Gå til innhold

Kamptråd: Stabæk - Skeid


Alltid
 Del

Anbefalte innlegg


33 minutter siden skrev s-simen:

Kun sett kampen fra tribunen, men inntrykket mitt live var at det store misbrukte potensialet i gårsdagens kamp var mellomrommet. Skeid hadde ofte store avstander mellom bakre og midtre ledd men vi er underbemannet på midtbanen. Når de sentrale går bredt har vi maks to, oftest én, sentralt. Opplever rollefordeling på midten som dårlig - hvem bearbeider mellomrommet? Det hindrer særlig overgangene ekstremt at vi ikke klarer å tre leddene sentralt. Det er forutsigbart, tregt og kjedelig. 

Det er vel i hovedsak Geelmuyden og Krogstad. Også bytter Azemi og Gift på. Men ingen av dem er gode nok pdd, og hvertfall ikke i går. Det meste ender i støttepasning eller enkel pasning til nærmeste spiller uten at det er noe som helst form for gjennombrudd eller ett valg som skaper ubalanse hos motstander.  Det er her jeg håper Kassi kan bli viktig for oss utover sesongen. Hvis de henter inn den defensive midten kan det også bli bedre ved at Edwards kan bli offensiv indreløper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 minutter siden skrev Andreas:

Det er vel i hovedsak Geelmuyden og Krogstad. Også bytter Azemi og Gift på. Men ingen av dem er gode nok pdd, og hvertfall ikke i går. Det meste ender i støttepasning eller enkel pasning til nærmeste spiller uten at det er noe som helst form for gjennombrudd eller ett valg som skaper ubalanse hos motstander.  Det er her jeg håper Kassi kan bli viktig for oss utover sesongen. Hvis de henter inn den defensive midten kan det også bli bedre ved at Edwards kan bli offensiv indreløper.

Det er også inntrykket mitt. Jeg syns både Hammy og Krogstad har vært under forventning - da særlig på posisjonering. Krogstad har 2-3 gode kamper men (som igår) noen helt elendige. Noe henger nok sammen med at vingbackene er for trege til å fylle sine rom og indreløperne våre blir dratt ut, og noe henger nok sammen med at Fitim ikke aner hvor han er og hvor han skal. Kan ikke huske en eneste offensiv spiller i Stabæk med dårligere fotballforståelse enn Fitim som har fått regelmessig spilletid. Jeg savner en mer definert 10er.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Flexi Knut:

En stor utfordring vi også har, er at ingen tør eller har farten til å utfordre én mot én. Dermed havner vi så å si aldri i overtall og må belage oss på å tre oss igjennom ledd på ekstremt små flater. 

Drillo var i sin tid strålende fornøyd med å spille mot slike lag, fordi han visste hvor lav statistisk sjanse du har for å score når du må spille deg igjennom tre pressledd. 

I likhet med Drillo er derfor lag som Bodø/Glimt primært opptatt av å hente spillere som kan drible av eller løpe forbi oppasseren sin, slik at de skaper overtall og trekker forsvarere ut av posisjon. 

Slike spillere var vi også opptatt av å hente en gang i tiden. Nå er det manko.

Kornelius og Oliver har glimtvis vist at de kan, men klarer/klarte likevel alt for sjelden å komme seg forbi pressleddet sitt. Fitim har ikke farten. Hammy spiller nesten konsekvent støtte. Nå har vi fått inn Gift som våger – og det skjer ting med en gang.

Jeg vet at mange i sin tid var kritiske til en spiller som Moussa, men slike er også viktige om man skal unngå å kun trille ball på tvers.

Nå består laget av opptil seks balanserende spillere som i utgangspunktet ikke har ferdighetene til å gå av et pressledd eller strø krempasninger – likevel har disse ballen mesteparten av tiden.

 

Spot on. 
 

det er dette som er vårt hovedproblem og grunnen til at jeg mener stallen ikke er god nok. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Flexi Knut:

En stor utfordring vi også har, er at ingen tør eller har farten til å utfordre én mot én. Dermed havner vi så å si aldri i overtall og må belage oss på å tre oss igjennom ledd på ekstremt små flater. 

Drillo var i sin tid strålende fornøyd med å spille mot slike lag, fordi han visste hvor lav statistisk sjanse du har for å score når du må spille deg igjennom tre pressledd. 

I likhet med Drillo er derfor lag som Bodø/Glimt primært opptatt av å hente spillere som kan drible av eller løpe forbi oppasseren sin, slik at de skaper overtall og trekker forsvarere ut av posisjon. 

Slike spillere var vi også opptatt av å hente en gang i tiden. Nå er det manko.

Kornelius og Oliver har glimtvis vist at de kan, men klarer/klarte likevel alt for sjelden å komme seg forbi pressleddet sitt. Fitim har ikke farten. Hammy spiller nesten konsekvent støtte. Nå har vi fått inn Gift som våger – og det skjer ting med en gang.

Jeg vet at mange i sin tid var kritiske til en spiller som Moussa, men slike er også viktige om man skal unngå å kun trille ball på tvers.

