Jump to content

Hangar'n

Rubbster
 Share

Recommended Posts

Noen som veit når dette begynner, og om dette i starten eller slutten av sakslista?

Fikk en Mail hvor det sto at saken er satt opp i slutten av sakslisten og møtet starter kl 19.

Sto også at det ville være folk med kaffe og noe å bite i fra kl 18.

Aftenposten skriver om hva vedtaket innebærer og hva slags konsekvenser dette kan få for fremtiden

- Dette ble en seier for oss, selv om formannskapet ikke bestemte hva slags kunstgress som skal ligge i arenaen. Slik sett opptrådte politikerne klønete. På den annen side etterlater ikke forarbeidene til reguleringen og byggesaken noen tvil om det. Kunstgresset skal være av type FIFA 2, godkjent for toppfotball, sier Lars Holter-Sørensen – tidligere styreleder både i Euforum og Stabæk Fotball.

Edited by Potter

Hvis vi skal tilbake er det bare å skru av setene på teleskoptribunen først som sist. Setefritt ståfelt skal vi ihvertfall ha.

Er det noen bortsett fra denne aksjonsgruppen som ønsker seg tilbake til Fornebu Arena?

Jeg vil ikke tilbake til Telenor Arena - enda.

Først må vi opp av Adecco og dernest må vi øke tilskuersnittet igjen. Det er rett og slett trist å spille fotball i Telenor Arena uten nok tilskuere. 2000 tilskuere i den hallen oppleves utrolig grått.

Først må vi opp av Adecco og dernest må vi øke tilskuersnittet igjen. Det er rett og slett trist å spille fotball i Telenor Arena uten nok tilskuere. 2000 tilskuere i den hallen oppleves utrolig grått.

Tilskuerantallet kommer når vi kommer til TA. Så kommer inntektene så kommer opprykket (om det ikke har kommet før).

Så kommer det stumtjenere til jakkene våre, så kommer det varmere pølser enn brus, så kommer Barcelona.

Jeg vil ha Stabæk tilbake i en arena eiet av en ideell stiftelse med et ansvarlig styre. En stiftelse hvis formål er å produsere mest mulig kultur og idrett med, av og for lokalmiljøet. Store overskudd skal ikke være målet - målet er mest mulig moro og en arena som kan stå på egne ben.

Nadderud anno 2013 er sjarmerende og har sjel, men det er desverre det eneste den har. Telenor Arena anno 2013 er langt fra sjarmerende og har en korrumpert sjel, men akkurat det kan gode mennesker gjøre noe med. Setefritt ståfelt, blaa og mørkeblaa vegger malt på dugnad og leietakere som er bærere av kultur og idrett. Dette bygget kan bli noe helt annet enn det er i dag, men man er nødt til å se på det med nye øyne.

Edit fra jussnerden i meg: Stiftelsesmodellen har ekstremt mye godt for seg når det gjelder å sikre TA som storstue for idrett og kultur uten at kommunen eier arenaen eller har økonomiske forpliktelser knyttet til denne. En stiftelse er eierløs - den eier seg selv. Det eneste som styrer hva stiftelsen kan gjøre og foreta seg er dens formålsparagraf. For eksempel: "Stiftelsen Fornebu Kultur- og Idrettsarena har som formål å være en arena for fotball, idrett, kultur og frivillige aktiviteter til glede for befolkningen i lokalmiljøet og regionen forøvrig. Stiftelsen skal strebe etter å produsere mest mulig kultur- og idrettsglede"

Jeg drømmer om supportercup for landets supporterklubber, vintercup for hele bygdas lag, vintermusikkfestival, lacrosseturneringer etc etc.

Edited by Potter

Jeg får gåsehud av å tenke på hva dette kan føre til. Den dagen Telenor Arena blir Blaa Drøm Arena. Den dagen Stabæk-supportere står side om side og maler veggene på Telenor Arena i nydelige blaa og mørkeblaa farger. Den dagen de triste grå setene byttes ut med blaa og mørkeblaa seter som skriver "STABÆK" på den ene langsiden og "BLAA DRØM" på den andre. Den dagen Stabæk Support er tilbake på et setefritt ståfelt og synger Schnitler ut av vegger, ganger og forlatte kontorlokaler. Den dagen Stabæk gruser Vålerenga og jubelen står i taket. Den dagen har vi endelig nådd målet vårt om en blaa arena på Fornebu. Et mål som aldri vil kunne nåes med en eier som tenker økonomisk gevinst. Et mål kun en stiftelse, slik Potter beskriver, kan nå.

Det er likevel viktig å huske at dette er en drøm. Riktignok er det en fantastisk, blaa drøm, men det er mye som skal til for at den skal gå i oppfyllelse.

Slik jeg ser det er det nå bare å vente. La oss krysse fingrene for at de griske, utnyttende dresskledde mennene innser at kampen er tapt, ved å selge arenaen til Røkke.

Edited by Jan Fredrik

Jeg tror det blir vanskelig å rykke opp fra Adecco med det inntektsgrunnlaget som ligger i Nadderud. Og om vi skulle klare å rykke opp, vil det være tilnærmet umulig å stabilisere seg i Tippeligaen med det samme inntektsgrunnlaget.

Heia en stiftelse!

