Gå til innhold

Gammel blaa aargang!


superblaa
 Del

Anbefalte innlegg


Fotballfaglig er dette er veldig spennende. Glimt har en trener som driller et shortpassing system med raske skiftinger og vil gi Botheim helt spesielle og avgrensede oppgaver. Min oppfatning er at han mangler hurtighet til å greie opplegget, men jeg har tatt feil et par ganger før i livet og jeg behøver ikke få rett denne gangen. Synes ellers det er interessant å se Vetlesen i Glimt. Beskjeden til Hugo har tydeligvis vært: Her går det framover - ikke på tvers. Liker Glimt og er spent på dem i årets ES. Mener Glimt har ES beste trener med JJ på andre plass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev Bolivar:

Fotballfaglig er dette er veldig spennende. Glimt har en trener som driller et shortpassing system med raske skiftinger og vil gi Botheim helt spesielle og avgrensede oppgaver. Min oppfatning er at han mangler hurtighet til å greie opplegget, men jeg har tatt feil et par ganger før i livet og jeg behøver ikke få rett denne gangen. Synes ellers det er interessant å se Vetlesen i Glimt. Beskjeden til Hugo har tydeligvis vært: Her går det framover - ikke på tvers. Liker Glimt og er spent på dem i årets ES. Mener Glimt har ES beste trener med JJ på andre plass.

God analyse! Jeg leser først og fremst denne overgangen som en tillitserklæring til Hugo, kombinert med at Junker er på vei vekk. Viktig å få Hugo til å trives utenom banen, samt skader ikke å ha alternativ på topp når det tynnes

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev bandy90:

Seriemester Glimt ser ut til å plukke folk som ikke i nevneverdig grad lykkes veldig godt her.  Samtidig driver STB og famler i blinde etter folk som på mirakuløst vis skal prestere 10-15 mål pr sesong. På tide å vurdere hva slags type fotball man ønsker å spille og hente noen som ser ut til å passe den stilen? 

Har lenge irritert meg over dette.

Vi har syv midtbanespillere av den samme typen for eksempel. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev bandy90:

Seriemester Glimt ser ut til å plukke folk som ikke i nevneverdig grad lykkes veldig godt her.  Samtidig driver STB og famler i blinde etter folk som på mirakuløst vis skal prestere 10-15 mål pr sesong. På tide å vurdere hva slags type fotball man ønsker å spille og hente noen som ser ut til å passe den stilen? 

Akkurat nå er det veldig vanskelig å forstå hva Bjarmann rører med nede på brakka. 

 

Vi er snart i mars. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Merker jeg sliter med å engasjere meg inn mot denne sesongen. Halvannen mnd. til seriestart og vi vet enda ikke hvem som danner stopperpar eller hvem som skal banke inn målene for oss. Det eneste som virker ganske klart er at vi ikke sikter noe høyere enn i fjor, antar man da hadde gjort noe for å styrke bredden og kvaliteten i troppen. 

Ingen info rundt spillere vi hadde på lån, ingenting om evt. nye spillere. Ingenting. 

Solbakken og Kjønø, er isolert sett, to meget sterke signeringer. Men det er vel ikke akkurat på sentral midt og trenerbenken vi MÅ ha inn folk..

Spiss, stopper, venstreback og en ny sportssjef. Takk takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


18 minutter siden skrev Latmann:

Mulig jeg tar feil, men jeg synes normalen i klubben vår er at vi ikke vet dette 1,5 mnd etter seriestart heller.

Enig! 

Vi har en stamme å bygge videre på her. 

Vi mangler spesifikt 1 stopper og 1 spiss. Det kommer. 1.5 mnd igjen til seriestart.
Men vi måtte jo avklare situasjonen med Bo først. 

Sikkert mange som er uenig her, men jeg føler Bjarmann egentlig har gjort en god jobb siden sesongslutt i fjor. 
Jeg er superoptimist og tror sesongen blir bedre i år enn i fjor. 

Men å begynne å krisemaksimere 1.5 mnd før seriestart? Er vi blitt historieløse her? 😂

Se hva som foregår i Brann. DET er krise det. 

Gleder meg til litt treningskamper her! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den samme diskusjonen dukker opp på de merkeligste steder...

Men enig med @Marandinho over her - ja vi har ikke fått inn så mye nytt ennå - men vi har da ihvertfall noe å bygge videre på fra i fjor, og det har vi ikke akkurat vært bortskjemt med.

Og når det er sagt - jeg tror ikke noe på at vi finner messias-spissen - det er å lete etter en kur for symptomet og ikke problemet.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


21 minutter siden skrev @ringo:

Den samme diskusjonen dukker opp på de merkeligste steder...

Men enig med @Marandinho over her - ja vi har ikke fått inn så mye nytt ennå - men vi har da ihvertfall noe å bygge videre på fra i fjor, og det har vi ikke akkurat vært bortskjemt med.

Og når det er sagt - jeg tror ikke noe på at vi finner messias-spissen - det er å lete etter en kur for symptomet og ikke problemet.

 

 

IA sin overgangsstrategi var strengt tatt å vente til siste dag før seriestart omtrent. Og da fikk han inn noen meget bra spillere, men også mye gambling som falt helt igjennom. Syns seriøst Bjarmann har vært bra til nå.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


47 minutter siden skrev bluemaster:

IA sin overgangsstrategi var strengt tatt å vente til siste dag før seriestart omtrent. Og da fikk han inn noen meget bra spillere, men også mye gambling som falt helt igjennom. Syns seriøst Bjarmann har vært bra til nå.. 

IA hadde ingen strategi slik jeg ser det, og ikke uventet er jeg enig med deg  @Bluemaster

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 minutter siden skrev @ringo:

IA hadde ingen strategi slik jeg ser det, og ikke uventet er jeg enig med deg  @Bluemaster

Bjarmann fremstår litt mer tålmodig og langsiktig i tankegangen. Bare å se på Bohinenovergangen. Stabæk klarte å si nei til Moldes 10 millioners bud.. Usikker på om CSKA hadde vært resultatet tidligere.. Å signere Solbakken så tidlig er også fett!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev Hanse:

sier seg selv at vi ikke kan signere en ny vestreback så lenge vi har 3 stk på kontrakt. 

Sant ... og Jeppe er vel nesten som en herlig nysignering å regne nå som han er tilbake fra skade etter å ha mistet hele fjorårsesongen

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev odd:

Egentlig er vi vel over i å diskutere troppen, men skit samme 🙂

Vi har fem "nye" spillere:

Jeppe Moe har vært en av de beste venstrebackene i Eliteserien. Er han tilbake på det nivået, har vi en solid og viktig "nysignering.

I 2016 scoret FItim Azemi 11 mål for Glimt. Ikke da de rullet over alt og alle, men en sesong de rykket ned og bare scoret 36 mål totalt. Får vi han opp på samme nivå, har vi en god spiss også. Altså ikke en spiller som må nå nye høyder, "bare" komme seg tilbake dit han var.

Pignatel Jensen var stort sett regnet som lovende junior i hele fjor. Først i de siste kampene fikk vi se at han kanskje er klar. Er han klar? I så fall mener jeg vi må regne han som en ny spiller i troppen. Han er ingen Hanche ennå, men jeg føler meg sikker på at han ikke står noe tilbake for en signering av typen Strømnes fra Obos.

Markus Solbakken har vært regnet som en av de mest spennende midtbanespillerne de siste årene. Det som er ekstra spennende her, er at vi har hentet en 20-åring som har spilt fast i tre (!) sesonger i Obos allerede. (Og i 2017, året han fylte 17 midtveis i sesongen spilte han 23 av 26 kamper for HamKam i 2. divisjon.) Det betyr at vi har en ungutt med mer førstelagsfotball, og på høyere nivå, de siste årene enn nesten noen andre i hans årskull. Dette kan bli veldig spennende!

Herman Geelmuyden var vel noen år regnet som et av de absolutt største talentene i norsk fotball. Kanskje havnet han litt i skyggen i Nederland, men på sikt kan umulig et år i PSV ha vært bortkastet. Her kommer det en 18-åring som allerede har vært ute, fått smake litt på en europeisk toppklubb og trolig har reflektert mer over fotballkarrieren enn en 18-åring som har sust gjennom. 

Så har vi i tillegg Jesper Isaksen og Magnus Lundal som begge sikkert håper å spille mer i år enn i fjor.

Alt i alt har vi da forsterket ganske bra? Jeg håper vi ikke fyller på med verken spiss eller stopper for å fylle på. Da ser jeg heller Geelmuyden og Pignatel. Men skulle det være en Demidov e.l. som plutselig blir tilgjengelig..

Herlig skrevet! Vi har virkelig mye på gang.

 

Og selvfølgelig er det slik at vi trenger en spiss og (spesielt) midtstopper som kan forsvare en plass i førsteelleveren fra start, ellers er det ikke noen vits.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


15 timer siden skrev odd:

Egentlig er vi vel over i å diskutere troppen, men skit samme 🙂

Vi har fem "nye" spillere:

Jeppe Moe har vært en av de beste venstrebackene i Eliteserien. Er han tilbake på det nivået, har vi en solid og viktig "nysignering.

I 2016 scoret FItim Azemi 11 mål for Glimt. Ikke da de rullet over alt og alle, men en sesong de rykket ned og bare scoret 36 mål totalt. Får vi han opp på samme nivå, har vi en god spiss også. Altså ikke en spiller som må nå nye høyder, "bare" komme seg tilbake dit han var.

Pignatel Jensen var stort sett regnet som lovende junior i hele fjor. Først i de siste kampene fikk vi se at han kanskje er klar. Er han klar? I så fall mener jeg vi må regne han som en ny spiller i troppen. Han er ingen Hanche ennå, men jeg føler meg sikker på at han ikke står noe tilbake for en signering av typen Strømnes fra Obos.

Markus Solbakken har vært regnet som en av de mest spennende midtbanespillerne de siste årene. Det som er ekstra spennende her, er at vi har hentet en 20-åring som har spilt fast i tre (!) sesonger i Obos allerede. (Og i 2017, året han fylte 17 midtveis i sesongen spilte han 23 av 26 kamper for HamKam i 2. divisjon.) Det betyr at vi har en ungutt med mer førstelagsfotball, og på høyere nivå, de siste årene enn nesten noen andre i hans årskull. Dette kan bli veldig spennende!

Herman Geelmuyden var vel noen år regnet som et av de absolutt største talentene i norsk fotball. Kanskje havnet han litt i skyggen i Nederland, men på sikt kan umulig et år i PSV ha vært bortkastet. Her kommer det en 18-åring som allerede har vært ute, fått smake litt på en europeisk toppklubb og trolig har reflektert mer over fotballkarrieren enn en 18-åring som har sust gjennom. 

Så har vi i tillegg Jesper Isaksen og Magnus Lundal som begge sikkert håper å spille mer i år enn i fjor.

Alt i alt har vi da forsterket ganske bra? Jeg håper vi ikke fyller på med verken spiss eller stopper for å fylle på. Da ser jeg heller Geelmuyden og Pignatel. Men skulle det være en Demidov e.l. som plutselig blir tilgjengelig..

Elsker positiviteten, men om jeg skal hive litt kaldt vann på det, så er det mye "hvis" her:

Hvis Jeppe kommer tilbake til der han var...

Hvis Fitim kommer tilbake til 2016-nivået...

Pignatel, Markus og Herman *tror jeg* har det som skal til for å få spilletid i år, men ingen av disse fem er sikre kort. "Hvis..." der også, altså...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


22 minutter siden skrev boie:

Elsker positiviteten, men om jeg skal hive litt kaldt vann på det, så er det mye "hvis" her

Ingen forsøk på å skjule alle hvis'ene 🙂

Samtidig vet vi at ingenting er sikkert i fotball. Hvis noen klarer å finne en spiss som "garanterer" 12 mål på en sesong uten at han koster skjorta, så står vel alle klubbene i Eliteserien i kø. 

