Gå til innhold

Gammel blaa aargang!


superblaa
 Del

Anbefalte innlegg


For ett år siden kalte han Pirlo sin favorittspiller. Nå spiller de side om side for NYCFCMikkel «Mix» Diskerud: - Et fantastisk halvår.

 

Publisert 31. juli 2015, kl. 03:50

Av Marthe Ihle

 

MAJOR LEAGUE SOCCER: NYCFC's David Villa (7) feirer scoringen mot Toronto FC 20. juni med Mix Diskerud som har nummr 10 på brystet. Foto: FRANK GUNN / THE CANADIAN PRESS / NTB SCANPIX

(Dagbladet): Mikkel «Mix» