Jump to content

Recommended Posts

• Replies 8.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil bli i tippeligaen

Telenor Arena saken skal visstnok opp i Stortinget i neste uke. Det stilles spørsmål ved Fylkesmannens tolkning at 2 måneders fotball per år skal kunne kalles hovedsaklig årsaktivitet på kunstgress.

Hvis nåværende eller fremtidige eiere av TA innretter den faktiske bruken av arenaen i tråd med reguleringsbestemmelsene, tror jeg Stabæk-familien gjør lurt i å begynne å innstille seg på at dette kan

Posted Images

I tillegg til å ligge først på bortekamptabellen med 14 poeng foran Molde med 13 poeng, så ligger vi sist sammen med Viking på hjemmekamptabellen med 6 poeng.

Som Leo var best uten ball, er vi best uten hjemmebane :-)

Det koster 35 mill å drifte arenaen gjennom et år, og da inngår vel driftsutgifter som strøm etc., slik at om det kun spilles fotball der er prisen 35 mill. Planen var vel i utgangspunktet at man skulle leie ut næringsarealer? Hvor stor andel av dette er utleid, og hvor mye går man glipp av i leieinntekter? Arenaen leies ut til div arrangement, noen som har noen som helst peiling på hva inntektene er ifm konserter etc?

Noen som vet hva husleien på Ullevål beløper seg til?

Hepp,

Det blir nok en forhandlingssak - Lyn betalte rundt 150K per kamp.

@ringo

Altså, rundt 2 250 000 i året altså?

http://www.budstikka.no/sport/stab%C3%A6k/driver-telenor-arena-videre-uten-fotball-1.6339190

667169471.jpg

Driver Telenor Arena videre uten fotball

Kjell Chr. Ulrichsens Euforum Holding AS planlegger å bruke Telenor Arena som flerbrukshall uten Stabæk Fotball fremover. Selskapet unngår også konkurs.

Euforum Holding (tidligere Stabæk Holding) er så godt som i mål med en enighet med kreditorene som gjør videre drift mulig.

Det er noe av responsen i en pressemelding fra arenaeier Ulrichsen i dag på nyheten om at Stabæk Fotball ikke tiltrer ny leieavtale på Telenor Arena.

Driver videre

Euforum Holding har ifølge pressemeldingen de har sendt ut utarbeidet alternative planer for flerbruk uten fotball.

Ifølge selskapet viser planene frem til 2020 en interessant flerbruksarena med mange lokale, nasjonale og internasjonale tilbud.

Løsning med kreditorene

Etter flere års drift av Telenor Arena, hadde Euforum Holding betydelige økonomiske tap, til tross for mange arrangementsmessige suksesser.

Derfor valgte styret å innlede gjeldsforhandlinger høsten 2010.

I pressemeldingen Euforum har sendt ut i dag heter det at «en konkurs ville skape problemer for partene og fotballkamper for Stabæk i Telenor Arena ville høyst sannsynlig opphøre momentant før sesongstart i 2012. Partene, Stabæk Fotball og arenaeier erkjente at samdriften i 2008 til 2011 var teknisk krevende og helt uten økonomisk bærekraft. Det samlede driftstapet over denne perioden har vært mer enn 100 millioner kroner.»

Selskapet er nå så godt som i mål med en enighet med kreditorene.

– Det er jo prosedyrer rundt dette, både rundt aksept for kreditorene og prosedyrer i forhold til tingretten, men vi må forutsette at dette løser seg, sier Schnitler til Budstikka. DnB NOR og Ulrichsen selv er blant de største kreditorene.

Ikke salg

– Så målet er ikke da å selge arenaen slik det er antydet mange ganger?

– Nei, det er ikke salg som står på agendaen nå. Uten Stabæk Fotball som leietager, må vi iverksette plan B, nemlig at vi selv vil drive arenaen med eventvirksomhet og idrett, men uten fotball, sier styreleder Diderik Schnitler til Budstikka.

– Vi vil selv ikke være noen aktiv pådriver i noe salg. Det betyr ikke at vi avviser alle andre løsninger. Skulle det komme en interessent, vil vi vurdere det – men det er ikke det som er på agendaen, sier Schnitler.

