Gå til innhold

Kamptråd Mjøndalen-Stabæk sondag 03.07.2022


SAU
 Del

Anbefalte innlegg


Bra kamp, endelig ser det ut som dem begynner å putte ballen i nettet. Vært bra utvikling i det siste. Kjønø effekten? 🤪 Kan være at laget begynner å bli samspilte og kjenner hverandre. Det er viktig å lage en stamme i alle lag uten å skifte altfor mye. Jeg tror fortsatt det hadde vært smart å holdt på Janne noe lenger, men de siste kampene tyder på alt går rett vei nå og at Kjønø begynner å innfri. Jeg liker utviklingen nå og håper dette fortsetter, da blir vi en sterk opprykks kandidat 💙 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra match - Litt samme som mot KIL og Ranheim - vi møter lag som har ballen mer enn oss, men vi skaper flere sjanser og vinner. Det er jo det det til syvende og handler om, selv om det neppe er helt ihht matchplan. 

3 poeng er pari mot Mjøndalen, vi leverer det vi SKAL forvente mot de. Men fordi vi har vært så mye svakere enn vi burde være i sesongen så langt så fremstår kampen som bedre enn det strengt tatt er. Godt gjennomført - måtte det fortsette!

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


54 minutter siden skrev @ringo:

3 poeng er pari mot Mjøndalen, vi leverer det vi SKAL forvente mot de.

I fjor vant HamKam 21 av 30 kamper. Aalesund på 2. plass vant 16 av 30. Året før vant Tromsø 19 kamper, Lillestrøm på 2. plass vant 16. Med unntak av Aalesund i 2019 har laget som vant serien vunnet ca 20 kamper.

Selvfølgelig er det beste laget i serien favoritt i flere kamper enn de klarer å vinne, men likevel. Historien viser at ingen lag henter seiere jevnt i Obos. Å vinne overbevisende borte mot et annet topplag kan ikke være annet enn bra. Ikke "OK" eller "pari", men "bra".

PS: Andre kilder har høyest ballinnehav til oss, og det stemmer bedre med hvordan jeg husker kampen. Spesielt førsteomgang. Hadde Mjøndalen noen annen plan enn å slå den langt over til oss og legge seg tilbake i forsvar?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


31 minutter siden skrev M-A-N:

«Et lag som har ballen mer enn oss».

Det er jo matchfakta, ihht Wyscout iaf. så ser jeg Footystaf oppererer med et annet tall. 

4C6AA75D-142E-4742-81E6-DB44D7CC258D.thumb.jpeg.a85fb3c9635d9ef71b2f688ce51d15e1.jpeg

Så er marginen mindre her enn i de to andre kampene jeg referer til - det interessante her fra mitt perspektiv er at de faller inn i et mønster. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 minutter siden skrev @ringo:

Det er jo matchfakta, ihht Wyscout iaf. så ser jeg Footystaf oppererer med et annet tall. 

4C6AA75D-142E-4742-81E6-DB44D7CC258D.thumb.jpeg.a85fb3c9635d9ef71b2f688ce51d15e1.jpeg

Så er marginen mindre her enn i de to andre kampene jeg referer til - det interessante her fra mitt perspektiv er at de faller inn i et mønster. 

 

Ok, fotmob har motsatt med 52% til Stabæk. Ang kampbilde så stoler jeg uansett på opplevelsen av kampen som er slik jeg beskrev den i forrige post. 

Mot Ranheim tok de fullstendig tak i kampen fra start og dominerte kampen lenge, frem til Stabæk klarte å jobbe seg gradvis inn i kampen før vi fikk scoringen og premissene for kampen endret seg.

Mot Kongsvinger så vi et mønster vi så i treningskampene, i fjor og enkelte kamper i år. Der vi er best og tar ledelsen i første omgang og så mistet initiativet i andre omgang. 
 

Vi slipper inn mål som gjør at det blit litt spenning i gårsdagens kamp, men jeg synes den på ingen måte er sammenlignbar med de to kampene du nevner. Vi er mye bedre offensivt og i banespill i Mjøndalen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev M-A-N:

Ok, fotmob har motsatt med 52% til Stabæk. Ang kampbilde så stoler jeg uansett på opplevelsen av kampen som er slik jeg beskrev den i forrige post. 

Mot Ranheim tok de fullstendig tak i kampen fra start og dominerte kampen lenge, frem til Stabæk klarte å jobbe seg gradvis inn i kampen før vi fikk scoringen og premissene for kampen endret seg.

Mot Kongsvinger så vi et mønster vi så i treningskampene, i fjor og enkelte kamper i år. Der vi er best og tar ledelsen i første omgang og så mistet initiativet i andre omgang. 
 

Vi slipper inn mål som gjør at det blit litt spenning i gårsdagens kamp, men jeg synes den på ingen måte er sammenlignbar med de to kampene du nevner. Vi er mye bedre offensivt og i banespill i Mjøndalen.

Nja, poenget mitt er at det er lag som tar tak i ballen og våger å spille mot oss og det gjorde MIF også. Da åpner matchene seg og vi blir bedre, mer direkte i spillet, eller mindre omstendelig om du vil. Jeg så kampen i opptak i går kveld, vet ikke om du så den direkte eller live? Uansett det er ikke store forskjellen.

