Gå til innhold

Jan Jönsson


Øyvind
 Del

Anbefalte innlegg


Jönsson virker å ha mistet grepet. Good Riddance. Han kan umulig lede laget videre fra august av om han annonserer i slutten av juli at han har skrevet under for en annen norsk klubb. Ser frem til et trenerbytte.

 

I så fall håper jeg en kløktig person forklarer en eventuelt ny trener hvordan man får middelmådigheter som Hoff og Tømmernes til å holde tilnærmet Tippeligastandard. Eller er Nannskog og Farnerud tilbake i August?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


JJ har gjort en kjempe jobb for oss, kan vi ikke støtte han til noe er 100 % klart isteden for å Håne han etter kampslutt!!

 

Synes det faktisk er litt lavmål av oss som kroner en dårlig forestilling de siste 15 min av kampene på en god måte, trekker oss ned på ett LAVT nivå

 

Utdyp for oss fraværende.

 

Det ble sunget "hater, hater, hater RBK". Sånn sett var det vel de vi hånet.

 

Så deilig! Jeg ser absolutt ingenting galt i å fortelle ham at vi på ingen måte setter pris på en rbkovergang.

 

Må forøvrig si at etter å ha sett Janne i vmpanelet igår innser jeg at han er en person det er jævlig vanskelig å hate. Det er bare helt feil at han skal synke så lavt som til rbk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hvor lenge skal denne mannen, som uten tvil har tanker helt andre steder, få sitte? tønsberg, sandefjord borte, dnepr, nesten-skandale mot molde, skandale mot viking.... Nå bør styret gå offentlig ut og kreve avgangen til en trener som totalt har mistet fokus. Det hjelper faktisk ikke og si man er 100% proffesjonell når det stikk motsatte viser seg. Husk det bare er halvspilt sesong - vi kan faktisk lett rykke ned!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hvor lenge skal denne mannen, som uten tvil har tanker helt andre steder, få sitte? tønsberg, sandefjord borte, dnepr, nesten-skandale mot molde, skandale mot viking.... Nå bør styret gå offentlig ut og kreve avgangen til en trener som totalt har mistet fokus. Det hjelper faktisk ikke og si man er 100% proffesjonell når det stikk motsatte viser seg. Husk det bare er halvspilt sesong - vi kan faktisk lett rykke ned!!

 

Jeg er enig med deg at av følgende scenarioer:

 

 

JJ offentliggjør kontrakt med annen norsk klubb

og

JJ offentliggjør kontrakt med utenlandsk klubb

og

JJ holder tyst

 

 

er det siste alternativet på sikt det verste.  Det holder en viss ro i rekkene på kort sikt, men kan absolutt være en direkte eller medvirkende årsak til den sportslige krisen klubben befinner seg i.

 

Foreløpig vil styret avvente, selv om du kanskje la merke til at styrelederen hintet i forhold til trenerspørsmålet i Budstikka Papir i går.

 

Om vi ikke får en avklaring før Rosenborgkampen vil vi se på strategien vår på nytt.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


den sportslige krisen klubben befinner seg i

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvilken sportslig krise sikter du til? Med flere toneangivende spillere skadet over en lang periode, et uheldig tap mot Viking, og to brente straffespark i går, vil jeg si at vi er langt i fra noen sportslig krise. Vi er i en bølgedal, men å bruke ordet krise er å skyte enda lenger over mål enn Veigar gjorde fra 11-meteren i går.

 

Nå har VI muligheten til å bruke de erfaringene vi fikk i fjor vår, og fortsette vår gode trend med å støtte laget selv i perioder med litt motgang. I den sammenheng tar jeg selvkritikk for det utrolig barnslige opplegget jeg startet opp i første omgang i går, der vi sang for alle andre spillere enn de som var utpå banen. Det er kanskje ikke like ille som å bue på egne spillere, men det er ikke langt i fra, og vil ikke skje igjen. Her skal det ytes støtte hele veien, for vi har sett før at det funker!!

 

At flere krever Jannes avgang er én sak, det kan forsvares, da hans motivasjon virker totalt fraværende. Men gutta skal ha støtte. Det må være vårt fokus nå. I går så jeg et lag med masse vilje og bedre fotballspillere enn motstanderen, men som sliter litt med det som sitter mellom ørene. Får de en god opplevelse allerede mot Brann, så er jeg overbevist om vi vinner returkampen mot Dnepr. Vi kan bidra til at de får en god opplevelse mot Brann!

