Gå til innhold

Nadderud


Gjest gladlaks
 Del

Anbefalte innlegg


 

Lite fett da

skilt.jpg

 

Edit, bildet blir riktig vei på Whatsapp og feil vei her. Men jeg lover at det er hengt opp korrekt av klubbens flinke vaktmester.

 

Fett! Litt skjevt...?
Godt innafor
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

https://www.budstikka.no/debatt/nadderud/ulf-kristiansen/planene-for-nadderud/s/5-55-629393

 

Hu hei hvor det går, nå skal vellene på banen også!

Reagerer ikke bare på lys/lyd forurensing men også at 8000 mennesker skal på kamp.

Og sist men ikke minst at Stabæk skal få leie arenaen, og ikke alle andre lag i Bærum.

 

Tror ikke denne stadion er ferdig i 2021, tidligst 2022 med Bærum kommune bak spakene

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Litt klassisk at de som er mot prøver å slenge ut snøret i alle mulige retninger, i håp om å få napp. Akkurat det må at den skal være reservert for Stabæk er jo et relevant poeng. Kommunen burde gjøre det klart at alle kommunens lag, som spiller på øverste nivå og jevnlig trekker noen tusen tilskuere, burde få tilbud om å bruke den :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det jeg prøver å si er at det aldri har vært snakk om at bare Stabæk skal ha stadion, har det?

 

Jeg synes bare det virker som det kommer kjepper inn fra sidelinjen lovlig sent!

Og at vi ikke kommer til å få en stadion i 2021, men tidligst 2022 om ikke ting ryddes opp i nå.

Endret av blaasoldat
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Synes ikke at det de skrev i det leserbrevet var alt for ille. Jeg leser det ikke som at de er imot ny stadion og prøver å stikke kjepper i hjulene, kun som at de ønsker å være med i prosessen. Og spørsmålene de stiller er legitime nok, og bringer ikke noe spesielt nytt inn som ikke er tenkt på allerede.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når de ikke bringer noe nytt inn i saken, hva er da vitsen med å røre det til? Enig i at det kunne vært verre. Men at alle skal bitche og blande seg borti alt har dessverre blitt en norsk folkesport. Får håpe BK for en gangs skyld skjærer gjennom og kjører på uavhengig av alle bagateller ulike interesser prøver å blåse opp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Noen som vet om det blir kunstgress eller naturgress på det nye stadionet?

Det tilhører vel neste ledd i prosessen her (byggeprosjektet) og da blir det vel en ny høringsrunde hvor de vil søke innspill på hva som er mest hensiktsmessig. Veit ikke hva klubben selv vil ha.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kunstgress er vel ganske åpenbart mest fornuftig i et land med vinter som strekker seg godt inn i serieperiodens begge ender - i særdeleshet for en klubb med for liten banekapasitet.

 

Det vil overraske meg stort om klubben foretrekker naturgress på ny stadion.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noen som vet om det blir kunstgress eller naturgress på det nye stadionet?

Det har knapt vært oppe til vurdering, å ha naturgress. Grunnen til at vi enda har naturgress er pga kastøvelsene til Tyrving. Kunstgress er lite egnet som nedslagsfelt for spyd og kule.

 

Inntil Enga fikk ny stadion var vi alene om å ha dame og herrelag, på øverste nivå, som delte stadion. Den slitasjen 2 lag gir på naturgress gir knapt rom for å trene på gressmatta. i fjor trente ikke våre lag en eneste gang på gresset. Med kunstgress og 2 sett garderober kan vi avvikle 4 kamper på en dag og trene fra morgen til kveld.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kunstgress er vel ganske åpenbart mest fornuftig i et land med vinter som strekker seg godt inn i serieperiodens begge ender - i særdeleshet for en klubb med for liten banekapasitet.

 

Det vil overraske meg stort om klubben foretrekker naturgress på ny stadion.

Virker som Toni foretrekker naturgress (sakset fra VG i en tidligere sak i januar; https://www.vg.no/sport/fotball/i/3jXKVX/fotball-norge-splittet-foer-seriestarten-helt-haaploest. Jeg er enig med ham. Kunstgress er ikke fremtiden. Det er ikke bra for utviklingen av norske spillere og Norge som fotballnasjon, slår Ordinas umiddelbart fast overfor VG.

 

I Spania er barnefotballen basert på kunstgress, men når du kommer til toppfotballen, er det bare naturgress som blir brukt. Hvis vi tenker på hvordan norsk fotball skal kunne være konkurransedyktig internasjonalt, er gress et stort behov. Du ser forskjellen, du også? Jeg mener det er en totalt annen type fotball.

Endret av Offside
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gitt de klimatiske forholdene vi lever under i Norge, manglende banekapasitet på Nadderud (bredde, gutter/jenter, menn/kvinner) og (antakelig) vedvarende relativt svake økonomiske ressurser, mener jeg det er riktig med kunstgress på ny stadion. Jeg antar at drift av naturgress- er mer krevende enn drift av kunstgress-matte.

