Gå til innhold

Jan Jönsson


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


Merker at jeg gleder meg som en unge til å hive hele denne tråden i søppelkurven...

 

Det blir en befrielse! Jeg gleder meg til å være interessert i et trenerintervju før og etter kamp igjen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Merker at jeg gleder meg som en unge til å hive hele denne tråden i søppelkurven...

 

Satt midtveis på forrige side og tenkte akkurat samme tanken. Herregud så deilig det skal bli den dagen vi kan la denne tråden forsvinne ut i evigheten blant kamptråder fra 2003 og hete debattemaer som "Hva har skjedd med Tornekrattet?".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser man det :-) Her strømmer det på med gode grunner til at det har gått dårlig i år: Skader på Nannskog, Andersson, dårlig forsvar osv. Kan jo føye til at vi mistet Hoff i sommer. Og ja, usikkerheten rundt JJ er sikkert også en liten faktor.

Og til de som messer om en plan A og B: Det hjelper lite å ha en plan B, når man ikke har spillere eller spillertyper til å gjennomføre den. Nannskog er selvfølgelig en viktig brikke i Plan A, ikke minst med VPG på banen. Hadde klubben hatt penger så hadde vi vel anskaffet en PlanB-spiss også... Hulsker...?

 

Plan A burde ta utgangspunkt i at man faktisk har spillere til å utføre den, ikke hvordan man kunne spille for 2 år siden da man faktisk hadde materiale til å spille den slags fotball. Derfor burde plan A være tilpasset de spillertypene man besitter, ikke påtvinge et system fordi det har fungert tidligere. Jeg er overbevist om at vi kunne spilt langt bedre i en 4-2-3-1 enn det vi gjør i en 4-4-2. Men når man tviholder på system fremfor materiale går det som det går...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis jeg kommer hjem klissvåt etter å ha vært ute når værmeldingen viste fare for regn, så er det ikke regnets skyld at jeg ble våt, men snarere det faktum at jeg var dum nok til ikke å ta med paraply. Det blir da for dumt å skylde på regnet, framfor selv å ta ansvar for min egen sløvhet.

 

Hvis pappa sender deg ut i shorts og tskjorte, da må du skylde på pappa. Ikke klærene som ikke tåler vann.

Hvis ledelsen ber deg trene et lag uten riktige spillere, da må du skylde på ledelsen. Ikke trenern som trener dem.

 

Som bankmann konkluderer @Ringo helt riktig at finanskrisen har vært snill med Norge. Likevel har den definitivt vært der. Norges viktigste økonomiske sektorer er det offentlige og olje/gass. Begge deler har unngått store etterspørselsfall. Så i hovedtrekk har norsk økonomi klart seg godt. De som har lidd mest er som vanlig de som har vært lettest å kutte ut. Fotballklubber er blant dem. Stabæk har nok hatt for høye ambisjoner om suksess, og var for løse på pengene rundt 2008. Vi husker hvordan Daniel klarte å snakke til seg en kontrakt som, etter dagens forhold er hinsides. MMS trengte knapt å snakke for å få en solid lønn. Likevel gikk vi rundt og var happy med et handlekraftig styre. Det får vi svi for nå.

 

P4.no melder i dag, med referanse til Dagbladet som ikke har noen nettartikkel om dette, om at at spillerne i Stabæk igjen blir spurt om å gå ned i lønn. Er det noen som har brutt illusjoner og demotivert spillere tror jeg ikke trenern er den riktige å skylde på. Rade Prica sier til pressen i dag: "– Jeg har bare hørt positive ting om ham. Jeg har snakket med Pontus Farnerud (Stabæk-kaptein), og det han forteller gjør meg spent." Dette er noe Prica ikke hadde trengt å finne på for å virke positiv, og det er noe Pontus ikke hadde trengt å si til en kompis dersom han mente noe annet.

 

Jeg vet ikke mye om spillestilen til JL, men en diamant på midten vil ikke løse problemene våre. Vi kunne kanskje flyttet Pontus lengre frem i banen, men det handler også om balanse. Tenker man at det som oppnåes med en diamant er en ekstra hengende spiss betyr det også at kantene må ta mer defensivt ansvar. Det vil ikke passe Skjelvik, Banan eller Johan. Mix kunne kanskje fungert som spiss i diamanten, men det ville plassert Henning eller Pontus ut på kant. Spillerstallen passer sannsynligvis bedre med to dype sentrale og mer offensive kanter.