 

Stabæk Support svikter aldri.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Om vi ikke er i en sportslig krise så har vi hvertfall en forsvarskrise. Vi har sluppet inn 11 mål på de siste 4 kampene. Alle disse kampene er på hjemmebane.

Endret av jokke
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sett ut fra alle skadene vi har, har vi vel i alle fall offensivt prestert bedre enn jeg hadde ventet. Skadesituasjonen vår er det jo krisetilstander over, men med tanke på at vi tross alt produserer mange sjanser, synes også jeg det blir litt tøvete å snakke om sportslig krise. Det er kanskje mer enn mental krise og store strukturproblemer defensivt vi opplever? Dårlig mentalitet kan spre usikkerhet på banen og dette går først og fremst utover ting som defensiv struktur. God defensiv struktur innebærer ofte at man må være trygg på hvilken rolle man selv har i laget, og ikke minst at man må vite hva man kan forvente av nærmeste medspiller i enhver situasjon. Jeg tror derfor det absolutt kan være en sammenheng mellom usikkerheten rundt trenersituasjonen og det hårreisende defensive spillet vårt.

 

Likevel må vi innrømme at vårt lag over tid bør komponeres annerledes dersom vi skal ha ambisjoner om å forsterke oss defensivt. Vi har en midtbanefirer der Henning har et for stort defensivt ansvar og der resten løper for lite. Vi har en forsvarsfirer som utenom Bjarni består av en midtstopper som egentlig trives best som back (Høiland), en midstopper som er for dårlig på dette nivået (KFO) og en uerfaren back som ofte sliter med posisjonering (Hedenstad).

 

Jeg tror et trenerskifte kan bidra positivt i forhold til mentaliteten i laget, men samtidig tror jeg også det må gjøres endringer i spillerstallen over tid dersom vi skal forbedre det defensive. Ikke alt kan overlates til struktur.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er alle disse tegnene på at Jönsson har tankene andre steder?

 

Er det at vi slipper inn to mål mot hviterusserne? Jeg klarer ikke å klandre Janne for hverken at Segers eller Rogne dro, eller at Jon Morten og Gromstad er skadet.

 

Er det fokuset til trenern som gjør at laget kollapser? Hva tenker da Jonevret på siden Molde slapp inn 3 på overtid mot LSK?

 

Let's face it, fra fjoråret kunne et lag ha vært:

 

Jon

MMS - Segers - Segers - Gromstad

Keller - Pontus - Daigo - Johan

Veigar - Daniel

 

Av disse var det Veigar som spilte mot hviterusserne! Og det etter å akkurat kommet tilbake fra skade. (Og Veigar spiller vel i Stabæk fordi han skylder Janne hele hans karriere)

 

Skulle vi satt opp førstelaget fra i fjor er det bare Vegar og Henning som skulle vært inne.

 

Får vi inn en MMS som kan ta styringen bak og en Daniel som kan få opp temperaturen fremover så blir dette bra! Se også Ingos blogg om poengfangsten siste seks kamper. Dette er faen ikke noe lag i krise!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


den sportslige krisen klubben befinner seg i

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvilken sportslig krise sikter du til? Med flere toneangivende spillere skadet over en lang periode, et uheldig tap mot Viking, og to brente straffespark i går, vil jeg si at vi er langt i fra noen sportslig krise. Vi er i en bølgedal, men å bruke ordet krise er å skyte enda lenger over mål enn Veigar gjorde fra 11-meteren i går.

 

Nå har VI muligheten til å bruke de erfaringene vi fikk i fjor vår, og fortsette vår gode trend med å støtte laget selv i perioder med litt motgang. I den sammenheng tar jeg selvkritikk for det utrolig barnslige opplegget jeg startet opp i første omgang i går, der vi sang for alle andre spillere enn de som var utpå banen. Det er kanskje ikke like ille som å bue på egne spillere, men det er ikke langt i fra, og vil ikke skje igjen. Her skal det ytes støtte hele veien, for vi har sett før at det funker!!

 

At flere krever Jannes avgang er én sak, det kan forsvares, da hans motivasjon virker totalt fraværende. Men gutta skal ha støtte. Det må være vårt fokus nå. I går så jeg et lag med masse vilje og bedre fotballspillere enn motstanderen, men som sliter litt med det som sitter mellom ørene. Får de en god opplevelse allerede mot Brann, så er jeg overbevist om vi vinner returkampen mot Dnepr. Vi kan bidra til at de får en god opplevelse mot Brann!

 

Stabæk Support svikter aldri.