 

Jeg kan ikke helt se at at kunstgressgenerasjonen i Norge har blitt veldig skadelidende internasjonalt - ref. f.eks. Norge U17 og U19s nylige kvalifisering til EM. EM i Finland for U19 går forøvrig på kunstgress i juli.

 

Jeg har vært endel rundt i Europa med Stabæks ulike Akademi-lag. Veldig mange ungdomslag (U13-19) i Europa spiller jevnlig på kunstgress, og takler det fint - akkurat som våre lag fint takler overgangen til naturgress.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På Nadderud har vi jo utmerkede kunstgressfasiliteter, men selveste Storstua bør jo absolutt ha naturgress. Kjenner jeg får et søkk i hjertet bare av tanken på at klubben vår skal bli en kunstgressklubb, og utover det nostalgiske og Ordinas utmerkede poenger så er det kjedelig å tenke på å gi fra seg det sportslig overtaket vi har hatt nettopp ved å ha god tilgang på både kunst- og naturgress

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror neppe nye Nadderud blir noen stor konsertarena, men det er definitivt en fordel om den kan brukes utenom de 40-45 gangene i året Stabæks seniorlag spiller kamp der, og da er kunstgress en forutsetning.

 

Tar fortsatt godt naturgress over alle kunstgressmatter, men godt kunstgress er bedre enn naturgressmattene 8-9 måneder i året i Norge. Tipper at innen 2030 vil nesten alle naturgressmatter i Norge utenom kanskje Ullevaal, Brann, Lerkendal være borte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I Eliteserien er det vel per nå kun:

Nadderud

Åråsen

Lerkendal

Brann

Komplett

Haugesund

 

Følgende klubber har allerede byttet til kunstgress til tross for at lommeboka og/eller geografisk beliggenhet kunne tydet på at de kunne fortsatt med naturgress:

Vålerenga

Start

Viking

Molde

Aalesund

Sogndal

osv.

 

Som ble nevnt over, jeg tror at om få år har vi kun igjen to Eliteseriestadioner (Brann og RBK) + Ullevaal som har naturgress. Og det er nok like greit.

 

 

Jeg ser også at NISO hadde en undersøkelse for 4 år siden, hvor 77 % av spillerne i eliteserien foretrakk naturgress. Hvis dette betyr at 23 % foretrakk kunstgress (hvilket det ikke nødvendigvis betyr, jeg har ikke klart å google fram ytterliggere omtale om undersøkelsen), så er det i så fall oppsiktsvekkende lav støtte til kunstgresset, alt hylekoret tatt i betraktning, og medregnet at kunstgresset blir bedre år for år, menst naturgress blir dårligere, all den tid sesongen til stadighet utvides (vi har aldri hatt 9 måneder utendørs toppfotball i Norge før).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I Eliteserien er det vel per nå kun:

Nadderud

Åråsen

Lerkendal

Brann

Komplett

Haugesund

 

Følgende klubber har allerede byttet til kunstgress til tross for at lommeboka og/eller geografisk beliggenhet kunne tydet på at de kunne fortsatt med naturgress:

Vålerenga

Start

Viking

Molde

Aalesund

Sogndal

osv.

 

Som ble nevnt over, jeg tror at om få år har vi kun igjen to Eliteseriestadioner (Brann og RBK) + Ullevaal som har naturgress. Og det er nok like greit.

 

 

Jeg ser også at NISO hadde en undersøkelse for 4 år siden, hvor 77 % av spillerne i eliteserien foretrakk naturgress. Hvis dette betyr at 23 % foretrakk kunstgress (hvilket det ikke nødvendigvis betyr, jeg har ikke klart å google fram ytterliggere omtale om undersøkelsen), så er det i så fall oppsiktsvekkende lav støtte til kunstgresset, alt hylekoret tatt i betraktning, og medregnet at kunstgresset blir bedre år for år, menst naturgress blir dårligere, all den tid sesongen til stadighet utvides (vi har aldri hatt 9 måneder utendørs toppfotball i Norge før).

Jeg spilte ikke fotball lenge nok ut i junior til å komme med en kvalifisert mening her - er det sånn at kunstgress er mye hardere mot kroppen enn naturgress? Ref Steffen Iversen og ryggen hans etc.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Veldig avhengig av underlaget. Mestalla har f.eks betong under og et tynt gresslag, der er naturgress ille. Nye baner lages med bedre oppbygning som ligner mye på mykheten til en tradisjonell gressbane.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har ikke den debatten dødd litt ut, i takt med at oppvoksende generasjoner i større grad er vant med kunstgress kombinert med at kvaliteten på kunstgressbanene er betraktelig bedre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har ikke den debatten dødd litt ut, i takt med at oppvoksende generasjoner i større grad er vant med kunstgress kombinert med at kvaliteten på kunstgressbanene er betraktelig bedre?

Jo.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vet noen om konferanselokaler er implementert i tegninger og tanker? Må vel være behov for det i regionen?

Konferansefasiliteter er smart - særlig i kombinasjon med skole. Kan også knytte bedrifter i området tettere til klubben. 👍🏼
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nadderud
×
×
  • Opprett ny...