Gå til innhold

Kamptråd: Grorud - Stabæk - Søndag 18. september.


rykkinn
 Del

Anbefalte innlegg


I dag skal vi være glade for at det er Grorud vi møter. Som i forrige runde går det likevel mot full pott, og som i forrige runde er det maks resultat fra KFUM.

VI har nå en veldig behagelig luke, 3 poeng + bedre målforskjell + Brann-KFUM i siste serierunde. Det er tidlig å avskrive KFUM, men skal vi se videre nedover er det da Start, 5 poeng bak oss som er neste. Da kommer for første gang på lenge målforskjell inn i bildet.

På 2-0 i dag er vi fem mål foran Start. Hvis vi de to neste taper og spiller uavgjort mens Start vinner begge er vi likt. Det betyr tre kamper som ender med seier til Start eller tap til oss. Da kan det fort være at de fem plussmålene er spist opp. 

Med andre ord: Det vil ikke være helt ubetydelig å vinne 4-0 i stedet for 2-0 i dag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi spilte ikke suverent, men vi gjør det vi skal: Scorer mål! Og ikke minst holder nullen bakover. Utrolig bra oppmøte av Stabæk-supportere, bra kommentering. Men ... jeg håper disse kommentatorene snart lærer seg riktig uttale på navnet til Hammy, for det er utrolig nok ikke "Gillmidden".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 kamper igjen og 2 poeng foran kvalikk. Bohinen ansettelsen kom i grevens tid. 

Åsane hjemme må vi gjøre jobben. Et lag helt i ingenmannsland. 

Ranheim i dårlig form må vi også ta oss av hjemme. Et tap mot dem vil føre dem nærmere oss, men uavgjort er kritisk fordi vi også slipper andre lag nærmere oss. 

Bortekamp mot Sandnes Ulf litt samme greia. Både Ranheim og Ulf er på tur ned i form og ligger syv poeng bak oss. Men siden det er en slik tøff bortekamp er ikke ett poeng her noen krise så lenge vi gjør jobben på hjemmebane. 

Mjøndalen hjemme skal være seier også, men de er vel litt på tur opp etter Hansen ble kicka ut, så en uavgjort her vil selvsagt ikke være noen krise heller så lenge vi gjør jobben i de andre kampene. De er for langt bak oss til å ta oss igjen

KFUM borte velger jeg uavgjort om vi får sjansen til det. Unngår vi tap her, klarer vi oss med en uavgjort til, så lenge vi vinner de tre andre. 

Summasumarum rykker vi opp om vi vinner 3, spiller uavgjort mot KFUM og den siste ender uavgjort. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


31 minutes ago, JonasM said:

jeg håper disse kommentatorene snart lærer seg riktig uttale på navnet til Hammy, for det er utrolig nok ikke "Gillmidden".

Hva er egentlig riktig uttale av Geelmuyden? Jeg har aldri hørt noen i Norge uttale det riktig i henhold til nederlandsk uttale i hvert fall, og da inkluderer jeg personer som har det til etternavn. Sånn egentlig uttales det sånn omtrent "Hilmæude" med skarring på G-en, som høres mye mer ut som en H enn en G, og trykk på siste stavelse. Dagens kommentator er blant de første jeg har hørt som helt korrekt uttalte de doble e-ene som i, og de fleste legger også trykket feil. Men etter noen hundre års bruk i Norge er det kanskje minst like riktig med en sterkt fornorsket uttale. Dette er et navn som alle uttaler feil inkludert dem som heter det, avhengig av hvordan man ser på det.

Apropos Geelmuyden: Det blir mye tid til å dagdrømme i løpet av 90 minutter med dårlig fotball. I dag tok jeg meg i å dagdrømme om hvordan laget ville sett ut med Hammy som den mest (ball)sentrale på midten. Mye bedre med ball og pasningsregister enn Metcalfe og vesentlig høyere tempo enn Edwards. Kombinert med Kaied inn som indreløper med litt offensivt tempo som vi har manglet, syns jeg det er potensial der.