Av hvis'ene, tenker jeg slik:

Jeppe virker å være akkurat den spilleren "alle" etterlyser. Gått gradene i klubben, etablert seg på godt eliteserienivå men ser ut til å mangle det som gjør at Gent eller CSKA kommer på banen. Jeg ser for meg at Jeppe kan bli den første spilleren siden Jokke Grimstad (nå må noen arrestere meg om jeg glemmer noen!) som har startet i klubben som guttespiller og så spiller hele karrieren i Stabæk. Han har kommet tilbake fra skader og motgang før. På den posisjonen har vi i tillegg Jonassen og Vogt tilgjengelig, så å hente inn en som plasserer Jeppe på benken virker unødvendig. Skulle vi komme over et kupp, type Hernandez+, så må det alltid vurderes, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at Jeppe skal være en del av førstelagsplanen i år?

Pignatel, Geelmuyden og Solbakken setter jeg litt i samme kategori. Yaw sa på avskjedsvideoen at han mener Stabæk er den beste klubben for unge spillere som vil ut i Europa. Skal vi ha det som et mål, kan vi ikke sette de tre + Kostadinov for langt bak i køen. Å satse på unge spillere handler for meg om å gi dem spilletid litt før de er gode nok. Ikke å bruke dem når de allerede er blant de beste i serien.

For Pignatel har vi allerede to veldig etablerte og gode stoppere i Yaw og Solheim. Førstnevnte er skadeutsatt, men likevel er jeg veldig usikker på hvordan stopperplassen bør løses. Å hente inn en spiller som rangeres bak Yaw og Solheim, men foran Pignatel, virker helt feil. Skal det noe inn her, må det være for å være førstevalg foran begge to. Det usikre kortet her er for min del Ottesen. Lovende takter i fjor høst, men ser det ikke som krise hvis Solheim blir førstevalg på høyreback, og Ottesen heller blir brukt som alterntiv som både stopper og back når det trengs. I så fall tenker jeg det er rom for en stopper som er så god at Yaw vrakes så lenge Pignatel leverer OK.

På midtbanen har vi i tillegg til Solbakken en haug med usikre kort i de etablerte spillerne, og flere unge som bør/må få spilletid (Kostadinov, Lundal). Løser vi det ved å hente inn enda en spiller? Det vil gi enda mer rotasjon i laget. Jeg kan også se for meg at både Lumanza og Skytte presterer bedre med mindre press.

Geelmuyden tenker jeg bør spille 25 kamper i år, men i starten mye som innbytter. "Problemet" da er at vi allerede har Azemi og Kinoshita. Jeg håper han ikke går bak begge de to. Som tar oss over til det største "hvis'et": Fitim Azemi. Hvis ikke JJ & co ser en 12+ målsspiller i han den neste måneden, håper jeg han sendes på dør. Det verste vi kan ha, er en Azemi som rangeres bak Kinoshita men foran Geelmuyden. På en måte er det bedre hvis han rangeres bak Geelmuyden også, og da er det jo ingen grunn til å holde på han. 

Så av hvis'ene føler jeg det er Azemi som er "problemet". Krysser fingrene for at han fortsatt er i klubben fordi trenerne ser han som den mulige spissen vår. Tross alt har han et såpass OK navn at det burde vært mulig å prakke han på noen andre (Glimt tok Botheim..) hvis vi ikke tror på han.

 

 

 

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På denne tiden av året så er det bare "hvis", "om" og "tror" det eksisterer ikke absolutter. 

Jeg er enig med Odd - når vi for en gangs skyld ikke står på bar bakke spillermessig før sesongen starter så er det riktig å viktig å se på det vi har først.