Jeg tror det blir vanskelig å rykke opp fra Adecco med det inntektsgrunnlaget som ligger i Nadderud. Og om vi skulle klare å rykke opp, vil det være tilnærmet umulig å stabilisere seg i Tippeligaen med det samme inntektsgrunnlaget.

Heia en stiftelse!

Hvor raskt ser man for seg at dette kan komme på plass?

Heia en stiftelse!

Hvor raskt ser man for seg at dette kan komme på plass?

Så fort Euforum innser at stadion med gjeldende regulering ikke er verdt de 500 millionene de opprinnelig skal ha forlangt fra Røkke.

Med gårsdagens vedtak er man kanskje et stykke på vei mot en slik erkjennelse. Dog frykter jeg at Euforum vil utfordre reguleringsbestemmelsen så mye de kan. I så fall er man helt avhengig av at kommunen følger opp, og ilegger dagbøter så fort som mulig.

Da vil muligens Euforum utfordre reguleringsbestemmelsen i retten, og rettsaker kan ta laaaaang tid.

Jeg tviler på at en stiftelse vil kunne være aktuelt i 2013 i hvert fall.

Videre er det et poeng som Potter nevnte for meg i går; Hvor lenge kan Røkke/Aker vente før de allerede har innrettet seg etter dagens situasjon, og således ikke vil ha nytte av å kjøpe arenaen for å "gi den bort" i bytte med en høyere utnyttelsesgrad på sine eiendommer på Fornebu?

Heia en stiftelse!

Jeg er av typen som mener at sjela vår ligger på Nadderud. Det er der klubben er bygget. Det kan vi ikke flytte på. Men samtidig vil jeg heller spille fast i TL på Fornebu enn være et heislag på Nadderud.

Til den dagen en eller annen rik onkel bygger ut Nadderud for oss, that is.

Minner litt om situasjonen i Göteborg på 70- til 90-tallet. Etter at Gamla Ullevi ble for liten, flyttet alle Göteborgslagene til Nya Ullevi. Den var altfor stor, men den fungerte bra. På 90-tallet ble Gamla Ullevi oppusset og oppgradert etter mye dugnadsarbeid fra supporterklubbene, og de flyttet tilbake dit i noen år. (og så tilbake til Nya, og så tilbake til Nya Gamla...men det er en annen historie)

• 4 weeks later...

Schnitler: TA har aldri vært tenkt for breddeidrett, til det er anlegget for stort og for dyrt. Dette er en arena for store anledninger, landskamper og slikt, og det skal vi skape sammen med NFF og andre.

http://www.budstikka.no/nyheter/klar-for-rullegress-1.7933329

Jaha? Positivt at godkjent kunstgress er på vei tilbake, men det er mye som skurrer og provoserer i uttalelsen hans i denne artikkelen.

Dette er jo bare Schnitler som krangler - han bruker et merkelig vokabular i sin krangling:

- "Vi kan fint leve med vedtaket"

- "Konflikten er løst"

- "Her er det full enighet"

- "Dette er ikke noe problem for oss"

... og lignende uttalelser. At ordfører Lisbeth Hammer Krogh, Rådmannen og andre viker seg ned (i mediene, hvertfall) med en gang de møter motstand er selvfølgelig skuffende, men jeg både håper og tror at denne ballen vil fortsette å rulle. Til slutt håper jeg selvfølgelig det ender med såpass saftige krav at Ulle ikke finner det drivverdig og selger seg ut av arenaen. Og det til en pris som gjør en stiftelse realisérbar. Om det tar f.eks. fem år å komme dit, plager meg ikke. For Stabæk vil hangaren være for stor i flere år framover. Kollektivtrafikken og øvrig utbygging vil også være kommet mye lenger om noen år, og gjøre TA lettere å drive både som fotballstadion og som storstue for idrett og kultur i Asker, Bærum og nærliggende områder.

Hmm... En interessant observasjon jeg gjorde meg under frokostkaffen er at STBs leiekontrakt på 10mill var langt unna bærekraftig for Euforum, mens de samtidig mener at baneleien ved kamper har en fornuftig pris på 500'. Neste sesong spiller STB 16 hjemmekamper (i TL)... 500' x 16 burde tilsi en baneleie på 8'', tar vi med et par cupkamper 9''. Trening gitt at ingen andre bruker matten burde vel strengt tatt kunne forhandles til driftskost. Lurer på om DS bruker 1kg pepper når han baker pepperkaker?

Hmm... En interessant observasjon jeg gjorde meg under frokostkaffen er at STBs leiekontrakt på 10mill var langt unna bærekraftig for Euforum, mens de samtidig mener at baneleien ved kamper har en fornuftig pris på 500'. Neste sesong spiller STB 16 hjemmekamper (i TL)... 500' x 16 burde tilsi en baneleie på 8'', tar vi med et par cupkamper 9''. Trening gitt at ingen andre bruker matten burde vel strengt tatt kunne forhandles til driftskost. Lurer på om DS bruker 1kg pepper når han baker pepperkaker?

Bra observert! Kan du skrive det i Budstikka så Diderik blir enda mer mistrodd? debatt@budstikka.no Jeg tør ikke skrive mer der da jeg får dårlig skjulte trusler fra Schnitler-folket.

Bra observert! Kan du skrive det i Budstikka så Diderik blir enda mer mistrodd? debatt@budstikka.no Jeg tør ikke skrive mer der da jeg får dårlig skjulte trusler fra Schnitler-folket.

Hva slags trusler er det snakk om?