Gå til innhold

Økonomi Og Annet Faenskap


elaang
 Del

Anbefalte innlegg


1 time siden skrev nichb:

"Til sammenlikning serieåpnet den danske superligaen i helgen med i snitt nærmere 5000 tilskuere på de seks arenaene. Over 8000 slapp inn på Ceres Arena i Aarhus." 

https://www.tv2.no/sport/11641705/

 

Kan norske myndigheter snart åpne for fler enn 200 montro?

Nei takk. Vi trenger ikke en ny smittebølge

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev guttensindet:

Tullete sagt. Så lenge det er plass til minimum 200 stk. pr tribunedel, burde i alle fall de stadioene som har 4 sider få slippe inn 200 pers pr side, minimum 800 stk pr kamp. Dette vil ikke gjøre noe forkskjell fra dagens situasjon, da "alle" de 200 pers som er på kamp i dag sitter på en og samme tribunedel.

Det handler vel også litt om at 800 personer som skal reise til og fra et arrangement utgjør et annet type trykk på logistikken rundt stadion – og her er det umulig å gjøre noen universell vurdering, iom. at alle stadionanlegg er ulike. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


56 minutter siden skrev Flexi Knut:

Det handler vel også litt om at 800 personer som skal reise til og fra et arrangement utgjør et annet type trykk på logistikken rundt stadion – og her er det umulig å gjøre noen universell vurdering, iom. at alle stadionanlegg er ulike. 

Bedre å ha 800stk fordelt utover stadion enn å samle de inne på en pub, som ironisk nok er helt OK...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev Flexi Knut:

Det handler vel også litt om at 800 personer som skal reise til og fra et arrangement utgjør et annet type trykk på logistikken rundt stadion – og her er det umulig å gjøre noen universell vurdering, iom. at alle stadionanlegg er ulike. 

Når man ser hva som skjer inn og ut av de største byene i rushtrafikken hver dag, bør 800 mennesker til/fra en stadion være håndterbart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg var på møtet med NFF og toppfotballen når Det ble bestemt at EL skulle få spille kamper og at de skulle åpnes for 200 stk! Der var også ledere og flere i støtteapparat for alle EL klubbene i Norge!

Der var beskjeden meget klar om at vi skulle være glad for 200, og at sesongen kom til å bli vanskelig, både økonomisk og gjennomførbar! Lise klavenes ba også instendig om at klubbene ikke skulle gå ut å klage på tilskuerantallet, da det fort kunne ha motsatt effekt, fordi EL er frontfiguren for all annen idrett i landet.

 

Jeg forstår klubbenes og fansens frustrasjon, men slik verden & Norge Er mtp covid-19 p.d.d. Så har vi ikke sterke kort på hånd! I tillegg er det en nedslående forskning på hvor økt smittespredning det er innad i ett kor (Som brukes til sammenlikning med fotball tilskuere). Så er saken enda svakere mtp åpning.

Avstandsreglen på min arbeidsplass er nå strammet inn! Det er 1 meter på Ett møte under 15 min, for ansamlinger mer enn15 minutter har det økt til min. 2 meter!
Så er da spørsmålet, om vi skulle fulgt dette, hvor mange mennesker kunne Nadderud stadion da tatt??

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Smitterisikoen synker ved 1m avstand, men bør være mer. Sikker smittekontakt er man ved over 15 min under 2 meter. Om man bruker stoler som er minst 2 m fra hverandre i alle retninger på en tribune burde man ha rimelig god kontroll, og har man også navn på hvem som sitter hvor (jada, da må storebror se deg) burde det være forsvarlig med flere tilskuere. Et definisjonsspørsmål er jo også hva offentlig plass er, i idrettssammenheng er vel det definert til "indre bane". Da er det faktisk litt kunstig at hele tribunen defineres som offentlig område. Man kunne minst hatt 200 på hver langside uten problemer, gitt at alle har reserverte plasser og at man bruker flere innganger for å unngå trengsel

 

Forøvrig støtter jeg blaasoldat sin møtehygiene på jobb. Har man under 2 m avstand over 15 min risikerer man faktisk at alle på møtet havner i karantene, altså karantenerisiko. På min arbeidsplass er det markerte sitteplasser m 2 m avstand på alle møterom

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev Håvard:

Smitterisikoen synker ved 1m avstand, men bør være mer. Sikker smittekontakt er man ved over 15 min under 2 meter. Om man bruker stoler som er minst 2 m fra hverandre i alle retninger på en tribune burde man ha rimelig god kontroll, og har man også navn på hvem som sitter hvor (jada, da må storebror se deg) burde det være forsvarlig med flere tilskuere. Et definisjonsspørsmål er jo også hva offentlig plass er, i idrettssammenheng er vel det definert til "indre bane". Da er det faktisk litt kunstig at hele tribunen defineres som offentlig område. Man kunne minst hatt 200 på hver langside uten problemer, gitt at alle har reserverte plasser og at man bruker flere innganger for å unngå trengsel

 

Forøvrig støtter jeg blaasoldat sin møtehygiene på jobb. Har man under 2 m avstand over 15 min risikerer man faktisk at alle på møtet havner i karantene, altså karantenerisiko. På min arbeidsplass er det markerte sitteplasser m 2 m avstand på alle møterom

Ser den.. men når du treffer på en kollega i gangen etter møtet , dere hadde fått igjennom deres "sak" holder du meteren eller 2 meteren da? Tror ikke jeg hadde klart å ikke high five eller klemme side mannen hadde vi Stabæk ligget under 2-0 også vunnet! Hipp hipp hurra for deg smittevernet som holder oss i gang! ??

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 timer siden skrev greatone:

Ser den.. men når du treffer på en kollega i gangen etter møtet , dere hadde fått igjennom deres "sak" holder du meteren eller 2 meteren da? Tror ikke jeg hadde klart å ikke high five eller klemme side mannen hadde vi Stabæk ligget under 2-0 også vunnet! Hipp hipp hurra for deg smittevernet som holder oss i gang! ??

Jeg forholder meg så strikt som mulig til 2metern foruten egen familie. Ser at euforiske fotballfans antagelig bryter smittevernsanbefalinger, men ikke mer enn hva som skjer på skoler, i barneidretter, grottefester eller fotballpuber. 

Mye av smittevernsreglene blir veldig teoretiske, og Nakstad uttalte vel her om dagen at det virker som om smittevernsregler ikke følges strikt nok. Det er mye som ikke henger helt på greip mtp smittevernet, men jeg står fasvert på at jeg mener smitterisikoen teoretisk antagelig er lavere ved en fotballbane med 800 pers fordelt utover hele tribunen enn på en pub en lørdagskveld. Må jo nødvendigvis ikke ha kiosken åpen heller...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På 16.9.2020 den 10.19 skrev nichb:

"Til sammenlikning serieåpnet den danske superligaen i helgen med i snitt nærmere 5000 tilskuere på de seks arenaene. Over 8000 slapp inn på Ceres Arena i Aarhus." 

https://www.tv2.no/sport/11641705/

 

Kan norske myndigheter snart åpne for fler enn 200 montro?

Superliga-unntaket er nå fjernet igjen i hele Danmark. I København-området ble det fjernet allerede for en liten uke siden.

Nå er det maks 500 personer og krav om mest mulig avstand (altså flere tribuner). Samtidig er det påbud om munnbind på restauranter, cafeer, kollektivtrafikk, taxi, stasjoner, m.m., all mat- og drikkeservering etter 22:00 er ulovlig og alle som kan skal jobbe hjemmefra.

Smittetallene fortsetter allikevel å stige, og det blir trolig flere tiltak neste uke. Kanskje reduseres det fra 500 til 200? Eller 100?

Som folk tidligere har påpekt er nok ikke den danske løsningen fra sesongslutt 19-20 og sesongstart 20-21 noe Norge ønsker å kopiere. Tvert imot.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jokke på "Indre bane"-podcasten: Jeg tror ikke folk forstår hvor nære en tyrkisk og kinesisk investor var å kjøpe Stabæk. Det var helt i sluttforhandlingene.

Hvis dette nå er helt dødt, kunne vi fått litt mer informasjon rundt dette? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev MattaS:

Jokke på "Indre bane"-podcasten: Jeg tror ikke folk forstår hvor nære en tyrkisk og kinesisk investor var å kjøpe Stabæk. Det var helt i sluttforhandlingene.

Hvis dette nå er helt dødt, kunne vi fått litt mer informasjon rundt dette? 

Vet ikke om det stemmer, men har hørt at det var ia som var mest på og at styret stemte blankt nei. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sikkert feil tråd, men temaet har vært i denne tråden tidligere. Coronareglene endres fra 12.10.2020:

Sitat

Inntil 600 personer kan være til stede samtidig på utendørsarrangementer, fordelt på grupper på inntil 200 personer. 

og

Det blir tilstrekkelig med ett sete mellom personer på arrangementer med fastmonterte seter

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-de-nye-coronareglene/72899660

Endret av boie
Mer info
Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev SuperDungeonMaster:

Hele dette investor-greiene har gått meg hus forbi. Er det noen som kan lenke til et eller annet så jeg får lest meg opp litt?