 

Problemet med Henning og Pontus sammen skal ikke undervurderes. Sammen med Annan er de kanskje topp 3 midtbanespillere i Norge. Sannsynligvis får Henning gå til utlandet i vinter. Hvis ikke mener jeg at vi bør sende Pontus med JJ til Trondheim, og heller hente inn en spiller som passer oss bedre. For å holde oss til Trondheim, så har Trond Olsen vært ute i kulden. De har tilogmed hentet Jamtfall fra Adeccoligaen fremfor å bruke Olsen. Han har fart, skuddbein og avslutteregenskaper. Ikke noen stor dribler, men sammen med Veigar i 4-4-2 vil han tilføre oss noe nytt. Pontus burde være verdt mer, og hvis vi selger han forsvinner pengene i gjeldssluket. Dette kommer ikke til å skje, men som et eksempel på feil i spillerstallen. Som noen påpekte: Pontus er ingen erstatter for Somen, men han hadde vært perfekt som erstatter for Henning. Bare så synd at det var Somen som dro.

 

Jeg har som Alzheimer tenkt tanken å flytte en av dem ned som stopper. Mine tanker var på Pontus. Pasningsfoten hans ville vært gull verdt bak, og det ville frigitt en sentral midtbaneplass til Mix. Så tenkte jeg på en kamp i Stavanger for noen år siden og slo det fra meg. Jeg tror Henning også ville slitt med posisjonering i midtforsvaret, og også fysisk mot norske lag som kommer med Aarøy, Iversen og andre tankspisser.

 

 

Eng i mye her...,

men å flytte Hauger eller Farnerud ned som stopper??? Kanskje hauger på back, men Farnerud? (Uten duellstyrke og hodestyrke). Bra du slo det fra deg :-) Spillere må brukes der de er best. Ny stopper (ala Segerstrøm), ny rask drible/innleggskant og ny bakromsspiss som skårer mål er det vi trenger til neste sesong (helst med rutine).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Greit nok at Nannskog bommer mye, men han er nok viktigere enn du forespeiler.

Jeg skal moderere meg, eller i hvert fall presisere litt. Daniel har aldri vært av betydning for den delen av spillet som har gjort at vi har tapt så mange kamper i år, nemlig det defensive spillet. Når man slipper inn 45 mål eller mer i løpet av 30 kamper, blir det en drittsesong uansett. Han har heller aldri hatt en betydelig rolle i det offensive spillet frem til siste 1/3. Med en litt enkel inndeling, kan man si det sånn at Daniel har innvirkning på 16,67% av JJs plan A, 1/3 av den offensive delen. Så jeg tok litt hardt i da jeg tok 25% ut av løse luften. ;)

 

Dette er selvfølgelig ikke helt seriøst ment, men det fungerer for å illustrere et poeng. For øvrig var vel ikke Daniel i sitt livs form akkurat før skadene kom heller. Årets problemer er mer enn enkeltpersoner. Det er kollektiv mental kollaps kombinert med mangel på virkelig gode spillere i enkelte posisjoner og en handlingslammet, apatisk trener.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Greit nok at Nannskog bommer mye, men han er nok viktigere enn du forespeiler.

Jeg skal moderere meg, eller i hvert fall presisere litt. Daniel har aldri vært av betydning for den delen av spillet som har gjort at vi har tapt så mange kamper i år, nemlig det defensive spillet. Når man slipper inn 45 mål eller mer i løpet av 30 kamper, blir det en drittsesong uansett. Han har heller aldri hatt en betydelig rolle i det offensive spillet frem til siste 1/3. Med en litt enkel inndeling, kan man si det sånn at Daniel har innvirkning på 16,67% av JJs plan A, 1/3 av den offensive delen. Så jeg tok litt hardt i da jeg tok 25% ut av løse luften. ;)

 

Dette er selvfølgelig ikke helt seriøst ment, men det fungerer for å illustrere et poeng. For øvrig var vel ikke Daniel i sitt livs form akkurat før skadene kom heller. Årets problemer er mer enn enkeltpersoner. Det er kollektiv mental kollaps kombinert med mangel på virkelig gode spillere i enkelte posisjoner og en handlingslammet, apatisk trener.

 

Nå må du ikke glemme at de defensive problemene har en klar sammenheng med manglende offensiv slagkraft - og visa versa for den del..

 

I mine øyne har det største problemet i år vært fraværende spill i bakrom, hvor som kjent Nannskog er i en egen klasse - Berglund var også god på dette ifjor.

Klarer man gang på gang å slå i bakrom, vil det for det første oppstå muligheter for scoring, men det skaper også strekk mellom lagdelene hos motstanderen. Og når man skaper strekk i motstander laget, forplanter strekket seg gjerne i hele laget - dermed lettere å forsvare seg for oss.

