Gå til innhold

Økonomi Og Annet Faenskap


elaang
 Del

Anbefalte innlegg


Aha ja,men dealen med Thorsby f.eks,med 12% videresalgsklausul er da fortsatt lov,men ikke Kjartanssons deal hvor pengene gikk til Trøim mao?

 

Stemmer. Hvordan det blir med akademiet i Elfenbenskysten er et annet spørsmål. Vi har jo en avtale med norskeide Sports Consultant Football Academy , som har en avtale med Williamsville Athletic Club. Ser ikke bort fra at foretak som SCFA er nettopp det disse lovendringene er rettet mot, men nøyaktig hvordan forholdene er mellom WAC og SCFA eller om SCFA i praksis er et agent-/investeringsforetak fordekt som "fotballakademi", vet jeg ikke nok om.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skriver litt om årsregnskapet i denne tråden siden det strengt tatt er her det hører hjemme.

Årsregnskapet er revisorgodkjent, med en merknad rundt usikkerhet ved 3 punkter i SFAS' regnskap.

Stabæk Fotball har en fordring på 4,7 millioner til Stabæk Fotball AS knyttet til disse 3 punktene, slik jeg forstår det:

  1. En utsatt skattefordel knyttet til spillersalg på 8,5 millioner. Det vil si at vi kan selge spillere med gevinst (merverdi) for 31 millioner uten å skatte av dette (27% gevinstskatt av 31 millioner blir 8,5 millioner)
  2. En allerede regnskapsført inntekt på 4 millioner i erstatning fra Staten. (Men man håper å få mer i erstatning)
  3. Inntekter knyttet til spillerrettigheter på 2,2 millioner. Dette kan slik jeg etter beste gjetning (det står ingenting om dette i årsregnskapet såvidt jeg kan se) være flere utbetalinger i forbindelse med videresalgsklausuler, hvis Thorsby spiller så-så mange kamper for Herenveen osv.

Det man kan se over her er at ingenting av dette er sikre inntekter. Fordringen på 4,7 millioner er en del av et regnskap som revisor har godkjent, men de har lagt ved en merknad om at det er usikkerhet rundt timing og omfang av realiseringen av disse midlene.

Så hva skjer hvis vi ikke får erstatning av Staten? Da må fordringen på 4,7 mill dekkes av de 2 resterende punktene. Her er det ingen garanti for omfang eller når det evt kommer.

Spillerstallen i dag er anslått til å ha en merverdi på 18 millioner. Det vil si at dersom vi hadde solgt alle i dag regner man med at vi ville sittet igjen med en merverdi på 18 millioner over bokført verdi. Disse 18 millionene ville dermed være innenfor den utsatte skattefordelen, og dermed slipper man å betale skatt av denne gevinsten. Så vet vi jo at spillerverdier er vanskelig å fastslå (Morten Stene!), så dette er langt ute i teoretisk sfære.

Salgsinntektene har økt med 50%, kostnadene med ca 30% - og isolert sett høres jo det ut som en god ting. Men finanskostnader, tradisjonelt er dette renter, har økt fra 292 651,- til 5 044 514,-. Det er veldig lite sannsynlig at alt dette er renter fra 2014, så her kan det være man har utbetalt renter til lånegivere som egentlig skulle vært kostnadsført tidligere. Finanskostnader er i dag en av de største kostnadspostene. Det står ingenting om hva dette egentlig er, så det er det lov til å stille spørsmål om på mandag.

En kuriositet som gjør Stabæk helt unike som virksomhet i Norge i nyere tid er at årsresultatet for 2014 er NØYAKTIG det samme som i 2013, men med positivt fortegn!

 

Resultatet fra 2013 var - 858 457,-

Resultatet fra 2014 var 858 457,-

 

Det skal egentlig ikke være statistisk mulig å få seks tall helt like slik, men det går jo an dersom man kan avtale å sette en overføring, eller en fordring, til et tall som gjør at man lander på akkurat dette tallet. Det trenger ikke være noe galt i det, men det viser hvor komplekst det blir når man har 2 regnskap og har overføringer mellom disse. Kanskje er det en god idé å slå sammen disse regnskapene. Det er egentlig vanskelig å forholde seg til klubbens årsregnskap når ikke SFAS' regnskap er publisert. Disse bør ses i sammenheng.

