Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


Ser ut som om snittet i 2016 var på 3.800, så da blir det ikke en dobling, men opp litt over 50% dersom vi skulle komme dit at vi fyller 6.000 hver kamp. Men uansett er dette prosentvis en meget god økning. Poenget er uansett at opplevelsen for alle som går på kamp, enten det er som spillere, støttepersonell, tilskuere eller journalister, blir svært mye bedre.

Ja du har rett at "i gjennomsnitt" hadde vi greidd oss med dagens størrelse. Men en god del kamper trekker mye flere enn gjennomsnittet - og når det gjelder 2016 som du trekker fram - så bør vi vel bare glemme 2016 fortest mulig. Jeg har fulgt Stabæk i mange år og så dårlig fotball har vi heldigvis nesten aldri spilt og ingen stadion må måles etter hva vi greidde å trekke av tilskuere i år. Alle vet at ny stadion trekker flere folk og jeg synes det er merkelig at vi skal bygge nytt med omtrent samme kapasitet som den gamle - hvis man inkluderer det som har vært stabla inn i kikkertsvingen tidligere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt selvmotsigende. Vi skal bygge et nøkternt stadion, der VIP fasilitetene er noe av det viktigste. Men med sammarbeid med NTG kan mye av dette benyttes av NTG på dagtid, Dermed vil det genererer husleie inntekter utenom kampene, og jo større VIP fasiliteter, jo mere arealer som kan leies ut til NTG.

 

Ellers var det snakk om et stadion med kapasitet på 6000 til 8000. Har Bærum Kommunestyre først bestemt at vi skal bygge noe skikkelig, så tror jeg de gjør det skikkelig. Noe av grunnen til at Bærum regnes for å være blandt verdens mest veldrevene kommuner, er at man ikke kutter hjørner, men gjør ting skikkelig og helt og fuldt når man først setter i gang. Jeg tror vi får en stadion med så lave driftskostnadeer som er mulig å få, og med plass til 8000.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Et øyeblikk trodde jeg du mente at BK er verdens best styrte kommune - hehe. Kommunen har jo nylig rota bort NOK 140 mill på et mislykket IT-prosjekt og gitt gratis tomt til Bærums rikeste mann Kjell Chr Ullrichsen som nå får sin messe og konserthall sikkert snart uten plagsomme.krav om at det skal være aktivitet på kunstgress i TA. MEN for all del - at Stabæk får en ny stadion er gledelig. Bare 6000 i kapasitet er altfor lite og viser at BK ikke tar Stabæk alvorlig som topplag i fotball på sikt..Å utvide på sikt blir ikke noe av og skulle det bli noe av må stadion stenges. Bygg for minst 8000 med en gang - og gjerne med øl-servering for andre enn sponsorer !

Endret av Vivian
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor ikke bygge en stadion med 10.000 plasser med en gang? Ca. 3.500 på hver langside og ca. 1.500 på hver kortside. Vi ville lett fylt stadion med en slik kapasitet mot enga, RBK, Lillestrøm, brann og godset om ikke fler kamper. Syntes Stabæk rett og slett blir pisset på når det er snakk om 6K? En ting er når du har et lite anlegg men som er godt nok og kun trenger flere sitteplasser (feks. Sarpsborg). Nå skal det bygges en helt ny stadion til en ELITESERIEKLUBB!

Endret av tobb
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Liten tvil for meg at man skulle gått for alternativ 4, eller evt. alternativ 3, men med en stadion som i alternativ 4.

 

8-10.000 plasser høres logisk ut for meg.

 

Nå er det jo en prosjektgruppe som skal sette detaljene, så det er vel bare å lobbe inn mot dem for å få en lukket stadion med 8.000 plasser.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Er enig i at 6000 forhåpentligvis blir for lite. Synes for øvrig man tar for lite i når man trekker fram Bærums innbyggertall på 122 000 for å omtale tilskuergrunnlaget. Tar vi med Asker, er vi oppe i 182 000. tar vi med Røyken og Hurum, som er tre år unna å hete Asker, så er vi oppe i 213 000 innbyggere. Ikke mange klubber i Norge som har så mange innbyggere innenfor den korte avstanden. Antageligvis bare VIF og Brann. Kanskje Viking og RBK også?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6000 er garantert for lite dersom man tenker i framtiden, men per dags dato så er det sjelden vi klarer å fylle Nadderud som ikke tar plass til mer enn 5000. Hvordan kommer det til å bli i 2020? Kommer vi til å spille Tippeliga fotball, eller kommer alt til å gå til helvete og vi spiller OBOS? Det er flere spørsmål man er nødt til å tenke over, men personlig så er jeg bare glad vi får en ny stadion

