Jump to content

Recommended Posts

Stabæk er Bærums stolthet (ferdig snakka ; ), og Bærum kommunes politikere bør være sitt ansvar bevisst og legge til rette for at det finnes et topplag i bygda. Bærums politikere kan ikke toe sine hender lenger, og håpe at det ordner seg med TA-jussen, håpe at NFF kjøper TA, håpe at NFF viser seg som en usedvanlig raus og gem TA-utleier til Stabæk. Jo lenger politikerne sitter stille og håper at det skal løse seg til slutt, jo større er sjansen for at det ikke lenger finnes noe topplag i Bærum som innbyggerne kan glede og bekymre seg over. Vinduet er iferd med å stenges, og vi har ikke tid til å vente lenger. Få realisert planene for en ny Nadderud stadio (med en integrert NTG skole så man er sikret stabile leieinntekter) nå!

• Replies 8.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil bli i tippeligaen

Telenor Arena saken skal visstnok opp i Stortinget i neste uke. Det stilles spørsmål ved Fylkesmannens tolkning at 2 måneders fotball per år skal kunne kalles hovedsaklig årsaktivitet på kunstgress.

Hvis nåværende eller fremtidige eiere av TA innretter den faktiske bruken av arenaen i tråd med reguleringsbestemmelsene, tror jeg Stabæk-familien gjør lurt i å begynne å innstille seg på at dette kan

Posted Images

Uheldig å ikke ha treningstid på kamparena, mister litt av fordelen med å kjenne banen (og den høye lufttemperaturen :-P )

Vi vil jo spille der minst 15 ganger i året, og noen treninger blir det nok.

En annen, veldig god grunn til ikke å avvise TA nå; Vi spiller på dispensasjon fra NFF nå, og bør ikke havne i unåde der fordi vi arrogant avviser TA. Bærum kommune ga oss også en gavepakke av dimensjoner, som vi elegant skuslet bort - håper kommunen står som eier som det mot formodning skulle ble en ny Nadderud.

Stabæk er Bærums stolthet (ferdig snakka ; ), og Bærum kommunes politikere bør være sitt ansvar bevisst og legge til rette for at det finnes et topplag i bygda. Bærums politikere kan ikke toe sine hender lenger, og håpe at det ordner seg med TA-jussen, håpe at NFF kjøper TA, håpe at NFF viser seg som en usedvanlig raus og gem TA-utleier til Stabæk. Jo lenger politikerne sitter stille og håper at det skal løse seg til slutt, jo større er sjansen for at det ikke lenger finnes noe topplag i Bærum som innbyggerne kan glede og bekymre seg over. Vinduet er iferd med å stenges, og vi har ikke tid til å vente lenger. Få realisert planene for en ny Nadderud stadio (med en integrert NTG skole så man er sikret stabile leieinntekter) nå!

Kloke ord ?

Vi kan synes at de bør være og gjøre ditt og datt så lenge vi vil. Men faktum er at Bærums politikere har andre velgere og andre saker å forholde seg til enn Stabæk.

TA ser ut som det mest realistiske, og kanskje også det eneste realistiske alternativet per nå. Dessverre.

ikke lenger finnes noe topplag i Bærum som innbyggerne kan glede og bekymre seg over.

Det er vel litt av problemet, folk bryr seg ikke. Et raskt søk så hadde Haslum håndball 1200 tilskuere på en onsdagskamp mot Elverum. Det utskjelte Oslo Horse Show trekker nesten 10000 tilskuere til Telenor Arena flere dager på rad. Vi klarer, med reelle tall, 1500 tilskuere (inkl. en og annen siddis) på en solfylt mai-dag mot et relativt attraktivt bortelag. Med tanke på alle de som er kritiske til Telenor Arena fordi fotball skal spilles ute, om sommeren, i sol, så burde den kampen vært helt perfekt.

Tror vi skal krysse alt vi har av fingre for at de på brakka klarer å navigere dette i land med en løsning der vi får _noe_. Å tro på en løsning som har "integrert NTG skole så man er sikret stabile leieinntekter" er ikke bare å håpe på et sted å kunne spille fotball, men at kommunen også skal gi oss penger nok til å kunne leve av avkastningen. Altså ikke bare et sted der vi kan leie for en billig penge, men rett og slett gi oss verdier for noen hundre millioner. Jeg sa vel det samme da ryktene gikk om at IA holdt på å kapre en viss Bradley, så undere kan skje. Men å tro at vi får en ny stadion i gave virker som et ganske skjevt bilde av reality.

Jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor dette private forslaget til nye Nadderud som skal finansieres av boliger, er så vrient å få til. Det må jo være det desidert beste for alle parter?

Fordi det er på grensen til korrupsjon?

Hvis du isolerer de to stegene har du to saker:

1) Utbygger betaler kommunen 100 millioner for å få bygge ut et jorde de ellers ikke ville fått bygget ut.

2) Kommunen betaler de 100 millionene tilbake til utbygger for å bygge en fotballstadion de ellers ikke ville bygget.

Steg 1. Hvem taper på at dette bygges ut? Vi får anta at det er noen, hvis ikke burde kommunene gitt lov uansett. (Hvis ikke har kommunen i praksis innført en ny skatt på utbygging.) De som taper, hva får de igjen? Har kommunen akkurat skadet dem fordi de fikk penger fra en privat utbygger? Basert på erfaringene fra Nadderud er det ikke sånn at naboene synes det er en berikelse for nabolaget med en fotballstadion..

Steg 2: Kommunen har forpliktelser i alle bauger og kanter. Hvis først denne utbyggeren er klar til å betale 100 millioner for en fotballstadion som uansett ikke har noe med boligene å gjøre (til forskjell fra krav om å opparbeide infrastruktur, bygge skoler til de som skal bo der etc), hvorfor kan ikke kommunen be om andre motytelser? La oss si at kommunen har som plan å bygge et nytt kulturhus på Rykkinn (la oss for guds skyld håpe de ikke har det..), eller en ny vei inn til Oslo. Kunne man tenkt seg en løsning der kommunen i stedet for å betale for det, ga en utbygger lov å bygge ut på Gjønnes mot at de også bygget kulturhuset på Rykkinn eller (deler av) veien på Strand?

Med blaa øyne vil jeg selvsagt sette pris på om kommunen bruker penger på Stabæk i stedet for andre ting, men de som sitter i kommunestyret har trolig litt bredere perspektiver.

(Du kan selvfølgelig nå slenge argumentet "Men Oslo gjør det for Enga", uten at det gir noe mer tyngde enn "Men Kjetil får lov". Jeg bor i Oslo er passe irritert på at kommunen bruker MINE penger på å gi en tomt til Enga i stedet for å selge den på det åpne markedet.)

Jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor dette private forslaget til nye Nadderud som skal finansieres av boliger, er så vrient å få til. Det må jo være det desidert beste for alle parter?

Øverst på min ønskeliste står også en flunkende ny, flott, størrelsesmessig tilpasset stadion på Nadderud som kan samle gamle og nye Blaa sjeler til felles opplevelser i uoverskuelig fremtid. En arena som virker som en magnet på lokalbefolkningen og som styrker innbyggernes identitet og fellesskapsfølelse.

Men det er jo lett å forstå at ikke alle har dette øverst på ønskelisten. Det bor over 100.000 mennesker i Bærum og rundt 1.500 av disse er supportere av Stabæk. Da legger jeg til grunn antakelser om reelle publikumstall i motgangstider - som nå.

For å realisere vår drøm må altså Bærum kommune omregulere deler av et idrettsområde til boligformål og deretter selge deler av denne eiendommen til boligutviklere for å finansiere en arena for Stabæk - mens det trolig finnes en løsning på Fornebo i nærmere fremtid.

Vi er alle i stand til å ramse opp en lang liste med gode argumenter for ny arena på Nadderud, men det er ganske naivt å tro at 'alle parter' er enig i disse argumentene. Det finnes objektivt sett sikkert like mange motargumenter.

Med sedvanlig kommunal sendrektighet og politisk handlingslammelse, utsikter til lang reguleringstid med utallige protester fra beboergrupper, naturvernere og skarpskodde advokater i kulissene, tror jeg Stabæk gjør lurt i å ikke satse alt på ett kort i denne saken.

Det var og er ikke ideelt for Stabæk å ha kamparena på Fornebo, men kan, etter min oppfatning, være et spiselig kompromiss gitt gode leievilkår, sett i lys av mitt syn på kompleksiteten i Ny Nadderud stadion.