Bottom line: Hvis styret og administrasjonen hadde forventet seg at erstatningen blir 3 millioner og ikke 4 millioner, ville regnskapet og egenkapitalen gått i minus. Dette er i praksis "tenk på et tall og få det til å gå opp", selv om det kanskje er flere her (meg også) som mener vi fortjener en slik erstatning. Så dette kan se ut som triks og miks, men vi skal jo unngå rød sone igjen - og da må vi ha positiv egenkapital. Men det er klart, det kommer mye tydeligere frem at det er gjort noen justeringer her når årsregnskapet for 2013 og 2014 sammenfaller på krona med endret fortegn. Det gjør kanskje at man blir gått etter i sømmene også.

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skriver litt om årsregnskapet i denne tråden siden det strengt tatt er her det hører hjemme.

Årsregnskapet er revisorgodkjent, med en merknad rundt usikkerhet ved 3 punkter i SFAS' regnskap.

Stabæk Fotball har en fordring på 4,7 millioner til Stabæk Fotball AS knyttet til disse 3 punktene, slik jeg forstår det:

 

 

  • En utsatt skattefordel knyttet til spillersalg på 8,5 millioner. Det vil si at vi kan selge spillere med gevinst (merverdi) for 31 millioner uten å skatte av dette (27% gevinstskatt av 31 millioner blir 8,5 millioner)
  • En allerede regnskapsført inntekt på 4 millioner i erstatning fra Staten. (Men man håper å få mer i erstatning)
  • Inntekter knyttet til spillerrettigheter på 2,2 millioner. Dette kan slik jeg etter beste gjetning (det står ingenting om dette i årsregnskapet såvidt jeg kan se) være flere utbetalinger i forbindelse med videresalgsklausuler, hvis Thorsby spiller så-så mange kamper for Herenveen osv.
Det man kan se over her er at ingenting av dette er sikre inntekter. Fordringen på 4,7 millioner er en del av et regnskap som revisor har godkjent, men de har lagt ved en merknad om at det er usikkerhet rundt timing og omfang av realiseringen av disse midlene.

Så hva skjer hvis vi ikke får erstatning av Staten? Da må fordringen på 4,7 mill dekkes av de 2 resterende punktene. Her er det ingen garanti for omfang eller når det evt kommer.

Spillerstallen i dag er anslått til å ha en merverdi på 18 millioner. Det vil si at dersom vi hadde solgt alle i dag regner man med at vi ville sittet igjen med en merverdi på 18 millioner over bokført verdi. Disse 18 millionene ville dermed være innenfor den utsatte skattefordelen, og dermed slipper man å betale skatt av denne gevinsten. Så vet vi jo at spillerverdier er vanskelig å fastslå (Morten Stene!), så dette er langt ute i teoretisk sfære.

Salgsinntektene har økt med 50%, kostnadene med ca 30% - og isolert sett høres jo det ut som en god ting. Men finanskostnader, tradisjonelt er dette renter, har økt fra 292 651,- til 5 044 514,-. Det er veldig lite sannsynlig at alt dette er renter fra 2014, så her kan det være man har utbetalt renter til lånegivere som egentlig skulle vært kostnadsført tidligere. Finanskostnader er i dag en av de største kostnadspostene. Det står ingenting om hva dette egentlig er, så det er det lov til å stille spørsmål om på mandag.En kuriositet som gjør Stabæk helt unike som virksomhet i Norge i nyere tid er at årsresultatet for 2014 er NØYAKTIG det samme som i 2013, men med positivt fortegn!

 

Resultatet fra 2013 var - 858 457,-

Resultatet fra 2014 var 858 457,-

 

Det skal egentlig ikke være statistisk mulig å få seks tall helt like slik, men det går jo an dersom man kan avtale å sette en overføring, eller en fordring, til et tall som gjør at man lander på akkurat dette tallet. Det trenger ikke være noe galt i det, men det viser hvor komplekst det blir når man har 2 regnskap og har overføringer mellom disse. Kanskje er det en god idé å slå sammen disse regnskapene. Det er egentlig vanskelig å forholde seg til klubbens årsregnskap når ikke SFAS' regnskap er publisert. Disse bør ses i sammenheng.Bottom line: Hvis styret og administrasjonen hadde forventet seg at erstatningen blir 3 millioner og ikke 4 millioner, ville regnskapet og egenkapitalen gått i minus. Dette er i praksis "tenk på et tall og få det til å gå opp", selv om det kanskje er flere her (meg også) som mener vi fortjener en slik erstatning. Så dette kan se ut som triks og miks, men vi skal jo unngå rød sone igjen - og da må vi ha positiv egenkapital. Men det er klart, det kommer mye tydeligere frem at det er gjort noen justeringer her når årsregnskapet for 2013 og 2014 sammenfaller på krona med endret fortegn. Det gjør kanskje at man blir gått etter i sømmene også.

