Jump to content

Gammel blaa aargang!

superblaa
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Chr. skrev:

Det er en interessant historie Meling forteller her. Den forteller tydelig at en spillers karriere i stor grad kan være styrt av tilfeldigheter. At han tok telefonen til Lars Hjorth, og at Stabæk faktisk hadde behov for en slik spiller da, ble altså avgjørende for hans karriere. Historien forteller jo også viktigheten av å ta mulighetene som byr seg. Det er ikke gitt at de kommer igjen. 

Det er også interessant å høre at han permanent, med dispensasjon så vidt jeg forstod, spilte en årgang ned. Dét tror jeg ikke har vært gjennomført i Stabæk, men jeg vet at fysisk "underutviklede" tilbys å spille kamper for en lavere årgang. Dette er normalt veldig enkelt, idet de fleste Akademi-lagene i Stabæk spiller opp en årgang, dermed spiller den "underutviklede" faktisk mot jevnaldrende motstandere. 

Han har også helt rett i at klubben bør ha tålmodighet med enkelte unge spillere lengre. Dette er selvsagt også et økonomisk spørsmål. Jeppe Moe er et godt eksempel på en spiller som ved endt G19-sesong ikke ble funnet god nok for A-lagskontrakt, og som dermed reiste til college-fotball i USA, men avbrøt studiene, kom tilbake og har etablert seg i ES. 

En annen ting er jo Stabæks krav om at alle JR-spillere må gå på NTG. Med andre ord kan du ikke spille fotball i Stabæk om du ønsker å bli snekker eller elektriker. Hvis økonomien hadde tillatt det (prioritering), burde Stabæk hatt to JR-lag; ett med spillere fra NTG som trener på dagtid og ett "JR 2" med spillere fra andre skoler som trener etter skoletid. Dette ville også doblet tilgjengelige spillere for videre rekruttering til klubbens A-lag og til bruk på Stabæk 2, samtidig som det i større grad ivaretar "late bloomers". Gaute Larsen fortalte på et foreldremøte forleden dag at årets kamptropper for Stabæk 2 og G19 har bestått av hhv 46 og 40 ulike spillere. Da blir det ikke lett å sette sammen velspillende lag fra kamp til kamp.

Årets sesong har vært sterkt preget av at det totale antall spillere som skal betjene A-lag (cup og serie), Stabæk 2 (serie), G19 (cup og serie) og G16 (cup og serie) har vært for lavt. En del spillere i junioralder spiller/trener fast med A-laget og er derfor ikke aktuelle for kamper for øvrige lag. (Dette er for øvrig noe vi må forvente vil skje også i årene som kommer - takket være Norges beste akademi.) Samtidig har et par spillere som normalt ville spilt G19- og Stabæk 2-kamper bidratt i kamper for G16 i cupen. Totalt sett blir da tilgjengelige spillere for Stabæk 2 og G19 for lavt. I tillegg har unormalt mange A-lagsspillere vært skadet. 

Edit: Stabæk har også satt seg i den lykkelige situasjon at mange av spillerne jevnlig er utilgjengelige for klubben pga landslagsrepresentasjon. Luksusproblem.

Takk for en fin oppdatering. Det var ny info at man må gå på NTG for å spille på Stabæk. Litt synd at vi kanskje ikke har noen elektrikere, snekkere eller rørleggere i juniorklassene.

Ref min forrige post i denne tråden:

Fra Akademi-hold:

Jeg kan bekrefte at vi ved fire-fem anledninger de siste 7-8 årene har hatt enkeltspillere som har spilt permanent én årgang ned i et forsøk på å optimalisere utviklingen. 

Edited by Chr.

1 time siden, Chr. skrev:

Det er riktig. Cornelius fikk fotballstipend på Harvard, men valgte etter kort tid i USA å flytte hjem til Norge igjen og spiller nå fotball i Asker sammen med Marcus Mehnert og Eivind Fallås Dahl.

Tre spillere som ble sykt gode i eliteserien på FM

Mener det var en sesong der det var lett å få solgt Bencsik til Serie A for noen titalls millioner, men at han endte som en "Veigar" og var tilsvarende lett å hente hjem igjen et par sesonger senere?

Av lokale spillere er det vel ingen som trumfer Nick Rios Haugen fra Bærum? Husker ikke sesongen, men samme år som Jone Samuelsen var kanon venstreving å hente fra Haugesund, så det må være en stund siden..

20 minutter siden, odd skrev:

Mener det var en sesong der det var lett å få solgt Bencsik til Serie A for noen titalls millioner, men at han endte som en "Veigar" og var tilsvarende lett å hente hjem igjen et par sesonger senere?

Av lokale spillere er det vel ingen som trumfer Nick Rios Haugen fra Bærum? Husker ikke sesongen, men samme år som Jone Samuelsen var kanon venstreving å hente fra Haugesund, så det må være en stund siden..

Tror du snakker om CM4. 2003. Siste før Eidos / SI skilte lag.

