Jump to content

Recommended Posts

Han vil bare ha inn en type kunstgress det lett kan legges gulv på, slik at han slipper å omregulere. Det trenger ikke være fifagodkjent for å være kunstgress. Han ønsker nå å lure kommunen også.

Tror vi må begynne å lese oss opp på dette temaet. Jus-studenter og ferdigstuderte, foren eder!

Ordføreren haqr vel sagt at man skal se på intensjonene i avtalen, og ikke bare minimumstolkningen av det som står der. Så Diderik Hore og Ulle Hallik skal nok få problemer med slike enkle løsninger uansett...

• Replies 8.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil bli i tippeligaen

Telenor Arena saken skal visstnok opp i Stortinget i neste uke. Det stilles spørsmål ved Fylkesmannens tolkning at 2 måneders fotball per år skal kunne kalles hovedsaklig årsaktivitet på kunstgress.

Hvis nåværende eller fremtidige eiere av TA innretter den faktiske bruken av arenaen i tråd med reguleringsbestemmelsene, tror jeg Stabæk-familien gjør lurt i å begynne å innstille seg på at dette kan

Posted Images

2: Schnitler maser om at man taper 60 mio (les: går med 60 mio i underskudd) i året på la fotballen være der. Ok. Hvis fotballen blir borte mister man 9 mio fra Stabæk og 11 fra Telenor (ville jeg tro i alle fall). Det betyr at man skal få 80 mio (alternativt 69 hvis Telenor består eller man får inn en ny sponsor) i inntekter bare for å "gå i null". Dette må være inntekter utover de man i dag får inn ved kontorutleie, og det er vel liten grunn til å tro på kontorutleie-delen skal bli bedre ved at fotballen blir borte.

Og bortsett fra dette gjenstår det å se om han er ærlig feks ift konsertene han prater om.

Han er ikke bare nødt til å få inn 80 mill i inntekter, men nødt til å gå 80 mill i overskudd på arrangementene, noe jeg tviler sterkt på at de klarer, på tross av den utrolige forretningsteften didde har vist hittil.

Satser på at kommunen kjøper konkursboet om et par år!

Vel.

At Schnitler er kynisk er det vel ingen tvil om. Men man kan jo tenke selv, sett at du fikk jobben med å forvalte et selskap med verdier på 250 millioner kroner på best mulig måte økonomisk sett, og du antok at årsaken til store tap var leieforholdet du hadde med klubben Ørsta Swingers (fiktivt selskap, håper jeg), hva ville du gjort?

Schnitler har et rent forretningsmessig forhold til Stabæk Fotball og har ikke de samme følelser for klubben som vi har. Han har samme syn som vi trolig har på Ørsta Swingers (igjen, forhåpentligvis fiktivt selskap).

Det er nettopp så kynisk forretninger dessverre er. Når det gjelder Ulrichsen og hans følelser for Stabæk så velger jeg å tro at de fortsatt er til stede, akkurat som jeg velger å tro at støtten han gjennom mange år ga Stabæk var basert på følelser og ikke på håpet om å eie en arena som ikke ble brukt til fotball (noe jeg også tror på, siden Fornebu i 1996 fortsatt var flyplass). Det jeg tror har skjedd i ettertid er en finanskrise hvor moro og hobby må velges bort til fordel for såkalt "kjernevirksomhet".

Når det er sagt, så tror jeg bestemt at Fornebu Arena (ikke Telenor) er dømt til å gå til helheimen med den struktur (og gjeld) selskapet har i dag, Stabæk Fotball som leietaker eller ikke. Selv ikke Oslo Spektrum, som har betydelig lavere gjeld, en solid (les:kompetent innen bransjen) eier i form av Norges Varemesse og en mer sentral beliggenhet, genererer nevneverdige overskudd. Også Ulrichsens drømmer blir nok knust.

Men skal vi sammenligne Schnitler med Hitler, tror jeg små svarte barter må tegnes under nesen på mange forretningsmenn.

Edited by Meningsfull

Meningsfull, her synes jeg du kommer med en del som ikke kan stå uimotsagt. For det første drar du fram disse følelsene til Ulrichsen, som like gjerne kan være at han synes det var en artig hobby for 15 år siden, og for 10 år siden, (og kanskje også for fem år siden?) men at han nå har gått lei. Skikkelig drittlei. Tipper det kan ha noe med personkjemi med enkelte Stabækpersonligheter å gjøre. Men sannsynligvis vet vi to like lite om følelseslivet til han Kjell, så det er kansje greit å la den ligge. Vi kan heller dømme han etter det han gjør; knuser Stabæk Fotball.

Når det gjelder dette eksempelet ditt så glemmer du et par ting; hva var intensjonene bak hallen på Fornebu? Det var åpenbartfor at kommunen skulle ha en storstue innen Norges suverent største idrett. Som skulle brukes til toppidrett (oss), breddeidrett og show o.l. (MGP, Solberg, Britney osv). Men med sistnevnte som inntektskilde, ikke som målsetning. Det er jo ikke som om Ulrichsen har gitt markedspris for tomt og bygg akkurat. Skal man kunne beholde noe som helst integritet som forretningsmann, må slike forhold taes med i betraktningen når du skal ta langsiktige avgjørelser. Det blir litt som når Statoil går inn i oljesandprosjekter i Canada. Teller du kun pengeverdiene, er det muligens lønnsomt, men da blir også penga de eneste vennene du sitter igjen med.

Ingen ber vel om at Schnitler skal vise voldsomme følelser for Stabæk, men han bør ta hensyn til både at det er mange som gjør det, og at klubben er en av hovedårsakene til at arenaen i det hele tatt eksisterer. Det stemmer nok heller ikke som du hevder at han tror at Stabæk er årsaken til problemene - altså at han tror at man med Stabæk ute vil generere overskudd. Det ser man tydelig på argumentasjonen hans, hvor tallene han drar frem er vridd helt ut av sin sammenheng (evt. direkte feil, jamfør hvor mange dager det er i et år). Hvorfor? Fordi fakta ikke er grunn nok til å forklare underskuddet, så man må spa på litt ekstra. Han har rett og slett fått beskjed om å kaste ut Stabæk, og er godt igang med det. Han skal hvertfall ha skryt for å ha holdt fokus ustanselig.

Du driver også og trekker fram dette med at det for forretningsmenn er helt greit med slik fremferd. Forretningsmenn leser jeg mellom linjene dine nærmest som "folk som gjør alt for penger". Dette kaller ikke jeg forretningsmenn, men horer (evt. Røaspillere, men det er en annen debatt igjen). Dette blir rett og slett et syltynt forsøk på å borforklare Dideriks framferd.

At sammenligningen med Adolf, Saddam, Osama og resten av englekoret ikke holder vann, er vel knapt verdt å kommentere. Frustrasjonen er i dette tilfellet proporsjonalt med usaklighetene, ikke argumentasjonevnen. Det har naturlig litt med valg av fora å gjøre - vanskelig å fremstå nyansert med femmeters bokstaver.

At vi virker enige om at en stiftelse med langt lavere krav til inntekter virker som eneste farbare vei - i dagens landskap - er hvertfall godt å se.

Edited by geirti

Godt innlegg selv om vi er uenige.

For å svare litt punkt for punkt her:

Egentlig er følelsene til Ulrichsen irrelevant ja, men jeg tror ikke det som nå skjer, skjer fordi Ulrichsen eller Schnitler for den del ønsker å knuse Stabæk Fotball. Det er neppe noen hevnmotiver rundt det, men en erkjennelse av at dagens løsning ikke fungerer. Nå tror jeg ikke at akkurat det er Stabæk sin skyld, men det er nå ståstedet deres. Jeg tror altså det som nå skjer er utelukkende økonomisk motivert (grådig selvsagt... men sånn er nå fokus hos slike folk).

Ditt neste punkt er interessant og jeg føler det er her den største synden skjer (at Ulrichsen misbruker en tomt som var ment til andre formål og priset deretter). Det jeg muligens tror at argumentet hans er, er alle pengene som er tapt på Stabæk gjennom årene. Etter min mening et hårreisende argument. Du plyndrer ikke huset til eksen din fordi du har spandert så mye på henne da dere var sammen, for å si det slik.

Det som er litt interessant, er transaksjonen som fant sted tidlig i 2009. Ulrichsen kvittet seg med Stabæk Fotball, som genererte et relativt ubetydelig underskudd i forhold til hvilke regnskapsmessige nedskrivinger (tap) som måtte gjøres i Fornebu Arena (100 mill). Dette tapet var ikke Stabæk Fotball sin skyld, imidlertid. Men det påfallende er at han beholdt det største tapssluket (arenaen). En annen forretningsmann ville sendt selskapet i skifteretten. Men det tyder nok på at mannen har tro på overskudd, uten Stabæk Fotball. Det så vi vel også ved siste kapitaltilførsel for ikke veldig mange måneder siden.

Jeg sier ikke at det er "helt greit" å gjøre slik som Ulrichsen og Schnitler har gjort, men det er nok "helt vanlig". Optimalt sett burde Euforum vært saksøkt for uberettiget tilgrafsing av en tomt som nå benyttes rent kommersielt. Stygg sak. Men jeg er redd/mistenker at det juridiske er på det rene her. Moralsk noe helt annet selvsagt, men der igjen, følelsene er dessverre ofte underordnet penger.

Skjønner reaksjonen. Men hva hadde skjedd hvis banneret i stedet sa tilgjort overhyggelig "Takk for alt, Ulrichsen!" tror du? Kunne selv iskalde kapitalister tenkt seg om 2 ganger? (neppe.. men mer sannsynlig enn at det skjer nå, om enn veldig lite, så noe)

Hva var det egentlig som skjedde med tinglysning av den opprinnelige leieavtalen?

