Jump to content

Recommended Posts

11 minutter siden skrev Leskur:
Jørgen Skjelvik: – Å avslutte karrieren i Stabæk er helt klart en mulighet • Budstikka
www.budstikka.no

– Det går an å leve her. Sol hver dag. Kort vei til stranden. Det er en drømmetilværelse, smiler Hosle-gutten Jørgen Skjelvik på telefonen fra verdensmetropolen Los Angeles.

Han bor på Hermona Beach, litt sør for flyplassen, sammen med forloveden Kristine Adde. Siden høsten 2017 har 28-åringen spilt for Major League Soccer-klubben LA Galaxy, etter han forlot Rosenborg som Bosman-spiller. 

– Det er stor forskjell fra Trondheim og Los Angeles, ja, sier Skjelvik – før han er kjapp til å understreke:

– Jeg er ikke her på ferie. Det er et beinhardt regime. Alt er ekstremt profesjonelt og ligaen her er et stort steg opp fra det jeg er vant med fra Norge, sier 28-åringen som er født og oppvokst i Bærum.

Han spilte for Stabæk i perioden 2009–2011.

Best betalt

En av de største forskjellene er nok det som kommer inn på lønnskontoen hver måned. Hosle-gutten er en av de best betalte forsvarsspillerne i den amerikanske proffligaen.

Årslønnen i 2018 var på 1.000.000 amerikanske dollar. I 2018 tilsvarte det i overkant av 8 millioner norske kroner.

I amerikansk idrett er de rene spillerlønningene offentlige. Det er ikke inkludert penger man eventuelt tjener på reklame og sponsoroppdrag.

– Jeg leste at jeg var den best betalte forsvarsspilleren i 2018. Hvordan det er nå, vet jeg ikke. Jeg tenker ikke så mye på det. Men det lønner seg å ha gode agenter, smiler Jørgen Skjelvik.

Det er den tidligere Stabæk-spilleren Mike Kjølø som er hans rådgiver.

Kjøpte Ford Mustang 

Det betyr likevel ikke at Hosle-gutten blafrer rundt med dollarsedlene. Han tenker på fremtiden.

– Jeg har hatt foreldre som har vært veldige bevisste på det å spare penger siden jeg var liten. Jeg forsøker å spare og investere det jeg har mulighet til. Blant annet i leiligheter i Oslo, sier han.

Litt ekstra har han likevel unnet seg i California. For selv om han disponerer en Chevrolet via klubben, ble han fristet av noe litt frekkere.

– Jeg kjøpte en Ford Mustang kabriolet. Jeg måtte bare leve California-livet litt når jeg er her borte, smiler han.

– Zlatan en trivelig fyr

Nå er det uansett ikke Jørgen Skjelvik fra Bærum som får mest oppmerksomhet i klubben på vestkysten. I 2018 signerte verdensstjernen Zlatan Ibrahimovic en avtale med klubben. Svensken er ikke den mest beskjedene, innrømmer Skjelvik.

– Utenfor banen er han en veldig trivelig fyr. Han er glad i å tulle og artig å være sammen med. Men privat har jeg ikke mye med ham å gjøre. Vi bor et godt stykke fra hverandre. Men det hender at vi prater norsk og svensk sammen hvis det er noe som har skjedd hjemme i Skandinavia.

Men når det er kamper og treninger, bør du levere 100 prosent. Ellers får du høre det av Zlatan.

– På banen og på trening er han litt mer krevende, smiler Skjelvik.

– Hen er en vinnerskalle og stiller veldig høye krav til omgivelsene. Det merker man, og du kan raskt få en overhøvling hvis han mener at du ikke gjør en god nok jobb. Han er ekstremt påskrudd og profesjonell på trening. Han har vært en av de tre beste fotballspillerne i verden i ti-femten år. Det merker man.

Hjem til Bærum – og Stabæk?

Han har kontrakt med amerikanerne ut 2020. Hva som skjer i fremtiden, vet han ikke.

Men han vil spille i Europa igjen. Og aller helst i noen større europeiske ligaer. Før han vender hjem til Norge og kanskje eliteserien.

– Jeg har som mål å kunne se tilbake på en kul karriere når jeg legger opp. Jeg har planer om å etablere meg hjemme i Bærum, så det å avslutte i Stabæk er absolutt ikke feil, og helt klart en mulighet. 

– Jeg fullfører også lærerstudier, så en mulighet i NTG-systemet er ikke absolutt ikke det verste man kan gjøre, sier Jørgen Skjelvik.

Enn så lenge nyter han livet i solstaten California.

Gleder meg til å se Jørgen i blaatt igjen

• Replies 4.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skulle blitt 39 år i går, mandag. 

