Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


Hvor mange runder er det igjen før det er endelig bekreftet at det blir ny stadion? Føler "alle" politikere og råd/utvalg er positive til dette.

Nå er alt det politiske overstått, det som evt. gjenstår er litt juss og byråkrati.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde i grunn håpet at de kunne bygge en høy tribune kloss inntil de som har bygget enebolig rett inntil stadion. Men den løsningen som foreligger nå, ser ut som det beste alternativet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Alt tyder nå på tilstrekkelig politisk enighet om ny stadion. Det skal sikkert kjøres en arkitektkonkurranse. Så skal dette kostnadsberegnes og midler fremskaffes. Deretter eller parallelt må omregulering igangsettes. Det tar normalt minst ett år. Så skal det detaljprosjekteres, samt utarbeides og søkes rammetillatelse. Dernest skal entreprenør kontraheres før bygging kan iverksettes.

 

La os si arkitektkonkurranse, kostnadsberegning og finansiering ila 2017.

La oss videre si behandling av reguleringsplan i 2018.

2019 og 2020 går med til bygging.

Det vil si ferdig stadion tidligst 2021.

Dette er etter min oppfatning svært optimistisk med kommunen som byggherre..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hadde i grunn håpet at de kunne bygge en høy tribune kloss inntil de som har bygget enebolig rett inntil stadion. Men den løsningen som foreligger nå, ser ut som det beste alternativet.

 

Nå får jo flesteparten av dem all sola de trenger og god utsikt til en haug kunstgressbaner, så da bør vel alle være fornøyde...?

 

Næ, de finner vel noe nytt å klage på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg skjønner at det er en nødvendighet for å få det til å henge sammen rent økonomisk, men jeg merker ordene "leiligheter på begge kortsider og i hjørnene" er som at noen har pisset i halvliteren jeg har gledet meg til i flere år.

 

Jeg håper i alle fall for guds skyld de har planer om å vende dem utover og at de ikke er gjennomgående, så vi slipper Åråsen 2. Innovervendte balkonger vil være en kreftsvulst for alt som har med fremtidige endringer og eventuelle ekspansjoner. (For jeg håper vi en gang faktisk har ambisjoner om å ha behov for plass til flere enn 8001 tilskuere). Gi dem heller gratis sesongkort og la dem ha utsikt mot Gml. Ringeriksvei eller kunstgresset.

 

Bortsett fra det skal jeg ikke surmule mer. Hipp hurra for at det er gått gjennom og at vi ikke ble sittende igjen med 6000 :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det blir jo nye tegninger så klart. Men hvordan jeg så det ut i fra de 'gamle' med kun en kortside så så ser det da ut at det ble leiligheter med terrasser utvendt. Og sånn rent salgbarhet så er det jo mer sexy med en ordentlig terrasse med mulighet for sol enn konstant Fotballbane til alle tider. Men hva vet vell jeg.

 

Hurra for ny stadion. Blir fett!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Alt tyder nå på tilstrekkelig politisk enighet om ny stadion. Det skal sikkert kjøres en arkitektkonkurranse. Så skal dette kostnadsberegnes og midler fremskaffes. Deretter eller parallelt må omregulering igangsettes. Det tar normalt minst ett år. Så skal det detaljprosjekteres, samt utarbeides og søkes rammetillatelse. Dernest skal entreprenør kontraheres før bygging kan iverksettes.

 

La os si arkitektkonkurranse, kostnadsberegning og finansiering ila 2017.

La oss videre si behandling av reguleringsplan i 2018.

2019 og 2020 går med til bygging.

Det vil si ferdig stadion tidligst 2021.

Dette er etter min oppfatning svært optimistisk med kommunen som byggherre..

Dette kan lett bygges mye raskere, særlig ved utstrakt bruk av prefab betongelementer som er vanlig. Starter man riving og så bygging umiddelbart etter sesongslutt i november (la oss gjerne ta et par ekstra bortekamper på slutten om NFF gidder så kommer vi i gang i oktober), skal den være spilleklar til sesongåpning 17 måneder senere. Ikke all verdens grunnarbeider som skal utføres, lite miljøgifter som skal saneres etc. Innredning og ferdigstillelse av leiligheter og næringsareal kan selvagt gjøres etter at stadion er tatt i bruk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Alt tyder nå på tilstrekkelig politisk enighet om ny stadion. Det skal sikkert kjøres en arkitektkonkurranse. Så skal dette kostnadsberegnes og midler fremskaffes. Deretter eller parallelt må omregulering igangsettes. Det tar normalt minst ett år. Så skal det detaljprosjekteres, samt utarbeides og søkes rammetillatelse. Dernest skal entreprenør kontraheres før bygging kan iverksettes.

 

La os si arkitektkonkurranse, kostnadsberegning og finansiering ila 2017.

La oss videre si behandling av reguleringsplan i 2018.

2019 og 2020 går med til bygging.

Det vil si ferdig stadion tidligst 2021.

Dette er etter min oppfatning svært optimistisk med kommunen som byggherre..

