Jump to content

Hangar'n

Rubbster
 Share

Recommended Posts

Det kan man sikkert ikke. Men hvis timingen er riktig og man skal ta driftsopplegget til Euforum bokstavelig; "Ved publikumsarrangementer (hvor det selges billetter) med bruk av kunstgresset vil arenaeier tilby arenaleie til ca. en tredel av gjennomsnittlig konsertleie.

I perioder før og etter slike arrangementer vil arenaen kunne leies av for eksempel NFF, klubber eller for eksempel BKs idrettsavdeling til kostutgifter ca. kr. 50.000 pr. dag."

Sånn jeg forstår det så kan feks Snarøya (eller Stabæk) leie for 50000/dag hvis først noen andre har betalt "full pris" (altså denne tredjedelen) for å leie og få ut kunstgress dagen i forkant. Med litt flaks leier Bærum SK hallen dagen før vi skal spille europacup, men tror den sitter langt inne... :-)

Sånn forstår jeg det og, etter å ha lest det litt nøyere ; )

Dette lover jo bra?

Egentlig ikke
Jo, jeg tror dette reduserer muligheten for at TA selger arenaen til NFF, noe som trolig ville betydd Stabæk som en naturlig leietaker.

Og så lenge det ikke ligger en Fotball-arena nede på Fornebu ville ikke kommunen bruke dette som et argument mot å bistå klubben med ny stadion på Nadderud.

Det er vel en kort oppsummering av hvorfor jeg synes det ikke lover spesielt bra.

Fint med Stabæk på Nadderud, men hvor lenge får klubben spille på disp? En ny stadion på Nadderud virker milevis unna, og da ser jeg virkelig ikke hva som skal være grunnlaget for at Stabæk kan være en toppklubb, eller i øverste divisjon på en litt lenger horisont. Det er rett og slett ikke bærekraftig.

Hvis TA blir skrinlagt vil det få fortgang på prosessen med nye Nadderud.

Bare så det er helt klart: å skulle forutsi hva som skjer med vår framtidige hjemmebane basert på hva som skjer med TA er ren gambling.

Dersom man på TA klarer å tvinge Ulle & Co til å ha fast fotballdekke, så er det uvisst hvordan det vil påvirke vår mulighet til å få en hjemmebane med bedre inntjeningsgrunnlag. Skal vi inn på TA, hvordan vil i så fall det gå? Viser det seg uansett urealistisk at Tippeligafotball kan arrangeres der, på grunn av krav fra Ulle & Co, og slik kan det kanskje avklare at Nadderud er eneste alternativ for oss?

Dersom man kommer til en endelig avgjørelse at man lar TA fortsette som nå, vil det i praksis bety at det er umulig for oss å spille der, men i teorien vil det kanskje se annerledes ut? Uansett betyr ikke nødvendigvis det at kommunen finner en krukke med gull de føler for å gi til oss, i form at gratis/billig areal og annet.

Det sikreste klubben kan gjøre for å prøve å påvirke kommunen i retning av en ny hjemmebane hvor det kan satses bærekraftig på et topplag, er å sørge for større oppslutning om klubben i hele området. Alle unger i barnehager og skoler i Bærum (og gjerne Asker og Oslo vest også) bør ha en Stabæk-drakt eller fire hengende på barnerommet, og et stadig ønske om å gå på kamp, alle voksne i samme område bør ha det som et alternativ til hytteturen (eller en grunn til å dra hjem litt tidligere på søndagen). Og alle bør vite om Stabæk har en god eller dårlig sesong, og bry seg. Da har kommunen en langt større grunn til å legge til rette for en god stadionløsning for oss.

En ny stadion med internasjonal standard ligger minst 10 år inn i framtida. TA er der og kan brukes bare Bærum Kommune ikke gir bort hallen til messehall slik Høyre og Arbeiderpartiet hele tida prøver på. I alle andre kommuner i Norge vil man vært stolte over å ha landets beste innendørshall for fotball - i Bærum prøver kommunen anført av Lørstad og Undnæs å gjøre Ullrichsen mye rikere ved å la han drive ulovlighetene sine videre.

Ingo, er det deg :)

En ny stadion med internasjonal standard ligger minst 10 år inn i framtida. TA er der og kan brukes bare Bærum Kommune ikke gir bort hallen til messehall slik Høyre og Arbeiderpartiet hele tida prøver på. I alle andre kommuner i Norge vil man vært stolte over å ha landets beste innendørshall for fotball - i Bærum prøver kommunen anført av Lørstad og Undnæs å gjøre Ullrichsen mye rikere ved å la han drive ulovlighetene sine videre.

Støttes 100%

Det kan man sikkert ikke. Men hvis timingen er riktig og man skal ta driftsopplegget til Euforum bokstavelig; "Ved publikumsarrangementer (hvor det selges billetter) med bruk av kunstgresset vil arenaeier tilby arenaleie til ca. en tredel av gjennomsnittlig konsertleie.

