Gå til innhold

Vålerenga Finnes Ikke


Bjørn
 Del

Anbefalte innlegg


Denne artikkelen stod i Morgenbladet for en uke siden.

Les og nyt

 

Vålerenga fins ikke

 

Av Alfred P. Austen

 

 

Man registrerer at fotballaget Vålerenga, av ekspertkommentatorer tippet som årets serievinner, eftertrykkelig tapte sin første kamp. For et virkelig fotballag ville dette vært et slag i ansiktet. Heldigvis for Vålerenga finnes laget ikke. Laget er et ønske, en dagdrøm. Vålerenga handler ikke om fotball, men om innflyttere til hovedstaden og deres behov for å være gode mennesker.

 

Ifølge legenden sognet laget til Oslos østkant, spillerne er alkoholiserte bohemer og tilhengerne øldrikkende proletarer med et hjerte av gull. Sannheten er at klubben er et økonomisk Tsjernobyl, holdt i live av tankrederen John Fredriksen, Norges rikeste mann. Spillerne kommer fra hele landet og vel så det, de fordeler sin tid likelig mellom aerob trening, frisøren og Porsche-forhandleren.

 

Hva publikum angår, heter deres organiserte gren Klanen. Igjen ser man et pussig utslag av nordmenns manglende kunnskap om sprog og historie. Tanken går uvilkårlig til dt norske rederiet Color Line, med navn hentet fra den amerikanske raseskillepolitikken. I USA er Klanen en organisasjon som dreper mennesker for deres hudfarge. Den norske Klanen hater åpenbart ikke afroamerikanere. De hater ingen for deres hudfarge. De hater bønder.

 

Klanen omtaler og –synger alle som ikke bor i Oslo, som ”bønder”. Dette er et helt naturlig uttrykk for ubehaget ved tanken på at maten kommer et steds fra. Bondehatet er et uttrykk for pølsespisernes nevrose. Så langt fra primærnæringen befinner klansmennene seg. De vil ikke påminnes at pølsene (langt på vei) har en fortid som storfe. De vil ikke se maten i ansiktet, de foretrekker kjøttet sitt kvernet, utspedd og formet på ny.

 

Denne bondefikseringen er ingen tilfeldighet – ikke mer enn at de som nylig har sluttet å røyke, knapt snakker om annet enn sigaretter. De fleste i Klanen er bønder. I likhet med spillerne er de innflyttere. Foreldrene deres er bønder. Selv er de akademikere, byråkrater og offentlige ansatte, de har forlatt bygden for å realisere seg selv i Oslo. Slik homofile og lesbiske kommer til hovedstaden for å leve ut sin legning blant likesinnede, kommer utkantens ulykkelige til Oslo for å bli født på ny som ikke-bønder: Glade, inkluderende følelsesmennesker – harde på utsiden, myke inni. Dette er Klanens egentlige funksjon: Den er et permanent ritual, en kontinuerlig voksendåp for mennesker som ønsker å glemme hvor pølsene kommer fra. Klanens medlemmer kverner seg selv, sprer seg ut, de former seg selv på ny.

 

Bydelen Vålerengen er for lengst rammet av gentrification. Østkanten finnes ikke, den egentlige østkanten har flyttet ut av sentrum og skiftet hudfarge. Takket være en dyktig gjennomført mediekampanje er likevel nostalgien sterkere enn virkeligheten. Den sproglige arbeiderismen, hvis like man ikke har hørt siden AKP(m-l)s velmaktsdager, får doktorander fra Kåfjord og sosionomer fra Lyngdal til å vifte med røde og blå skjerf og gaule om ”bønda”.

Vålerengens tilhengere får nu kjøpt undertøy i klubbens farger. Slik skiller den helstøpte Klansmann seg ikke fra syvåringen som sover under sin Kaptein Sabeltann-dyne. Begge finner trøst og ro i sine favorittfortellinger.

 

Merkevarebygging er på sitt mest effektive når målgruppen selv gjør informasjonskonsulentenes arbeid for dem.

 

Vålerenga fins ikke. Klanen heier på seg selv.”

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kjører opp som storfavoritt til årets "Pulitzer"

 

Likte spesielt; "Spillerne er alkoholiserte bohemer og tilhengerne øldrikkende proletarer."

 

Noen som har mailen hans så han kan motta min hyllest??

Endret av Henrik H
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vålerenga fins ikke. Klanen heier på seg selv.”

 

Det er jo så jævlig bra tatt på kornet, hehe..

31992[/snapback]

 

Når jeg leste dette så kom jeg til å huske på noe jeg hørte på Østlandssendingen før Vålerenga skulle møte Lillestrøm i fjor høst. Talsmenn for klanen og kanarifansen var i studio (Nordtug + en annen jeg ikke husker navnet på), og det klansmannen klarte å lire av seg, var at han dreit i hva som ble resultatet av kampen. Det viktigste var kampen på tribunen mot kanarifansen!

Da kan jo liksågodt supporterne møtes for å synge til hverandre, uten at man trenger to lag på banen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vålerenga fins ikke. Klanen heier på seg selv.”

 

Det er jo så jævlig bra tatt på kornet, hehe..

31992[/snapback]

 

Når jeg leste dette så kom jeg til å huske på noe jeg hørte på Østlandssendingen før Vålerenga skulle møte Lillestrøm i fjor høst. Talsmenn for klanen og kanarifansen var i studio (Nordtug + en annen jeg ikke husker navnet på), og det klansmannen klarte å lire av seg, var at han dreit i hva som ble resultatet av kampen. Det viktigste var kampen på tribunen mot kanarifansen!

Da kan jo liksågodt supporterne møtes for å synge til hverandre, uten at man trenger to lag på banen...

32018[/snapback]

 

De er så sosialt taktiske i klanen. Snakk om usympatiske supportere. Det han egentlig sa var; "Vi driter i laget vårt"

 

Lukter ikke akkurat årets supporterklubb

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes den artikkelen var litt teit rett og slett. Jeg fikk sånne Anne Holt-vibber av å lese den. Hvorfor skrive så mye om ingenting? Holder det ikke bare å skrive Enga suger?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enga suger

32037[/snapback]

 

Hørt under kampen mot Hønefoss:

 

Drittunge 1: "Stabæk suger"

Drittunge 2: "Stabæk suger"

Mørk Stabækstemme: "Det gjør morra di også"

32040[/snapback]

Hahaha, good comeback!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


pølsene (langt på vei) har en fortid som storfe

31981[/snapback]

Greit nok at Vålerenga ikke finnes, men det får da være måte på hvor mange illusjoner som skal knuses på en torsdag?!?! Dette betyr at jeg må skrinlegge mitt livsprosjekt "Jakten på Kotelett-treet".

 

Faen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Vålerenga Finnes Ikke
×
×
  • Opprett ny...