Husker jeg ikke feil så:

1. Stabæk eide hallen, men pga økonomiske problemer så ble den solgt til Ullrichsen, og vi fikk en leiekontrakt på 40 år med en leie på 8-9 mill.

2. Ullrichsen truet med å slå konkurs for å bli kvitt fotballen, og vi truet med å tinglyse leieavtalen.

3. Vi fikk tilbud om å drifte hele arenaen mot en klekkelig leie som vi takket nei til, og resten kjenner vi.....

Det jeg aldri har fått helt klarhet i er hvorfor ble aldri den opprinnlige leieavtalen tinglyst???

Ville dette ha sikret oss videre spill i TA, selv om Ullrichsen hadde slått seg konkurs?? Var det for å takke Ullrichsen for all hjelp??

Se evt her:

http://www.budstikka.no/økonomi/derfor-er-arenastriden-i-retten-1.5898362

1. Stabæk eide hallen, men pga økonomiske problemer så ble den solgt til Ullrichsen, og vi fikk en leiekontrakt på 40 år med en leie på 8-9 mill.

2. Ullrichsen truet med å slå konkurs for å bli kvitt fotballen, og vi truet med å tinglyse leieavtalen.

3. Vi fikk tilbud om å drifte hele arenaen mot en klekkelig leie som vi takket nei til, og resten kjenner vi.....

Det jeg aldri har fått helt klarhet i er hvorfor ble aldri den opprinnlige leieavtalen tinglyst???

Ville dette ha sikret oss videre spill i TA, selv om Ullrichsen hadde slått seg konkurs?? Var det for å takke Ullrichsen for all hjelp??

1. Ikke helt, Ulrichsen eide både Stabæk Fotball AS og hallen, men Ulrichsen beholdt bare hallen og solgte fotballen.

2. Ja.

3. Ja.

Jeg tror egentlig Stabæk Fotball her prøvde å være løsningsorienterte og imøtekommende. I etterpåklokskapens lys burde vel bare Stabæk Fotball tinglyst avtalen.

Ved en konkurs og ikke tinglyst kontrakt ville nok Ulrichsen bare kjøpt hallen tilbake av konkursboet (ingen andre ville nok gjort det) og drevet som han skal gjøre videre nå, med vesentlig mindre gjeld.

Det KAN være at visse kontraktsreguleringer også forhindret en tinglysing, men det vet jeg ikke noe om.

Var ikke gjelda til arenaselskapet til Ulrichsen selv? Konspirasjonsteorien om at Ulle og Didde ønsket Stb ut uavhengig av økonomi tror jeg at holder vann med uforminsket styrke.

Ikke slik jeg leser regnskapet. For 2010 står det gjeld til kredittinstitusjoner på 172.500.000 kroner.

Var ikke gjelda til arenaselskapet til Ulrichsen selv? Konspirasjonsteorien om at Ulle og Didde ønsket Stb ut uavhengig av økonomi tror jeg at holder vann med uforminsket styrke.

Ikke slik jeg leser regnskapet. For 2010 står det gjeld til kredittinstitusjoner på 172.500.000 kroner.

Kreditor = DNB

Kreditor = DNB

Det stemmer. Fra løsøreregisteret:

19.03.2009Pant i DriftstilbehørDNB NOR BANK ASABrønnøysundregistrene

260 000 000

Trekker Telenor seg som navnesponsor når det ikke er elitefotball der?

Får boblehallen noe nytt navn?

Hva med Nye Ulle-vi?

Telenor er sponsor til Stabæk, ikke til Euforum. Dermed må ev. Shittler &Co forhandle med Telenor om sponsorat av hallen, ellers blir den kanskje hetende Ulle-Di

En som ikke skal ha konsert i Hangar'n til sommeren! Lista til Schnitler begynner vel å bli kortere? http://oslopuls.afte...ticle637654.ece

Jeg synes det er merkelig at Ullrichsen ikke begynner å annonsere konserter i Arenaen på fornebu, som vi ser av artikkelen over og flere andre, så er konsertsommeren allerede lagt ut for salg. For de store artistenes del er jo også neste års turneer langt på vei planalgt.

Fra et pr-standpunkt rimer det heller ikke, den beste måten å komme over dårlig pr for Ullrichsen må jo være å annonsere verdensstjerne på verdensstjerne til arenaen på fornebu. Er det mulig å håpe at neste års arrangement-kalender er mer eller mindre tom?

Hepp,

Er det ikke på tide å gi blankt faen i betongklossen ute på Fornebulandet? Nå er det piss i havet og kan seile sin egen sjø sammen med det menneskelige søppelet Scnitler og Ulrichsen. Deres meninger er uansett verdiløse, la de ligge igjen i støvet som det tomgodset de er. Når lyset nå har slukket på Fornebu er det på tide å løfte blikket oppover åsen - hjem til Nadderud!

Stabæk har forlatt bygningen!

@ringo