Jump to content

Hangar'n

Rubbster
 Share

Recommended Posts

- Når sesongen er over og siste kamp er spilt, går kontrakten med Stabæk ut og kunstgresset er for salg. Det er bare Stabæk fotball som fremdeles tror på julenissen. Men den kommer som kjent ikke i november, sier Øystein Flenning.

Han sier at det overhodet ikke er noen dialog mellom Euforium, som drifter Telenor Arena, og Stabæk fotballklubb.

- Så da har vi ikke lenger bruk for kunstgresset, som vi har betalt så mange millioner for at jeg har lyst til å grine.

Virker som veldig proffe og objektive mennesker Stabæk har med å gjøre i Euforium. De glemmer visst at de har fått ganske så mye og har selv et ansvar for at deres investering driftes på en ordentlig måte.

Hvem sin eiendom blir Telenor Arena når Euforium går konkurs?

Det må vel kunne ventes at panten på anlegget vil være adskillig lavere enn salgsprisen/markedsprisen pdd, så det kan vel tenkes å være realistisk at noen nye investorer kan ha interesse av å bringe Stb+flerbrukshallen til live igjen om noen år? Statoil? Telenor?

Edited by Villpuma

Pirk, men selskapet som eier arenaen heter ikke Euforium, men Euforum Holding AS.

Tidligere, frem til april i år, het selskapet Stabæk Holding AS. Euforum Holding AS er eneaksjonær i en rekke selskaper: Selskapet som driver utleie av arenaen heter Fornebu Arena AS. Selskapet som driver eventvirksomheten i arenaen heter Euforum AS og er det som tidligere het Fornebu Event AS. Meg bekjent er forholdet mellom disse to selskapene at Euforum AS betaler vanlig husleie til Fornebu Arena AS i likhet med Stabæk. I tillegg kommer selskapet Fa Leie AS, som jeg tipper driver utleie av næringslokalene. Tidligere navn var forøvrig Tekågel Invest 374 AS, som vil si at selskapet ble stiftet av Advokatfirmaet Thommessen AS, tidligere Thommessen Krefting Greve Lund AS (= TKGL), for videresalg. Selskapet som driver resten av arenaen (tror jeg) heter Sameiedrift Widerøeveien Nr 1 AS, og het fram til desember 2010 Stabæk Drift AS. Euforum Holding eier også Ta Catering AS som tidligere har hatt navn som Arena Idrett AS, Stabæk Fotball AS og Stabæk Fotball ASA. Foretaksnavnet ble endret fra Stabæk Fotball AS til Arena Idrett AS i oktober 2009, og rett over nyttår ble styret endret til folk fra Euforum Holding AS.

Euforum Holding AS eies forøvrig av Vicama AS og Backe Eiendom Invest AS, henholdsvis 83,33% og 16,67%. Vicama AS eies av familien Ulrichsen, hvor Kjell har 2% og Cathrine, Marianne og Vibeke deler resten. Backe Eiendom Invest AS eies av AS Backe som igjen eies av Backe Holding AS og Tjo AS hvor Kristin Brande Backe eier begge.

Men så er det nå slik at det er samme personer i alle selskapene involvert i FA. Øystein Flenning er daglig leder, Diderik Børsting Schnitler er styrets leder og Gullik Anthon Jensen og Kjell Christian Ulrichsen er styremedlemmer.

Som vanlig klarer ikke media å skille rollene i TA, og overskriften blir "Så desperate er Stabæk". Her er det vel egentlig Euforum som begynner å bli desperate. Jeg synes det er godt nytt at Telenor signaliserer at de vil trekke seg fra avtalen (så får vi håpe at vi beholder litt av klubb-avtalen), det vil gjøre det enda vanskeligere for Euforum å drive i pluss.

Så langt har de jo planlagt en imponerende mengde aktiviteter for neste år:

Reiselivsmessen 13.-15. januar

We love the 90`s 28. april

I og med at store internasjonale artister ofte må bookes 4-6 mnd i forveien, ser det ut som om det blir røde tall for Schnitler første halvår.

