjer litt utenomsportslig første halvår 2011. Spørsmålet er hvor mye inntekter det genererer.

Sensation 16 april passer vel NFF på at vi får hjemmekamp samtidig.

4-6 Februar Oslo Life Style

16 April Sensation

26-27 April Skolekåringer Russen 2011

30 April - 1 Mai Roger Waters

4 Juni Jerry Seinfeld

6 Juli Iron Maiden

Er det noen grunn til at denne artikkelen er fjernet fra forsiden på stabak.no?

Kanskje Schnossoulini ble lei seg.

Situasjonen er fortsatt uavklart

Super-Jon siteres:

"Vi gjorde ikke akkurat noen stor sesong i fjor. Nå er det på tide at også spillerne ser seg i speilet og ser på hva vi kan bidra med"

Super-Jon siteres:

"Vi gjorde ikke akkurat noen stor sesong i fjor. Nå er det på tide at også spillerne ser seg i speilet og ser på hva vi kan bidra med"

Skal folk som hever millionlønn begynne med selvkritikk og evaluere eget bidrag nå? hva blir det neste? Hvor ble alle hedersmenn av? Jon er utakknemling ovenfor sine lagkamerater og trener når han tenker på årets sesong og ikke 2008.

Stadige godnyheter fra Fornebulandet

Arenaen er verdilös

For oss unge uvitene, hva vil dette si?

At den som skal overta bør tjene ganske bra med penger, siden arenaen er belånt med omtrent den pålydende verdien. (Dersom kjøpesummen faller under 150 mill ryker vel leieavtalen vår uansett)

Stadige godnyheter fra Fornebulandet

Arenaen er verdilös

For oss unge uvitene, hva vil dette si?

At den som skal overta bør tjene ganske bra med penger, siden arenaen er belånt med omtrent den pålydende verdien. (Dersom kjøpesummen faller under 150 mill ryker vel leieavtalen vår uansett)

Men ble ikke låneavtalen tinglyst i retten? Sånn at uansett hvem som eiern har en Stabæk avtale i samme slengen

uansett?

Hmmmm, ikke rop ulv hvis du ikke har tatt rovdyrskolen nå, Posse.

Jeg er selv ung og uvitende, var det ikke dette han lurte på? Hva dette vil si for de unge og uvitende?

Jeg er selv ung og uvitende, var det ikke dette han lurte på? Hva dette vil si for de unge og uvitende?

Der kan man se, du vinner.

Der kan man se, du vinner.

Jeg skjønner fortsatt ikke helt greia, KAN vi miste telenor arena som hjemmebane? Hvorfor ryker kontrakten hvis kjøpsummen faller under 150mill?

Er ikke gammel, heller ikke veldig ung, men dum når det kommer til sånne ting :P

Fint om folk som ikke har noen som helst peiling lar være å skrive "fakta" i denne saken. Jeg har også begrenset kjennskap til alle fakta i saken (i motsatt fall hadde jeg ikke skrevet noe), men slik saken framstår ut fra kjente opplysninger kan saken oppsummeres slik pt:

DnB er i praksis eier av hangaren ettersom de har pantet i bånn på et par hundre mill. Det hjelper lite at SF/SH har en myriade av selskaper oppå og rundt selve arenaen. Jeg har egentlig aldri forstått at DnB som hovedkreditor ville gå med på tinglysning av leierett, som er bad business for DnB. Jeg er også usikker på om de rent faktisk har akseptert en slik verdiforringelse av sitt pant. Derfor er neppe siste ord sagt i denne saken, selv om leieretten er krystallklar i forholdet SF/SH.

DnB har absolutt intet ønske om å eie og drive arenaen - det bør alle være klar over. Noen DnB Arena som drives for DnBs regning og risiko er helt uaktuelt. Ingen banker driver slik.

Det som er vesentlig for DnB er å sikre avkastning på utlånet av de par hundre mill, som muligens er blitt større som følge av manglende betalinger fra SH. Det kompliserer saken. DnBs lovmessige krav er begrenset oppad til pantets pålydende, men det hjelper DnB lite om ingen vil betale så mye, eller overta låneforpliktelsen. Krav DnB har utover panteheftelsen er et større problem for SF/SH. DnB er neppe særlig pragmatiske før også slike krav er sikret. Jeg antar at det er hektisk aktivitet også rundt kopimaskinen til DnB og at det sendes eposter vertikalt i DnBs hierarki merket med høy prioritet.

Det blir derfor flere ekstra runder i det mange vil kalle sirkus Fornebu (men selvsagt ikke jeg). Uten tvil er enkleste vei til "mål" at de involverte partene kan legge stridigheter til side og samarbeide om både eierskap, leiekontrakter og praktiske tiltak for å skape lønnsom drift. DnB vil neppe legge hindringer i veien for en slik løsning, under forutsetning av at de ikke taper vesentlige beløp. Men blir det nå konkurs og det ikke raskt dukker opp kjøpere til arenaen som gjerne leier ut til Stabæk så kan denne arenasaken bli riktig så grisete, og egentlig alle parter ende opp som tapere. Paradoksalt nok kan det bli verst for parten med de minste økonomiske interessene i arenaen: Stabæk Fotball.

Slik jeg vurderer saken nå er Stabæk Holding (Ulle og Didde) allerede GRIS, men sitter på nøkkelen til at Stabæk Fotball kan få en levelig løsning på sitt behov for en arena. Stabæk Fotball kan fort bli GRIS her de også.

I all dissinga av Ulrichsen bør vi ha en viss forståelse for at han er lite begeistret for å se ut til å ha tapt hundrevis av millioner på et eventyr der ulven nå har fanget grisene og er i ferd med å fyre opp bålet under kjelen med grisene oppi. Enda grisene bygget i mur...

Altså: Kjenner du noen som er interessert i å investere i en stadion med stort økonomisk potensiale men samtidig meget høy risiko: Ring Stabæk Fotball ASAP, spør etter Ingo.

Dere med god forbindelse til utenomjordiske vesener som engler, guder og snakkende hester bør nå kontakte disse for å få bistand. Jeg ringer Satan i samme ærend.

DnB er i praksis eier av hangaren ettersom de har pantet i bånn på et par hundre mill. Det hjelper lite at SF/SH har en myriade av selskaper oppå og rundt selve arenaen. Jeg har egentlig aldri forstått at DnB som hovedkreditor ville gå med på tinglysning av leierett, som er bad business for DnB. Jeg er også usikker på om de rent faktisk har akseptert en slik verdiforringelse av sitt pant. Derfor er neppe siste ord sagt i denne saken, selv om leieretten er krystallklar i forholdet SF/SH.

DnB har absolutt intet ønske om å eie og drive arenaen - det bør alle være klar over. Noen DnB Arena som drives for DnBs regning og risiko er helt uaktuelt. Ingen banker driver slik.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Vital Eiendom er feks heleid av Vital Forsikring som er heleid av DnB NOR. Vital Eiendom drifter en rekke kjøpesenter, hoteller og driver utleie av kontorlokaler. ( https://www.vital.no/eiendom/ ). Med andre ord ikke helt annerledes enn dagens arena.

"Vital Eiendom er et datterselskap av Vital Forsikring og forvalter 1,3 millioner kvadratmeter eiendom, i hovedsak kontorbygg, kjøpesentre og hotell.

Samlet markedsverdi var per 30. september 2010 om lag 35,2 milliarder kroner. Hovedtyngden av våre eiendommer ligger i Oslo, Sverige, Bergen og Trondheim. I porteføljen inngår også eiendom i Storbritannia."