Gå til innhold

Ingo


AndersBD
 Del

Anbefalte innlegg


En fotballsesong er lang og i Adeccoligaen er den lenger enn lang, siden vi spiller hele 30 seriekamper, mens stakkarene i Tippeligaen bare får spille 26. Legg til cupkamper, så har Stabæk allerede spilt 26 obligatoriske kamper i år. Av disse har vi vunnet 18, spilt 5 uavgjort og tapt 3. Nå er det 9 kamper igjen. Antageligvis kan vi tape 3 av dem (like mange som i hele sesongen hittil), hvis vi vinner de andre 6. Da er vi oppe.

 

Det har vært mange viktige uker, men den som begynner nå på søndag og slutter neste søndag, er den viktigste av alle. I løpet av den uka skal vi spille 3 seriekamper - èn borte, to hjemme. Tar vi 7 poeng her, kan vi vurdere å levere inn dressen vi skal ha på under opprykksfesten til Apollo Rens på Stabekk.

 

Tar vi de 7 poengene, har vi minst 7 poengs forsprang ned til 3. plassen. Om Sandefjord kommer foran oss eller bak oss, er spennende nok, men egentlig ikke viktig. Det er avstnaden ned til 3. plassen, til kvalikplassen, som betyr alt. Vi leder med 6 poeng på Bryne (som er på 3. plass) i dag og har en kamp til gode. 7 poengs forsprang (gjerne 9 eller flere hvis vi vinner alle de tre kampene i skjebneuka vår, eller hvis Bryne avgir poeng i en eller begge de to kampene de skal spille i samme periode) og 7 kamper igjen - det gir vi aldri i verden bort.

 

Men først skal skjebneuka unnagjøres. Søndag på Fosshaugane mot Sogndal, onsdag 14. september kl. 17 mot Tønsberg på Nadderud og søndag 18. september mot Hødd på Nadderud kl. 16. Og du kan se alle kampene; Sogndal-matchen direkte på TV2, Tønsberg og Hødd så "live" som det går an på Nadderud.

 

Og nå gjelder det - som det aldri før har "gjullet". Nå gjelder det å møte opp, støtte opp og bli med opp! Vi har fem hjemmekamper igjen denne høsten, og vinner vi dem er det nesten gjort. Da skal vi ikke spille 11 mot 11, men ha (minst) 12 mann på det blaa laget. Og 12. mann er oss på tribunene.

 

Vi undervurderer ofte vår egen betydning, vi som ser på og heier på. Vi tror gutta våre ikke merker oss, eller blåser i det. Men slik er ikke. Når du snakker med dem, og jeg gjør det hele tiden, er de krystallklare på at støtte fra tribunen betyr utrolig mye. I 5 hjemmekamper og 1 av de 4 gjenstående bortekampene (den mot Skeid på Voldsløkka) kan vi møte opp i sjokkerende antall og gi våre blaa spillere en massiv støtte.

 

Som supportere kan vi ikke gjøre så mye mer. Men det trengs ikke så mye mer, heller. Vi regner med å se deg og dine, med renskede stemmebånd og fullt trøkk, på Nadderud både onsdag til uka og neste søndag mot Hødd. Så lar vi Stabæk Support ta hovedansvaret for den blaa støtten på Fosshaugane. De har vært Adeccoligaens suverent største og beste supportergjeng i hele år, og er bankers.

 

Nå regner jeg med at du er det også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg skulle gjerne kjøpt bjønreskinnet, haddet det ikke vært fordi jeg er på den andre siden av bekken. Måtte ha vann serru. Men gresset er i hvertfall grønnere her borte.

 

Klart vi rykker opp!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Moro at Ingo tør å si fra. Østenstad beviser vel egentlig ikke annet enn at han har nicket for mange baller gjennom karrieren sin. Makan til tåpelig utspill .Sutrer over at det endelig er en som tør å påpeke et problem..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Moro at Ingo tør å si fra. Østenstad beviser vel egentlig ikke annet enn at han har nicket for mange baller gjennom karrieren sin. Makan til tåpelig utspill .Sutrer over at det endelig er en som tør å påpeke et problem..

Men med i prisvurderingen av en spiller er jo alder (Brinck vs. Max von Schl...) og dermed muligheten for en positiv formutvikling og derigjennom videresalg med fortjeneste.