 

 

Anders, jeg støtter deg i at opptrinnet i første omgang i går var barnslig. Jeg satt for en gangs skyld på langsiden, pleier normalt å stå på support. Å høre dere rope navnene - ikke bare på de som sitter på benken - til spillere som klubben ikke hadde råd til å sikre seg da leieavtalene gikk ut, var rett og slett pinlig. IA Olsen satt ikke langt bak meg, og han så ikke gald ut da dere ropte hans navn.Det står mye mer ære av å rope "Blø for drakta Stabæk gutta" enn å vise manglende respekt. Når det er sagt ble både support og laget bedre i andre omgang!Ellers er jeg helt enig at det er for dumt å snakke om at vi er inne i en sportslig krise. Dessuten blir det meningsløst å gi Janne skylden for at forsvaret ikke fungerer. At KFO for eksempel ikke når opp i Tippeligaen kan umulig være Jannes skyld. Alle skjønner at han ikke hadde fått spilletid om det ikke var for skadesituasjonen i laget. Med mindre Janne personlig er ansvarlig for at vi kjøpte han så blir det tåpelig å gi Janne skylden for at vi rakner i forsvar om dagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra skrevet, superblaa!!!

Janne er en god trener - og en PROFESJONELL trener.

Tror faktisk han tenker forholdsvis lite på neste klubb om dagen. Han vet jo hva han skal til, og kan bruke all sin tid til å fokusere på den jobben han skal gjøre NÅ. Det er få som er så avhengig av ryktet og blir i like stor grad målt på resultater som det trenerne gjør.

Janne er en hedersmann, og gir det han kan til siste slutt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra skrevet, superblaa!!!

Janne er en god trener - og en PROFESJONELL trener.

Tror faktisk han tenker forholdsvis lite på neste klubb om dagen. Han vet jo hva han skal til, og kan bruke all sin tid til å fokusere på den jobben han skal gjøre NÅ. Det er få som er så avhengig av ryktet og blir i like stor grad målt på resultater som det trenerne gjør.

Janne er en hedersmann, og gir det han kan til siste slutt.

 

Jönsson har en avtale med RævBK! Det påvirker hans tilnærming til alt, uansett hvor profesjonell han er.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Jönsson har en avtale med RævBK! Det påvirker hans tilnærming til alt, uansett hvor profesjonell han er.

Godt vi har en som deg her, som vet alt!

Hepp,

 

Finnes det egentlig noen grunn til å tro noe annet?

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At han har en avtale med RBK, nei, men at det påvirker hans tilnærming til alt? 

Hepp,

 

Det ville være unaturlig om han ikke var påvirket. Han ble ihvertfall påvirket da spekulasjonene stod på som værst i vinter. Han kommer også til å bli påvirket og forstyrret av media når overgangen blir offentliggjort. Det er dessverre også ting som tyder på at han ikke har vært helt oppriktig og åpen om prosessen underveis.

 

Det er selvsagt lov å håpe så lenge ingenting er offentligjort, men jeg er redd det er bortkastet tid.

 

Jeg synes det er oppriktig synd at JJ ser ut til å begå selvmord på sitt eget ettermæle. Han hadde fortjent å få sitt navn skrevet inn i vår historie med gullskrift. Men han vil i ettertiden bli husket som vår Benedikt Arnold. Overløperen...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Og hva har den linken med spørsmålet mitt å gjøre? Enda mer synsing og pjatt fra ss.no sin side er vel ikke noe bevis for hva Jönsson tenker om sin nåværende og neste jobb? Jeg stoler såpass på styret og sportslig ledelse i Stabæk, at jeg tror de hadde blitt enig med Jönsson om å avslutte samarbeidet om de følte at han ikke lenger var skikket til jobben.

 

 

 

Jeg synes det er oppriktig synd at JJ ser ut til å begå selvmord på sitt eget ettermæle. Han hadde fortjent å få sitt navn skrevet inn i vår historie med gullskrift. Men han vil i ettertiden bli husket som vår Benedikt Arnold. Overløperen...

 

@ringo

 

Helt enig. Jeg kan fortsatt ikke forstå hva som foregår i Jönsson sitt hode når han vil til RBK.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva er alle disse tegnene på at Jönsson har tankene andre steder?

 

http://www.ss.no/index.lasso?s=nyhet&ID=2020

 

Bare fordi man har et eget domene og en skarp penn har man ikke alltid rett.

 

Innholdet i artikkelen kan diskuteres, og faktorer som prestasjonsbasert lønn, kulturelle forskjeller mellom nordmenn og svensker og det faktum av at en fotballtrener vurderes etter prestasjoner siste 10 år, og således risikerer å miste 10% av CVen sin ved å gi faen er ikke nevnt.

