Gå til innhold

Praktisk info


Slum
 Del

Anbefalte innlegg


Kult, men vær forsiktig. Tror ikke «lik bildet»-konkurranser er tillatt på Facebook.

Det ble spekulert i om det var lov å ha halv pris i baren på Onkel Blaa mellom 21-00 i helgene fram til jul også, konklusjonen for oss lekmenn blir at dette faller innenfor kategorien "digg" og at vi nyter det så lenge det varer :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvilken versjon av Firefox bruker dere? Og hva slags operativsystem og hvilken versjon av operativsystemet kjører dere? Og har dere versjonsnummeret på flash også er det fint. Så skal jeg melde dette videre til utviklerne.

 

Mads

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Firefox 17.0.1, Windows 7 Home Premium 64bit sp1, flash 11,5,502,110. Tror problemet har vært der siden lanseringen av de nye sidene, iallfall lenge nok til at jeg vet at opptil flere oppdateringer av både både flash og nettleser ikke har hjulpet. Det er som sagt isolert til Firefox, hvis jeg bytter til IE så fungerer alt helt greit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Firefox 17.0.1, Windows 7 Home Premium 64bit sp1, flash 11,5,502,110. Tror problemet har vært der siden lanseringen av de nye sidene, iallfall lenge nok til at jeg vet at opptil flere oppdateringer av både både flash og nettleser ikke har hjulpet. Det er som sagt isolert til Firefox, hvis jeg bytter til IE så fungerer alt helt greit.

Dette har nå blitt raportert inn, så får vi håpe de får ordnet opp i det. Er jo helt bakvendt at ting skal fungere i IE, men ikke i Firefox...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ingenting annet enn at bildet forsvinner når jeg klikker på play og hjulet i midten surrer rundt på en svart bakgrunn som om den loader, bortsett fra at det virker ikke som den faktisk loader noe som helst.

 

Edit: Har faktisk funnet ut av problemet nå: Videospilleren liker ikke Adblock. Eventuelt motsatt.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ingenting annet enn at bildet forsvinner når jeg klikker på play og hjulet i midten surrer rundt på en svart bakgrunn som om den loader, bortsett fra at det virker ikke som den faktisk loader noe som helst.

 

Edit: Har faktisk funnet ut av problemet nå: Videospilleren liker ikke Adblock. Eventuelt motsatt.

 

Ok, så når du skrur av AdBlock så virker det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, da virker det. Likevel litt pussig. Har ikke opplevd at Adblock har hindret andre videospillere fra å fungere.

 

Har hørt noen rykter om at den dreper TV2-sin videoavspiller, men det er riktignok Silverlight. Vi har jo verken reklame eller silverlight i vår avspiller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Velkommen tilbake til forumet!

 

Hva har skjedd?

Programvaren på forumet og bør fra tid til annen oppgraderes. fordi utdatert programvare er sårbar mot skadelige script og virus, og bør fordi oppgraderinger kommer med ny funksjonalitet som bedrer brukeropplevelsen.

 

Oppgraderingen som etter planen skulle være ren plankekjøring på mandag hadde med seg ny funksjonalitet som krangler litt med Æ, Ø og Å. Som har vært et problem tidligere også. Denne gangen var kræsjen mellom skript og norske bokstaver så stor at det ikke var mulig å skrive innlegg på tirsdag da forumet åpnet igjen.

 

Jeg har sittet i fem dager og forsøkt å få forumet på bena i ny versjon, men nå er det helg og jeg må ta en liten pause. Jeg har derfor lastet opp igjen backupen fra mandag. Som vil si at et lite knippe korte innlegg som ble skrevet mandag og tirsdag ikke er her lenger. Men de nesten 300 000 andre innleggene er her fortsatt, og forumet skal fungere som normalt nå.

 

Men vi må oppgradere en eller annen gang om ikke så lenge. Inntil videre skal jeg eksperimentere på en lokal server, slik at ikke forumet på stabaek.no blir ur mens jeg holder på.

