Jump to content

Nadderud

Guest gladlaks
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...

På 27.11.2021 den 0.02 skrev geirti:

Joda, vi har krav fra UEFA, men det er på grensen til useriøst å skulle kalle seg et satsende eliteserielag, bo i et område med så mye folk, og si at det er greit med en stadion som tar 4-5 tusen. I 2009 dro vi nesten 10.000 tilskuere i gjennomsnitt per seriekamp. Det til tross for at det var mer enn litt køddent å komme seg til å fra stadion. Man må gjerne bruke UEFA-kravet som en pekepinn, men dersom Stabæk skal bli regionens soleklare lag, så er det klart vi må ha plass til flere enn de som får plass på Aspmyra. Hvis vi ikke skal ta mål av oss å bli regionens soleklare lag, så kan vi egentlig bare fortsette på dagens Nadderud. Jeg synes faktisk 8000 er ganske lite. Så vidt jeg forstår er det vel ikke enkelt å utvide?

Hva er siste nytt rundt nye nadderud? Blir UEFA sine krav hensynstatt i anbudsprosessen? 

22 timer siden skrev knutta:

To tilbydere ble prekvalifisert. Disse leverer sine forslag om et par ukers tid. Vinneren tildeles samspillsfasen hvor målet er å utvikle prosjektet sammen med Byggherren og mot slutten bli enige om en målpris begge parter signerer kontrakt for å realisere prosjektet. Så det går fremover :) 

To tilbydere er rett og slett oppsiktsvekkende lite (regner med at Backe er en av dem?). I et marked med så stor usikkerhet som nå, er såpass store offentlige kontrakter vanligvis svært attraktive. Her tror jeg det må være stor risiko for entreprenørene eller er dårlig utarbeidet forprosjekt dessverre. 

33 minutter siden skrev Wilmar:

To tilbydere er rett og slett oppsiktsvekkende lite (regner med at Backe er en av dem?). I et marked med så stor usikkerhet som nå, er såpass store offentlige kontrakter vanligvis svært attraktive. Her tror jeg det må være stor risiko for entreprenørene eller er dårlig utarbeidet forprosjekt dessverre. 

Det jeg har hørt er at ett av de har gode Blaa folk engasjert i prosjektet.

19 timer siden skrev Wilmar:

Kan jo være mange årsaker til at kun to kom gjennom det første nåløyet uten at det betyr så mye. Entreprenørene er relativt utsolgte i et hektisk marked for tiden så det påvirker nok.
Uansett er det samspillsfasen for å utvikle prosjektet før totalentreprisekontrakt som blir avgjørende.

14 timer siden skrev knutta:

Kan jo være mange årsaker til at kun to kom gjennom det første nåløyet uten at det betyr så mye. Entreprenørene er relativt utsolgte i et hektisk marked for tiden så det påvirker nok.
Uansett er det samspillsfasen for å utvikle prosjektet før totalentreprisekontrakt som blir avgjørende.

Nope. Entreprenørene har ikke sterk ordrereserve om du ser ca 12 mnd fremover, tvert i mot er det stor bekymring hos mange av dem nå. Det hektiske markedet hittil preges nå av utsettelser og lav igangsetting av nye prosjekter. Sjekk med EBA og BNL  

Da bør nye Nadderud med kommunen som sikker betaler være gull. 

5 timer siden skrev Wilmar:

Nope. Entreprenørene har ikke sterk ordrereserve om du ser ca 12 mnd fremover, tvert i mot er det stor bekymring hos mange av dem nå. Det hektiske markedet hittil preges nå av utsettelser og lav igangsetting av nye prosjekter. Sjekk med EBA og BNL  

Da bør nye Nadderud med kommunen som sikker betaler være gull. 

Stemmer at det er utsettelser og lav igangsetting pga bla materialkostnader har skutt iværet. Feks bare armering i betong gikk opp 70% og isolasjon opp 30% bare  i mai.

Men de jeg prater med av entreprenører rundt omkring er ganske sikre på at det tar seg opp til ‘normalen’ igjen allerede iløpet av 2023..

Det interessante er om kommunen får behov for å kutte kostnader i Nadderud-prosjektet eller ikke…