Gå til innhold

I A Olsen


Anbefalte innlegg


13 minutter siden, Nr14 skrev:

Hvis vi erkjenner at det vi har gjort de siste par årene er bra nok vil vi stagnere som klubb og andre krype forbi oss. Det er livsfarlig å bli så selvgod at vi alltid finner bortforklaringer og ukritisk aksepterer alt som blir fortalt. Vi må ut av denne dvalen og da er spørsmålet om det er de samme personene som skal ta oss videre eller om vi trenger nytt blod inn i den sportslige ledelsen. 

Det er vel ingen i klubben som har antydet at det vi har gjort i det siste er bra nok, med mulig unntak for HB, som før Oddkampen ihvertfall ga meg ubehagelige Høgmotics av uttalelsene om hvor gode vi har vært.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er forskjellen på en flopp fra 2.-4.divisjon og en flopp fra Georgia, USA, New Zealand, Ghana eller Costa Rica? Flopp er de uansett.

Målet må jo være å unngå bomkjøp - og der har jeg virkelig mye større tro på at det er enklere og billigere å kartlegge norsk fotball enn å finne gull i Russland. Det er en grunn til at Ranheim har etablert seg i Obos og holder seg i Eliteserien med god margin. Det er en langvarig satsing på en etablert spillestil og rekruttering av spillere som matcher klubbprofilen. Ja, det prates mye svada rundt "trønderfotballen" og 4-3-3 og at spillerne skal ha spilt i en trøndersk klubb, men bak det ligger det en etablert filosofi om at spiller skal matche klubb - ikke "er du god så tilpasser vi spillet rundt deg". 

Jeg har mye større tillit til at "våre egne" finner gull blant gråstein i norsk fotball enn på Ville og Annans "he checks out".  Å bruke 1 mill på en finsk høyreving er sannsynligvis mer enn en årslønn på en fulltidsansatt speider på norsk fotball samt en "blandtgråstein-signering". Jeg er klokkeklar på hva jeg ville hatt mest tro på. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden, s-simen skrev:

Hva er forskjellen på en flopp fra 2.-4.divisjon og en flopp fra Georgia, USA, New Zealand, Ghana eller Costa Rica? Flopp er de uansett.

Målet må jo være å unngå bomkjøp - og der har jeg virkelig mye større tro på at det er enklere og billigere å kartlegge norsk fotball enn å finne gull i Russland. Det er en grunn til at Ranheim har etablert seg i Obos og holder seg i Eliteserien med god margin. Det er en langvarig satsing på en etablert spillestil og rekruttering av spillere som matcher klubbprofilen. Ja, det prates mye svada rundt "trønderfotballen" og 4-3-3 og at spillerne skal ha spilt i en trøndersk klubb, men bak det ligger det en etablert filosofi om at spiller skal matche klubb - ikke "er du god så tilpasser vi spillet rundt deg". 

Jeg har mye større tillit til at "våre egne" finner gull blant gråstein i norsk fotball enn på Ville og Annans "he checks out".  Å bruke 1 mill på en finsk høyreving er sannsynligvis mer enn en årslønn på en fulltidsansatt speider på norsk fotball samt en "blandtgråstein-signering". Jeg er klokkeklar på hva jeg ville hatt mest tro på. 

Det lille jeg så av Filip på annetlaget gjorde meg igrunnen litt glad. Fotballklok spiller som ga en og annen Veigarflashbackfeeling. Men at Tonny følte han måtte gå for at vi skulle få plass til Filip skjønner jeg lite av, men er vel en del av desjarmeringsplanen til HB

Lenke til innlegg
Del på andre sider


16 minutter siden, s-simen skrev:

Ja, jeg har ikke egentlig noe grunnlag til å kommentere Filip spesielt utover at han åpenbart ikke har forsterket oss ennå. Er prinsippet jeg er uenig i.

Men sabla morsomt da, når IA drar opp en ElGhanassi eller Lumanza så ungutta kan se og lære hvordan man slår skikkelige pasninger feks. Bare lete rundt i Norge, vet ikke jeg....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, @ringo skrev:

Fordi det er gode eksempler som viser at det er mulig å få til om man har god oversikt. Men et eksempel er ikke uttømmende. Det er mange nyanser av grått :)

Ja resultatet ble som det ble, men da er det åpenbart rom for forbedring!

Og om det siste du sier kan vi ihvertfall alle enes. ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden, @ringo skrev:

Det er feil, de har fått det til i mange sesonger. 

Men kan Ranheim finne en Erik Valla Dønnem i Byåsen, kan alle andre finne gode spillere på nivå 3 og 4 også. Men det krever jobbing.

Et annet eksempel er KBK som hadde scoutet klart og visste hvem de skulle gå for da Stokke ble solgt. 

Hvorfor skulle ikke vi kunne gjøre det samme? Det er utrolig passivt å mene at økonomi gjør gode signeringer umulig.

Vi hentet inn en stødig og erfaren midtstopper, fra nærområdet, som skulle erstatte Morten da han la opp. Han kom attpåtil fra nivå 2. En drømmesignering... Funket bra det! 