– Og jeg vil uansett sterkt understreke – dette skal ikke bli en ren messehall, slik enkelte har prøvde å fordreie det til, sier styrelederen med ettertrykk i stemmen.

Stiftelse

Bærum kommune har aktivt jobbet med å tilrettelegge for en stiftelse som i sin tur kan kjøpe arenaen. Stiftelsen kan så blant annet leie ut til Stabæk Fotball.

– Hva med ideen om en stiftelse når Bærum kommune har bedt om klare forsikringer fra flere aktører, slik at en stiftelse kan kunne kjøpe arenaen?

– Vi kan ikke sitte med armene i fanget, og ikke drive virksomheten vår fordi vi venter på avklaring rundt en eventuell stiftelse. Vi må ha substans. Men kommer en stiftelse på banen eller en annen interessent, så vil vi selvsagt vurdere dette. Det er ikke slik at vi avviser noe, men vi må ta ansvar og drive virksomheten så godt vi kan hver dag.

Etter det vi erfarer vil smertegrensen for en investor gå ved rundt 250 millioner kroner. Blir prisen rundt 500 millioner kroner blir det ingen løsning på dette. Spørsmål er om Ulrichsen vil selge.

Går som normalt

– Det er en rekke arrangementer som er forhåndsannonsert i Telenor Arena. Disse vil gå som normalt?

– Ja. Det er mange flotte arrangementer fremover.

– Eventselskapet AEG og Norges Varemesse er blitt nevnt som aktuelle for å kunne overta eventvirksomheten. Er det aktuelt å la disse enten overta helt eller drive eventvirksomheten?

– Vi har bygget opp en veldig god organisasjon som arrangerer alt utenom fotball per i dag i Telenor Arena. Med samarbeidspartnere som AEG, Live Nation og lignende har vi så langt hatt mange flotte arrangementer, og det vil vi fortsette med. Til glede for kommunen og hele landet for øvrig, sier Schnitler.

Stiftelse???

Skjønner ikke helt at en stiftelse skal redde dagen. Hvis det ikke er økonomisk mulig å drive med fotball og utleie i hallen, så klarer vel heller ikke en stiftelse det. Eller skal stiftelsen ha så mye egenkapital at de slipper lån og renter? Hvem er det som skal spytte inn så mye kæsj?

6 divisjon blir HERJINGS! Tenk så mange mål og morro vi får oppleve da! :D

6. div vil bety fristilling av alle spillere i dagens tropp. Så vet ikke jeg...

Å herre! Så negativ da :P Blir morro, mange nye bortebaner på banehopperen og mange bønder å synge i senk :)

Oslo eller Drammen = Krise (selv om jeg har hatt årskort i 17 år finnes det grenser). Om det nå allikevel blir TA, kan det bli med et sunt og levedyktig konsept. Jeg har hele tiden sett på retrett til Nadderud som en gedigen nedtur, men de siste dagene har jeg forsont meg med tanken og er nå i ferd med å bli blid og positiv: Tenk så moro med et fullsatt Nadderud hver gang. Med tribuner bak begge målene bør vi kunne få 7-8000 gode plasser, og det blir om å gjøre å sikre seg plass/årskort hver sesong. Dette kan vi få til selv med løpebaner og friidrett, men det beste hadde vært om sistnevnte ble flyttet til Hauger Idrettspark. Det snakkes om 30 (Reinsfelt) og 40-50 millioner (Budstikka i dag) for å ruste opp Nadderud. Det er en overkommerlig sum, og tilsvarer jo ett eneste år i TA.

Jeg tror dette på sikt kommer til å gjøre alle oss blaa godt, og håper samtidig dette kan bringe klubben ned på jorden igjen. "Først tjene penger, så bruke dem" er et kjedelig - men veldig lurt prinsipp. Tror mange blaa er drit lei av økonomisk rot og kortsiktighet, og tar det klare nei til TA som et etterlengtet tegn på edruelighet. Om så de blaa inntektene ikke kan matche RBK i fremtiden, så bør de være på nivå med Godset, Odd, LSK, TIL, Haugesund, FFK, Ålesund og Start. På Nadderud kan vi leve godt med det.

Håper vi ikke må vente i uvissheten alt for lenge, og at det tvinger seg frem en løsning i løpet av august/september. Minner om at Enga bare vant en eneste gang på Nadderud på 13 år. Vi ble mestere på Nadderud i 2008, og kan selvsagt bli det igjen.