Birger på Instagram: I tillegg vil jeg rette en takk til Stabæk. Hadde det ikke vært for at de ga meg muligheten i 2014, ville jeg aldri vært i denne posisjonen i dag. Dere vil ha en spesiell pla

Leser på Twitter at Anders Trondsen drilles som venstreback på dagens RBK-trening. Må være stas for gutten!

Posted Images

Dette med drømmen om returnerende spillere, realiteten i det, og ikke minst, kvaliteten i det. For meg er Skjønsberg, Boli og Jansson, de som har vært viktigst, og best ved retur til Stabæk. Martin hadde selvfølgelig også en periode to, etter England, som var veldig bra. Han spilte seg inn på landslaget i den perioden, såvidt jeg husker? Siste perioden hans var katastrofe. Veigar sin retur var ikke spesielt vellykket, David Hansen like så. 

Hvem har jeg glemt?

Henning Hauger er den spilleren jeg ikke så for meg kunne komme tilbake til noe annet enn Stabæk, gitt historien hans, og familien. Etter han, tenker jeg at det ikke er noen en kan forvente at skal returnere til Stabæk. Ingo har sagt at Mix, Hedenstad, Skjelvik, Kamara og Rogne, har snakket om å avslutte i Stabæk, men jeg trokke på det ass. 

Håper Lumanza blir vellykket!!!

1 time siden skrev superblaa:

Dette med drømmen om returnerende spillere, realiteten i det, og ikke minst, kvaliteten i det. For meg er Skjønsberg, Boli og Jansson, de som har vært viktigst, og best ved retur til Stabæk. Martin hadde selvfølgelig også en periode to, etter England, som var veldig bra. Han spilte seg inn på landslaget i den perioden, såvidt jeg husker? Siste perioden hans var katastrofe. Veigar sin retur var ikke spesielt vellykket, David Hansen like så. 

Hvem har jeg glemt?

Henning Hauger er den spilleren jeg ikke så for meg kunne komme tilbake til noe annet enn Stabæk, gitt historien hans, og familien. Etter han, tenker jeg at det ikke er noen en kan forvente at skal returnere til Stabæk. Ingo har sagt at Mix, Hedenstad, Skjelvik, Kamara og Rogne, har snakket om å avslutte i Stabæk, men jeg trokke på det ass. 

Håper Lumanza blir vellykket!!!

Veigar sin retur etter Nancy var da i aller høyeste grad en suksess. Retur nr 3 høsten 2012 var laget så svakt at man vanskelig kan gi Veigar skylden for de dårlige resultatene.

Tar gjerne imot Rogne, Mix, Kamara eller Skjelvik om motivasjonen er der. Henning trenger vi ikke. 

7 timer siden skrev Bjersk:

Veigar sin retur etter Nancy var da i aller høyeste grad en suksess. Retur nr 3 høsten 2012 var laget så svakt at man vanskelig kan gi Veigar skylden for de dårlige resultatene.

Dårlig minne der altså. 19 mål på 40 kamper. 

På 9.8.2019 den 17.13 skrev mbh:

Lumanza er sikkert en bra fyr, men han er ingen Stabækgutt som de andre du nevner. Kanskje han blir det nå. Vi får se. Historien hans tyder ikke akkurat på det.

Det kommer veldig an på hvilke kriterier man legger til grunn. Slik jeg ser det har vi hatt folk man med tanke på oppvekst, familie og behandling ville trodd var Stabækgutter, som har vist seg bare å være gutter. Så har man hatt folk som har dukket opp litt senere og vist seg å ha blaatt blod.

Det gjenstår å se, men jeg tror fort Ninja-Tortol viser seg å tilhøre siste kategori.

16 minutter siden skrev enda en jævla islending:

Det kommer veldig an på hvilke kriterier man legger til grunn. Slik jeg ser det har vi hatt folk man med tanke på oppvekst, familie og behandling ville trodd var Stabækgutter, som har vist seg bare å være gutter. Så har man hatt folk som har dukket opp litt senere og vist seg å ha blaatt blod.

Det gjenstår å se, men jeg tror fort Ninja-Tortol viser seg å tilhøre siste kategori.

Jeg er enig med det første du sier her: se heller på handlinger enn stamtavle. Og handlingene til Lumanza ved forrige exit var da ikke så veldig blaa?

10 timer siden skrev geirti:

Jeg er enig med det første du sier her: se heller på handlinger enn stamtavle. Og handlingene til Lumanza ved forrige exit var da ikke så veldig blaa?

Han dreit seg ut. Ingen tvil om det. Men måten han og IA skværet opp innen noen uker, og måten han nå snakker om å komme hjem minner meg om en viss bibelhistorie.

23 minutter siden skrev Gladlaksen:

Ville Jalasto, scoret akkurat sitt første for Kongsvinger. Gratulerer!

Forøvrig 4 gamle blaa i den kampen. Jalasto og Holter for Vinger mens Race og Løken spiller for Raufoss