 

I år har vi manglet denne spilleren i mine øyne. Marius Helle kommer seg, men trenger tid. Jan Tømmernes er ikke smart nok i løpene sine.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser man det :-) Her strømmer det på med gode grunner til at det har gått dårlig i år: Skader på Nannskog, Andersson, dårlig forsvar osv. Kan jo føye til at vi mistet Hoff i sommer. Og ja, usikkerheten rundt JJ er sikkert også en liten faktor.

Og til de som messer om en plan A og B: Det hjelper lite å ha en plan B, når man ikke har spillere eller spillertyper til å gjennomføre den. Nannskog er selvfølgelig en viktig brikke i Plan A, ikke minst med VPG på banen. Hadde klubben hatt penger så hadde vi vel anskaffet en PlanB-spiss også... Hulsker...?

 

Plan A burde ta utgangspunkt i at man faktisk har spillere til å utføre den, ikke hvordan man kunne spille for 2 år siden da man faktisk hadde materiale til å spille den slags fotball. Derfor burde plan A være tilpasset de spillertypene man besitter, ikke påtvinge et system fordi det har fungert tidligere. Jeg er overbevist om at vi kunne spilt langt bedre i en 4-2-3-1 enn det vi gjør i en 4-4-2. Men når man tviholder på system fremfor materiale går det som det går...

 

Når man mangler potente angripere, vinger og stoppere, hjelper det lite med en plan B. Dette handler ikke om formasjonsvalg, det handler rett og slett om at vi ikke har bred nok spillerstall med tilstrekkelig kvalitet til å demme opp for skader. Tror det er lettere å sette inn en erstatter i en veldefinert rolle med kjente relasjoner, enn å tilpasse lagoppstillinger etterhvert som skadene kommer...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Greit nok at Nannskog bommer mye, men han er nok viktigere enn du forespeiler.

Jeg skal moderere meg, eller i hvert fall presisere litt. Daniel har aldri vært av betydning for den delen av spillet som har gjort at vi har tapt så mange kamper i år, nemlig det defensive spillet. Når man slipper inn 45 mål eller mer i løpet av 30 kamper, blir det en drittsesong uansett. Han har heller aldri hatt en betydelig rolle i det offensive spillet frem til siste 1/3. Med en litt enkel inndeling, kan man si det sånn at Daniel har innvirkning på 16,67% av JJs plan A, 1/3 av den offensive delen. Så jeg tok litt hardt i da jeg tok 25% ut av løse luften. ;)

 

Dette er selvfølgelig ikke helt seriøst ment, men det fungerer for å illustrere et poeng. For øvrig var vel ikke Daniel i sitt livs form akkurat før skadene kom heller. Årets problemer er mer enn enkeltpersoner. Det er kollektiv mental kollaps kombinert med mangel på virkelig gode spillere i enkelte posisjoner og en handlingslammet, apatisk trener.

 

Riktignok har de defensive problemene vært størst. men lagdelene og det offensive og defensive henger nok mer sammen enn at man kan dele det opp med prosenter...

 

Man skal heller ikke glemme Nannskogs smittende vinnerinstinkt.

 

Men jeg er ikke helt uenig i argumentene dine. jjs problemer med omstilling og forandring er nok hovedproblemet. og det blir jo enda vanskeligere når han har hodet et annet sted og ikke trenger å tenke fremtidsrettet med laget sitt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Eng i mye her...,

men å flytte Hauger eller Farnerud ned som stopper??? Kanskje hauger på back, men Farnerud? (Uten duellstyrke og hodestyrke). Bra du slo det fra deg :-) Spillere må brukes der de er best. Ny stopper (ala Segerstrøm), ny rask drible/innleggskant og ny bakromsspiss som skårer mål er det vi trenger til neste sesong (helst med rutine).

 

En ny Segerström hadde jo selvfølgelig vært det beste. Av alle spillere i troppen som har de samme kvalitetene som ballspiller er det Pontus som har mest av det. Når han spiller på en plass der vi har for mange spillere (Mix og Palmi) er det verdt en kort tanke. Da MMS ble utvist i Stavanger tror jeg Pontus gikk ned som stopper. Det ble en fiasko, men kanskje er det noe i han som kunne gjort det mulig. Han er smart, ikke håpløs til å takle og veldig god med ballen i trengte situasjoner. Som du helt riktig sier blir han sikkert for liten som stopper i Tippeligaen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser man det :-) Her strømmer det på med gode grunner til at det har gått dårlig i år: Skader på Nannskog, Andersson, dårlig forsvar osv. Kan jo føye til at vi mistet Hoff i sommer. Og ja, usikkerheten rundt JJ er sikkert også en liten faktor.

Og til de som messer om en plan A og B: Det hjelper lite å ha en plan B, når man ikke har spillere eller spillertyper til å gjennomføre den. Nannskog er selvfølgelig en viktig brikke i Plan A, ikke minst med VPG på banen. Hadde klubben hatt penger så hadde vi vel anskaffet en PlanB-spiss også... Hulsker...?