Dette viser med all tydelighet at nå er det kun 100% åpenhet fra styre og administrasjon som gjelder. Her sitter vi desverre på en betydelig bombe på lånt tid samme hvor mye vi intenst ønsker at så ikke er tilfelle.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det jobbes bra hos markedsavdelingen om dagen!

 

Partnersidene er oppdatert med nye logoer! Av det jeg kan se er Scandic Hotels, Rolf Ottesen grafisk begge nye navn.

 

I tillegg har Snapporder laget Stabæk skinnet APP til Android (iPhone er jeg usikker på om er lansert) hvor man kan bestille varer i kiosken.

 

Kan lastes ned her:

Endret av frilin
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det jobbes bra hos markedsavdelingen om dagen!

 

Partnersidene er oppdatert med nye logoer! Av det jeg kan se er Scandic Hotels, Rolf Ottesen grafisk begge nye navn.

 

I tillegg har Snapporder laget Stabæk skinnet APP til Android (iPhone er jeg usikker på om er lansert) hvor man kan bestille varer i kiosken.

 

Kan lastes ned her:

Kommer det link?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Ryddingen på brakka gir tydeligvis resultater!

Så ryddingen er gjennomført?

Posse sa det skjedde rydding i det skjulte den 29 jan, så personlig var det en antagelse siden det har blitt tydelig bedre i løpet av USA-turen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Ryddingen på brakka gir tydeligvis resultater!

Så ryddingen er gjennomført?

Posse sa det skjedde rydding i det skjulte den 29 jan, så personlig var det en antagelse siden det har blitt tydelig bedre i løpet av USA-turen.

 

Det har blitt bedre ja, men det er fordi det er andre som er ansvarlige for innholdet på nettsiden om dagen. MedieANSVARLIG har ikke laget 1 artikkel om eller fra USA.

 

Men da ser vi ihvertfall at alle andre enn ansvarlig klarer å oppdatere og gjøre ting på hjemmesiden.

Noe som igjen tyder på at det er mulig, og viser for styret nok en gang at det ikke er blitt kokt suppe på en spiker...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Stabæksupportere har fått seg ny byggvareforretning å forholde seg til ettersom Montér/Optimera er ute.

 

Ryktene sier at gamle gutta hos Ragnar Næss (ref. Gunvald & co) har bistått i signeringen av HC Thaugland som ny partner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæksupportere har fått seg ny byggvareforretning å forholde seg til ettersom Montér/Optimera er ute.

 

Ryktene sier at gamle gutta hos Ragnar Næss (ref. Gunvald & co) har bistått i signeringen av HC Thaugland som ny partner.

 

Fantastisk. Hadde tenkt meg innom denne uken uansett, og nå blir det i alle fall slik :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Solgt 1 sesongkort mindre enn i fjor.. Hvem er synderen??!

 

http://m.toppfotball.no/news/id/1phpvrpxh6g0b1vzge7wkhsqy6

Ouch. Den svei :( Den svei like mye som å se søster få sitt sesongkort til jul. Første år uten sesongkort på en del år nå, men studier i Trondheim ødelegger.

 

Jeg lover å fornye $$ ved neste stipend!

 

Unnskyld!

 

Edit: Shit det blir før det. Rekker sesongstart B)

Endret av s-simen
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Solgt 1 sesongkort mindre enn i fjor.. Hvem er synderen??!http://m.toppfotball.no/news/id/1phpvrpxh6g0b1vzge7wkhsqy6

 

Nest dårligst, og kan fort bli forbigått av bruntrøyene. Huff - det er jo ikke bra.

Kan nok ikke bare skylde på slitne Nadderud er jeg redd...

Og ikke bare det... slått med 400 kort av Hødd, fra den lille forblåst vestlandsbygda Ulsteinvik.