 

Den største begrensningen slik jeg ser det er at Janne ikke lengre bør brukes til å vurdere nye spillere. Delvis fordi han ville ha incentiver til å ta med gull til Rosenborg (hvis han drar dit), og delvis fordi vi ikke vet hva slags spilertyper og personligheter en ny trener vil jobbe med. Viktigheten av dette skal vi ikke overdrive. I vinter visste nok Janne at det var hans siste sesong. Hadde han vært like kynisk som folk spekulerer i her, hadde han visket til Veigar at han burde vurdere Frankrike et halvår til, og så skrive under for Rosenborg med en gang Janne hadde kontrakten klar. For et par uker siden hentet vi Norges største talent fra Lyn. (Denne signeringen er undervurdert! Her snakker vi større talent enn Torstein, Mix og Vegar!). Penger til å hente etablerte spillere er det uansett ikke, så hva er problemet?

 

Det nevnes Holmvik. Som det også skrives, Holmvik var ikke Tom overlegen som back. I likhet med trenere blir spillere vurdert utifra relativt korte perioder i fortid. Derfor er en halv sesong på benken et problem. Har man en tropp der 6-10 spillere går ut hvert år, er det greit å statuere eksempler på de problemene som oppstår dersom de ikke signerer nytt. Det ville vært meningsløst for en trener som, utifra artikkelens værste tanker, ville fått jobb i Rosenborg på dagen. Atpåtil med mulighet for å skrive inn en CL-kvalifisering på CVen.

 

Det jeg kan lese er egentlig bare at jeg vet hvem jeg ikke skal ansette. Da en av mine ansatte sluttet fordi han ville prøve noe nytt, måtte vi utsette pilsingen etter siste arbeidsdag fordi han som sluttet ville avslutte undersøkelsene av et problem han kom over en av de siste dagene. Noen mennesker er nemlig sånn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Bare fordi man har et eget domene og en skarp penn har man ikke alltid rett.

Hør, hør.

Egentlig helt utrolig hvor høy status ss.no har fått her inne. De skriver riktignok mye bra, men de skriver mye piss også.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Min påstand er at vi ikke hadde tatt medalje noen av de foregående årene, med tilsvarende skadeproblemer. De årene hadde JJ fullt fokus på Stabæk.

 

Vi hadde i alle fall aldri tatt gull i 2008, det er nå helt sikkert. Vi hadde vel en langtidsskade på Segers, men bortsett fra det var vel hele 11'eren skadefri det meste av sesongen. Det betydde mye.

 

Jeg tror, som sagt tidligere i denne tråden, at laget må komponeres på nytt med en ny trener. Det defensive har vært et stort problem lenge. Skader må ta en del av skylden når det gjelder de siste kampene, men vi har vært svake defensivt i 2 år nå. Minst. I 2007-2008 maktet vi å etablere et offensivt spill uten at vi blottla oss så mye, først og fremst fordi vi hadde Alan og Somen. Derfor ble ikke de defensive svakhetene like synlige. Husk også at vi da hadde Keller, som gjorde en ekstremt viktig jobb på midten.

 

Skader, ubalansert komponering av laget over lengre tid og sviktende mental innstilling pga. usikkerheten rundt trenersituasjonen er nok alle årsaker til det vi ser nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvfølgelig er skadene årsaken til problemene Stabæk nå har, selv topplagene i Europa hadde vært preget av å ha en så lang og vond skadeliste. Når man har et såpass klart spillemønster som Stabæk, bør vi klare 1-2 skader uten å svekkes nevneverdig, men når det blir 4-5 skader på spillere som normalt starter er det helt klart et problem.

 

For å komme tilbake til JJ i hans egen tråd, ligger vel årsakene til at han forlater oss i at Stabæk nå ikke evner å satse 110%, jmf sitat i VG papir i går:

Helst ville jeg at man skulle satse tungt foran CL-kvaliken i fjor, men det skjedde ikke

Da kan man jo forstå at han ser mulighetene RBK gir mtp at de er villig til å satse med å gå 30-40 mill i underskudd for å klare å komme seg til CL.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi klarte oss da IA og Mike ble skadet samtidig. Vi klarte oss da Bjørnar forsvant, da Somen ble solgt og da Annan valgte å være en drittsekk i Trondheim fremfor drittsekk i Bærum. Vi klarte oss gjennom flere(?) skadeavbrekk hos Jon Inge, og ristet bare lett på skuldrene da stjernekanten vi hentet viste seg å være en gnager i rasshølham. Det er ikke riktig å si at vi har hatt en fast og skadefri første-11'er gjennom den gullalderen vi har opplevd. Hva er forskjellen på nå og da?

