Jump to content

Recommended Posts

Tror kanskje ikke kommunen vil bekoste noe som helst, men evt. koke sammen en suppe med utbygging og boliger/tomter som på Fornebu. Hvis BK hadde villet spare penger og utelukkende satse på TA som fotballarena, hadde de vel stått på Regulerings-planen sin. Nå har jo kommunen forresten somlet bort rundt NOK 100 millioner på et mislykket IT-system som kunne vært brukt fks. idrettsanlegg - men jeg tror uansett ikke at de vil legge penger på bordet.

• Replies 8.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg vil bli i tippeligaen

Telenor Arena saken skal visstnok opp i Stortinget i neste uke. Det stilles spørsmål ved Fylkesmannens tolkning at 2 måneders fotball per år skal kunne kalles hovedsaklig årsaktivitet på kunstgress.

Hvis nåværende eller fremtidige eiere av TA innretter den faktiske bruken av arenaen i tråd med reguleringsbestemmelsene, tror jeg Stabæk-familien gjør lurt i å begynne å innstille seg på at dette kan

Posted Images

Ikke at jeg er imot innendørshaller, men hvorfor skal vi dytte inn enda mer i akkurat det området? Det er nok av steder i Bærum hvor en slik hall kan få plass uten at vi trenger å skvise den inn i et nabolag hvor det meste av grønn flatmark er borte.

Tror kanskje Håvard spøkte. Men nå har jo BK kommet opp med hva de skal planlegge og bygge de neste fire årene - og der er ingen ny stadion på Nadderud. Dette betyr vel at vi ikke kan komme videre før rundt 2020 - og da bare en mulig start av planleggingen.

Ikke at jeg er imot innendørshaller, men hvorfor skal vi dytte inn enda mer i akkurat det området? Det er nok av steder i Bærum hvor en slik hall kan få plass uten at vi trenger å skvise den inn i et nabolag hvor det meste av grønn flatmark er borte.

Tror kanskje Håvard spøkte. Men nå har jo BK kommet opp med hva de skal planlegge og bygge de neste fire årene - og der er ingen ny stadion på Nadderud. Dette betyr vel at vi ikke kan komme videre før rundt 2020 - og da bare en mulig start av planleggingen.

Og dermed setter NFF foten ned og vil ikke gi flere dispensasjoner til Nadderud.

STB må i så fall ut av Bærum for å spille sine hjemmekamper i uoverskuelig fremtid, hvis det ikke blir en ordning med TA da!?

boligbyggerne tenker jeg. Boligkjøperne spytter neppe inn en mill ekstra per leilighet for å få en stadion som bolig

Kostnadene skyves videre, slik at det til slutt blir kjøperne som må betale. Utbygger skal uansett ha sitt overskudd.

Eller så betaler kjøper det de faktisk mener at leiligheten er verdt. Utbygger kan ikke dumpe dette ukritisk videre. De tar den summen de mener det er realistisk å få for leiligheten, ikke hva det koster å bygge den.

Blir det for dyrt å bygge leilgheter og stadion, så bygger de ikke.

Det er riktig at stadion er betaling til kommunen for omregulering. Uansett hvordan man vrir og vender på det er boligkjøperne som må betale sin del av dette. Høyere kostnader gjør at man kan forsvare høyere priser. Det er en stor fordel for en utbygger at man ikke trenger å presse grensene ved prissettingen. Selv om det kanskje ikke virker sånn akkurat nå er det faktisk en betydelig risiko forbundet med boligutvikling. Å ha et prisnivå som gjøre at leilighetene blir (fort) solgt er viktig. Poenget er at det rimer dårlig å pålegge utbyggere all verdens krav dersom målet i virkeligheten er billige boliger. Hadde man ønsket det kunne man heller forpliktet utbygger til å avstå fra høye marginer.

Men for oss er det selvsagt en fordel om stadion blir lagt inn som en del av et prosjekt. Det som er vanskelig å leve med i lengden er uvissheten. En klubb kan ikke planlegge langsiktig når man ikke vet noe om fremtidig arenasituasjon. Hadde vi flyttet tilbake til TA kunne vi begynt å se fremover med det samme.

Ingen grunn til panikk. Som jeg skreve i Nye Nadderud-tråden har BK aldri hatt planer om å bygge ny Nadderud. Ingenting er forandret. En evt. ny stadion skal være privatfinansiert (dvs. av boligkjøperne).

Når er det ikke slik at det ikke skal noen Reguleringsplan og etterfølgende planarbeid for noe som er privatfinansiert. I Oslo tar det gjennomsnittlig 9,3 år fra start av en planprosess til ferdige boliger. Tror ikke BK er noe kjappere enn det.

Ingen grunn til panikk. Som jeg skreve i Nye Nadderud-tråden har BK aldri hatt planer om å bygge ny Nadderud. Ingenting er forandret. En evt. ny stadion skal være privatfinansiert (dvs. av boligkjøperne).

Når er det ikke slik at det ikke skal noen Reguleringsplan og etterfølgende planarbeid for noe som er privatfinansiert. I Oslo tar det gjennomsnittlig 9,3 år fra start av en planprosess til ferdige boliger. Tror ikke BK er noe kjappere enn det.

Det har du helt rett i. Men nå gjaldt dette handlingsprogrammet som inneholder hva BK selv skal investere i. Der har ikke nye Nadderud noe å gjøre. Det blir derimot mer spennende når den neste kommuneplanen skal behandles.

• 1 month later...

Se på det "gresset" her. TA bruker samme strategi som jeg brukte i militæret: Hvis man gjør jobben dårlig nok, vil befalet etter hvert miste interessen og få noen andre til å gjøre jobben.

XrJjAHv.jpg

Det ser jævlig ut på TV men spillerne er visstnok også i år fornøyd med matta.

Har denne blitt postet her før? Ble visst lagt ut i går.

http://touch.budstikka.no/debatt/nadderud-stadion/erik-odd-espelien/nadderud-stadion-barum-og-stabak/s/5-55-398982#am-commentArea

Litt bitter fyr, slik jeg leser ordlyden. Jeg ser for meg en alkoholisert, pensjonert gymlærer som gremmes over at ungdom ikke lenger tiltrekkes av kulestøt og tresteg.

• 2 months later...

Dette er bare trist. Fylkesmannen har tydeligvis ikke evnet å se at dette ikke endrer realitetene. Ingen kommer til å ha råd til å bruke TA selv med de "subsidierte" prisene. Derfor har myndighetene nå i praksis satt sitt godkjentstempel på at man endte med en messe/konserthall på Fornebu. Huff.

Dette skaper jo en tydelig presedens for eiendomsbesittere i Bærum kommune; ingen grunn til å holde seg til reguleringsbestemmelsene gjeldende for eiendommen. Heller ingen grunn til å se hen til eiers og regulerende myndighets intensjon på reguleringstidspunktet.

Skjønner egentlig ikke så mye som blir skrevet i denne tråden, men håper i hvert fall vi aldri flytter tilbake til Telenor Arena og heller ser frem mot å bygge ny Nadderud Stadion

Hvis det er noen trøst, man skjønner ikke så mye av verden når man visstnok har blitt voksen heller. :)

• 1 month later...