 

For en debatteknikk..

 

Du trekker endatil inn Hoff - en spiller xxx aldri har prioritert.

Du klarer ikke å forstå hva vi andre legger i "Plan A" og "Plan B". Vi klager over at han holder seg til Plan A som han mangler spillere til, i stedet for å ty til en Plan B som han har spillere til.

Paradoksalt nok anklager du haze for "å ha tungt for det"...

 

Og jeg begynner å bli drittlei av folk som slenger etter oss som er lei av xxx at vi "hater ham". Hvor tar du det fra?

 

Vi avskyr ham for hans absurde dobbeltrolle og illojale valg. Hadde vi hatet ham hadde han vitterlig ikke vært trener i klubben lenger, tro meg. De fleste gir faktisk bare faen i fyren. Men vi har dannelse nok til å ta dette ut på supporterforumet i stedet for å ta det ut på stadion slik det hadde skjedd i alle andre fotballag med die-hard supportere. Men som slum skriver vil en patetisk hyllest på TA provosere meget sterkt og medføre reaksjoner.

 

Ingen av oss som mener xxx har gjort en elendig jobb i år har noengang skrevet at det er den eneste grunnen til at stb ikke har levert i år. Selvfølgelig er det ingen som tror vi hadde tatt seriegull med en skikkelig trener i år heller. Men vi er ikke blinde og har lidd oss gjennom kamper med de vanvittigste taktiske disposisjoner (eller mangel på disposisjoner) og paralyserte spillere som har skreket ut at laget ikke fungerer. Svartmaler vi? Ja kanskje. Men vi som har fulgt laget i en årrekke vet hva det bor i dette laget og i disse spillerne og det har xxx ikke vært i nærheten av å ta ut i år, annet enn i små glimt. Mangelen på mottrekk ift hva våre motstandere finner på har også skreket i mot oss.

 

Alle trenere har "sin tid" i en klubb, og begge parter vil ha godt av et bytte. Det er normalt. Vi reagerer på at xxx klarer å ha fokus på rbks nye spillerstall når han ikke klarer å gjøre de åpenbare grepene som må gjøres i klubben han er ansatt og selv ikke vil slutte i.

 

Her er det med teskje: Har man 3 forsvarsspillere tilgjengelig, 1 kantspiller, 1 spiss og 7 sentrale midtbanespillere bør man muligens vurdere om 4-4-2 er det smarteste å spille når man taper 5 kamper på rad?

 

Javisst: Hulsker var en Plan B-spiss. Bare synd vi aldri hadde en Plan B å følge de minuttene hans spilte.

 

Og jada, vi som avskyr xxx hadde neppe klaget noe særlig om resultatene (og ikke minst prestasjonene) i så stor grad hadde uteblitt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


I denne artikkelen sier JJJ "- Dette er helt ukjent for meg" til Eggens ide om at Jan Jönsson blir med i Rosenborgs trenerteam allerede i klubbens kamper i Europaligaen før jul.

 

Håper ikke det går 2 uker nå (etter siste kamp) og så går JJJ ut og sier at han går til Ræv før tiden. Jeg tror JJJ har diskutert dette med Ræv og at denne kommentaren bare er løgn!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser man det :-) Her strømmer det på med gode grunner til at det har gått dårlig i år: Skader på Nannskog, Andersson, dårlig forsvar osv. Kan jo føye til at vi mistet Hoff i sommer. Og ja, usikkerheten rundt JJ er sikkert også en liten faktor.

Og til de som messer om en plan A og B: Det hjelper lite å ha en plan B, når man ikke har spillere eller spillertyper til å gjennomføre den. Nannskog er selvfølgelig en viktig brikke i Plan A, ikke minst med VPG på banen. Hadde klubben hatt penger så hadde vi vel anskaffet en PlanB-spiss også... Hulsker...?

 

For en debatteknikk..

 

Du trekker endatil inn Hoff - en spiller xxx aldri har prioritert.

Du klarer ikke å forstå hva vi andre legger i "Plan A" og "Plan B". Vi klager over at han holder seg til Plan A som han mangler spillere til, i stedet for å ty til en Plan B som han har spillere til.

Paradoksalt nok anklager du haze for "å ha tungt for det"...

 

Og jeg begynner å bli drittlei av folk som slenger etter oss som er lei av xxx at vi "hater ham". Hvor tar du det fra?