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå gleder vi oss som klubb for 6000 så får de neste 5 årene vise om vi bør ha plass til flere. Det er helt og holdent opp til klubben å bevise at vi fyller stadion kamp etter kamp. Når det så skjer har vi argumenter for å be om større plass. Så langt har vi ikke det og må erkjenne realitetene. Vi må være glad for at vi har ny stadion på gang og jobbe knallhardt videre for å etablere oss år etter år blant topp 5.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I mitt hode hadde kanskje 8000 vært optimalt. Men vi må da for faen bare være happy for at det nå endelig skjer noe? Det er jo ikke Stabæk (eller $$) sine penger som finansierer dette, og et snitt på 5000 på et nytt og moderat stadion må være bedre enn et snitt på 3500 på et slitent Nadderud med løpebane ( i den grad det er noe automatikk i at snittet øker med ny stadion)? Så lenge det teknisk sett er mulig å utvide med kortsider på sikt er jo dette godt innafor av kommunen. Er jo ikke kjipt hvis det blir utsolgt en gang i blandt..

Endret av ErikErik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig mange har hengt seg opp i tallet 6000, men hvis man sjekker ut videoen tidligere denne tråden og hva politikerne faktisk sier så er ikke det tallet så fastlåst. Så vidt jeg fikk med meg snakket alle som nevnte kapasitet om 6000-8000 og ikke spesifikt 6000. Så jeg håper at når prosessen i kommunen fortsetter sikter man seg inn nærmere 8000 enn 6000.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi har fått et historisk viktig vedtak om ny stadion. En milepæl!

Nå er det opp til klubbens ansatte og tillitsmenn/-kvinner å få det beste ut av situasjonen og overbevise besluttende myndigheter om at 8.000 er riktig nivå fra dag én.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig mange har hengt seg opp i tallet 6000, men hvis man sjekker ut videoen tidligere denne tråden og hva politikerne faktisk sier så er ikke det tallet så fastlåst. Så vidt jeg fikk med meg snakket alle som nevnte kapasitet om 6000-8000 og ikke spesifikt 6000. Så jeg håper at når prosessen i betyrkommunen fortsetter sikter man seg inn nærmere 8000 enn 6000.

For alle som følger politiske prosesser betyr 6000-8000 i virkeligheten 6000. Når politikerne skal begynne å bevilge penger, blir det såkalt mest mulig nøkternt - eller sagt på en annen måte - billigst mulig. Jeg forstår godt at mange her inne reagerer på at Bærum med 130 000 innbyggere får en av Norges aller minste og småligste Eliteserie-stadioner. Til de som skriver at vi ikke er så mange i dag, vil jeg si at det ikke er så rart med den stadion vi har. Plasser under tak, som idag er mangelvare avgjør også hvor mange nye vi vil få på kamp. I TA var vi helt opp til 12 000 og det virker veldig merkelig at vi med sterk tilflytting 10 år seinere skal bygge stadion til halvparten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke bare tilskuertallet som sannsynligvis vil økes med nytt stadion. Vel så viktig er økningen i inntekten per tilskuer. De drøyeste tilskuerinntektene på TA var (så vidt jeg husker) 350.000 per år for 12-manns VIP-losjer. Eller 2000 kr per seriekamp per plass. Det var vel inkludert litt mat og drikke også, men likevel et saftig overskudd per plass. Skikkelige VIP-fasiliterer er gull for klubben! (for ikke å snakke om topp fasiliteter for spillerne)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uten noe skikkelig å tilby sponsorer går klubben 10 mill i underskudd i året før eventuelle spillersalg. Jeg hadde forventet at flertallet skulle juble for at det endelig skjer noe, framfor å sutre over at klubben ikke får stadionet det kanskje kan være behov for om noen år. Heller en hel sesong med utsolgt kamp etter kamp, enn 5++ års utsettelse med risiko for å gå konk i mellomtiden.