 

Alle er egentlig enig i det Ingo sier, men janteloven tilsier at så fort den mannen åpner kjeften så er det om å gjøre å angripe personen fortere enn .....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brann mener at det ikke har klikket for dem:

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article2514677.ece

 

Følgende fra artikkelen viser at det HAR klikket for noen i Brann:

 

"Bjørn Dahl er ikke uenig i innholdet i Steen Jensens kritikk. Men har problemer med å svelge formen utspillet har.

 

Han burde dessuten tatt dette opp i de riktige fora. Norsk Toppfotball (NTF) ville være det riktige forum å lufte disse tankene i, mener Dahl".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Moro at Ingo tør å si fra. Østenstad beviser vel egentlig ikke annet enn at han har nicket for mange baller gjennom karrieren sin. Makan til tåpelig utspill .Sutrer over at det endelig er en som tør å påpeke et problem..

 

Nå er vel det Østenstad sier at det ligger mer i denne overgangen enn hva Ingo gir uttrykk for. Blant annet at mye av de 6 millionene avhenger av hvor mange kamper han får spille og resultater.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brann mener at det ikke har klikket for dem:

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article2514677.ece

 

Følgende fra artikkelen viser at det HAR klikket for noen i Brann:

 

"Bjørn Dahl er ikke uenig i innholdet i Steen Jensens kritikk. Men har problemer med å svelge formen utspillet har.

 

Han burde dessuten tatt dette opp i de riktige fora. Norsk Toppfotball (NTF) ville være det riktige forum å lufte disse tankene i, mener Dahl".

Ikke noe overrasker lenger fra den mannen, han mente jo også at det måtte være en fin julepresang for Stabæk hvis IA gikk til Brann. Som ventet tar de berørte parter dette personlig og forbigår debatten Ingo ønsker. Når Dahl i tillegg drar frem MA som en sammenligning til saftkokern fra Sogn blir det bittelitt bizarro world for meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brann mener at det ikke har klikket for dem:

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article2514677.ece

 

Følgende fra artikkelen viser at det HAR klikket for noen i Brann:

 

"Bjørn Dahl er ikke uenig i innholdet i Steen Jensens kritikk. Men har problemer med å svelge formen utspillet har.

 

Han burde dessuten tatt dette opp i de riktige fora. Norsk Toppfotball (NTF) ville være det riktige forum å lufte disse tankene i, mener Dahl".

Ikke noe overrasker lenger fra den mannen, han mente jo også at det måtte være en fin julepresang for Stabæk hvis IA gikk til Brann. Som ventet tar de berørte parter dette personlig og forbigår debatten Ingo ønsker. Når Dahl i tillegg drar frem MA som en sammenligning til saftkokern fra Sogn blir det bittelitt bizarro world for meg.

 

Helt enig.

 

Det var bare brukt som et eksempel i rekken av mange. Det var jo bare ment å skape debatt om ståa i overgangsmarkedet... Når Dahl begynner å ta det som personlig kritikk er det i mangel av motargumenter spør du meg.

 

Det er jo generelt en ganske bred enighet om dette ellers i Norge. RBK har jo åpent sagt selv at det er helt hinsides priser om dagen, og derfor importerer de spillere fra utlandet. De BURDE jo hvertfall ha penger nok...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


så da mener du også at det ikke er et problem med prisnivået på norske middelmådigheter? Nicket mye du også eller...?

 

Øh, nei. Det var ikke det jeg skrev. Det jeg skrev er at det Østenstad sier er at det ligger mer i den aktuelle overgangen enn hva Ingo ga uttrykk.

 

Prisnivået på norske spillere er for høyt. Jeg har ikke sett noen si noe annet, og jeg har heller ikke sagt noe annet. Heller ikke østenstad har sagt noe annet.

 

Poenget mitt er at det er ikke så fryktelig endimensjonalt at en mann har rett og alle som ikke er 100% enige er idioter. Også jeg synes 6 mill for Børre Steenslid er langt over hva jeg vil kalle en rimelig pris. Men det er altså ikke slik at Viking har gitt 6 mill for Børre Stenslid. Punktum. De har gitt 6 mill for han under en rekke forutsetninger, hvorav en av dem er at han faktisk må prestere på a-laget før store deler av beløpet blir betalt ut. Det er en risikofordeling ved overgangen, der Viking har fått en avtale på et ungt talent der både kjøper og selger vil tape på at spilleren ikke slår til, og ikke bare kjøper. Slikt koster litt ekstra.