 

Vi avskyr ham for hans absurde dobbeltrolle og illojale valg. Hadde vi hatet ham hadde han vitterlig ikke vært trener i klubben lenger, tro meg. De fleste gir faktisk bare faen i fyren. Men vi har dannelse nok til å ta dette ut på supporterforumet i stedet for å ta det ut på stadion slik det hadde skjedd i alle andre fotballag med die-hard supportere. Men som slum skriver vil en patetisk hyllest på TA provosere meget sterkt og medføre reaksjoner.

 

Ingen av oss som mener xxx har gjort en elendig jobb i år har noengang skrevet at det er den eneste grunnen til at stb ikke har levert i år. Selvfølgelig er det ingen som tror vi hadde tatt seriegull med en skikkelig trener i år heller. Men vi er ikke blinde og har lidd oss gjennom kamper med de vanvittigste taktiske disposisjoner (eller mangel på disposisjoner) og paralyserte spillere som har skreket ut at laget ikke fungerer. Svartmaler vi? Ja kanskje. Men vi som har fulgt laget i en årrekke vet hva det bor i dette laget og i disse spillerne og det har xxx ikke vært i nærheten av å ta ut i år, annet enn i små glimt. Mangelen på mottrekk ift hva våre motstandere finner på har også skreket i mot oss.

 

Alle trenere har "sin tid" i en klubb, og begge parter vil ha godt av et bytte. Det er normalt. Vi reagerer på at xxx klarer å ha fokus på rbks nye spillerstall når han ikke klarer å gjøre de åpenbare grepene som må gjøres i klubben han er ansatt og selv ikke vil slutte i.

 

Her er det med teskje: Har man 3 forsvarsspillere tilgjengelig, 1 kantspiller, 1 spiss og 7 sentrale midtbanespillere bør man muligens vurdere om 4-4-2 er det smarteste å spille når man taper 5 kamper på rad?

 

Javisst: Hulsker var en Plan B-spiss. Bare synd vi aldri hadde en Plan B å følge de minuttene hans spilte.

 

Og jada, vi som avskyr xxx hadde neppe klaget noe særlig om resultatene (og ikke minst prestasjonene) i så stor grad hadde uteblitt.

 

Gjesp,

 

Avsky, hat, illojal, judas, you name it. Jeg og sikkert mange andre tolker innleggene her inne som hatefulle, og det er påfallende at all frustrasjon skal ut på JJ når vi taper. Det er formen på innleggene, mer en hva du kaller det som betyr noe.

 

Hvis vi har spillere til en plan B, så må noen fortelle meg hva plan B evt skulle være. Jeg prøvde å forklare hvorfor det nødvendigvis ikke er en fordel å spille på en ny måte hver gang en ny skade meldte seg, fremfor å prøve å opprettholde spillemønster og relasjoner. Tror du virkelig ikke JJ har vurdert andre konstellasjoner? Alt er ikke så åpenbart enkelt som vi skal ha det til. Tror fortsatt JJ er en bedre trener og strateg enn de fleste her inne, selv med litt "fokusproblemer".

 

Tror vi bare får bli enige om å være uenig i hva som er årsaken til de dårlige resultatene.

Vi har i det minste beholdt plassen, og kan se frem til en ny sesong i tippeligaen med ny trener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


"Sannheten" ligger et sted midt i mellom begge spissforumleringene på hver sin side.

 

Det er ekstremt feil (ikke minst perskpetiv å ha) at JJ har kostet klubben 14 poeng. Han har naturligvis også sin del av ansvaret, men det er mye mer komplekst enn at all skyld skyves på han. Enkelt og lettvindt i motbør, men fryktelig unyansert. Minner meg mer om en "forsvarsmekanisme" for å minimalisere tapsfølelsen fordi han dro til RBK, eller for å lulle seg inn i fella om at alt blir så mye bedre når han drar. Jeg sier igjen: Det er ikke bare da å knipse i henda og prestere når man ikke har gjort det på lang tid. Eller skru på en bryter og vips.

 

Det JJ innprenter på treningsfeltet og rammene han gir spillerne er en ting, hva hver enkelt spiller foretar seg individuelt innenfor disse rammene kan ikke JJ gjøre noe med, og slik spillerne har prestert i mange kamper, er det underordnet JJ. For eksempel Hedenstad som taper to avgjørende hodedueller sist. JJ setter opp rammen, og spillerne kan garantert søle litt utenfor også, men hva de gjør i kampsituasjon har mer med dem å gjøre enn JJ. Man bør heller ikke være sylskarp for å forstå at denne raskt tidlige "middelhavsfarersesongen" neppe har gitt den gnisten som skal til for at spillerne presterer innenfor de rammene JJ vil. For det vil han garantert. Tror noen seriøst at JJ driver og ønsker at overgangene ikke tas, pasningene ikke sitter og står på treningsfeltet og tenker på om Henriksen skal spille diamant eller indreløper neste sesong? Get real. Noe av det som skrives mot JJ blir rett og slett for dumt.