Tror snart jeg må kjøpe en sjampis som kan stå i kjøleskapet til den dagen Euforum går konk. :blink:

Som vanlig klarer ikke media å skille rollene i TA, og overskriften blir "Så desperate er Stabæk". Her er det vel egentlig Euforum som begynner å bli desperate. Jeg synes det er godt nytt at Telenor signaliserer at de vil trekke seg fra avtalen (så får vi håpe at vi beholder litt av klubb-avtalen), det vil gjøre det enda vanskeligere for Euforum å drive i pluss.

Så langt har de jo planlagt en imponerende mengde aktiviteter for neste år:

Reiselivsmessen 13.-15. januar

We love the 90`s 28. april

I og med at store internasjonale artister ofte må bookes 4-6 mnd i forveien, ser det ut som om det blir røde tall for Schnitler første halvår.

Tror snart jeg må kjøpe en sjampis som kan stå i kjøleskapet til den dagen Euforum går konk. :blink:

Det skrives så utrolig mye om %andeler og eierskap, avtaler, tro, håp og "øl-serviett" avtaler at jeg ikke vet lenger. Elendig viten fra media og også internt i avtale-arkivet gjør at jeg har mistet tråden om HVOR DET GIKK GALT?

HVEM og HVA er årsaken til at vi har havnet der vi er per i dag? Kan man enkelt forklare dette for en enkel supporter som kun lider mer og mer med klubben på vei til Nadderud?

Er dette rett og slett p.g.a dårlige avtaler, rotete eierforhold, brutte avtaler og en ?kompetent? ledelse med års erfaring fra å styre store selskap plutselig "tråkket" litt feil eller ble styrt av drømmere?

Når et lag presterer dårlig og ikke får laget til å fungerer, ruller et trenerhode fort. Vi har IKKE gjort det dårlig i den forstand på banen, trenere gjennom årene har prestert over evne. HVEM tar ansvar?????

Phiuuuu... måtte bare få det ut.....

Edited by Notrac

Når tillates det at vi tar av silkehanskene og forteller akkurat hva vi mener om didde og ulle?

Når alt er fucked og det blir offisielt Nadderud neste år. Ser virkelig ut til å nærme seg etter innlegget til Ingo i går....

Når tillates det at vi tar av silkehanskene og forteller akkurat hva vi mener om didde og ulle?

Når alt er fucked og det blir offisielt Nadderud neste år. Ser virkelig ut til å nærme seg etter innlegget til Ingo i går....

Det samme slo meg. Ingos utspill virker mer som en første fakkel til å brenne alle broer overfor arenaeier enn å skulle prøve å dra i gang en siste forhandlingsrunde. Men så er vel ikke Stabæk Fotball med i eventuelle forhandlinger heller...

Hvem sin eiendom blir Telenor Arena når Euforium går konkurs?

Det finner vi forhåpentligvis snart ut.

Tidligere har vel DNB vært nevnt som største kreditor..

DNB er største kreditor, og har pant med 1. prioritet i Arenaen. Altså: DNB har rett til å få sitt panthavende foran de andre ved en evt. konkurs. Dernest følger sikkert en del andre små og store kreditorer.

Mest sannsynlig vil bostyrer prøve å selge arenaen for å i størst mulig grad få dekkning for kreditorenes krav. Spørsmålet blir da hvem som kjøper og til hvilken pris. Jeg håper at dersom en konkurs inntreffer, vil Bærum Kommune kjøpe arenaen og drifte den som et hvilken som helst annet kultur / idretts-anlegg, og leie til Stabæk fotball. Jeg holder det også som forholdsvis sannsynlig, sammenholdt med Bærum Kommunes intensjoner ved byggingen / regulering, at Bærum vil være interessert i kjøpe den tilbake.