 

For det første hentet vi spillere, og ikke bare på lån. Man kan argumentere for at vi hadde mere penger den gangen, men det var vel bare Iven, og kanskje Jon Inge, vi betalte noe særlig for. Selv om vi ikke har all verden å friste med i lønningsposen etter krisen, har heller ikke andre klubber det, så det blir feil å legge all skyld for de siste to årenes handlevegring på finanskrisen.

 

Jan Jönsson har en klar filosofi, en filosofi som avhenger av spillere med de riktige ferdighetene. Når klubben ikke har råd til å handle, og Janne har kommet til siste side i adresseboken sin, må man begynne å legge opp taktikken etter det man har tilgjengelig. Det er noe han enten ikke kan, eller ikke gidder.

 

Nå går han rundt og lurer på om "Det er ikke deg, det er meg" er en klisje eller en klassiker. Snart møtes han og Ingo på en benk i en park, prater litt, klemmer lenge og går hver til sitt. Jeg for min del kommer ikke til å grine og hyle og be om en sjanse til. Jeg er helt klar for å bytte til en yngre modell.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi klarte oss da IA og Mike ble skadet samtidig. Vi klarte oss da Bjørnar forsvant, da Somen ble solgt og da Annan valgte å være en drittsekk i Trondheim fremfor drittsekk i Bærum. Vi klarte oss gjennom flere(?) skadeavbrekk hos Jon Inge, og ristet bare lett på skuldrene da stjernekanten vi hentet viste seg å være en gnager i rasshølham. Det er ikke riktig å si at vi har hatt en fast og skadefri første-11'er gjennom den gullalderen vi har opplevd. Hva er forskjellen på nå og da?

 

Forskjellen er først og fremst antall skadde samtidig, og at vi har hatt flere kortere skadeavbrekk. Det er lettere å erstatte en spiller som er ute nesten hele sesongen enn om VPG og DN tilstammen skulle være skadet hele sesongen, men vært skadet 2-4 uker om gangen, det tar tross alt et par kamper å komme i matchform.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tips til islendingen:

Sjekk hvem som spilte hvor mange kamper i forsvar i 2007 opp mot 2008. Sjekk så hvem som spilte forsvar i 2009 opp mot de siste kampene.

 

Fasit:

Keller: 22 / 26

MMS: 26 / 25

JIH: 3 / 18

Bjørnar: 10 / 15

Pontus: 22 / 11

Stenvoll: 22 / 9

Mike: 16 / 8

IAO: 5 / 0

 

Av forsvarsspillerne fra 2007 var det bare IAO som forsvant til 2008. JIH spilte bare 3 kamper i 2007, men var som kjent i landslagsklasse, ble kjøpt inn på sommern og var skadet på høsten.

 

2009 sesongen:

MMS: 23

JIH: 23

VEH: 20

IAO: 14

Segers: 13

Tom: 7

Rogne: 6

KFO: 0

Gromstad: 0

Bjarni: 0

 

Læreboken om forsvarsspill, skrevet av middelmådighetene Tony Adams, Martin Keown og resten av det gamle Arsenal-forsvaret: Spiller man lenge nok sammen blir det bra!

 

Det finnes vel to typer trenere. Tom Nordli kommer inn, lager masse bråk og klarer å skremme spillerne til suksess på kort tid. Over lang tid har han aldri suksess, og nå har det gått så langt som at spillere i andre klubber vet hva som kommer hvis han blir ansatt, så korttidseffekten er heller ikke enorm.

 

Motsatt er det trenere som har klare filosofier og målsetninger. De trenger kanskje litt lengre tid, men over tid viser de seg stabile. Etter ti år med Eggen visste Skammelsrud at om han fikk ballen med ryggen mot motstanders mål, trengte han å snu seg og slå den hardt ut mot høyre der det lå en ving. Det var ikke avhengig av hvem som spilte ving, for sånn var det bare. Noen enkeltspillere (Robert Boateng) var gode fotballspillere men forsto ikke hva rollen gikk ut på. De ble kasta fort ut.

 

Rosenborg hadde ressurser til å hente spillere som passet inn. Det har ikke vi. Men takk for at vi prøver å ha en spillestil. Så kan dere andre håpe at vi henter inn match-to-match-taktikkere om Nordli og Rekdal.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Jan Jönsson
×
×
  • Opprett ny...