 

Jeg sier igjen: Sannheten ligger også her et sted midt imellom.

 

Husk også at det JJ har gjort med klubben vil alltid stå i historiebøkene i gullskrift i all evighet, mens ingenting blir så fort glemt som et år midt på tabellen i 2010, som garanert ikke hadde blitt noen medaljekamp om så JJ hadde hatt kontrakt til 2015 og sagt "hater Rosenborg" hver uke. Jeg tror han heller ville rettet misnøyen mot ledelsen i klubben, som nok en gang vikler klubben inn i en økonmisk krise og reelt er en grunn til at det ikke er så fryktelig attraktivt å være trener i klubben...

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider


"Sannheten" ligger et sted midt i mellom begge spissforumleringene på hver sin side.

 

Det er ekstremt feil (ikke minst perskpetiv å ha) at JJ har kostet klubben 14 poeng. Han har naturligvis også sin del av ansvaret, men det er mye mer komplekst enn at all skyld skyves på han. Enkelt og lettvindt i motbør, men fryktelig unyansert. Minner meg mer om en "forsvarsmekanisme" for å minimalisere tapsfølelsen fordi han dro til RBK, eller for å lulle seg inn i fella om at alt blir så mye bedre når han drar. Jeg sier igjen: Det er ikke bare da å knipse i henda og prestere når man ikke har gjort det på lang tid. Eller skru på en bryter og vips.

 

Det JJ innprenter på treningsfeltet og rammene han gir spillerne er en ting, hva hver enkelt spiller foretar seg individuelt innenfor disse rammene kan ikke JJ gjøre noe med, og slik spillerne har prestert i mange kamper, er det underordnet JJ. For eksempel Hedenstad som taper to avgjørende hodedueller sist. JJ setter opp rammen, og spillerne kan garantert søle litt utenfor også, men hva de gjør i kampsituasjon har mer med dem å gjøre enn JJ. Man bør heller ikke være sylskarp for å forstå at denne raskt tidlige "middelhavsfarersesongen" neppe har gitt den gnisten som skal til for at spillerne presterer innenfor de rammene JJ vil. For det vil han garantert. Tror noen seriøst at JJ driver og ønsker at overgangene ikke tas, pasningene ikke sitter og står på treningsfeltet og tenker på om Henriksen skal spille diamant eller indreløper neste sesong? Get real. Noe av det som skrives mot JJ blir rett og slett for dumt.

 

 

Jeg sier igjen: Sannheten ligger også her et sted midt imellom.

 

Husk også at det JJ har gjort med klubben vil alltid stå i historiebøkene i gullskrift i all evighet, mens ingenting blir så fort glemt som et år midt på tabellen i 2010, som garanert ikke hadde blitt noen medaljekamp om så JJ hadde hatt kontrakt til 2015 og sagt "hater Rosenborg" hver uke. Jeg tror han heller ville rettet misnøyen mot ledelsen i klubben, som nok en gang vikler klubben inn i en økonmisk krise og reelt er en grunn til at det ikke er så fryktelig attraktivt å være trener i klubben...

 

Amen... (uvant å bruke det ordet men la gå) smile.gif

Endret av smurfeblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


En enkel opptelling i denne tråden: 1403 meldinger utgjør Jannes første fem år i klubben. Med denne er det 1797 som utgjør hans 10 måneder. Man kan vel trygt si at så mye fokus som Janne har fått fra oss i år har han faktisk aldri hatt.

 

 

Og uansett hva du synes om Janne akkurat nå:

Møt opp tidlig på søndag, syng høyt, syng mye. For Tom. For Jørgen L. For alle gutta. Og for de som står ved siden av deg.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ser man det :-) Her strømmer det på med gode grunner til at det har gått dårlig i år: Skader på Nannskog, Andersson, dårlig forsvar osv. Kan jo føye til at vi mistet Hoff i sommer. Og ja, usikkerheten rundt JJ er sikkert også en liten faktor.

Og til de som messer om en plan A og B: Det hjelper lite å ha en plan B, når man ikke har spillere eller spillertyper til å gjennomføre den. Nannskog er selvfølgelig en viktig brikke i Plan A, ikke minst med VPG på banen. Hadde klubben hatt penger så hadde vi vel anskaffet en PlanB-spiss også... Hulsker...?

 

Plan A burde ta utgangspunkt i at man faktisk har spillere til å utføre den, ikke hvordan man kunne spille for 2 år siden da man faktisk hadde materiale til å spille den slags fotball. Derfor burde plan A være tilpasset de spillertypene man besitter, ikke påtvinge et system fordi det har fungert tidligere. Jeg er overbevist om at vi kunne spilt langt bedre i en 4-2-3-1 enn det vi gjør i en 4-4-2. Men når man tviholder på system fremfor materiale går det som det går...