Forklarer hvorfor Kinoshita ble brukt så mye, kanskje?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev mbh:

Fordi investorene var kinesiske og tyrkiske, mens Kino er japansk?

Kanskje søkt, men jeg tenkte at kinesiske investorer kanskje har lettere for å assosiere seg med en japansk spiller i troppen, selv om vest-asia er stort, så er det tross alt nærere til Japan enn til Elfenbenskysten, Belgia, Nederland, Sverige, Danmark.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev @ringo:

Nei men det forklarer de håpløse kinesiske spillerne som var på trening og i veien for egne talent på 2 laget! (Zohu, Zheng??) og  «tskjorte»signeringen av Sun (eller hva han nå het...)

Interessant om det stemmer at IA ivret for dette og styret sa nei! Tenker vi sier takk til styret i såfall!

Hadde fortrengt de folka der!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


9 minutter siden skrev boie:

Kanskje søkt, men jeg tenkte at kinesiske investorer kanskje har lettere for å assosiere seg med en japansk spiller i troppen, selv om vest-asia er stort, så er det tross alt nærere til Japan enn til Elfenbenskysten, Belgia, Nederland, Sverige, Danmark.

Forklaringen til @ringo er nok mer sannsynlig, etter min mening. Forøvrig er jeg veldig glad for at styret har vett til å ikke ta imot penger fra hvem som helst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Klart det hadde blitt drama og støy hvis vi hadde blitt kjøpt opp av en utenlandsk aktør.. Men hadde man klart å svelge det hvis man fikk feks 50-100M ekstra å rutte med pr år?

Skulle tro det ville gitt en grei effekt på sportslige prestasjoner. Er det så mye værre å leve på en kinesers nåde, enn feks. Røkke eller Trøims nåde?

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


28 minutter siden skrev @ringo:

Nei men det forklarer de håpløse kinesiske spillerne som var på trening og i veien for egne talent på 2 laget! (Zohu, Zheng??) og  «tskjorte»signeringen av Sun (eller hva han nå het...)

Interessant om det stemmer at IA ivret for dette og styret sa nei! Tenker vi sier takk til styret i såfall!

For en gangs skyld er vi enige når det gjelde IAO, er det sjelen vår hadde gått med der - som du skriver, om forutsetningen er korrekt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


19 minutter siden skrev ErikErik:

Klart det hadde blitt drama og støy hvis vi hadde blitt kjøpt opp av en utenlandsk aktør.. Men hadde man klart å svelge det hvis man fikk feks 50-100M ekstra å rutte med pr år?

Skulle tro det ville gitt en grei effekt på sportslige prestasjoner. Er det så mye værre å leve på en kinesers nåde, enn feks. Røkke eller Trøims nåde?

 

 

Hvis det hadde bidratt til at vi kunne vært en stabil toppklubb så kunne det nok blitt svelget unna en del kameler rundt omkring.

Sikkert en del supportere som hadde forsvunnet, men nok en del nye som hadde kommet til.  Mistenker flere til enn fra.... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


34 minutter siden skrev Bjersk:

Ikke hvis det er penger fra Investorer i verdens største diktatur. Det finnes grenser. Nei takk til Tyrkiske, Russiske og Gulf investorer også. Vet aldri hvor de pengene kommer fra. Hva er vitsen med å holde opp "Nei til rasisme" plakater når man mottar 50-100 mill fra investorer som opererer under et regime som drifter konsentrasjonsleirer for millioner av sine egne muslimer? Hvor setter man grensen? Ville vi sagt ja til IG Farben som hovedsponsor i 1943 også? JA, det er bedre med Røkke og Trøim. De tjener for alt vi vet pengene sine lovlig. Alt som har med Kinesisk fotball å gjøre virker skittent. Bare det at de betaler lønninger langt over markedspris burde tenne noen varsellamper. Går ikke til sengs med Kriminelle for å tjene litt ekstra penger. Virker som styret her gjorde det eneste riktige. 

Jeg er forsåvidt prinsipiellt enig..  Men hvor går grensen for hva som er greit og hva som ikke er greit.. Er det feks greit hvis et svensk selskap som H&M hadde banket på døra med 40 mill? Sikkert noe barnearbeid nedover i rekkene der. Equinor med bestikkelser i angola og sikkert mange andre steder. Mye grums over alt.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Økonomi Og Annet Faenskap
×
×
  • Opprett ny...