I perioder før og etter slike arrangementer vil arenaen kunne leies av for eksempel NFF, klubber eller for eksempel BKs idrettsavdeling til kostutgifter ca. kr. 50.000 pr. dag."

Sånn jeg forstår det så kan feks Snarøya (eller Stabæk) leie for 50000/dag hvis først noen andre har betalt "full pris" (altså denne tredjedelen) for å leie og få ut kunstgress dagen i forkant. Med litt flaks leier Bærum SK hallen dagen før vi skal spille europacup, men tror den sitter langt inne... :-)

Europacup faktisk, nadderud burde ha blitt ha renovert før den tid

Støttes 0%.

Støttes 0%.

.

Det er helt greitt at ikke alle er enige med meg. Det jeg undres over er hva folk er 100% uenige i. Jeg sier at Telenor Arena er der i dag og at en ny stadion av internasjonal standard ligger minst 10 år inn i framtida. Når det gjelder TA så ligger den der. Jeg kjørte forbi der for 10 minutter siden og den lå der ubrukt. Så til det andre poenget - planleggingshorisonten og ferdigstillelse tar omlag 10 år. Dette tror jeg er realistisk. Ingenting er besluttet ennå og for større anlegg er ikke 10 år fra ide til bruk uvanlig lang tid. Når det gjelder beslutningshastighet i Bærum Kommune kan vi jo bare se hvor lang tid politikerne har brukt på å vurdere Reguleringsplanen for TA, som de i sin tid lagde sjøl.

Det tar nok dessverre langt mer enn to år for Bærum kommune å bestemme seg for å bygge ut Nadderud. Klarer ikke å se noe positivt i at det eneste alternativet som ser realistisk ut i overskuelig fremtid (TA) i praksis ikke lenger blir realistisk dersom kommunen godkjenner den foreslåtte bruken.

Det tar nok dessverre langt mer enn to år for Bærum kommune å bestemme seg for å bygge ut Nadderud. Klarer ikke å se noe positivt i at det eneste alternativet som ser realistisk ut i overskuelig fremtid (TA) i praksis ikke lenger blir realistisk dersom kommunen godkjenner den foreslåtte bruken.

Det positive i å få en endelig avklaring på at TA ikke lenger en option, er at da må Bærumspolitikerne omsider få ut fingeren. De gode privat/kommunale planene finnes, de trengs bare å vedtas/iverksettes. Straks handlekraftige politikere har tatt beslutningen, og NTG har skrevet under leieavtale på Nye Nadderud Stadio, så vil Stabæk straks stå i en helt annen mer forutsigbar stilling overfor sine sponsorer og samarbeidspartnere (noe som vil forbedre økonomien før en spade er satt i jorda). Å være leietaker hos NFF, ser jeg på som seigpining mot den sikre død; jmf Lyn. Det er en grunn til at VIF flytter til sin egen stadio neste år. Nytter ikke å true NFF med konkurs, som Start gjør med Kristiansand kommune, om de ikke får leie Sør Arena gratis neste år.

Det positive i å få en endelig avklaring på at TA ikke lenger en option, er at da må Bærumspolitikerne omsider få ut fingeren. De gode privat/kommunale planene finnes, de trengs bare å vedtas/iverksettes. Straks handlekraftige politikere har tatt beslutningen, og NTG har skrevet under leieavtale på Nye Nadderud Stadio, så vil Stabæk straks stå i en helt annen mer forutsigbar stilling overfor sine sponsorer og samarbeidspartnere (noe som vil forbedre økonomien før en spade er satt i jorda). Å være leietaker hos NFF, ser jeg på som seigpining mot den sikre død; jmf Lyn. Det er en grunn til at VIF flytter til sin egen stadio neste år. Nytter ikke å true NFF med konkurs, som Start gjør med Kristiansand kommune, om de ikke får leie Sør Arena gratis neste år.
Her er det mange forutsetninger jeg ikke ville tatt for gitt.

Her er det mange forutsetninger jeg ikke ville tatt for gitt.
For å si det forsiktig ... Frykter at TA-marerittet kommer til å henge over oss som en uavklart mørk sky i uoverskuelig framtid ... Stadioen står nå der og den kan det jo spilles fotball på, tenker folk og politikere ... Og sånn går nå dagan ... og åran ... og ikke en dritt skjer ... for de eneste skadelidende er jo Stabæk fotball ... og etterhvert Bærums befolkning naturligvis, som ikke lenger vil ha et fotballag i Eliteserien som de vil kunne være stolte av. Å håpe på at vi har handlingskraftige politikere som ser verdien for kommunen i å ha et topplag, og som er villig til å legge til rette for bærekraftige forutsetninger/rammer for at vi skal kunne ha en toppklubb, er snarere enn drøm enn en forutsetning jeg tar for gitt

Nå skal man jo heller ikke stikke under en stol at det nok er ganske så mange her i kommunen som også gir flatt faen i "viktigheten av et topplag". Vi synes det er dritviktig, men vi er nok i mindretall. Hvorfor skal da kommunen legge til rette for noe som helst?