Det er naturligvis ikke lurt å legge alle eggene i en kurv, men her har Stabæk brutt med tidligere strategi, og plutselig begynt å dobbeltkommunisere (dette kommer fra og med Tunold? Han kjenner jo TA godt fra sin forrige periode i Stabæk). Jeg opplever at Brann-supporteren og leder i utvalg for miljø, idrett og kultur, Morten Skauge (H), som positiv og forståelsesfull til Stabæks behov for ny stadio, men også sensitiv for Stabæks ønsker; Hva man skal foreslå på Nadderud henger sammen med hvordan veien videre blir for Stabæk Fotball. Det er en kjent sak at NFF har signalisert at de ønsker seg Telenor Arena, og Stabæk har signalisert at de kan være interesserte i å spille der, sier Skauge og fortsetter:

Jeg vil anta at rådmannen er litt usikker på hva han skal foreslå. Det har jeg forståelse for. Samtidig kan vi ikke vente i all evighet heller, for behovet er prekært. Men tidlig i høst er tidsnok til å rekke budsjettbehandlingen som gjennomføres i løpet av oktober/november." Stabæks uklare signaler tjener ikke noe annet enn å fordrøye prosessen. Sikkert smart å sikre seg en løsning hvis ikke plan A går igjennom. Ikke så smart å flagge for alle og enhver denne løsningen på dette stadiet av prosessen.

Dere vet hvordan kommuneøkonomi funker, ikke sant?

Svømmehallen på Rud er for det første nødvendig (det er ikke akkurat overskudd av svømmehaller i Bærum), og for det andre utgjør den i beste fall ingen forskjell for vår sak.

Det er naturligvis ikke lurt å legge alle eggene i en kurv, men her har Stabæk brutt med tidligere strategi, og plutselig begynt å dobbeltkommunisere (dette kommer fra og med Tunold? Han kjenner jo TA godt fra sin forrige periode i Stabæk). Jeg opplever at Brann-supporteren og leder i utvalg for miljø, idrett og kultur, Morten Skauge (H), som positiv og forståelsesfull til Stabæks behov for ny stadio, men også sensitiv for Stabæks ønsker; Hva man skal foreslå på Nadderud henger sammen med hvordan veien videre blir for Stabæk Fotball. Det er en kjent sak at NFF har signalisert at de ønsker seg Telenor Arena, og Stabæk har signalisert at de kan være interesserte i å spille der, sier Skauge og fortsetter:

Jeg vil anta at rådmannen er litt usikker på hva han skal foreslå. Det har jeg forståelse for. Samtidig kan vi ikke vente i all evighet heller, for behovet er prekært. Men tidlig i høst er tidsnok til å rekke budsjettbehandlingen som gjennomføres i løpet av oktober/november." Stabæks uklare signaler tjener ikke noe annet enn å fordrøye prosessen. Sikkert smart å sikre seg en løsning hvis ikke plan A går igjennom. Ikke så smart å flagge for alle og enhver denne løsningen på dette stadiet av prosessen.

Morten er Stabæk-supporter, i likhet med flere i MIK.

Da må han ha konvertert, og forlatt sin fars tro.

Rask sjekk. På Facebook liker han, innen sport:

Stabæk fotball, Haslum håndball, Tyrving friidrett, Tyrving orientering, Fornebuløpet og Njård fekting. Alle sikkert greit for å følge med som lokalpolitiker (kanskje unntatt Njård)

I tillegg til de lokale klubbene liker han:

Brann.us, SK Brann, Brann Bataljonen og Pjotr Leciejewski.

Det er nok mye som tyder på at Stabæk ikke er et førstevalg der i gården. Men på den andre siden er det vel ikke noe som indikerer at han har noe direkte i mot Stabæk heller. Om han som innflytter fortsetter å støtte laget sitt, og evt adopterer Stabæk som en lokal interesse så havner han vel i samme bås som veldig mange i kommunen.

Rask sjekk. På Facebook liker han, innen sport:

Stabæk fotball, Haslum håndball, Tyrving friidrett, Tyrving orientering, Fornebuløpet og Njård fekting. Alle sikkert greit for å følge med som lokalpolitiker (kanskje unntatt Njård)

I tillegg til de lokale klubbene liker han:

Brann.us, SK Brann, Brann Bataljonen og Pjotr Leciejewski.

Det er nok mye som tyder på at Stabæk ikke er et førstevalg der i gården. Men på den andre siden er det vel ikke noe som indikerer at han har noe direkte i mot Stabæk heller. Om han som innflytter fortsetter å støtte laget sitt, og evt adopterer Stabæk som en lokal interesse så havner han vel i samme bås som veldig mange i kommunen.