Oslo eller Drammen = Krise (selv om jeg har hatt årskort i 17 år finnes det grenser). Om det nå allikevel blir TA, kan det bli med et sunt og levedyktig konsept. Jeg har hele tiden sett på retrett til Nadderud som en gedigen nedtur, men de siste dagene har jeg forsont meg med tanken og er nå i ferd med å bli blid og positiv: Tenk så moro med et fullsatt Nadderud hver gang. Med tribuner bak begge målene bør vi kunne få 7-8000 gode plasser, og det blir om å gjøre å sikre seg plass/årskort hver sesong. Dette kan vi få til selv med løpebaner og friidrett, men det beste hadde vært om sistnevnte ble flyttet til Hauger Idrettspark. Det snakkes om 30 (Reinsfelt) og 40-50 millioner (Budstikka i dag) for å ruste opp Nadderud. Det er en overkommerlig sum, og tilsvarer jo ett eneste år i TA.

Jeg tror dette på sikt kommer til å gjøre alle oss blaa godt, og håper samtidig dette kan bringe klubben ned på jorden igjen. "Først tjene penger, så bruke dem" er et kjedelig - men veldig lurt prinsipp. Tror mange blaa er drit lei av økonomisk rot og kortsiktighet, og tar det klare nei til TA som et etterlengtet tegn på edruelighet. Om så de blaa inntektene ikke kan matche RBK i fremtiden, så bør de være på nivå med Godset, Odd, LSK, TIL, Haugesund, FFK, Ålesund og Start. På Nadderud kan vi leve godt med det.

Håper vi ikke må vente i uvissheten alt for lenge, og at det tvinger seg frem en løsning i løpet av august/september. Minner om at Enga bare vant en eneste gang på Nadderud på 13 år. Vi ble mestere på Nadderud i 2008, og kan selvsagt bli det igjen.

men cluet her er vel at vi ikke får spille TL på Nadderud.....

Didrik Schnittler går iflg. tv2 sporten umiddelbart igang med å booke eventer til arenaen i 2012. Dette lukter illojal forretningsførsel lang vei, særlig dersom det nå er slik at konkurs ikke er overhengende lenger.

Kommunen og Telenor bør spørre seg om Arenaen nå er bygd og sponset på feilaktige premisser, og om dette bør få etterspill. Er det f. eks like lukurativt å sponse en arena hvis det ikke spilles fotball der? Er det riktig å subsidiere en arena med gratis tomt, som ikke vil bli brukt av Stabæk / lokalbefolkningen?

Selv om jeg har forståelse og takknemlighet for Ullrichsen som har brukt flerfoldige millioner på Stabæk, er det siste års hendelser en alvorlig skamplett for mannen. Det er umulig å ikke spørre seg hvilke motiver han hadde / har for arenaen.

Dersom det er hans ønske å ha en arena til glede for Bærums innbyggere med et lokalt lag, burde han heller samarbeide med stiftelsen, fremfor å booke inn eventer for 2012 og på den måten ytterligere heve barrieren for salg / samarbeid med stifftelsen. Schnittlers adferd på tv2sporten og selskapets handlinger forøvrig tyder desverre på at det er mindre viktig å overholde avtale med kommune / Telenor fremfor å arrangere Oslo Horseshow, Luxurious Living og andre eventer uten særlig lokal forankring. Dette er naturligvis trist.

Trøsten får være at Stabæk vil bestå både med og uten Telenor Arena.

edit: lenke og sitat

. Det betyr at vi inngår avtaler i morgen, i overmorgen og i ukene fremover med samarbeidspartnere om arrangementer. Det har vi forsåvidt gjort til nå, men vi har vært hemmet av at vi har et stort kostnadspådrag ved å kombinere det med fotball, sier Schnitler.
Edited by MSL

Mange hevder at "endelig kommer fotballen ut av gymsalen igjen", så må jeg si at jeg personlig synes det er et steg tilbake å flytte ut. Er også enig i at det lukter litt illojal forretningsførsel... og selvom det er langsøkt: Stabæk hadde en avtale som strakk seg over 40 år. Det er da vel ikke mer enn rimelig at Didde & co kjøpte seg fri i fra denne avtalen med - la oss si en 50-60 mill - og rustet opp Nadderud til Tippeligakrav og størrelse (8-9000 plasser).... men ... det går vel ikke....