 

Fire dager uten forum er litt mye, eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men vi må oppgradere en eller annen gang om ikke så lenge. Inntil videre skal jeg eksperimentere på en lokal server, slik at ikke forumet på stabaek.no blir ur mens jeg holder på.

Fire dager uten forum er litt mye, eller?

 

Fire dager uten forum er tre og 5/6 dager lenger nedetid enn den forrige negative rekorden på vårt over ti år gamle forum.

 

Du skjønner nå hvor avhengige vi er av deg Håkon? Regner med at du ønsker å fortsette i styret som webansvarlig neste år...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har heldigvis lært meg å ta rikelig med backups!

 

Forumet har en imponerende oppetid, men tiden flyr når man møter så mange forskjellige feilmeldinger som denne uken... På tirsdag fikk vi 500-error på nye innlegg, en type feil som loggføres et sted på serveren der ikke vi har tilgang - sammen med logg fra alle de andre webhotellene til Domeneshop. Invision Power (forumleverandøren) sa at de ikke kunne hjelpe oss uten å se i denne loggen. Så jeg fikk Domeneshop til å manuelt søke etter ip og tidspunkt og da jeg omsider fikk svar fra dem var det allerede torsdag formiddag.

 

I mellomtiden oppdaget jeg at cache-tabellen (hurtiglageret) i databasen til forumet var på nesten 1GB. Det er mye tekst, det! Filen var for stor til å behandle i Cache Manager i Admin-kontrollpanelet. Og i phpMyAdmin. Det gjorde det litt komplisert å gjenopprette en backup, så jeg valgte å prøve å løse problemet. Jeg trodde virkelig ikke det skulle være så vanskelig.. :)

 

Loggen fra Domeneshop viste to forskjellige feil - den ene var at scriptet som skulle konvertere til UTF-8-tegnsett hadde kræsjet, og den andre var at et script hadde nådd minnebegrensningen på 256mb. Førstnevnte er fortsatt et problem på grunn av at databasen inneholder ikke bare ett tegnsett, men flere. Sistnevnte skyldes cache-tabellen.

 

På torsdag installerte jeg derfor Wamp lokalt, som er en simulert web-server. Etterhvert fikk jeg til å trikse med både max bruk av minne og max utføringstid i innstillinger vi ikke har tilgang til hos Domeneshop, og jeg klarte omsider å behandle databasen lokalt. Det viste seg at det lå sykt mye rart der. Det som tok desidert mest plass var kalenderen, som hadde generert datoer (og lagt inn bursdager osv) i hundrevis av år bakover og hundrevis av år fremover. Dette skyldes en feil i en tidligere versjon av kalender-componenten som ble oppdatert for lenge siden.

 

Når alle oppgraderingene siden 2002 har blitt installert oppå hverandre vil det etterhvert ligge igjen diverse gammelt rusk. Mange, mange tusen kalendertabellrader for eksempel. Og templates, tilleggskomponenter og hooks. Gamle filer på servern kan gjøre forumet sårbart, og jeg har ryddet mye underveis i feilsøkingen etter oppgraderingsforsøket.

 

Så ja - 4 dager er mye og det har gått raskere å oppgradere tidligere. Men kanskje er det nettopp det at det har gått litt for kjapt i svingene tidligere som gjør at det har tatt lang tid nå.. ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sånn! Nå har vi nyeste versjon.

 

Denne gangen gikk det ganske raskt...

 

1936 - Forum offline
1936 - Backup start
1937 - Backup ferdig
1937 - Et par alltidblaa-fix for at forumet skal håndtere oppgraderingen (dette manglet sist...)
1940 - Opp med nye filer
1943 - Ferdig
1944 - Kjøring av oppgradering-script
1948 - Ferdig
1949 - Opp med en splitter ny sikkerhetspatch
1950 - Rask kontroll av databasen og forumet
1952 - Forum online

Totalt: 16 min.

 

Av forbedringer er det ikke så veldig mye dere som brukere vil merke. Det meste er sikkerhetsmessige forbedringer, samt et knippe forbedringer for moderatorer og administratorer. Som at vi nå kan gjøre enkel moderering fra mobilversjonen. Og at man kan lage bookmarks i administrasjonspanelet.