Det er en grunn til at VIF flytter til sin egen stadio neste år.

Ja, blant annet at de fikk tomten gratis av kommunen, en pengegave på 235 millioner og garanterte leieinntekter på 500 millioner fordelt på de neste 25 årene.

Det er en grunn til at VIF flytter til sin egen stadio neste år.

Ja, blant annet at de fikk tomten gratis av kommunen, en pengegave på 235 millioner og garanterte leieinntekter på 500 millioner fordelt på de neste 25 årene.

Hvor mye jeg enn misliker Enga, så unner jeg dem og beboerne av Oslo (f.eks. oldisene på Manglerudhjemmet og å kunne ta seg en øl og fortvile til en Enga kamp), vel vitende at gaven fra Oslo kommune ikke gikk på bekostning av en eneste sykehusplass. Ved å omregulere noen tomter på Bekkestua til boliger, noe som uansett må gjøres i dagens boligtørke, så kan vi få til noe av det samme. Og så er det lov og håpe at politikerne denne gang har lært av TA-affæren, slik at på området som blir regulert for en fotballstadion blir det faktisk bygd en fotballstadio og ikke en messehall.

Offside: Ser du ikke ironien i at man i det ene øyeblikket klager over høye boligpriser, mens man i det neste pålegger boligkjøpere å måtte betale for en fotballstadion(!) for å få kjøpe bolig?

Som bæring reagerer jeg på at det skisserte løsningen både er korrupt og ren galskap når man ser boligmangelen og behovet for rimeligere boliger. Men som Stabæksupporter er det selvsagt hyggelig med ny stadion.

Offside: Ser du ikke ironien i at man i det ene øyeblikket klager over høye boligpriser, mens man i det neste pålegger boligkjøpere å måtte betale for en fotballstadion(!) for å få kjøpe bolig?

Som bæring reagerer jeg på at det skisserte løsningen både er korrupt og ren galskap når man ser boligmangelen og behovet for rimeligere boliger. Men som Stabæksupporter er det selvsagt hyggelig med ny stadion.

Det er vel mer snakk om, som jeg har skjønt at får utbyggeren lov til å bygge boliger så slenger de på en fotballbane. (Hvis jeg har skjønt det rett?) Og flere boliger gir lavere boligpriser.

vel vitende at gaven fra Oslo kommune ikke gikk på bekostning av en eneste sykehusplass. Ved å omregulere noen tomter på Bekkestua til boliger, noe som uansett må gjøres i dagens boligtørke, så kan vi få til noe av det samme. Og så er det lov og håpe at politikerne denne gang har lært av TA-affæren, slik at på området som blir regulert for en fotballstadion blir det faktisk bygd en fotballstadio og ikke en messehall.

Oslo kommune solgte en tomt til Enga for 1 kr. Enga solgte halvparten videre for 300 millioner. I mitt enkle hode kunne kommunen ha solgt den tomten selv og brukt pengene på ... sykehjemsplasser om de vil det.

Hva hvis kommunen i stedet for å omregulere noen tomter på Bekkestua og kreve en fotballstadion i retur krever 200 millioner i utbyggingsskatt? For utbyggerne er det samme f. om de må betale 200 mill for en stadion eller 200 mill i skatt. Sannsynligvis blir boligene mer verdt om arealet brukes til parkareal enn fotballstadion, så trolig vil de foretrekke en ren skatt.

Og om du nå mener at det er ulovlig for kommunen å kreve en innbetaling for å godkjenne omregulering, da kan vi delvis spørre oss hvorfor det er lov å kreve en fotballstadion når det ikke er lov å kreve penger, og delvis kan vi spørre hvorfor de ikke heller kunne krevd å få bygget et eldresenter eller tre (som kommunen uansett har sagt at de vil bruke penger på de neste årene.)

Som du sier, kanskje kommunen burde lært av sine feil. Reguleringsplanen på Fornebu kunne sikkert vært tydeligere, men den største feilen deres er jo at de ikke har baller nok til å kreve at reguleringsplanen faktisk følges.

Det er vel mer snakk om, som jeg har skjønt at får utbyggeren lov til å bygge boliger så slenger de på en fotballbane. (Hvis jeg har skjønt det rett?) Og flere boliger gir lavere boligpriser.

Og hvordan tror du utbyggeren finansierer fotballbanen?

Hvorfor må absolutt de rimeligere boligene ligge akkurat på tomten der evt en ny fotballbane skal ligge?

Som bæring reagerer jeg heller på at kommunen ikke BÅDE kan legge til rette for en ny fotballstadioen (som vil gi lokal glød og engasjement) og legge til rette for nye billige boliger et annet sted (enn akkurat på fotballtomten).

Edited by kuk

Flere boliger I en kommune gir billigere boliger over hele kommunen. Og boliger i Bærum er allerede mangelvare. Er ikke så sikker på at boliger helt inntil en fotballstadion gjør at prisene vil skyte I været.