 

Og igjen - det er jævlig dyrt å være fattig.

Jeg forstår ikke helt logikken her. Alle er enige om at Stabæk trenger ny stadion etter at Bærum Kommune rotet det til med Telenor Arena. Her inne diskuteres det mest 6000 eller 8000 og begge deler er innenfor BKs vedtatte forslag. Det virker veldig underlig at de som mener at det må være minimum med 8000 plasser, beskyldes for ikke å ville ha ny stadion i det hele tatt. Dersom hver kamp blir utsolgt slik det hevdes kan skje, er det veldig dumt å måtte stenge et par sesonger for å utvide til 8000.

Det er ikke stor forskjell på driftsutgifter mellom 6000 og 8000 - mens inntektsmuligene øker betraktelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Grunnen til at vi hadde brukbare snitt på FBU var ikke at vi hadde 8000 i hver match, men at vi kunne ta imot 10-11 (og ved en anledning 13.000) da VIF og RBK kom. Vi kommer ikke til å ha 6000 på et stadion med plass til 6000, men vi kommer til å ha 7000 på et stadion med plass til 8000. Osv. Fint om noen forteller politikerne dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Uten noe skikkelig å tilby sponsorer går klubben 10 mill i underskudd i året før eventuelle spillersalg. Jeg hadde forventet at flertallet skulle juble for at det endelig skjer noe, framfor å sutre over at klubben ikke får stadionet det kanskje kan være behov for om noen år. Heller en hel sesong med utsolgt kamp etter kamp, enn 5++ års utsettelse med risiko for å gå konk i mellomtiden.

 

Og igjen - det er jævlig dyrt å være fattig.

Jeg forstår ikke helt logikken her. Alle er enige om at Stabæk trenger ny stadion etter at Bærum Kommune rotet det til med Telenor Arena. Her inne diskuteres det mest 6000 eller 8000 og begge deler er innenfor BKs vedtatte forslag. Det virker veldig underlig at de som mener at det må være minimum med 8000 plasser, beskyldes for ikke å ville ha ny stadion i det hele tatt. Dersom hver kamp blir utsolgt slik det hevdes kan skje, er det veldig dumt å måtte stenge et par sesonger for å utvide til 8000.

Det er ikke stor forskjell på driftsutgifter mellom 6000 og 8000 - mens inntektsmuligene øker betraktelig.

Jeg har vanskelig for å se for meg at stadion må stenges et par sesonger for å utvide med tribuner på kortsidene. Det virker som en oppkonstruert problemstilling.

 

Uansett burde vi være glade for at det endelig skjer noe. At noen her fremstår som bortskjemte når de hevder en stadion med 6.000 plasser er for lite, plager ikke meg vesentlig. Bærumsbarn er ofte storforlangende :-).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uten noe skikkelig å tilby sponsorer går klubben 10 mill i underskudd i året før eventuelle spillersalg. Jeg hadde forventet at flertallet skulle juble for at det endelig skjer noe, framfor å sutre over at klubben ikke får stadionet det kanskje kan være behov for om noen år. Heller en hel sesong med utsolgt kamp etter kamp, enn 5++ års utsettelse med risiko for å gå konk i mellomtiden.

 

Og igjen - det er jævlig dyrt å være fattig.

Det er ikke slik at Stabæk skal bygge enten det blir 6000 eller 8000 plasser. Bærum Kommune skal bygge og de er ikke spesielt fattige - i motsetning til Stabæk som sikkert gjerne selger mer enn 6000 billetter. Eller ser jeg i et annet innlegg at bærumsbarn er bortskjemte fordi noen av oss mener at vi bør gå for de øvre 8000 BK har foreslått. Ja, ja vi får trøste oss med at de er mye mer bortskjemte i Drammen og Fredrikstad med mye større stadioner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bærumsbarn er ofte storforlangende :-).

 

Og vant til at pappa betaler :-)

 

Tok en rask titt på tilskuertallene til LSK. For bortefans ligger de litt bedre til for de som skal via Gardermoen, litt vanskeligere (men ikke mye) fra Oslo og litt vanskeligere for Godset og Odd. Til gjengjeld har de tradisjonelt hatt en solid posisjon lokalt, og med lik stadion og like sportslige prestasjoner hadde det vel ikke vært unormalt om de trekker flere enn oss.