 

Det er dessuten noe pussig med spørsmål omkring verdi. Hva er en spiller verdt? For Stabæk? For viking? For sogndal? Rent objektivt.

 

Vi snakker om prisnivå utifra hva som er skal være en objektivt riktig pris. Tingen er at Sogndal selger ikke en spiller etter hva som er objektivt riktig pris, men utifra hva spilleren er verdt for dem. For at de skal selge må de få et bud som er over hva spilleren er verdt for dem å beholde. Tilsvarende for viking, så kan en spiller være mer verdt for viking å hente inn enn spillerens objektive verdi. Spilleren kan ha egenskaper som kjøper har et spesielt behov for. det gjør at en høyere pris kan være mer riktig for dem enn den kan være for andre. Overgangssummen befinner seg i rommet mellom hva spilleren er verdt for dem og hva spilleren er verdt for selger.

 

Om Viking mener 6 mill er en grei pris på Stenslid så er det deres valg. kanskje er det overpris for dem, kanskje spilleren han meget bra i 2 år før han blir solgt for 10 mill til utlandet. Hvem vet.

 

Ingo har rett i det aller meste av det han skriver. Prisnivået er for høyt på norske spillere, og ja, overganger som den til stenslid bidrar til å gi klubber et urealistisk bilde av hva de kan kreve for en spiller, men når man velger å være så spesifikk i sin kritikk som Ingo er ved å gå inn på et fåtall spesifikke overganger så er rommet for feil stort. Kjenner han alle detaljer i overgangen?

 

Å trekke paralleller mellom pris på spillere på 30+ og 21 år blir også litt feil. Prisen på gode spillere daler når de når høy alder, mens man for unge spillere typisk må betale litt mer enn hva spilleren egentlig er god for ved tidspunktet avtalen underskrives.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, nå har jeg sett noen som sier at prisnivået ikke er for høyt. Men kåfjord har jo et poeng også. Det er mye bosmanspillere blant utlendingene som kommer. Sånn sett er det ikke helt riktig å si at utenlandske spillere utkonkurrerer norske på pris

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, nå har jeg sett noen som sier at prisnivået ikke er for høyt. Men kåfjord har jo et poeng også. Det er mye bosmanspillere blant utlendingene som kommer. Sånn sett er det ikke helt riktig å si at utenlandske spillere utkonkurrerer norske på pris

På en måte gjør de jo det. Hvis en Nordmann koster 500 K, og en utlending er gratis så er integrerings-kosten ofte høyere enn de 500 K man må betale for nordmannen. Er det en virkelig god spiller vil han enten få sign-on fee eller høyere lønn fordi "kjøpende" klubb ikke betaler til forrige klubb. Det er fortsatt ingen gratis lunch å få der ute, i hvert fall ikke en man kan nyte :rolleyes:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ganske freidig å uttale seg om overgangssummer når stabæk er med på å legge prisen på det nivået den er. Både når det gjelder salg og kjøp. Branns Bjørn Dahl har et ganske godt poeng når han tar opp driftskostnadene på Petter Furuseth Olsen. Med den lønnen og sign on fee han har fått er stabæk med på å presse lønnsnivået opp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ganske freidig å uttale seg om overgangssummer når stabæk er med på å legge prisen på det nivået den er. Både når det gjelder salg og kjøp. Branns Bjørn Dahl har et ganske godt poeng når han tar opp driftskostnadene på Petter Furuseth Olsen. Med den lønnen og sign on fee han har fått er stabæk med på å presse lønnsnivået opp.

 

Nå skal det merkes at PFO ble regnet som den beste på høyre midtbane i Allsvenskan og har ambisjoner om landslagsspill. Hva har Børre Stenslid som er verdt 6 mill? 600.000 er en mer passende sum synes jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ganske freidig å uttale seg om overgangssummer når stabæk er med på å legge prisen på det nivået den er. Både når det gjelder salg og kjøp. Branns Bjørn Dahl har et ganske godt poeng når han tar opp driftskostnadene på Petter Furuseth Olsen. Med den lønnen og sign on fee han har fått er stabæk med på å presse lønnsnivået opp.