Hvor er egentlig supporterne våre, de som prioriterer kamp framfor "hyttekos"?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Solgt 1 sesongkort mindre enn i fjor.. Hvem er synderen??!

http://m.toppfotball.no/news/id/1phpvrpxh6g0b1vzge7wkhsqy6

Er vi alle her med hånden på hjerte overrasket over dette. Det skapes ikke lokal entusiasme gjennom en førsteelver på La Manga mot RBK som har 1 med lokal tilhørighet pluss en bra fyr fra Oslo. Men det er vel INGEN som hører på dette øret i klubben. det er ikke Nadderud Stadion som er årsak til dette. Jo det kan nok ha noe å si for VIP og Sponsor men for menigmann som kjøper kort er plastsete og pølsa akkurat den samme. Vi har fylt den stadion tidligere med entusiasme og glede så la oss håpe de tidene kommer tilbake

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Solgt 1 sesongkort mindre enn i fjor.. Hvem er synderen??!http://m.toppfotball.no/news/id/1phpvrpxh6g0b1vzge7wkhsqy6

 

Nest dårligst, og kan fort bli forbigått av bruntrøyene. Huff - det er jo ikke bra.

Kan nok ikke bare skylde på slitne Nadderud er jeg redd...

Og ikke bare det... slått med 400 kort av Hødd, fra den lille forblåst vestlandsbygda Ulsteinvik.

Hvor er egentlig supporterne våre, de som prioriterer kamp framfor "hyttekos"?

Bra spørsmål! Rart at denne videosnutten har fått flere til å få ut fingeren ... Virker ikke som folk er klar over alt det spennende som skjer i Stabæk; http://m.stabak.no/news/id/13158cqj9xhmw1kegdc4y8ijf6/video/true
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Merker at det ikke kribler så mye i magen i år selv om våren er kommet og fotball sesongen nærmer seg. Har sneket seg inn en litt skummel likegyldighet til seriestart hos meg. Tror mange føler det på samme måten. Trist at økonomien er så kjørt at vi ikke makter å bygge opp ett spennende lag gjennom vinteren som kan skape entusiasme. Men, sånn er det å være fattig..... Ender nok opp med kort på vanlig plass uansett men det sitter litt langt inne i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Merker at det ikke kribler så mye i magen i år selv om våren er kommet og fotball sesongen nærmer seg. Har sneket seg inn en litt skummel likegyldighet til seriestart hos meg. Tror mange føler det på samme måten. Trist at økonomien er så kjørt at vi ikke makter å bygge opp ett spennende lag gjennom vinteren som kan skape entusiasme. Men, sånn er det å være fattig..... Ender nok opp med kort på vanlig plass uansett men det sitter litt langt inne i år.

Og i tillegg har det ikke vært mye positiv blest rundt klubben i media de siste årene heller, når da ikke klubben klarer å opprettholde entusiasmen på nettsider, sosiale medier og i nærmiljøet da blir dette desverre resultatet!

 

Vi får håpe bånn er nådd, og det er nye og lysere tider i vente både med spillere inn, lokal tilhørighet, engasjement, positiv mediedekning og gode innlegg på diverse medier fra klubben selv!

 

Husk bakom skyene er himmelen Alltid Blaa!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Merker at det ikke kribler så mye i magen i år selv om våren er kommet og fotball sesongen nærmer seg. Har sneket seg inn en litt skummel likegyldighet til seriestart hos meg. Tror mange føler det på samme måten. Trist at økonomien er så kjørt at vi ikke makter å bygge opp ett spennende lag gjennom vinteren som kan skape entusiasme. Men, sånn er det å være fattig..... Ender nok opp med kort på vanlig plass uansett men det sitter litt langt inne i år.

Og i tillegg har det ikke vært mye positiv blest rundt klubben i media de siste årene heller, når da ikke klubben klarer å opprettholde entusiasmen på nettsider, sosiale medier og i nærmiljøet da blir dette desverre resultatet!

 

Vi får håpe bånn er nådd, og det er nye og lysere tider i vente både med spillere inn, lokal tilhørighet, engasjement, positiv mediedekning og gode innlegg på diverse medier fra klubben selv!

 

Husk bakom skyene er himmelen Alltid Blaa!

Dette oppsummerer nok det veldig mange føler. Så er det bare å håpe at Kiza velger Stabæk, at Bekkestuagutten Emil bli årets overraskelse, at noen av de proffe PR-gutta i Stabæk mater Budstikka (er veldig enig med @ringo og andre at dekningen i Budstikka er under enhver kritikk ... Det døde engasjementet for Stabæk i redaksjonen der smittet jo over på befolkningen) og andre medier med noe av alt det spennende som skjer der ... Selv hadde jeg elsket å lese en artikkel om målsettingen i år ... Tror f.eks. at spillergruppa er sterke i troen på en bedre plassering en niende plassen ifjor ... Mens folk tror at vi kommer til å rykke ned pga alle spillerne som er borte fra fjorårets tropp
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Økonomi Og Annet Faenskap
×
×
  • Opprett ny...