 

Når man mangler potente angripere, vinger og stoppere, hjelper det lite med en plan B. Dette handler ikke om formasjonsvalg, det handler rett og slett om at vi ikke har bred nok spillerstall med tilstrekkelig kvalitet til å demme opp for skader. Tror det er lettere å sette inn en erstatter i en veldefinert rolle med kjente relasjoner, enn å tilpasse lagoppstillinger etterhvert som skadene kommer...

 

Forhåpentligvis hadde man sluppet å bruke en ikke-eksisterende plan B dersom plan A hadde vært god nok. Og plan A hadde vært god nok den dagen JJ evaluerte hva slags spillere han faktisk hadde i troppen, og brukte dem på en måte som gjorde at ferdighetene deres ble utnyttet på best mulig måte. For hadde han gjort det, hadde neppe formasjonen sett ut slik den gjør idag, og jo, formasjon har noe å si. Den forteller hvordan vi skal angripe, men kanskje best hvordan vi skal forsvare oss. Og når JJ ser vi slipper inn mer mål enn vi scorer, da vitner det om at forsvaret trenger hjelp, hjelp den kun kan få fra midtbanen. Hvorfor da ikke spille med 2 defensive spillere foran bakre 4er? Foreslo dette for lenge siden i en kamptråd, og mener fremdeles dette hadde vært den beste formasjonen vi kunne valgt når situasjonen er slik den er pr. nå. Som du selv sier, vi har ingen enorm bredde i laget, hvorfor ikke da se på hva vi faktisk har, isteden for å dagdrømme om hvordan vi kunne spilt med spillere vi ikke har? Skal se om jeg kan grave opp innlegget jeg skrev i kamptråden om du vil lese det

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Forhåpentligvis hadde man sluppet å bruke en ikke-eksisterende plan B dersom plan A hadde vært god nok. Og plan A hadde vært god nok den dagen JJ evaluerte hva slags spillere han faktisk hadde i troppen, og brukte dem på en måte som gjorde at ferdighetene deres ble utnyttet på best mulig måte. For hadde han gjort det, hadde neppe formasjonen sett ut slik den gjør idag, og jo, formasjon har noe å si. Den forteller hvordan vi skal angripe, men kanskje best hvordan vi skal forsvare oss. Og når JJ ser vi slipper inn mer mål enn vi scorer, da vitner det om at forsvaret trenger hjelp, hjelp den kun kan få fra midtbanen. Hvorfor da ikke spille med 2 defensive spillere foran bakre 4er? Foreslo dette for lenge siden i en kamptråd, og mener fremdeles dette hadde vært den beste formasjonen vi kunne valgt når situasjonen er slik den er pr. nå. Som du selv sier, vi har ingen enorm bredde i laget, hvorfor ikke da se på hva vi faktisk har, isteden for å dagdrømme om hvordan vi kunne spilt med spillere vi ikke har? Skal se om jeg kan grave opp innlegget jeg skrev i kamptråden om du vil lese det

 

Du behøver ikke grave, jeg er helt enig i at 4-2-3-1 kan være en fin formasjon når den er innspilt. Når det gjelder Stabæk i år, tror jeg en slik formasjon ville ført til at vi hadde gått oss enda mer fast i sentralt i banen. Tror det er lettere å terpe på at Mix/Palmi/Diogo/JS/Hoff, skal holde bredde i 4-4-2, enn å øve inn en ny formasjon etter at sesongen har begynt, og forutsetningene stadig forandrer seg pga skader.

 

I fjor klagde mange på at PF lå for lavt, samtidig som vi slet på tabellen, før det hele snudde når han begynte å ta mer offensivt ansvar... (uten å gi han hele æren). Altså det motsatte av det du nevner.

 

Jeg mener at problemet i år ikke har ligget i formasjonsvalg, men i mangel av en stabil og god forsvarsfirer med kontinuitet, mangel på en målfarlig spiss, og ikke minst omrokkeringene man har blitt tvunget til å gjøre på midtbanen. Alt dette ødelegger mye av relasjonene mellom spillerne, og utryggheten brer seg.

 

Konklusjonen er at jeg tror vi var dømt til å komme skeivt ut i den situasjonen vi var i, uavhengig av en plan A eller B eller Jønsson-rot. Uflaks!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg sier igjen: Det er ikke bare da å knipse i henda og prestere når man ikke har gjort det på lang tid. Eller skru på en bryter og vips.