Dette kan lett bygges mye raskere, særlig ved utstrakt bruk av prefab betongelementer som er vanlig. Starter man riving og så bygging umiddelbart etter sesongslutt i november (la oss gjerne ta et par ekstra bortekamper på slutten om NFF gidder så kommer vi i gang i oktober), skal den være spilleklar til sesongåpning 17 måneder senere. Ikke all verdens grunnarbeider som skal utføres, lite miljøgifter som skal saneres etc. Innredning og ferdigstillelse av leiligheter og næringsareal kan selvagt gjøres etter at stadion er tatt i bruk.

1. Ny friidrettsbane med tribune må på plass før riving av Nadderud kan begynne.

2. Først gjennomføres en arkitektkonkurranse, vanligvis mellom tre-fire inviterte kontorer. Varighet: 3-4 måneder inkludert evaluering og kåring av en vinner.

3. Omregulering av tomten. Kan ta alt fra 3-12 måneder.

4. Rammesøknad. 3-6 måneder før man får rammetillatelse.

5. Forprosjekt med kalkyle / underlag for entreprise. Varighet 4-6 måneder inkludert evaluering.

6. Detaljprosjektering. 3-4 måneder.

7. Produksjon av prefab-elementer og stål. 3-4 måneder.

8. Oppføring av bygget. 12-18 måneder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Synes dette ser kult ut! Bra at det endelig skjer noe. Er det noen som vet sånn ca hvor lang tid en regulering/ konseptutvikling og bygging tar sånn ca....? Er dette noe man kan håpe på feks til sesonstart 2020 eler er det lenger frem?

 

Klubben har vel sagt at de håper på 2020, eller senest 2021.

 

 

Tolker dette som tidligst 2021, eller sannsynligvis noe senere. Slikt tar tid...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis Robinho har rett i at friidretten skal ha ny arena før Nadderud rives, risikerer vi at vi får dobbelt opp med tid til regulering, arkitektkonkurranser osv?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis Robinho har rett i at friidretten skal ha ny arena før Nadderud rives, risikerer vi at vi får dobbelt opp med tid til regulering, arkitektkonkurranser osv?

Det aktuelle området på Rud er såvidt jeg vet regulert til idrettsformål, men det ligger åpenbart noe jobb der, ja.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


1. Ny friidrettsbane med tribune må på plass før riving av Nadderud kan begynne.

2. Først gjennomføres en arkitektkonkurranse, vanligvis mellom tre-fire inviterte kontorer. Varighet: 3-4 måneder inkludert evaluering og kåring av en vinner.

3. Omregulering av tomten. Kan ta alt fra 3-12 måneder.

4. Rammesøknad. 3-6 måneder før man får rammetillatelse.

5. Forprosjekt med kalkyle / underlag for entreprise. Varighet 4-6 måneder inkludert evaluering.

6. Detaljprosjektering. 3-4 måneder.

7. Produksjon av prefab-elementer og stål. 3-4 måneder.

8. Oppføring av bygget. 12-18 måneder.

 

Punkt 2 til 6 (og kanskje til og med punkt 7?) må kunne gjennomføres før ny friidrettsbane står klar. Tidsangivelsen for punkt 2 til 6 er 16 - 32 måneder. Klarer man å få ferdig friidrettsanlegget på den tiden, så vil jo det faktisk ikke forsinke prosessen med ny Nadderud i det hele tatt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skal du være med i arkitektkonkurransen eller Robinho? ;) ( Jeg kjenner ikke Robinho altså, men har fått inntrykk gjennom forumet at han er arkitekt eller jobber i byggebransjen). Hadde jo vært stas om en Stabæksupporter designet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke alle forunt å få generalprøve på å bygge stadion. Har det skjedd i Europeisk toppfotball at en klubb får ny stadion to ganger i løpet av 15 år? Jeg håper erfaringen fra Fornebu kan gjøre at vi lager oss et hjem som passer oss.

 

 

• Vi i support bør tidlig melde at ståfelt4us ikke kan være en ettertanke denne gangen.

• Pub var vel lite lønnsomt sist, og enda mindre nødvendig når Bekkestua er innen gangavstand.

• Grått er trist. Selv om det skal skje mer enn bare Stabæk-kamper på arenaen.

• Jeg håper det er mulig for oss å stå på langsiden med god akustikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skal du være med i arkitektkonkurransen eller Robinho? ;) ( Jeg kjenner ikke Robinho altså, men har fått inntrykk gjennom forumet at han er arkitekt eller jobber i byggebransjen). Hadde jo vært stas om en Stabæksupporter designet.

Er vel Robin som har tegnet Nye Jordal
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ikke alle forunt å få generalprøve på å bygge stadion. Har det skjedd i Europeisk toppfotball at en klubb får ny stadion to ganger i løpet av 15 år? Jeg håper erfaringen fra Fornebu kan gjøre at vi lager oss et hjem som passer oss.

 

 

• Vi i support bør tidlig melde at ståfelt4us ikke kan være en ettertanke denne gangen.

• Pub var vel lite lønnsomt sist, og enda mindre nødvendig når Bekkestua er innen gangavstand.

• Grått er trist. Selv om det skal skje mer enn bare Stabæk-kamper på arenaen.