Nå består laget av opptil seks balanserende spillere som i utgangspunktet ikke har ferdighetene til å gå av et pressledd eller strø krempasninger – likevel har disse ballen mesteparten av tiden.

 

Dette kan vel også løses ved å ha flere samtidige bevegelser, slik at vi enten får benyttet de rommene som er, eller åpnet nye rom. Glimt har, som du nevner, flere enkeltspillere som kan spille seg forbi oppassere. Men for meg er de aller best når de har flere samtidige løp - der noen løper for å skape rom (altså tar med seg en eller flere oppassere på løpetur), mens andre oppsøker rom og gjør seg spillbare. 

Føler ofte det er der vi svikter, det er lite bevegelse foran og rundt ballfører. Gift har jo vært midt i blinken i så måte, med uforutsigbare bevegelser. Ottesen er en annen som jeg mener er undervurdert her, han gjør seg ofte spillbar (selv om sluttresultatet blir litt for tynt). 

Jeg er usikker på hva som er Kjønøs plan på banen, da laget stort sett ser ut som saltstøtter utpå der. Er planen å doble på kant med påfølgende innlegg (uten gode nok hodespillerepå topp)? Skal vi lokke motstander lenger frem i banen for å skape rom (uten at vi skal oppsøke rommene som oppstår)? Eller kjører vi på med det Kåre Ingebrigtsen i sin tid kalte "gjør som du vil-fotball", og satser på at det løser seg?

Det kan nesten virke som om spillerne er like usikre som meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


34 minutter siden skrev Kaizer Alphonse:

Dette kan vel også løses ved å ha flere samtidige bevegelser, slik at vi enten får benyttet de rommene som er, eller åpnet nye rom. Glimt har, som du nevner, flere enkeltspillere som kan spille seg forbi oppassere. Men for meg er de aller best når de har flere samtidige løp - der noen løper for å skape rom (altså tar med seg en eller flere oppassere på løpetur), mens andre oppsøker rom og gjør seg spillbare. 

Føler ofte det er der vi svikter, det er lite bevegelse foran og rundt ballfører. Gift har jo vært midt i blinken i så måte, med uforutsigbare bevegelser. Ottesen er en annen som jeg mener er undervurdert her, han gjør seg ofte spillbar (selv om sluttresultatet blir litt for tynt). 

Jeg er usikker på hva som er Kjønøs plan på banen, da laget stort sett ser ut som saltstøtter utpå der. Er planen å doble på kant med påfølgende innlegg (uten gode nok hodespillerepå topp)? Skal vi lokke motstander lenger frem i banen for å skape rom (uten at vi skal oppsøke rommene som oppstår)? Eller kjører vi på med det Kåre Ingebrigtsen i sin tid kalte "gjør som du vil-fotball", og satser på at det løser seg?

Det kan nesten virke som om spillerne er like usikre som meg.

Har bare vært gjør som du vil fotball under Kjønø. Aldri noe plan b heller. Vi ble straffet for det i Eliteserien med å rykke ned. Og det funker delvis i Obos rett og slett grunnet troppen vi har og svakhetene til andre lag i Obos. Med mindre dem kommer til Nadderud, er ikke så vanskelig å skaffe poeng fra Kjønø Stabæk da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev Kaizer Alphonse:

Dette kan vel også løses ved å ha flere samtidige bevegelser, slik at vi enten får benyttet de rommene som er, eller åpnet nye rom. Glimt har, som du nevner, flere enkeltspillere som kan spille seg forbi oppassere. Men for meg er de aller best når de har flere samtidige løp - der noen løper for å skape rom (altså tar med seg en eller flere oppassere på løpetur), mens andre oppsøker rom og gjør seg spillbare. 

Føler ofte det er der vi svikter, det er lite bevegelse foran og rundt ballfører. Gift har jo vært midt i blinken i så måte, med uforutsigbare bevegelser. Ottesen er en annen som jeg mener er undervurdert her, han gjør seg ofte spillbar (selv om sluttresultatet blir litt for tynt). 

Jeg er usikker på hva som er Kjønøs plan på banen, da laget stort sett ser ut som saltstøtter utpå der. Er planen å doble på kant med påfølgende innlegg (uten gode nok hodespillerepå topp)? Skal vi lokke motstander lenger frem i banen for å skape rom (uten at vi skal oppsøke rommene som oppstår)? Eller kjører vi på med det Kåre Ingebrigtsen i sin tid kalte "gjør som du vil-fotball", og satser på at det løser seg?

Det kan nesten virke som om spillerne er like usikre som meg.

Godt poeng og det er naturligvis også en stor del av problemet. Det er for få distinkte og motsatte bevegelser, og oppspillene våre kommer stort sett alltid til feilvendt spiller.

Hadde vi fått drillet inn noen tydelige trekk og samtidig fylt på med en spiller som er habil og uredd én-mot-én, hadde nok ikke motstanderne våre kunne følt seg like komfortable.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Stabæk - Skeid
×
×
  • Opprett ny...