Ting har sikkert funket bra i Ranheim, de har tross alt flere 4.plasser på nivå 2 i norsk fotball (senest i fjor, reddet ekstraomganger i kvaliken etter en billig straffe 5 min før slutt. Nevnte noen bananskall?). Kan RBK tillegges noe av æren for scoutingen der oppe? De har jo hatt et tett samarbeid over flere år. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det finnes sikker sølv i norsk 3. divisjon. Men selv ikke Sarpsborg og Ranheim treffer blink hver gang. Selvfølgelig legger vi merke til de som lykkes, ikke de som flopper. Selv har vi feks hentet tre toppspisser fra nivå 2: Ohi, Marius Helle og Andreas Strand. Hvem kunne sagt på forhånd at Ohi ville ta nivået, men ikke de to andre? 

På samme måte, hva tilsa at han nedpsyka belgieren skulle herje i Eliteserien, mens u19 EMs all star fra Georgia skulle stagnere? 

You win some, you loose some. Generelt virker det som om klubben ser etter spillere med mer potensiale enn å etablere seg på Ranheim. Synes det er kult, jeg. Spillere som holder nivået i 3. divisjon og kam være ok i Eliteserien dersom de får fast spilletid har vi nok av. Det kalles Akademiet. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden, Kaizer Alphonse skrev:

Vi hentet inn en stødig og erfaren midtstopper, fra nærområdet, som skulle erstatte Morten da han la opp. Han kom attpåtil fra nivå 2. En drømmesignering... Funket bra det! 

Ting har sikkert funket bra i Ranheim, de har tross alt flere 4.plasser på nivå 2 i norsk fotball (senest i fjor, reddet ekstraomganger i kvaliken etter en billig straffe 5 min før slutt. Nevnte noen bananskall?). Kan RBK tillegges noe av æren for scoutingen der oppe? De har jo hatt et tett samarbeid over flere år. 

Ja, og da er alle lokale spillere by default rævva eller?

Det eksemplet dukket opp tidligere i diskusjonen også. Jeg mener man må gjøre skikkelig håndtverk uansett - om noe så er Strømnes et eksempel på at vi ikke er gode nok på spillerlogistikk. Hvilket er utgangspunktet for hele denne diskusjonen.

Men når det er sagt så synes jeg det er for spinkelt grunnlag å bedømme Strømnes etter 4-5 kamper. Kamper hvor forsvaret har hatt elendige arbeidsvilkår med tanke på en komplett fraværende midtbane. Se f.eks sammendraget fra kampen borte mot Ranheim.

Samme argument kan jo forsåvidt brukes om Valencic. Ingo sier han kommer til å bli bra. Han har sikkert et mye bedre grunnlag for å vurdere det enn de fleste av oss andre og ingenting ville gledet meg mer enn at han (og Strømnes) sto frem som solide spillere neste år. Da får man heller bjuda på at man var litt kritisk. Det er sånt som skjer når man stikker frem haka og tør stå for noe :). Det er nemlig et annet poeng her - Forunet er ofte litt i overkant raske med å felle dom og ting fort blir litt svart/hvitt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden, @ringo skrev:

Ja, og da er alle lokale spillere by default rævva eller?

Nei absolutt ikke. Akademiet spyr ut gode, lokale spillere de, og det nyter vi godt av. La heller de få tid til å utvikle seg, ta nivået og tempoet, fremfor å plukke gråstein i 3.div. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Begrepet gråstein er vel ikke så mange grader unna rævva i denne sammenhengen kanskje...???

Egne talenter er en viktig del av mixen de (Det krever dog også at man er god på kartlegging av behov, kan gi spillerne utviklingsplaner og at det er god dialog mellom sportssjef og akademiet....), men det er ikke alltid gitt at rekruttene har alle de kvaliteten man ser etter.

A-lags erfaring f.eks. Det er forskjell på å spille for et 2. lag eller å være i en A-lagsstall selv om begge spiller på nivå 3. Andre ting kan være alder og modenhet, eller det kan være andre egneskaper man mangler i talentpoolen sin.

Så ja takk begge deler tenker jeg :)

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest Nr14

Synes denne kaster lys over debatten vår her om langsiktig arbeid i nærområdet.

 

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2018/ranheim-signerte-ny-spiller_ran_sto7012799/story.shtml

 

Sørhøy har spilt for Kolstad i 3. divisjon siden 2015, men har også spilt for Byåsen, Heimdal og Tillerbyen.

– Vi har fulgt med Erlend over en lang periode, flere år, hans lengre periode i seniorfotballen viser god utvikling og nå er gutten klar for større utfordringer, sier trener Svein Maalen.

Endret av Nr14
Lenke til innlegg
Del på andre sider


På hvilken måte? Så vidt jeg kan se kaster den mer lys over hvordan Ranheim jobber. Og at de følger med i trønderdivisjonen i 3. divisjon er neppe overraskende for noen. De har nok også god kontroll på de to trøndelagslagene som spiller i 2. divisjon. Men det sier da ikke spesielt mye om oss? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden, Nr14 skrev:

Synes denne kaster lys over debatten vår her om langsiktig arbeid i nærområdet.