Ranheim kunne og burde vel avgjort mot oss de forste 20 minuttene, KIL hadde faktisk mest possesion i første omgang også - med 63. Men en trend her er at vi ikke nødvendigvis blir bedre resultatmessig av å holde mye på kula på den måten vi gjør mot lag som ligger lavt. Så er det selvølgelig spill og motspill Ulf var f.eks. ikke interessert i å holde på kula i det hele tatt. 

I går hadde vi også fordelen av at vi hadde Hammy på banen som kunne slippe seg ned i midtbaneleddet. Det åpnet for at Krogstad kunne slippe seg mer fremover. Om det var i gitte situasjoner (ball/ikke ball - egen/motstanders banehalvdel) eller mer tilfeldig har jeg ikke sjekket. Men Mjøndalen avslørte defensive svakheter - de manglet kanskje noen spillere til suspesnjon/skade og benken deres var syltynn.  

Uansett, jeg tror vi kommer til å ta poeng mot Brann også, jeg mener hardnakket at vi har en bedre stall enn de. Jeg så de også mot Grorud og var ikke veldig imponert. Men så kan fort Blink bli ei mine for oss. Sånn det har sett ut hittil i år hvertfall...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev @ringo:

Nja, poenget mitt er at det er lag som tar tak i ballen og våger å spille mot oss og det gjorde MIF også. Da åpner matchene seg og vi blir bedre, mer direkte i spillet, eller mindre omstendelig om du vil. Jeg så kampen i opptak i går kveld, vet ikke om du så den direkte eller live? Uansett det er ikke store forskjellen.

Ranheim kunne og burde vel avgjort mot oss de forste 20 minuttene, KIL hadde faktisk mest possesion i første omgang også - med 63. Men en trend her er at vi ikke nødvendigvis blir bedre resultatmessig av å holde mye på kula på den måten vi gjør mot lag som ligger lavt. Så er det selvølgelig spill og motspill Ulf var f.eks. ikke interessert i å holde på kula i det hele tatt. 

I går hadde vi også fordelen av at vi hadde Hammy på banen som kunne slippe seg ned i midtbaneleddet. Det åpnet for at Krogstad kunne slippe seg mer fremover. Om det var i gitte situasjoner (ball/ikke ball - egen/motstanders banehalvdel) eller mer tilfeldig har jeg ikke sjekket. Men Mjøndalen avslørte defensive svakheter - de manglet kanskje noen spillere til suspesnjon/skade og benken deres var syltynn.  

Uansett, jeg tror vi kommer til å ta poeng mot Brann også, jeg mener hardnakket at vi har en bedre stall enn de. Jeg så de også mot Grorud og var ikke veldig imponert. Men så kan fort Blink bli ei mine for oss. Sånn det har sett ut hittil i år hvertfall...

Følger deg bedre i den argumentasjonsrekken👍 Enig i at vi har spillere som kommer mer til sin rett i åpne kamper med mer rom.

Tror også vi har gode sjanser mot Brann. Har ikke sett dem så mye i år, men har litt en følelse av at de har vært gode til å straffe lag med tydelig svakheter (som det er mange av i Obos og som vi har vært dårlige til) fremfor at de har vært veldig imponerende spillemessig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev @ringo:

Så er det selvfølgelig spill og motspill Ulf var f.eks. ikke interessert i å holde på kula i det hele tatt. 

Dette!

Å bare se på ballbesittelse i seg selv kan ikke sammenliknes fra kamp til kamp. Vi så feks at Mjøndalen prøvde å beholde ballen litt mer, ikke bare slå "til icing" da de kom under. Det gir nødvendigvis to effekter. Den første er at de holder mer på ballen. Den andre er at når de etter hvert angriper med fler, blir det mer rom for oss til å angripe raskt. Som du sier, Sandnes Ulf var "gode" til å aldri angripe. Når de ligger med 10 mann bak, er det ikke lett for oss å kjøre raske angrep (og dermed kvitte oss med ballen fort).

Så kan man jo alltid spørre seg om det er smart eller ikke å holde i ballen når motstanderen ligger etablert. Skal vi prøve å spille til vi finner en åpning, eller skal vi kjøre frem Wangberg og slå høyt på han? Jeg tenker det er helt OK at vi prøver å holde i ballen og lete etter muligheter. Så langt har vi slitt big time med at det er for dårlig bevegelse på topp og fra midtbaneleddet. Da blir det seende ganske teit ut når stopperne bare spiller frem og tilbake. 

Jeg tror vi hadde to gode forbedringer i laget i går:

Hammy gir to ting: Bedre dynamikk (som du er inne på) når det kommer til å la spillerne bytte plasser og med det skape rom, og i tillegg en pasningsfot som kan brukes til å åpne opp i små luker.  

Gift virker litt ustruktrert og vanskelig å få tak i. Skal vi klare å finne åpninger i et kompakt forsvar, er vi avhengige av at de blir dratt ut av posisjoner. Der gjør Gift det vanskelig for dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd Mjøndalen-Stabæk sondag 03.07.2022
×
×
  • Opprett ny...