Jump to content

Økonomi Og Annet Faenskap

elaang
 Share

Recommended Posts

12 minutter siden skrev odd:

Ser ut som @Jon og @@ringo er enige for en gangs skyld 🙂

(Og @arni, jeg får inntrykk av at du mener det er Bohinen som er problemet, så da er vel du også enig med Jon?)

Åpenbart Grålars som er problemet, men Jon forlenget kontrakten hans med ett år nylig og har ikke tatt grep hittil. Ser ut til å rote bort hele august, hadde vært fint for ny trener å kommet inn etter Odd-flausen

11 minutter siden skrev arni:

Åpenbart Grålars som er problemet, men Jon forlenget kontrakten med ett år nylig og har ikke tatt grep hittil. Ser ut til å rote bort hele august, hadde vært fint for ny trener å kommet inn etter Odd-flausen

problemet ligger ikke i treneren, det ligger i strategien (manglen på det).
For at dette styret skal føre Stabaek til medaljer eller Eurocups, må Bjarman og Atta Aneka ta med nye Orban og Nusa hvert år.

• 3 weeks later...
  • 2 months later...

7 minutter siden skrev Styrmann:

*solgte billetter. Men mener å huske å ha sett at vi er ganske langt opp på den tabellen som viser fyllingsgrad. 

Kapasiteten er vel rundt 4700. Bærum og Asker er nå over 175000 i innbyggere?

2 minutter siden skrev Styrmann:

Med mindre matten min er helt hjelpeløs så skulle det snittet solgte billetter tilsvare 72%. 

Er nok fortsatt solgte billetter som gir penger i kassa og ikke fyllingsgrad, men kan ta feil😊

8 minutter siden skrev arni:

Er nok fortsatt solgte billetter som gir penger i kassa og ikke fyllingsgrad, men kan ta feil😊

Selvsagt, men at vi klarer å "fylle" røtne Nadderud i en ræva sesong såpass bra gir meg håp. Det jævla forbanna håpet. 

8 minutter siden skrev Styrmann:

Selvsagt, men at vi klarer å "fylle" røtne Nadderud i en ræva sesong såpass bra gir meg håp. Det jævla forbanna håpet. 

Bra, kan sjekke 2021 en enda verre sesong, 1679 finner jeg

https://www.stabak.no/nyheter/status-fra-tunold-om-situasjonen-i-klubben--vi-skal-rett-opp-igjen?utm_campaign=Status+fra+Tunold+om+situasjonen+i+klubben&utm_medium=email&utm_source=Lime+Newsletter

Jeg la spesielt merke til denne:

Vi har endelig fått løst situasjonen med Emil Bohinen også. Så det er ikke behov for store spillersalg for å drifte med de forutsetningene vi har lagt nå, sier Tunold.

Veldig spent på hvordan de klarte å løse denne?

Har alle pengene kommet på konto, eller er fordringen solgt?

2 timer siden skrev Slum:

https://www.stabak.no/nyheter/status-fra-tunold-om-situasjonen-i-klubben--vi-skal-rett-opp-igjen?utm_campaign=Status+fra+Tunold+om+situasjonen+i+klubben&utm_medium=email&utm_source=Lime+Newsletter

Vi har endelig fått løst situasjonen med Emil Bohinen også. Så det er ikke behov for store spillersalg for å drifte med de forutsetningene vi har lagt nå, sier Tunold.

Kanskje via en nøytral tredjepart.

3 timer siden skrev Slum:

Krypto.

På 5.12.2023 den 16.52 skrev Slum:

Pengene kom fra klubbens bank, så da slipper vi å spekulere mere rundt det. 

• 1 month later...

På 17.1.2024 den 8.24 skrev tobb:

Med salgene siden i sommer har vi fått inn omtrent 48 mill.:

Vetlesen 13 

Høgh 4 (alt i alt)

Gift 17

Solbakken 4

Bohinen 10 (det løste seg endelig?)

Er heldigvis penger til å overleve og satse på 2024 også ettersom høytlønnede spillere har gått ut og blir erstattet med unge lavtlønnede. Sunn klubbdrift!

Potensielt 40 mill på Nusa nå, hvor mye av disse millionene kan svis av på spillere?

• 3 weeks later...

6 timer siden skrev Øyvind:

Av ren nysgjerrighet; Noen som aner hva man sitter igjen med netto etter et salg på 1 million?

Det er ikke klart ennå, men på 2022-salget satt klubben (AS-et) igjen med 394.000,-. 

• 1 month later...

Hvis man googler Stabæk budsjett 2024 finner man et dokument fra årsmøtet som går over budsjettet. 149,5 millioner er de budsjetterte inntektene, men av de er ca 60 millioner drifts bidrag fra AS'et, som jeg tipper har noe med tidligere spillersalg å gjøre. Ellers er budsjetterte utgifter 113 millioner, men jeg tipper dette er for A-lag herrer og kvinner pluss akademi. For her inngår 79 årsverk som er ganske mye mer enn A-laget.

Men det som er interessant og som jeg ikke helt finner noen forklaring på er at personalkostnader for 2022 var budsjettert til 58 millioner, mens det er budsjettert med 78 millioner i år. Så 20 millioner mer på to år. Kan ikke skjønne at det har vært en sånn satsning hverken på kvinner, akademi eller herrer. Her er forresten Administrasjon, marked og media ikke inkludert i utgiftene heller.

Når jeg tenker meg om vil vel etterlønning til Bohinen pluss at begge Bradleyene antageligvis tjener greit kunne bidra til årets lønnsbudsjett. Men det føles allikevel som at vi skal ha en stall med mindre lønn i år enn i fjor

Kostnadssiden er kanskje mest interessant:

Stabæk med 113 mill. Enga med 73 mill. Og her er det mye «spennende» poster…

Stabæk, «Anlegg (baner og kontor)»: 7,2 mill

Enga, «Kontorhold, hus og lokaler»: 585’

Enga, «Bane, anlegg og maskiner»: 75’ (!!)

«Variable kamp- og trening» budsjetterer Stabæk over 16 mill. Enga budsjetterer 1 mill for «trening, kurs og utdanning» og 1,3 mill for «arrangementskostnader».

Stabæk budsjetterer 10 mill for «Administrasjon, Marked, Media». Enga har ingen liknende poster. Potensielt en del av 2,3 mill «annet».

Er det epler og epler som sammenliknes?

1 time siden skrev kuk:

Vålerenga + kreativ bokføring = sant

De har en som rydder opp uansett.

Ser fram til den dagen Trøim trekker seg helt ut, slik han har ymtet om. Først da får vi vite om Enga er på konkursens rand eller klarer seg så vidt det er...

4 minutter siden skrev h1912:

Ser fram til den dagen Trøim trekker seg helt ut, slik han har ymtet om. Først da får vi vite om Enga er på konkursens rand eller klarer seg så vidt det er...

Tror du kan være trygg på at om Trøim hadde trukket seg nå, ville Vålerengen vært i store problemer.

1 minutt siden skrev kuk:

Tror du kan være trygg på at om Trøim hadde trukket seg nå, ville Vålerengen vært i store problemer.

Kunne ikke vært mer enig.