Spørsmålet er da hvor sannsynnlig det er at Euroforum Holding går konk, svaret er uvist. Vi vet at Didrik truet med å slå firmaet konkurs. Vi vet at Stabæk ble krevet for 35 mill i leie, noe som kanskje forteller noe om kostnadsnivået. Og vi vet at Telenor trolig kommer til å annullere avtalen med Arenaen dersom fotballen utgår jfr. læren om bristende forutsetninger, og med det ryker yttereligere 10 mill i året.

(Jeg er av den klare mening at Bærum Kommune bør saksøke på samme grunnlag som Telenor vurderer å bryte avtalen dersom Stabæk blir hevet ut, men det er mer tvilsomt. )

Det vil si at Eurofrum holding må tjene i området av 45 millioner kroner for å dekke opp at fotballen ikke lenger er i huset. Jeg er ytterst tvilsom på at det er mulig. SÅ mange puddler, rockestjerner, hester og caravaner tror jeg nemlig ikke er interessert i TA. Og den allmektige skal vite at jeg under ingen omstendighet akter å besøke den hallen dersom Stabæk logoen ikke pryder veggene, forhåpentligvis er det mange med meg.

Jeg trro klubben kan klare et par magre år et annet sted, interessen rundt støtteaksjonen viser at det finnes engasjement. Og forhåpentligvis er vi på den ene eller andre måten i Telenor Arena og spiller fotball om noen år også...

Den prosessen kan ta så mange år, og NFF vil aldri godta at vi spiller på disp i håp om at euforum går konkurs OG at vi får kjøpt arenaen grisebillig OG at vi finner noen som vil betale for oss.

Toget har gått. Farvel Fornebu.

Selvsagt, men for å sitere Ingos venn Flenning: Det er som å tro på julenissen. Nå finnes det mange som tror på enda mer uvirkelige og irrasjonelle ting enn julenisser, men likevel. NFF kan jo også gå konkurs og må selge unna Ullevaal...

Vær klar over at om euforum går på ryggen har det ingenting å si. Arenaeierselskapet er et annet, og kan fortsette med ny arenadrifter. Misforstå meg riktig, jeg ser heller INGEN lys i tunellen for drift av arenaen, jeg mener at grunnen til at dette ikke går rundt er ikke at ideen (flerbruk) er dårlig, men manglende kompetanse og nettverk blant de som styrer og jobber med dette. Mulig de plutselig slipper løs en bråte arrrangementer, men da er de jaggu flinke til å holde ting tett.

Likevel vil en sånn prosess ta mange år, og didde og ulle har prata ned fotballalternativet så kraftig at økonomisk motiverte investorer vil holde seg langt unna - lenge.

Kan vi ikke legge ut kunstgresset på Gjønnesjordet, peke dit når NFF forlanger utbygging og grave litt på dugnad?

Kan vi ikke legge ut kunstgresset på Gjønnesjordet, peke dit når NFF forlanger utbygging og grave litt på dugnad?

Hva får folk til å tro at (tomta på ) Gjønnesjordet er tigjengelig/billig nok/passende for en ny stadion? Snakk om å tro på julenissen......

Selvsagt, men for å sitere Ingos venn Flenning: Det er som å tro på julenissen. Nå finnes det mange som tror på enda mer uvirkelige og irrasjonelle ting enn julenisser, men likevel. NFF kan jo også gå konkurs og må selge unna Ullevaal...

Vær klar over at om euforum går på ryggen har det ingenting å si. Arenaeierselskapet er et annet, og kan fortsette med ny arenadrifter. Misforstå meg riktig, jeg ser heller INGEN lys i tunellen for drift av arenaen, jeg mener at grunnen til at dette ikke går rundt er ikke at ideen (flerbruk) er dårlig, men manglende kompetanse og nettverk blant de som styrer og jobber med dette. Mulig de plutselig slipper løs en bråte arrrangementer, men da er de jaggu flinke til å holde ting tett.

