Jump to content

Hangar'n

Rubbster
 Share

Recommended Posts

Et utrolig godt innlegg av MSL.

Når det gjelder leien på 35 millioner så er dette inntektene Euforum (som er tidenes mest feilaktige navn) må ha for å drive arenaen i balanse (eller med et lite overskudd, vet ikke). Hvorvidt det da blir Euforum eller Stabæk Fotball som får inntektene fra Telenor vet jeg ikke. Sannsynligvis Euforum.

Interessante tanker rundt kommunen og feil forutsetninger ved å gi gratis tomt til Ulrichsen. Har tenkt det samme selv, men på tiden transaksjonen skjedde var jeg ikke kompetent til å vurdere transaksjonen, så jeg satte meg ikke så mye inn i hva som skjedde foruten at Stabæk skulle få et nytt sted å spille. Det er i alle fall lov å håpe. Dersom kommunen greier å legge et press på Ulrichsen, så vil nok kanskje prisforlangende gå noe ned. Det samme gjelder om Telenor truer med å trekke seg fra avtalen sin.

Når det gjelder stiftelsen kan jeg ikke forstå hvorfor dette ikke skal kunne la seg gjøre, på ett eller annet plan. Det hele er et regnestykke om hvor fordelaktig det blir for Stabæk Fotball.

Regnestykket er som følger:

I dag er arenaen 100% gjeldsfinansiert. Rentene på denne gjelden utgjør kr X. Dette, pluss driftskostnader, ville blitt summen Stabæk måtte betalt i dag.

Dersom arenaen kan selges til en stiftelse, som mottar NULL kroner for omreguleringen, ville Stabæk sine kostnader ved å leie blitt som i dag (som ikke er aktuelt).

Dersom arenaen kan selges til en stiftelse, som mottar HELE arenaens verdi for omreguleringen, ville Stabæk sine kostnader ved å leie kun blitt driftskostnaden (som er beste utfall).

Mellom her finnes det like mange mellomløsninger som det er kroner mellom 0 og 300 millioner. Da må arenaen delvis gjeldsfinansieres, men alle utfallene er bedre enn dagens.

Siden komunen ikke ville bygge ny naddrudhall for håndball (haslum/stabæk) pga pris (http://www.budstikka...-hall-1.6441917), så kanskje de kunne lagt litt parket i et hjørnet på TA på kampdagen deres? Kanskje Bærums verk Defenders også kunne spilt sine kamper på samme parket?

Da hadde faktisk komunen hatt en flerbrukshall for idrett i komunen, og lagene hadde sluppet å rømme fra komunen. Det er teknisk mulig, og burde ikke koste så mye legge ut de platene som trengs. Det kan jo bli lagt ut og tatt fra hverandre i ganske store seksjoner.

Dette er vel helt umulig å få til økonomisk, men det hadde jo ført til mer bruk av hallen, og da hadde det kanskje blitt mer inntekter også, og ikke minst delt litt på leien(Stabæk fotball, stabæk håndball, Haslum håndball, og Bærums Verk Defenders). Kanskje "stiftelsen" hadde blitt litt mer ettertraktet når den ble brukt til mer enn fotball, messer, og konserter? Kanskje t.o.m. komunen ser på det som lønnsomt å drive stiftelsen selv istedet for å betale for mange nye anlegg?

Sånn gjør de det i NY

:) Edited by Oddan79

Noen som har lest hva Ulle gulper opp i dagens DN? Så han var på forsiden.

Ulle sier ingenting, Didde uttaler seg på vegne av Ulle samme måte som han har gjort en periode. På meg så virker det som om Didde ikke er i nærheten av å ha tro på TA som overskuddsforetagende og er noe de har lyst til å beholde.

Får desverre ikke scannet, Potter.

Det er mulig artikkelen kommer på dn.no i løpet av kvelden. Pleier iallefall å være slik med en del saker, at de ikke blir lagt ut før folk som har interesse av å lese det har kjøpt papirutgaven..

Ellers er det sant at Didde igjen snakker på vegne av sjefen. Jeg gjorde meg tre konkrete inntrykk utfra suppa på spikern:

1. De er nå veldig opptatt av å feie opp sine egne knuste glasskår i forstand av: "vi prøvde å kjøpe ut Stabæk med de 30 mill de trengte for å ruste opp Nadderud, de sa nei, og se nå.... men nå er det for sent å komme krype til korset." (halvveis direkte sitat)

2. Didde fremstår nesten litt barnlig, og på mange vis minner han om denne karen:

smithers.jpg

3. Ingo fikk anledning til å uttale seg og gjorde dette på en meget respektfull, imøtekommende og vennlig tone.

• 2 weeks later...

Med fare for å tro på konspirasjonsteorier, men var dette planen til Ulrichsen hele tiden, eller i alle fall når han fikk børstemakeren som styreleder?