Jeg kjenner Morten personlig og kan bekrefte at han har hatt sesongkort på Hovis i mange år og er Blaa så det holder.

• 1 month later...
  • 5 weeks later...

Dette lover jo bra?

Egentlig ikke
Jo, jeg tror dette reduserer muligheten for at TA selger arenaen til NFF, noe som trolig ville betydd Stabæk som en naturlig leietaker.

Og så lenge det ikke ligger en Fotball-arena nede på Fornebu ville ikke kommunen bruke dette som et argument mot å bistå klubben med ny stadion på Nadderud.

Edited by Slum

Dette lover jo bra?

Lover bra for hva?

Det blir garantert ikke noen endelig avgjørelse hvis kommunen sier OK. Da blir det ny klage til fylkeskommunen.

Opplegget til Euforum er uansett bare latterlig. De leier ut til konserter som kan selge 25000 billetter til et snitt opp mot 500 kroner. Jeg vet ikke hva leieprisen for noe sånt er, men billig er det ikke! Og fotballen skal kunne få det til 1/3 av prisen..

Dette lover jo bra?

Lover bra for hva?

Det blir garantert ikke noen endelig avgjørelse hvis kommunen sier OK. Da blir det ny klage til fylkeskommunen.

Opplegget til Euforum er uansett bare latterlig. De leier ut til konserter som kan selge 25000 billetter til et snitt opp mot 500 kroner. Jeg vet ikke hva leieprisen for noe sånt er, men billig er det ikke! Og fotballen skal kunne få det til 1/3 av prisen..

Å kunne leie Telenor Arena til 50.000 per kamp i Europa Ligaen ville jo vært en gullgruve ... Hvis vi fortsatt hadde vært med da ... Vi måtte jo betale over 100.000 for å leie Fredrikstad Stadioen.

Dette lover jo bra?

Egentlig ikke
Jo, jeg tror dette reduserer muligheten for at TA selger arenaen til NFF, noe som trolig ville betydd Stabæk som en naturlig leietaker.

Og så lenge det ikke ligger en Fotball-arena nede på Fornebu ville ikke kommunen bruke dette som et argument mot å bistå klubben med ny stadion på Nadderud.

Håper Ulrichsen får reguleringsplanen godkjent og blir sittende med skiten. Kjøper NFF Telenor Arena, og vi blir tvunget inn i et leieforhold på Telenor Arena, så frykter jeg vi bare flytter oss fra en sliten fattigdomsfelle til en grå, sjelløs fattigdomsfelle ... hvor det svarte hullet om mulig er enda mørkere og dypere ...

Det kan man sikkert ikke. Men hvis timingen er riktig og man skal ta driftsopplegget til Euforum bokstavelig; "Ved publikumsarrangementer (hvor det selges billetter) med bruk av kunstgresset vil arenaeier tilby arenaleie til ca. en tredel av gjennomsnittlig konsertleie.

I perioder før og etter slike arrangementer vil arenaen kunne leies av for eksempel NFF, klubber eller for eksempel BKs idrettsavdeling til kostutgifter ca. kr. 50.000 pr. dag."

Dette lover jo bra?

Egentlig ikke

Det er vel en kort oppsummering av hvorfor jeg synes det ikke lover spesielt bra.

Fint med Stabæk på Nadderud, men hvor lenge får klubben spille på disp? En ny stadion på Nadderud virker milevis unna, og da ser jeg virkelig ikke hva som skal være grunnlaget for at Stabæk kan være en toppklubb, eller i øverste divisjon på en litt lenger horisont. Det er rett og slett ikke bærekraftig.

Det kan man sikkert ikke. Men hvis timingen er riktig og man skal ta driftsopplegget til Euforum bokstavelig; "Ved publikumsarrangementer (hvor det selges billetter) med bruk av kunstgresset vil arenaeier tilby arenaleie til ca. en tredel av gjennomsnittlig konsertleie.

I perioder før og etter slike arrangementer vil arenaen kunne leies av for eksempel NFF, klubber eller for eksempel BKs idrettsavdeling til kostutgifter ca. kr. 50.000 pr. dag."

Sånn jeg forstår det så kan feks Snarøya (eller Stabæk) leie for 50000/dag hvis først noen andre har betalt "full pris" (altså denne tredjedelen) for å leie og få ut kunstgress dagen i forkant. Med litt flaks leier Bærum SK hallen dagen før vi skal spille europacup, men tror den sitter langt inne... :-)