Pessimister blir aldri skuffet nei, og er på ingen måte uenig med deg.

Men holder likevel døren på gløtt for at vi kanskje blir / vender tilbake til TA en dag. Selvfølgelig kan Schnittler og Ullrichsen holde på en stund med ulike selskaper og konstruksjoner, men vil de det? Dersom en ren event-hall går på dunken, kan det hende at Ullrichsen sier at nok er nok og tar sitt tynnslitte ettermæle og går?

Hva får folk til å tro at (tomta på ) Gjønnesjordet er tigjengelig/billig nok/passende for en ny stadion? Snakk om å tro på julenissen......

Så langt jeg har hørt er grunneier mer enn villig til å selge. Men jeg har ikke etterkontrollert mine (ellers etterrettelige) kilder. Poenget er da også at det finnes mange gode alternativer om man ønsker å bygge ny stadion i stedet for å flikke på Nadderud, der mange skal mene mye.

Når dette er sagt er jeg redd mye av entusiasmen er gått ut av våre ellers kreative drivkrefter i ledelsen etter mye motgang.

Derfor trenger vi strengt tatt julenissen nå mer enn noensinne. Kanskje kommer nissen om et par-tre måneder?

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Pessimister blir aldri skuffet nei, og er på ingen måte uenig med deg.

Men holder likevel døren på gløtt for at vi kanskje blir / vender tilbake til TA en dag. Selvfølgelig kan Schnittler og Ullrichsen holde på en stund med ulike selskaper og konstruksjoner, men vil de det? Dersom en ren event-hall går på dunken, kan det hende at Ullrichsen sier at nok er nok og tar sitt tynnslitte ettermæle og går?

Jeg tror også at didde og ulle sterkt undervurderer den fantastiske bad-will de nå skaper i arenaens nærområder. Det kan bli meget kostbart. Vi tjener lite på å få den skadefryden, men skadefryd er undervurdert.

Nei, disp er vel utelukket, men holder døren på gløtt for at vi på den ene eller andre måten er på TA om noen år...

nei takk. jeg vil ikke tilbake. selv om vi flytter tilbake om noen aar saa kommer ikke ulykkeshallen til aa bringe glede.

heller finne ut om og hvor vi kan bygge et nytt stadion (uten tak, med staaplass til stab sup, og tilskuerkapasitet tilpasset realiteten, og i naerheten av t-bane eller trikk holdeplass)

Det er jævlig mye syting her om hvor usentralt TA er og jeg må faktisk si meg at jeg ikke er helt enig. Fra meg i sandvika tar det 15 minutter med bussen og 5 minutters gange og så er jeg på stadion. Det er faktisk ikke lenger enn det tar til Bekkestua. Man kan fint ta siste bussen fra Bekkestua 1725 og likevel være der 15 minutter før kamp. Spør man pent får man som regel gå av på bussholdeplassen før også og bruke kun et par minutter til inngangen vår.Fra Oslo er del vel like greit å komme seg til TA som Bekkestua. På søndag var jeg en av de siste som forlot feltet vårt etter kampen og tok beina fatt på vei til Bekkestua. Der var jeg på plass 10 minutter etter de som ventet på bussen. Å gå fra TA til Bekkestua tar faktisk ikke mer enn 30 minutter.

Jada, stadion mangler sjel og alt det der, men det er faen meg digg med et seriegull i ny og ned også. Det kan vi bare glemme på andre steder enn TA med mindre man får smekka opp en stadion på Gjønnesjordet (som ville vært drømmen), men det er nok heller tvilsomt at man får til

Støttes!

De som lengter så jævlig tilbake til Sovjet-Nadderud kan jo gå på 2. lags- og damekamper.