 

Nå skal det merkes at PFO ble regnet som den beste på høyre midtbane i Allsvenskan og har ambisjoner om landslagsspill. Hva har Børre Stenslid som er verdt 6 mill? 600.000 er en mer passende sum synes jeg.

 

Har ikke sammenlignet PFO med Stenslid, men at man skriker om prisnivå og lønnsnivå på norske spillere når man samtidig er med på å legge det på det nivået viser at det ikke er samhandling mellom hva man mener og hva man gjør i stabæk. Og visst er pfo god, og kommer til å bli en ressurs for stabæk, men jeg synes at den prisen man betaler for ham er i høyeste laget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ganske freidig å uttale seg om overgangssummer når stabæk er med på å legge prisen på det nivået den er. Både når det gjelder salg og kjøp. Branns Bjørn Dahl har et ganske godt poeng når han tar opp driftskostnadene på Petter Furuseth Olsen. Med den lønnen og sign on fee han har fått er stabæk med på å presse lønnsnivået opp.

 

Nå skal det merkes at PFO ble regnet som den beste på høyre midtbane i Allsvenskan og har ambisjoner om landslagsspill. Hva har Børre Stenslid som er verdt 6 mill? 600.000 er en mer passende sum synes jeg.

 

Har ikke sammenlignet PFO med Stenslid, men at man skriker om prisnivå og lønnsnivå på norske spillere når man samtidig er med på å legge det på det nivået viser at det ikke er samhandling mellom hva man mener og hva man gjør i stabæk. Og visst er pfo god, og kommer til å bli en ressurs for stabæk, men jeg synes at den prisen man betaler for ham er i høyeste laget.

Det har vi skjønt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ganske freidig å uttale seg om overgangssummer når stabæk er med på å legge prisen på det nivået den er. Både når det gjelder salg og kjøp. Branns Bjørn Dahl har et ganske godt poeng når han tar opp driftskostnadene på Petter Furuseth Olsen. Med den lønnen og sign on fee han har fått er stabæk med på å presse lønnsnivået opp.

 

Nå skal det merkes at PFO ble regnet som den beste på høyre midtbane i Allsvenskan og har ambisjoner om landslagsspill. Hva har Børre Stenslid som er verdt 6 mill? 600.000 er en mer passende sum synes jeg.

 

Har ikke sammenlignet PFO med Stenslid, men at man skriker om prisnivå og lønnsnivå på norske spillere når man samtidig er med på å legge det på det nivået viser at det ikke er samhandling mellom hva man mener og hva man gjør i stabæk. Og visst er pfo god, og kommer til å bli en ressurs for stabæk, men jeg synes at den prisen man betaler for ham er i høyeste laget.

 

Og du vet selvfølgelig hvilken pris Stabæk har betlt for ham?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er forsåvidt enig i at det kan virke som vi har strukket oss i overkant langt for å signere PFO, men det er tross alt forskjell på toppspillere fra Allsvenskan og uetablerte talenter fra Adeccoligaen. Sammenligningen er ganske håpløs. Og uansett må det være lov å mene noe om temaet og bringe det opp til debatt. Meninger er ikke noe som er forbeholdt dem med plettfri historie. Tvert i mot kan man vel kanskje si at det er en fordel å snakke av erfaring, synes du ikke? Kan hende Ingo følte at Stabæk måtte strekke seg helt på grensen til det akseptable for å signere Petter, og at han derfor reagerer når Viking går enda lengre for en spiller uten noe som helst av meritter..?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Dessuten tar jo Ingo selvkritikk i det han skriver. Men det er jo slik det er her i Norge, man skal ikke komme her og tro at man er noe.

 

Felles for alle tilsvarene Ingo har fått fra Lyn, Brann og Viking bærer preg av at man enten ikke har lest det Ingo skriver, alternativt at man ikke har forstått budskapet. Særlig dagens artikkel på Bastionen.no bærer preg av å være ført til pennen av noen som ikke helt er på nett i denne sammenhengen.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Ingo
×
×
  • Opprett ny...