• Jeg håper det er mulig for oss å stå på langsiden med god akustikk.

 

Selv ser jeg gjerne at vi står på kortsiden, men resten er jeg enig i.

 

Ellers, dette er vel innspill til senere i prosessen, men:

  • Kanskje klubben nå kan bruke mer enn det absolutte minimum av ressurser på kiosktilbudet? Anskaffe en pølsegrill, f. eks?
  • Jeg gjetter på at mange kommer til å ønske seg storskjerm, men med mindre det er noe man kan tjene mange reklamekroner på, synes jeg vi bør holde oss til en god gammeldags måltavle
  • Værsåværsåværsåværsåsnill hold tribunene i én etasje
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har sett match på Esprit Arena og det var helt genialt. Den virket nesten helt full selv med 25000 tilskuere (kapaiteten er vel 55000). Hulter til bulter av blå og mørkeblå seter tror jeg kunne vært en fin løsning

Lenke til innlegg
Del på andre sider


-Ønsker selv å stå på kortside

- KRAV: kun én etasje særlig når det kun er 8 tusen plasser

- storskjerm hadde på mange måter gjort seg

- og stripet blå og mørkeblå seter( både fint, patriotisk og med mørke farger ser det ikke så tomt ut når det er halvfullt) eller prikkete av mørkeblå og blå hvor det starter med mest prikker i bunn og "fader" ut lenger opp

- IKKE leiligheter innover mot banen

- moderne og spesielt design på bygget så det blir et merke på hele bekkestua

- bygg så det er muligheter for å utvide senere, regner med at om 30 år er det fler enn 8K på den flotte nye stadion vår?

Endret av tobb
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Skal du være med i arkitektkonkurransen eller Robinho? ;) ( Jeg kjenner ikke Robinho altså, men har fått inntrykk gjennom forumet at han er arkitekt eller jobber i byggebransjen). Hadde jo vært stas om en Stabæksupporter designet.

Er vel Robin som har tegnet Nye Jordal

Knutta har vel meldt at de vil være med på anbudet/konkurransen tidligere her inne! De har vært med på jordal ettersom jeg forstår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Det er ikke alle forunt å få generalprøve på å bygge stadion. Har det skjedd i Europeisk toppfotball at en klubb får ny stadion to ganger i løpet av 15 år? Jeg håper erfaringen fra Fornebu kan gjøre at vi lager oss et hjem som passer oss.

 

 

• Vi i support bør tidlig melde at ståfelt4us ikke kan være en ettertanke denne gangen.

• Pub var vel lite lønnsomt sist, og enda mindre nødvendig når Bekkestua er innen gangavstand.

• Grått er trist. Selv om det skal skje mer enn bare Stabæk-kamper på arenaen.

• Jeg håper det er mulig for oss å stå på langsiden med god akustikk.

 

Selv ser jeg gjerne at vi står på kortsiden, men resten er jeg enig i.

 

Ellers, dette er vel innspill til senere i prosessen, men:

  • Kanskje klubben nå kan bruke mer enn det absolutte minimum av ressurser på kiosktilbudet? Anskaffe en pølsegrill, f. eks?
  • Jeg gjetter på at mange kommer til å ønske seg storskjerm, men med mindre det er noe man kan tjene mange reklamekroner på, synes jeg vi bør holde oss til en god gammeldags måltavle
  • Værsåværsåværsåværsåsnill hold tribunene i én etasje

 

 

Ser ikke bort fra at klubben selger rettigheter til servering til eksterne aktører. Mindre slitasje på frivillige + bør kunne få inn et bra markedsbidrag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Det er ikke alle forunt å få generalprøve på å bygge stadion. Har det skjedd i Europeisk toppfotball at en klubb får ny stadion to ganger i løpet av 15 år? Jeg håper erfaringen fra Fornebu kan gjøre at vi lager oss et hjem som passer oss.

 

 

• Vi i support bør tidlig melde at ståfelt4us ikke kan være en ettertanke denne gangen.

• Pub var vel lite lønnsomt sist, og enda mindre nødvendig når Bekkestua er innen gangavstand.

• Grått er trist. Selv om det skal skje mer enn bare Stabæk-kamper på arenaen.

• Jeg håper det er mulig for oss å stå på langsiden med god akustikk.

 

Selv ser jeg gjerne at vi står på kortsiden, men resten er jeg enig i.

 

Ellers, dette er vel innspill til senere i prosessen, men:

  • Kanskje klubben nå kan bruke mer enn det absolutte minimum av ressurser på kiosktilbudet? Anskaffe en pølsegrill, f. eks?
  • Jeg gjetter på at mange kommer til å ønske seg storskjerm, men med mindre det er noe man kan tjene mange reklamekroner på, synes jeg vi bør holde oss til en god gammeldags måltavle
  • Værsåværsåværsåværsåsnill hold tribunene i én etasje

Ser ikke bort fra at klubben selger rettigheter til servering til eksterne aktører. Mindre slitasje på frivillige + bør kunne få inn et bra markedsbidrag.

Bare det er aktører som vet hva de driver med, og ikke slik det er på Telenor.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...