 

I 2014 og 2015 hadde de bare mer enn 6085 tilskuere mot tre lag: Enga, Rosenborg og Molde. I 2016 var det litt bedre, Da trakk de også betydelig flere mot Start i en avgjørende kamp mot slutten av sesongen, og ca 7000 mot Sogndal i september.

 

Det er vel ikke urimelig å anta at LSK, som oss, har betydelig flere solgte billetter enn antallet som møter opp på stadion.

 

Skulle vi ende opp med 6000 er det opp til oss å vise at det faktisk gir utsolgt stadion. Hvis det viser seg å bli et "problem" er det bare å finne den storyen og teknologiske løsningen som gjør at vi får solgt billetter "dobbelt".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg kan garantere at min pappa aldri har betalt noe jeg har bedt om :-).

 

Og jeg disser ikke bærumsbarn; utflyttet eller ikke så føler jeg meg bærumsk som få. Er stolt av kommunen "min".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om vi så er en kommune med mye innflyttere, så skal altså det som som ville vært Norges fjerde største by (tredje med god margin om man også regner de mest Bærumsnære delene av Asker) skal bygge ny stadion og sikter seg inn på å bygge eliteseriens tredje minste. De to som er mindre er Fosshaugane (5500) og Atlanten (4000, og jeg regner med Kristiansund skal utvide/oppgradere noe). Sogndal har til sammenligning 7000 innbyggere, Kristiansund ca. 25k. Jeg sliter med å finne andre ord enn pinlig.

 

Vi så at 15k på Fornebu var for mye for tidlig og på et sted som fortsatt bærer noe preg av å være et ingenmannsland. Der er vel de fleste enige. Nå skal man altså være så defensiv at man går for mer enn en halvering.

 

Så liten tro har jeg på de som bestemmer at jeg ikke tviler et sekund på at det blir 6000 om de ser en mulighet for å barbere det ned dit. Når (hvis man skal være optimist og ikke si om) vi ser at dette er for lite, kommer det til å bli en ny runde med byråkrati, leserinnlegg fra forsmådde kommunepolitikere som føler seg utelatt og annet ræl før noen plukker opp en spade og skal bygge på kortsiden. Det blir fort flere år med tapte inntekter vi hadde trengt.

Endret av BelgiskBlaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om vi så er en kommune med mye innflyttere, så skal altså det som som ville vært Norges fjerde største by (tredje med god margin om man også regner de mest Bærumsnære delene av Asker) skal bygge ny stadion og sikter seg inn på å bygge eliteseriens tredje minste. De to som er mindre er Fosshaugane (5500) og Atlanten (4000, og jeg regner med Kristiansund skal utvide/oppgradere noe). Sogndal har til sammenligning 7000 innbyggere, Kristiansund ca. 25k. Jeg sliter med å finne andre ord enn pinlig.

 

Vi så at 15k på Fornebu var for mye for tidlig og på et sted som fortsatt bærer noe preg av å være et ingenmannsland. Der er vel de fleste enige. Nå skal man altså være så defensiv at man går for mer enn en halvering.

 

Så liten tro har jeg på de som bestemmer at jeg ikke tviler et sekund på at det blir 6000 om de ser en mulighet for å barbere det ned dit. Når (hvis man skal være optimist og ikke si om) vi ser at dette er for lite, kommer det til å bli en ny runde med byråkrati, leserinnlegg fra forsmådde kommunepolitikere som føler seg utelatt og annet ræl før noen plukker opp en spade og skal bygge på kortsiden. Det blir fort flere år med tapte inntekter vi hadde trengt.

 

 

Jeg er helt enig med deg når det gjelder hva vi kan forvente av "våre" politikere her i Bærum, men vi får vel bare være litt mer offensive enn som så da? Vi får vise dem at det er stor entusiasme rundt klubben, ikke gjøre oss avhengige av almisser fra møkkahuene i Bærum Høyre, men faktisk klare å stå på våre egne ben. Fylle stadion kamp etter kamp og bli et populært sponsorobjekt i området Oslo Vest-Bærum-Asker. Vise frem våre verdier, så kan Bærum Høyre og Ulle fortsette å krangle med fylkesmannen i ti år til om reguleringsbestemmelsene for TA.