For en gangs skyld så tenker jeg at vi er i en possisjon hvor vi ikke MÅ signere noen (Jeppe kan kanskje vikariere som stopper), snarere så tenker jeg at vi kanskje bør se på å la noen reise videre. Det er f.eks. ikke mulig å holde alle de sentrale midtbanespillerene happy, eller alternativt også å omskolere noen av dem. Får vi en bedre samspilt midtbane slik at vi kan servere angrepet bedre avslutningsmuligheter, så tror jeg vi har gode nok avsluttere på topp i troppen allerede til å score de målene vi trenger. Så er det selvfølgelig nice for dynamikken å få inn noen nye ansikt og stemmer i troppen. Men å tro at vi med vår standing/økonomi skal hanke inn en spiss som GARANTERER 10+ mål i ligaen i år - det tror jeg ikke noe på (Vet ikke om slike spillere eksisterer egentlig)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev @ringo:

Det er f.eks. ikke mulig å holde alle de sentrale midtbanespillerene happy, eller alternativt også å omskolere noen av dem. 

Det der blir en utfordring.

En spekulasjon i rangeringene:

Gruppe 1: Lumanza, Skytte, Kassi, Kostadinov

Gruppe 2: Solbakken, Lundal

Gruppe 3: Isaksen, Torgersen

Gruppe 1 er de som i utgangspunktet starter, gruppe 2 er de som "alltid" kommer inn og gruppe 3 de som må overbevise veldig på trening for å få innhopp.

Så tenker jeg at Solbakken (spesielt) burde være i den første kategorien i løpet av sesongen, og da må som Ringo sier noen ut. Er vårsesongen absolutt siste sjanse for Lumanza? Hvis ikke prestasjonene tar seg opp, så er det ut med han og opp med Solbakken? Videre lukter det jo at Kassi "som vanlig" blir brukt som kant mer enn sentral? (Jeg tenker han også som alternativ som spiss, men når han ikke fikk sjansen i fjor ser jeg ikke hvorfor han skal vurderes der i år.)

Lundal fyller tross alt 21 i år, samme årgang som Vetlesen og Solbakken. Sånn sett debuterte han "overraskende" sent i fjor, men synes han kom greit fra det. Samtidig trenger han spilletid nå, så kanskje et utlån til Grorud eller Strømmen kunne passet han godt? Å være 6. valg inn i sesongen er ikke noen god posisjon...

Isaksen har gått litt under radaren når vi har oppsummert. Vi hørte vel ikke noen jubelbrus fra Jerv i fjor høst, og om han ikke er nærmere laget når vinduet åpner igjen, så ønsker vi lykke til i HamKam eller KFUM? Han er enda et år eldre enn Lundal, og på et tidspunkt så vil bl.a. Torgersen passere han i køen.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er helt klart konkurranse på de 3 sentrale plassene, du kan nok ganske sikkert dytte Solbakken opp i gruppe 1. Så er kan man jo diskutere seg i hjel om det er riktige typer med god nok kvalitet osv. Solbakken er hentet for å spille og satses på. Etter å ha sett noen treninger er inntrykket at Solbakken dypt og Skytte som indreløper er pt de som nærmest "sikrest" plass på laget. Mens den siste indreløper rollen hard konkurranse mellom Kai og Kassi. Lumanza må spille seg inn på laget.

Når det kommer til utfordrerne er jeg er helt enig når det kommer til Lundal så er nok det beste for et utlån til en OBOS klubb, men man venter nok nærmere seriestart for å se an. De var veldig fornøyd med Isaksen på Sørlandet selvom han ikke preget kampene med målpoeng gjorde han en solid figur. Han trenger også spilletid og pt tror jeg han først og fremst konkurrerer om en plass på kanten iom vi er tynnere besatt der enn på midten. Torgersen er ung og veldig spennende, men trenger nok tid og bør få innhopp utover i sesongen. 
 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


33 minutter siden skrev Latmann:

Her var det mye bra lesning, men jeg håper ikke alle disse har sluttet siden vi er i tråden for gamle helter.

Dette er jo første gang på lenge det er noe interessant å lese her inne!

"Nå har Dennis Illohan fått seg ny katt" er liksom ikke særlig givende å lese. Selv ikke for tiende gang.*

*Det jeg klager på her er vel at det er veldig langt mellom hver "gammel helt"-post her inne, og veldig mye om tilfeldige spillere som ikke er blaa i det hele tatt selv om de har vært en svipptur innom...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev odd:

Det der blir en utfordring.