 

Og selvfølgelig er det et par "forbedringer" som vi ikke har behov for, som muligheten til å markere et innlegg som "best answer" og tråder som "solved". Og VigLink, som legger inn reklamelinker til nettbutikker på relevante ord og merkenavn.

 

Det dere derimot kanskje merker er at editoren / tekstfeltet har blitt forbedret. Blant annet med autolagring og gjennoppretting av innlegg, og muligheten til å sette "kopiere inn som ren tekst" som standard (da slipper man at all formateringen som skriftfarge og -størrelse følger med i innlegget) Klikk på ips_options.png?t=fa20299e18984866b1eb69 for å skru på.

 

I tillegg kan man veldig enkelt legge inn linker til diverse ting, ved å klikke ips_bbcode.png?t=fa20299e18984866b1eb69e.

Som Twitterbrukere: @StabaekSupport

Forumbrukere: @alltidblaa

Spoilere

 

Tråder: Praktisk info

 

Også kan man sette inn en strek. Så da setter jeg strek og går og spiller fifa igjen.


Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sånn! Nå har vi nyeste versjon.

 

Denne gangen gikk det ganske raskt...

 

1936 - Forum offline
1936 - Backup start
1937 - Backup ferdig
1937 - Et par alltidblaa-fix for at forumet skal håndtere oppgraderingen (dette manglet sist...)
1940 - Opp med nye filer
1943 - Ferdig
1944 - Kjøring av oppgradering-script
1948 - Ferdig
1949 - Opp med en splitter ny sikkerhetspatch
1950 - Rask kontroll av databasen og forumet
1952 - Forum online

Totalt: 16 min.

 

Av forbedringer er det ikke så veldig mye dere som brukere vil merke. Det meste er sikkerhetsmessige forbedringer, samt et knippe forbedringer for moderatorer og administratorer. Som at vi nå kan gjøre enkel moderering fra mobilversjonen. Og at man kan lage bookmarks i administrasjonspanelet.

 

Og selvfølgelig er det et par "forbedringer" som vi ikke har behov for, som muligheten til å markere et innlegg som "best answer" og tråder som "solved". Og VigLink, som legger inn reklamelinker til nettbutikker på relevante ord og merkenavn.

 

Det dere derimot kanskje merker er at editoren / tekstfeltet har blitt forbedret. Blant annet med autolagring og gjennoppretting av innlegg, og muligheten til å sette "kopiere inn som ren tekst" som standard (da slipper man at all formateringen som skriftfarge og -størrelse følger med i innlegget) Klikk på ips_options.png?t=fa20299e18984866b1eb69 for å skru på.

 

I tillegg kan man veldig enkelt legge inn linker til diverse ting, ved å klikke ips_bbcode.png?t=fa20299e18984866b1eb69e.

Som Twitterbrukere: @StabaekSupport

Forumbrukere: @alltidblaa

Spoilere

 

Tråder: Praktisk info

 

Også kan man sette inn en strek. Så da setter jeg strek og går og spiller fifa igjen.


Når jeg siterer innlegg er noe av koden usynlig og det er vanskelig å se i det ferdige innlegget hvor mitt svar begynner. Så du får spille fifa en liten stund til, så...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fixed!

 

Edit: OK, ikke helt. Det er ikke så lett å se hva som er sitat i tekstfeltet. Ser på det i morgen. Editoren har tatt med seg et nytt "navn" på sitater, så det finnes ingen stil til det i den eksisterende templaten.

Endret av alltidblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fixed!

 

Edit: OK, ikke helt. Det er ikke så lett å se hva som er sitat i tekstfeltet. Ser på det i morgen. Editoren har tatt med seg et nytt "navn" på sitater, så det finnes ingen stil til det i den eksisterende templaten.

Kan vi lage flere stiler slik at man kan sitere en person og markere det som feks bullshit osv? ^_^

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Praktisk info
×
×
  • Opprett ny...