Eller kanskje han bare ser på dette som en naturlig tilbakebetaling av alle pengene han har gitt Stabæk gjennom tidene?

Jeg vet ikke.

Trist er det uansett. Det vil si, det er nok trist for klubben å miste noe man har jobbet så hardt for. I tillegg er jo framtiden usikker.

Personlig trivdes jeg bedre på Nadderud.

DN har vel for lengst tatt Ulles parti og vært generelt kritisk til Stabæk (og ikke kildene sine) , alle publiserer det samme i dag etter klipp-lim-metoden, men antatt at det stammer fra DN

Nja, det sto i Aftenposten papir i dag morges. Er vel som regel ikke så mye klipp og lim i papirutgaven, heller på nett.

Dette stammer fra Aftenposten som har sendt intervjuet videre gjennom NTB så alle avisene kan få sjansen til å spe på litt piss og trekke noen jalla konklusjoner. DN klarer å lire av seg i ingressen at "Stabæk innser at klubben er ferdigspilt i Telenor Arena." What??

Her er uttalelsene til Reinsfelt, som dagens suppe bygger på:

– Det har ikke skjedd noe. Det har ikke meldt seg noen reelle aktører til en slik stiftelse. Dermed er ikke kommunens medvirkning lengre aktuell, sier Bærum-ordfører Odd Reinsfelt til Aftenposten.

Det er ikke skjedd noe konkret enda. Kanskje fordi det er en omfattende prosess med veldig mange parter som skal si sitt? Kanskje fordi man enda ikke er klar med et endelig prospekt for tomten som man kan legge fram til potensielle kjøpere? At kommunen ikke vil bidra mer enn med tomte-reguleringen de har tilbudt er gammelt nytt, men den litt klønete formuleringen gjør at Aftenposten slår i bordet og sier case closed. Ringer de Stabæk for å sjekke at alt håp virkelig er ute? Nope. Den godeste Øyvind Nordli har mer vett enn å ødelegge en god overskrift ved å sjekke fakta.

– Hva er årsaken til at en privat stiftelse ikke har ført frem?

– Det tror jeg rett og slett er et prisspørsmål. Eierne av Telenor Arena og eventuelle kjøpere har nok vært i kontakt med hverandre, uten at jeg har vært involvert, og der har nok prisen ligget høyere enn hva kjøper har vært villig til å tilby, sier Reinsfelt.

Dette er jo bare ren skivebom. Stiftelsesmodellen handler jo om at noen kjøper tomten ved siden av, ikke at noen kjøper arenaen. Uansett bare spekulerer Reinsfelt i at det er prisen som er problemet (som det jo som oftest er når forhandlinger ikke fører frem...).

Nei, jeg tar dette med knusene ro fram til det kommer noe fra offisielt hold på stabak.no.

det blir jo for dumt... hva er grunnlaget for en sånn konklusjon? Eneste kilden her er jo Reinsfelt sin synsing.

Nei, dette er nissejournalistikk på høyt nivå bare for å generere klikk!

OT: vet noen hvilken rolle Reinsfelt får i Bærum kommune fremover?

det blir jo for dumt... hva er grunnlaget for en sånn konklusjon? Eneste kilden her er jo Reinsfelt sin synsing.

Nei, dette er nissejournalistikk på høyt nivå bare for å generere klikk!

OT: vet noen hvilken rolle Reinsfelt får i Bærum kommune fremover?

Tar han ikke kvelden? Mannen er jo 70 år, tror han skal gå av med pensjon.

Det er dog litt uroligende at Reinsfelt, som jeg antar har vært rimelig involvert i Stiftelsesprosessen (uten at jeg vet noe mer enn det som har vært i media), ikke er kjent med at det er noen aktuelle parter.

Edited by AndersBD

Ja, ikke vet jeg..

Men - det ene utelukker jo ikke det andre.

Til en eller annen pris må det jo være mulig å finne en kjøper. Da har man 2 valg.

A) Bruk pengene, og resten gjeldsfinansiering, til å kjøpe Telenor Arena.

B )Bruk pengene (da kanskje 150-175 millioner, framfor de håpede 250-300) til å enten ruste opp Nadderud (noe som definitivt kan forsvares av kommunen siden det er kommunens arena) ELLER bygge ny arena et annet sted.

En hyggelig bi-effekt av dette blir i såfall at Ulrichsen kan kose seg med et stort stygt næringsbygg oppi arenaen som han tilrøvet seg, framfor gode parkeringsmuligheter. Snakk om vinn-vinn.

Edited by Meningsfull

8187_640px.jpg

Det egentlig Reinsfelt sa på Onkel Blaa i går kveld:

"Dette er det hyggeligste jeg har opplevd på Blaa siden Stabæk tok seriegull på Nadderud"

Da gir det seg jo selv at svaret på neste spørsmål må være hva han syns om Telenor Arena etter at Onkel Graa er nedlagt....