Nei, disp er vel utelukket, men holder døren på gløtt for at vi på den ene eller andre måten er på TA om noen år...

nei takk. jeg vil ikke tilbake. selv om vi flytter tilbake om noen aar saa kommer ikke ulykkeshallen til aa bringe glede.

heller finne ut om og hvor vi kan bygge et nytt stadion (uten tak, med staaplass til stab sup, og tilskuerkapasitet tilpasset realiteten, og i naerheten av t-bane eller trikk holdeplass)

La oss bygge ti arenaer, så velger vi den beste.

hanse: det gaar sikkert mange busser til og fra ta. men skal man ha det litt koselig og sosialt för og etter kampen maa man til blaa (graa var vel aldri en skikkelig pub), og dermed bekkestua. saa tenk deg oslofolk og folk fra asker, sandvika osv. som först dra til bekkestua, saa drar til ta, saa til bekkestua igjen, og saa hjem med den siste bussen. ikke akkurat det jeg kaller "lett tilgjengelig". stadion + puben bör ligge i gaaavstand til hverandre, det skaper mye bedre stemning paa tribunen og puben selv profiterer ogsaa fra det.

problemet vi har er at folk kommer fra alle kanter, og et naturlig mötested var onkel blaa - med kort vei til nadderud, og uten aa ta buss, t-bane, trikk osv. siden vi flyttet til ta ble det vanskelig aa möte "alle" venner for noen kom fra oslo og dro rett til ta, andre kom fra sandvika, asker osv, og dro rett til ta, og kun en liten gruppe hadde lyst til aa ta en "stoppover" paa blaa för og etter kampen.

Å komme seg til blaa før kamp eller fra blaa etter kamp er vel ikke blitt noe vanskeligere enn før? Det er reisen til/fra stadion som er annerledes og det tar ikke mer enn 10-15 min ekstra hver vei. Dette blir gjort til et mye større problem enn det er

Problemet er ikke de 10-15 minuttene det tar, men det faktum at supporterlivet får bøte med at pub og stadion ikke ligger i umiddelbar nærhet. Tror nok mange dropper felles pub fordi det ikke blir en naturlig rute i forbindelse med kamp. Hadde stadion ligget i gåavstand fra Blaa ville det for flere vært naturlig å dra innom før match, selv med dårlig tid.

Alltid gøy å vinne, men ikke for en hver pris.

Å komme seg til blaa før kamp eller fra blaa etter kamp er vel ikke blitt noe vanskeligere enn før?

jeg sier bare erstattningsbuss 42 - brukte den de siste aarene og er grundig lei det (maa man bytte til t-banen i oslo er/var 42ern et helvete) men heldigvis fikk vi t-banen til bekkestua tilbake naa, og alt er blitt enklere ;)

Det er reisen til/fra stadion som er annerledes og det tar ikke mer enn 10-15 min ekstra hver vei. Dette blir gjort til et mye større problem enn det er

klart, selve turen tar bare 15 min, men saa stopper bussene jo ikke akkurat ved inngangen vaar eller i naerheten av ta (er jo smart aa stenge bussholdeplassen rett foran arenaen og heller gi fansen en liten sightseeing tur av tomtene rundt omkring ta...)

og vil man dra fra blaa, maa man rekke bussen og tilpasse öldrikkingen til avgangstidene, ha gyldig billett, osv. osv.

sahest: möter alltid opp paa stadion tidlig nok, minst 20-30 min för avspark. men...hva er vitsen i aa staa paa tribunen 1 time för? faar ikke drikke öl, heller ikke röyke, og puben paa stadion var latterlig. slikt skaper bare daarlig stemning og inviterer ikke folk til aa dra paa stadion tidligere enn nödvendig for aa kose seg med vennene sine.

Bitre folk forblir bitre uansett hvor man putter dem.

Hva med å bruke Graa? enda kortere til stadion enn blå er til Nadderud. Eiere trolig mer enn interisserte i å tilrettelegge det slik SS vil ha det. Håper til tider forumet splittes i to og at de som støtter STB forblir her, mens de som syter på samtlige ting stikker til et nytt forum, evt. registrerer seg på Barteby sitt.

Edited by Villpuma