En spekulasjon i rangeringene:

Gruppe 1: Lumanza, Skytte, Kassi, Kostadinov

Gruppe 2: Solbakken, Lundal

Gruppe 3: Isaksen, Torgersen

Gruppe 1 er de som i utgangspunktet starter, gruppe 2 er de som "alltid" kommer inn og gruppe 3 de som må overbevise veldig på trening for å få innhopp.

Så tenker jeg at Solbakken (spesielt) burde være i den første kategorien i løpet av sesongen, og da må som Ringo sier noen ut. Er vårsesongen absolutt siste sjanse for Lumanza? Hvis ikke prestasjonene tar seg opp, så er det ut med han og opp med Solbakken? Videre lukter det jo at Kassi "som vanlig" blir brukt som kant mer enn sentral? (Jeg tenker han også som alternativ som spiss, men når han ikke fikk sjansen i fjor ser jeg ikke hvorfor han skal vurderes der i år.)

Lundal fyller tross alt 21 i år, samme årgang som Vetlesen og Solbakken. Sånn sett debuterte han "overraskende" sent i fjor, men synes han kom greit fra det. Samtidig trenger han spilletid nå, så kanskje et utlån til Grorud eller Strømmen kunne passet han godt? Å være 6. valg inn i sesongen er ikke noen god posisjon...

Isaksen har gått litt under radaren når vi har oppsummert. Vi hørte vel ikke noen jubelbrus fra Jerv i fjor høst, og om han ikke er nærmere laget når vinduet åpner igjen, så ønsker vi lykke til i HamKam eller KFUM? Han er enda et år eldre enn Lundal, og på et tidspunkt så vil bl.a. Torgersen passere han i køen.

 

 

 

Dette viser vel bare at vi er ganske langt unna å sette en spillerstall for neste sesong? Vi har spillere, f.eks. Azemi, Isaksen og Kinoshita, som mange tviler veldig på om de har lyst til å se noe særlig på banen, og da bør man jo av hensyn til både klubb, spiller, og stemningen i garderoben prøve å få disse spillerne ut, og over på et annet nivå hvor de kan få mer spilletid. Samtidig har vi denne mangelen som flere snakker om, og noen nå begynner å snakke litt ned: midtstopper og midtspiss. Vi trenger ikke å ha en midtspiss som "garantert" gir et visst antall mål - slike garantier er per definisjon en absurditet i et spill som fotball - vi trenger en midtspiss som Janne vil rangere klart foran Kino og Azemi. Det kan ikke være umulig å grave frem for en pengesum vi kan leve med. I tillegg trenger vi som sagt en midtstopper som vi foretrekker foran de vi har, en småskadet bauta med stort hjerte, men klare begrensninger innen teknikk og fart, en erfaren spiller vi heller bruker på back og en kommende Hanche. Jeg tar veldig gjerne en som Valsvik, men så lenge vi har noe som kan danke ut disse tre andre - eller i det minste spiller på med nivå med den beste av dem, er det godt nok.

Jeg begynner å bli småstressa på at vi skal ta nok en IA her. Signere en eller flere spillere som kanskje slår til, og som hvis de gjør det, ikke er samspilt med resten av laget før tidligst på sensommeren. Ser at overgangsvinduet til Eliteserien stenger 7. april. Herregud, DET er seint.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gammel blaa aargang! er da ikke bare ment å være om gamle helter, noe det står i åpningsinnlegget. Kan også skrive om PFO her.

Uansett er vel gamle blaa det vi kan diskutere fremover siden det ikke lenger er noe håp om en fremtid 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


37 minutter siden skrev sexxes:

Gammel blaa aargang! er da ikke bare ment å være om gamle helter, noe det står i åpningsinnlegget. Kan også skrive om PFO her.

Uansett er vel gamle blaa det vi kan diskutere fremover siden det ikke lenger er noe håp om en fremtid 

Ja, jeg håper alle her gledet seg over at jeg har fått meg ny jobb! Jeg er tross alt en gammel blå årgang.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Gammel blaa aargang!
×
×
  • Opprett ny...