6 minutter siden, kkh94 skrev:

André Hansen er nesten egenhendig ansvarlig for at det ikke ble flere poengtap på Rosenborg denne høsten. Men hjertet håper selvfølgelig at Birger Meling får prisen.

Jaja jeg er ikke uenig i det! Og jeg syns han er en god keeper selvfølgelig. Men det argumentet fungerer også på McDermott, Radlinger og egentlig Even Barli (som for øvrig står med 11 flere redninger enn Hansen i år) - og for Sandberg etter sommeren. Jeg syns det er en diskusjon om han har vært Eliteseriens beste keeper i år, men jeg syns ikke at han har vært Eliteseriens beste spiller i år. 

Det var ikke dette noen ønsket

MOTSTANDERE: Henning Hauger som Strømsgodset mot Franck Boli og Stabæk i årets serieåpning. FOTO: TRINE JØDAL

grugleder seg: Henning Hauger innrømmer at det blir en spesiell opplevelse å spille mot Stabæk lørdag. – Sånn er fotballen. Noen må rykke ned, sier han. FOTO: ASTRID PEDERSEN

MOTSTANDERE: Henning Hauger som Strømsgodset mot Franck Boli og Stabæk i årets serieåpning. FOTO: TRINE JØDAL

Fotball. – Du får ikke noe saftige greier av meg nå, asså!
spent: Henning Hauger som liten Stabæk-gutt. FOTO: KARL BRAANAAS

GULLÅR: Henning Hauger spilte for Stabæk i gullårene og tok blant annet seriegull i 2008. FOTO: EVA GROVEN

SPENT: Henning Hauger som liten Stabæk-gutt. FOTO: KARL BRAANAAS

Henning Hauger tar frem smilet han har hatt siden han var liten Stabæk-gutt og kikker ut over Marienlyst i Drammen, som nå er hans arbeidsplass.

33-åringen veier sine ord på gullvekt før lørdagens skjebnekamp mellom Stabæk og Strømsgodset og vil for all del ikke tråkke noen på tærne.

I 1998 var han liten gutt på tribunen og heiet Stabæk til gull i cupfinalen. I 2008 var han blant heltene som tok seriegull og ble feiret på torvet på Bekkestua. Ti år senere kan han som Strømsgodset-spiller sende Stabæk ned fra eliteserien. Men han og Godset kan også bli sendt ned.

– Jeg må fokusere på at jeg jobber her og vi skal gjøre alt vi kan for å klare oss. Det er litt synd at det er Stabæk som er på den andre siden, men sånn er det, sånn er fotballen, noen er nødt til å rykke ned. Vi får bare gjøre det beste ut av situasjonen, sier Hauger.

Håper begge holder seg

I 2002 ble han tatt opp i Stabæks A-stall. I 2011 dro han til tyske Hannover for å prøve lykken i utlandet. Da hadde han først vært med å spille Stabæk helt til topps.

Lørdag kan han altså sende moderklubben ned en divisjon.

– Jeg tenker at det er ikke jeg som eventuelt sender dem ned. Enten det blir de eller vi som rykker ned så har man klart det på egen hånd. Det er en lang sesong, som ikke har vært helt den vi ønsket for noen av oss. Vi har satt oss i denne situasjonen, jeg er også ansvarlig for det. Nå må jeg gjøre mitt beste og sørge for at vi klarer oss, sier midtbanespilleren.

Ideelt sett håper han begge lag beholder plassen i eliteserien.

Fikk rop mot seg

Tidligere lagkamerat og nåværende sportslig leder i Stabæk, Inge André Olsen, har uttalt at han regner med at Hauger egentlig ikke har så veldig lyst til å spille kampen.

– Han prøver vel å fyre opp litt. Jeg har kjent Inge lenge. Det blir en spesiell kamp for meg, jeg må ut og sørge for å gjøre mitt beste, sier Hauger selv, og legger til at han ikke bruker mye energi på hva andre måtte mene før kampen.

– Situasjonen er slik den er.

Da Hauger kom hjem til Norge fra svenske Elfsborg etter 2016-sesongen var han i samtaler med Olsen og Stabæk.

Midtbanespilleren havnet i stedet i Strømsgodset. Men han bor fortsatt på Høvik.

Og da han spilte på Nadderud i Godset-drakt i fjor fikk han tilrop fra Stabæk-fansen.

– Det er sånn det er i fotballen. Jeg kan ikke forvente at de skal elske meg når jeg går hit, jeg skjønner det. Det er følelser. Jeg har vel ikke bare fått positive tilbakemeldinger fra dem.

To finaler

Kontrastene er store for Hauger som lørdag spiller for å overleve i eliteserien. Helgen deretter er det cupfinale mot Rosenborg.

– Det er serien som er levebrødet vårt, det er den som er viktigst. Det er det ingen tvil om. Så blir

det kult å spille cupfinalen hvis vi klarer oss, sier Hauger som spilte cupfinale for Stabæk mot Vålerenga i 2008.

33-åringen har spilt mange spesielle kamper på Nadderud – han innrømmer at lørdagens kamp vil toppe den listen.

– Det er helt klart. Det var ikke dette noen av oss ønsket.