Ulrichsen er ikke skyld i dette. Har han uttalt seg? Ulrichsen vil gjerne ikke tape hundrevis av millioner på å drive veldedighet i all evighet til Stabæk Fotball, som er helt forståelig. Diderik Børsting Schnitler er styreformann og Euform (Stabæk Holding) sin representant satt av Ulrichsen til å få eventbiten på TA til å gå. Når han ikke klarer dette blir selvfølgelig Ulrichsen fortvilet, og Schnitler vil gjøre alt han kan for å bevise at han klarer dette. Derfor må han være offensiv for at ikke Ulrichsens tålmodighet skal ta slutt.

Ulrichsen etterga et åttesifret beløp på gjeld Stabæk hadde til han etter pengene han har lånt klubben. Ville han gjort slutt på Stabæk hadde han gjort det.

Les ellers responsen til Reinsfelt i Budstikka:

– Det Schnitler sier er ryddig, og i tråd med hva de har varslet tidligere, sier ordfører Odd Reinsfelt til Budstikka.

– Jeg legger også merke til at selv om Euforum Holding AS sier de ikke ønsker å være en aktiv pådriver i et salg, så er de åpne for andre løsninger. Det synes jeg er bra sagt. Ellers kommer jeg til å ta kontakt med Schnitler direkte når det gjelder stiftelsen, sier Reinsfelt.

Kommunen har planene for en stiftelse klare, og når vår ordfører reagerer såpass positivt er det fortsatt håp.

Ulrichsen vil tape omlag 150 mill på investeringene hans i arenaen om han selger, og det fortjener creds. Om det skjer. Dersom han ikke ønsker dette er det fortsatt forståelig, ingen ønsker å tape penger.

Vi må bare be og håpe på det beste. Om Ulrichsen velger å selge fortjener denne mannen all ære han kan få. Redningsmann eller ei, Stabæk har uansett tjent på mannens innblanding i klubben.

Nadderud er lite aktuelt. Friidretten må bort, og selv om kommunenen er godt styrt kan vi ikke regne med å få støtte på 50 millioner av kommunen.

Jeg tror dette på sikt kommer til å gjøre alle oss blaa godt, og håper samtidig dette kan bringe klubben ned på jorden igjen. "Først tjene penger, så bruke dem" er et kjedelig - men veldig lurt prinsipp. Tror mange blaa er drit lei av økonomisk rot og kortsiktighet, og tar det klare nei til TA som et etterlengtet tegn på edruelighet.

Vi ble mestere på Nadderud i 2008, og kan selvsagt bli det igjen.

Disse to tingene går ikke så godt sammen og representerer vel egentlig akkurat den driften som har ført oss dit vi er i dag. At vi ble seriemestre på Nadderud var mye pga det motsatte av edruelighet, langsiktighet og å tjene penger før de brukes. Vi har fått mange gode resultater og tabellplasseringer på Nadderud, men alltid i kombinasjon med den økonomistyringen som vi ser resultatet av i dag.

Jeg ser ingen automatikk i at en tilværelse på Nadderud betyr slutten for Stabæk som Tippeliga-lag, men vi må drive etter helt andre prinsipper enn vi har gjort til nå for å skape resultater, og prioritere annerledes med tanke på hvor vi plasserer de største investeringene.

Det gjenstår å se om klubben er i stand til å gjøre de nødvendige endringene. Da vi rykket ned til Adecco ble det sagt mye fint om hvordan alle hadde gått i seg selv og hvor totalforandret Stabæk hadde blitt etter å fått seg en real vekker. Men vi har vel strengt tatt på mange områder kjørt på i samme stil som før, eller kanskje enda verre.

(Hva om vi slår oss sammen med Asker og bytter navn til Asker og Bærum Fotball - kanskje de to kommunene vil spleise på et nytt anlegg?)

(Hva om vi slår oss sammen med Asker og bytter navn til Asker og Bærum Fotball - kanskje de to kommunene vil spleise på et nytt anlegg?)