 

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2018/ranheim-signerte-ny-spiller_ran_sto7012799/story.shtml

 

Sørhøy har spilt for Kolstad i 3. divisjon siden 2015, men har også spilt for Byåsen, Heimdal og Tillerbyen.

– Vi har fulgt med Erlend over en lang periode, flere år, hans lengre periode i seniorfotballen viser god utvikling og nå er gutten klar for større utfordringer, sier trener Svein Maalen.

Litt mer om spilleren

http://tronderfotball.no/2018/09/uforstaelig-at-ingen-har-hentet-erlend-sorhoy/

Blir interessant å følge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nei, vi diskuterer alternative strategier på overgangsmarkedet da nåværende strategi i Stabæk har feilet fullstendig og holder på å sende oss hodestups ut av eliteserien.

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden, odd skrev:

På hvilken måte? Så vidt jeg kan se kaster den mer lys over hvordan Ranheim jobber. Og at de følger med i trønderdivisjonen i 3. divisjon er neppe overraskende for noen. De har nok også god kontroll på de to trøndelagslagene som spiller i 2. divisjon. Men det sier da ikke spesielt mye om oss? 

Du må ikke se på dette som en spiller Stabæk skulle hente men et eksempel på jobbing over lang tid inn mot lokalt overgangsmarked.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Joda, men foreløpig vet vi jo null, niks og nada om fyren. Treneren i Kolstad snakker om fysikk i landslagsklasse kombinert med bra målteft. Om en spiss som scorer omtrent like mye i 3. divisjon som Mauritz Hansen gjorde i OBOS. Betydelig mindre enn MH gjorde for Asker. Spilleren har også hospitere hos Ranheim hele sesongen, men de valgte å ikke hente han i sommer, selv om det ikke var utenkelig at en trønderklubb i OBOS eller 2. divisjon kunne funnet på å kontakte han. 

Ranheim har den fordelen at de ikke har all verden av spillere, og stortalentene i området går til Rosenborg. Da kan de heller hente inn 24 åringer som ikke har slått til før. Kan umulig tenke meg at det er bra for akademiet vårt om vi har for mange sånne som skal stå foran unggutta i køen. Ser heller at vi slenger inn Tobbe, Ola og Askildsen litt før de er klare, enn at vi skal basere oss på spillere av samme kvalitet, men med 3-10 år i 2. og 3. divisjon. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og er det bekreftet at ikke Stabæk har full kontroll på spillere i Asker, Bærum, Ullern og Frigg? I de fire er det vel like mange lokale klubber på nivå Kolstad+ som det Ranheim har å forholde seg til.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Personlig vil jeg si noe av sjarmen med Stabæks overgangspolitikk er jo også at det av og til kommer noen skikkelige godbiter. Lumanza, El-Hadji Ba, Aboubakar Keita,Boli, Kassi og Sayouba for å nevne et fåtall. Selv om det kjedeligste er å ta 0 poeng, er det også litt kjipt hvis vi hver vinter lurer på hvordan 24- årige Anders Larsen som spilte sentralt på Bærum skal klare overgangen til Eliteserien. 

 

Og det er vel derfor vi ender på tredjeplass neste år ( la oss late som vi holder plassen), mens Ranheim på 7. Også spiller vi kvalik i 2020. 

Men så mine gode venner kommer akademiet til Stabæk til å være så sterkt at vi aldri trenger å se lenger enn til oss selv for å finne gode nok norske spillere. Og med en lønnsom utenlandseksport av norske talenter til Europa kan vi selv hente litt diamanter rundt omkring som hjelper det lokale laget vårt å spille i Europa hvert år. Og tilogmed ta gull noen ganger. Og Rosenborg må plukke opp de talentene som ikke var gode nok for oss. Er IA mannen som kan få til dette? Jeg tror det☺️

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er det virkelig det?

Å anta at det finnes en viss sannsynlighet for at Toni vil vurdere å ta med seg trenere han har hatt et godt forhold til her over i sin nye jobb?

Jeg vil si det er et ganske plausibelt scenario.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette må være bærumsvarianten av slåsskampene mellom geniene i VIF og Brann. Hvordan gidder dere å holde på med denne hybridkrigen i det uendelige?

Vi har Odd i det rosa hjørnet, og @ringo i det svarte hjørnet. Så heier vi andre på vår helt, og fyrer opp så godt vi kan (dette er mitt bidrag).

Kampen er egentlig over for lengst. Resultatet vises ved å se hvor vi ligger på tabellen. Sistnevnte oppfinnelse lyver som kjent aldri.

Jeg har innfunnet meg med nedrykket. Det som bekymrer meg nå, er at så mange går rundt og tror at måten vi driver klubben på er oppskriften på en lang fremtid. Selvfølgelig håper jeg vi reiser oss igjen, men planen må være bedre enn å prøve på mer av det samme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

I A Olsen
×
×
  • Opprett ny...