Selv om det ikke var noen god kamp av oss, i dag heller, var det i hvert fall et fortjent, godt resultat. Og egentlig mangler vi bare to små ting på å bli ordentlig gode: 1) Spillere som er bedre med ball og 2) spillere som er bedre uten ball.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


13 minutter siden skrev Nøfyse:

Hva er egentlig riktig uttale av Geelmuyden? Jeg har aldri hørt noen i Norge uttale det riktig i henhold til nederlandsk uttale i hvert fall, og da inkluderer jeg personer som har det til etternavn. Sånn egentlig uttales det sånn omtrent "Hilmæude" med skarring på G-en, som høres mye mer ut som en H enn en G, og trykk på siste stavelse. Dagens kommentator er blant de første jeg har hørt som helt korrekt uttalte de doble e-ene som i, og de fleste legger også trykket feil. Men etter noen hundre års bruk i Norge er det kanskje minst like riktig med en sterkt fornorsket uttale. Dette er et navn som alle uttaler feil inkludert dem som heter det, avhengig av hvordan man ser på det.

Apropos Geelmuyden: Det blir mye tid til å dagdrømme i løpet av 90 minutter med dårlig fotball. I dag tok jeg meg i å dagdrømme om hvordan laget ville sett ut med Hammy som den mest (ball)sentrale på midten. Mye bedre med ball og pasningsregister enn Metcalfe og vesentlig høyere tempo enn Edwards. Kombinert med Kaied inn som indreløper med litt offensivt tempo som vi har manglet, syns jeg det er potensial der.

Selv om det ikke var noen god kamp av oss, i dag heller, var det i hvert fall et fortjent, godt resultat. Og egentlig mangler vi bare to små ting på å bli ordentlig gode: 1) Spillere som er bedre med ball og 2) spillere som er bedre uten ball.

Jeg har blitt drillet på å si "Gelmæjden" av et tidligere orakel i klubben, og at det skal være et ønske av en nær slektning av Hammy å uttale det slik. Mon tro om det er derfor han har fått inn Hammy i folkeregisteret for "å gjøre det enklere" for oss?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutes ago, JonasM said:

Jeg har blitt drillet på å si "Gelmæjden" av et tidligere orakel i klubben, og at det skal være et ønske av en nær slektning av Hammy å uttale det slik. Mon tro om det er derfor han har fått inn Hammy i folkeregisteret for "å gjøre det enklere" for oss?

Ja, det greieste er nok å si det sånn som de selv ønsker. Og det kan vel som sagt regnes som minst like riktig etter noen hundre års praksis selv om det ikke ligner veldig på den nederlandske uttalen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt off topic, men litt on også. Vet ikke om vi skal legge nederlandsk, fransk eller for den saks skyld svensk korrekt uttale som list for kommentatorer. Selvsagt bør man så nær opp mot originalen som mulig, men vi hadde ikke fransk uttale på Franck Boli, ingen forventet skånsk klang på Nannskog eller göta-dialekt for Berglund.

At man skal uttale Geelmuyden som man var født og oppvokst i en kanalbåt i Amsterdam er kanskje i meste laget 😄 Spesielt om, som du sier, til og med de som heter det ikke klarer å bestemme seg 😄

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Godt poeng det, BelgiskBlaa. Det er også noe med det at språket flyter fryktelig dårlig dersom man hele tiden skal legge om uttalen av navn til det strengt korrekte etter hvor de er fra. Jeg spurte egentlig bare fordi jeg har hørt så mange forskjellige slags varianter, og aldri noen som ligner særlig på originalen, at jeg var i tvil om hvordan de selv sier det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev BelgiskBlaa:

Litt off topic, men litt on også. Vet ikke om vi skal legge nederlandsk, fransk eller for den saks skyld svensk korrekt uttale som list for kommentatorer. Selvsagt bør man så nær opp mot originalen som mulig, men vi hadde ikke fransk uttale på Franck Boli, ingen forventet skånsk klang på Nannskog eller göta-dialekt for Berglund.

At man skal uttale Geelmuyden som man var født og oppvokst i en kanalbåt i Amsterdam er kanskje i meste laget 😄 Spesielt om, som du sier, til og med de som heter det ikke klarer å bestemme seg 😄

Helt riktig det, men jeg vet at mange sportskommentatorer anstrenger seg fra å ha riktig uttale på spillernavn og gjør research i forkant, og der det ennå er usikkerhet bruker de å oppsøke laget/spiller for å få det riktig. Det samme opplever jeg med mange som leverer speakertjeneste. Det har jo ryddet opp i at det ikke kommenteres Robert Sandberg som et eksempel. Du har nok rett, det er garantert flisespikkeri fra min side, men siden de går nøye til verks med å prøve å uttale Geelmuyden riktig, måtte det jo være et lurt trekk å spørre spilleren først.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Grorud - Stabæk - Søndag 18. september.
×
×
  • Opprett ny...