Asker eier jo 50% av hele Føyka-området, så de har muligheter. Asker kommune vil jo gjerne kjøpe ut Asker Fotball av deler av området til å bygge boliger. Om det heller bygges om til en kjempearena i samarbeid med Stabæk hadde det jo vært en artig idè. Men aldri noe som ville skjedd (dessverre?).

Bærum har vel allerede sagt ja til å vurdere å gi et titalls mill til Nadderud Arena, nettopp for at Stabæk og Haslum skulle få spille i sin egen kommune. Forutsetningen var at OIS bidrar med nesten 30 mill, og noe i den ordenen kan være aktuelt for STB. En dugnad selv og resten støtte eller langsiktig lån av kommunen.

Vi må bare få på oss draktene, og blø litt for den vi og!

Det er enklere for folk å bidra, hvis de ser for seg selv hvor mange vi er!

Gå i Blaat for tiden, folkens! La de se at vi er mange - og at vi støtter laget vårt ALLTID. UANSETT.

Så kanskje det er noen som åpner lommeboka si litt...

Hva skjedde egentlig med tinglysingen av leieavtalen?

Kan ikke helt skjønne at det at vi sier at vi ikke ønsker å stå for driften av arenaen, er det samme som om at leieavtalen skal opphøre..? Hvis vi oppfyller vår del av leieavtalen vil Holding gå konk, og stiftelsen til reinsfelt kan kjøpe arenaen fra banken?

Sikkert noe jeg har gått glipp av..

Hva skjedde egentlig med tinglysingen av leieavtalen?

Kan ikke helt skjønne at det at vi sier at vi ikke ønsker å stå for driften av arenaen, er det samme som om at leieavtalen skal opphøre..? Hvis vi oppfyller vår del av leieavtalen vil Holding gå konk, og stiftelsen til reinsfelt kan kjøpe arenaen fra banken?

Sikkert noe jeg har gått glipp av..

Sånn jeg forstår det endte forhandlingene i begynnelsen av året med at man garantert fikk spille på TA ut 2011 mot at man sa fra seg retten til å spille der de neste 40 årene. Alternativet var vel at Holding gikk konkurs og det ville blitt høyst usikkert om man kunne spille på TA i 2011. Den usikkerheten var vel ikke til å leve med så nær sesongstart, så man kjøpte seg tid ved å gjøre det på denne måten.

Det har skjedd ganske mye.

Jeg tror at Stabæk Fotball inngikk et forlik med Ulrichsen rundt juletider, at avtalen ikke ble tinglyst mot at løsningen ble det den har blitt nå (at stb skulle bestemme seg innen 30.06).

Uansett.

Nå vil Ulrichsen og hans noe Stabæk-fiendtlige høyre hånd booke events for harde livet. Hvorfor? Selvsagt for at Ulrichsen nå VET at kommunen vil gjøre alt for å få til denne løsningen og strekker seg langt for Stabæk. Derfor lukter gribben muligheten til å presse prisen oppover, ved hjelp av såkalt "kapitalisering av inntekter". I klartekst betyr det at du tar en inntekt, deler den på et avkastningskrav, og gjennom det får ut en salgsverdi. Dersom Ulrichsen greier å booke arrangementer som øker overskuddet med 1 million, øker prisforlangende på arenaen med ca 13 millioner kroner (gitt et avk.krav på ca 7%).

Altså: boikott ethvert arrangement i 2012 i Telenor Arena! ;)

Spillet er lett å gjennomskue. Det eneste jeg lurer på er hvor glad Ulrichsen fortsatt er i Stabæk Fotball. Diderik Schnitler gir i alle fall blanke F...

Den er jeg umiddelbart med på. Vi kan til og med bruke alle sangene våre ved å bytte ut Stabæk med AB (AB-fans, ja vi er alle AB-fans, synger uten stans....) lol

Han sier det oppleves som en befrielse å slippe å forholde seg til når Stabæk Fotball skal spille hjemmekamper.

Da burde han kanskje valgt seg en annen jobb i utgangspunktet eller? Det premisset lå jo rimelig klart da han eventuelt søkte på/ble hentet til jobben.

Ikke faen om den matta skal fjernes! Vi gir oss ikke!

Foreslår at Euforum Holding betaler markedspris for tomten som en gang ble gitt som forutsetning for at arenaen i det hele tatt skulle bli bygget. Pengene kan kommunen overføre Stabæk som tilskudd til ny arena.