 

Hepp,

 

Hva kaller du det Rössler har gjort i Molde i høst da...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis jeg kommer hjem klissvåt etter å ha vært ute når værmeldingen viste fare for regn, så er det ikke regnets skyld at jeg ble våt, men snarere det faktum at jeg var dum nok til ikke å ta med paraply. Det blir da for dumt å skylde på regnet, framfor selv å ta ansvar for min egen sløvhet.

 

Hvis pappa sender deg ut i shorts og tskjorte, da må du skylde på pappa. Ikke klærene som ikke tåler vann.

Hvis ledelsen ber deg trene et lag uten riktige spillere, da må du skylde på ledelsen. Ikke trenern som trener dem.

 

Egentlig litt fascinert over at du ikke fikk med deg at i min analogi var det finanskrisen som var regnet. Jeg påpeker rett og slett at det er for dumt å skylde på noe som rammer alle i tilnærmet lik grad.

 

Og hvis ledelsen ber deg trene et lag uten at du har de spillertypene du ønsker deg, vil du vel som en dyktig trener med yrkesstolthet få det beste ut av de spillerne du har til rådighet? Tilpasse spillestilen til de spillerne du har? Forutsatt at viljen og motivasjonen din ikke er redusert til noe mer halvhjertet, da.

 

Og til de som er lei av denne tråden:

Dette er omtrent den eneste tråden som har engasjert forumbrukerne den siste tiden. Forumet er jo ellers dødt som en sild. Jeg synes det er skummelt for framtiden hvordan folk mister engasjementet nå om dagen, og håper virkelig det snur når Jörgen er på plass. Vår likegyldighet er langt verre enn hat, avsky misnøye eller hva man velger å kalle det. Jeg håper heller folk fortsetter å hate, framfor å slutte å bry seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og til de som er lei av denne tråden:

Dette er omtrent den eneste tråden som har engasjert forumbrukerne den siste tiden. Forumet er jo ellers dødt som en sild. Jeg synes det er skummelt for framtiden hvordan folk mister engasjementet nå om dagen, og håper virkelig det snur når Jörgen er på plass. Vår likegyldighet er langt verre enn hat, avsky misnøye eller hva man velger å kalle det. Jeg håper heller folk fortsetter å hate, framfor å slutte å bry seg.

 

 

Engasjement, slik det kan fremstå her inne, krever vel i det minste hat/lykke eller spenning. Vi har ingen lykke og null spenning knyttet til resten av sesongen. Hatet har du allerede omtalt.

 

Slår vi Sandefjord på søndag? Det driter jeg i. Lykkes Jörgen med å rimelig kjapt bygge opp laget igjen, få på plass spillere som mangler, og resultater som tildels har uteblitt? Der ligger spenningen. Men der kan det neppe ventes å skulle skje noe i år. Så de neste to månedene skal vi i praksis bare gå og vente på silly season. Sesongpausen har i praksis allerede begynt.

 

For å si det på en annen måte - likegyldighet er ille, hvis man f.eks rykker ned (jfr. Sandefjord), eller vinner noe (jfr. Chixa). Gutta gjør ingen av delene.

 

Jeg tror alle her inne gleder seg veldig til neste sesong. Det er et godt tegn på manglende likegyldighet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Og til de som er lei av denne tråden:

Dette er omtrent den eneste tråden som har engasjert forumbrukerne den siste tiden. Forumet er jo ellers dødt som en sild. Jeg synes det er skummelt for framtiden hvordan folk mister engasjementet nå om dagen, og håper virkelig det snur når Jörgen er på plass. Vår likegyldighet er langt verre enn hat, avsky misnøye eller hva man velger å kalle det. Jeg håper heller folk fortsetter å hate, framfor å slutte å bry seg.

 

 

Engasjement, slik det kan fremstå her inne, krever vel i det minste hat/lykke eller spenning. Vi har ingen lykke og null spenning knyttet til resten av sesongen. Hatet har du allerede omtalt.

 

Slår vi Sandefjord på søndag? Det driter jeg i. Lykkes Jörgen med å rimelig kjapt bygge opp laget igjen, få på plass spillere som mangler, og resultater som tildels har uteblitt? Der ligger spenningen. Men der kan det neppe ventes å skulle skje noe i år. Så de neste to månedene skal vi i praksis bare gå og vente på silly season. Sesongpausen har i praksis allerede begynt.

 

For å si det på en annen måte - likegyldighet er ille, hvis man f.eks rykker ned (jfr. Sandefjord), eller vinner noe (jfr. Chixa). Gutta gjør ingen av delene.

 

Jeg tror alle her inne gleder seg veldig til neste sesong. Det er et godt tegn på manglende likegyldighet.

Nå var det ikke akkurat deg jeg fryktet likegyldighet fra, geirti... wink.gif

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Jan Jönsson
×
×
  • Opprett ny...