 

Med en ny stadion kommer vi til å oppleve vekst, både i økonomi og tilskuertall, det er jeg sikker på. Sannsynligvis kunne vi fått større vekst om vi hadde fått et større stadion med en gang, men vi skal nok bare være glad at man endelig har bestemt seg for å forbedre Nadderud i det hele tatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om vi så er en kommune med mye innflyttere, så skal altså det som som ville vært Norges fjerde største by (tredje med god margin om man også regner de mest Bærumsnære delene av Asker) skal bygge ny stadion og sikter seg inn på å bygge eliteseriens tredje minste. De to som er mindre er Fosshaugane (5500) og Atlanten (4000, og jeg regner med Kristiansund skal utvide/oppgradere noe). Sogndal har til sammenligning 7000 innbyggere, Kristiansund ca. 25k. Jeg sliter med å finne andre ord enn pinlig.

 

Bare sånn for å pirke litt:

Atlanten spilles det ikke toppfotball på, Kristiansund stadion som er bygget på tidligere gressbanen, KFK sin gamle hjemmebane nå også delt med elitelaget KBK.

 

Denne sto ferdig i 2014 men planer for utbygging er alt ferdige, dvs ble tak over nord i år og så skal ihvertfall en kortsiden bygges på i år.

 

Spartansk liten stadion, men en befolkning i byen og området rundt som er mega stolte og støtter lager kamp etter kamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt selvmotsigende. Vi skal bygge et nøkternt stadion, der VIP fasilitetene er noe av det viktigste. Men med sammarbeid med NTG kan mye av dette benyttes av NTG på dagtid, Dermed vil det genererer husleie inntekter utenom kampene, og jo større VIP fasiliteter, jo mere arealer som kan leies ut til NTG.

 

Ellers var det snakk om et stadion med kapasitet på 6000 til 8000. Har Bærum Kommunestyre først bestemt at vi skal bygge noe skikkelig, så tror jeg de gjør det skikkelig. Noe av grunnen til at Bærum regnes for å være blandt verdens mest veldrevene kommuner, er at man ikke kutter hjørner, men gjør ting skikkelig og helt og fuldt når man først setter i gang. Jeg tror vi får en stadion med så lave driftskostnadeer som er mulig å få, og med plass til 8000.

heeelt ukjent er det vel ikke st de kutter hjørner? Kommunen har mistet egenrådighet over innkjøp fordi de er udugelige, så litt bob-bob er det nok i Bærum også. Men jeg har også trua på at det blir er skikkelig prosjekt når de først er i gang!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg forstår det som at planen er å bygge noe tilsvarende det Robinho har skissert tidligere, men uten kortsider. Hvis utgangspunktet er denne, med en ekstra rad på hver langside når vi 6200 plasser.

 

Alternativ3.jpg

 

Legges det på en ekstra rad på hver langside blir det 6200 plasser. Å bygge ut én kortside på en nøktern måte ser ut til å kunne gi 1000 nye plasser.

 

Sett at vi kopierer Lillestrøm sine tilskuertall for i år, ville vi da endte opp med:

 

Enga: 1000 ekstra tilskuere

Rosenborg: 1000 ekstra tilskuere

Sogndal (!): 888 ekstra tilskuere

Start: 1000 ekstra tilskuere

Molde: 33 ekstra tilskuere

Totalt: ca 3900 ekstra i løpet av 2016

 

Tilsvarende for 2015 var 1000 ekstra mot Enga, Molde og Rosenborg.

 

Om en billett i gjennomsnitt koster 250 kr betyr det en ekstrainntekt på 750'-1M hvert år. Vet ikke hvor mye ekstra inntekter i kiosken gir, men det kommer også ekstra kostnader til vakthold, moms på billettene og salgskostnader.

 

I tillegg til disse effektene er det også verdt å tenke på at i de fleste kampene i sesongen vil tribunen stå helt tom. Mange klubber driver jo og legger ut reklameseil for å unngå nettopp det.

Endret av odd
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...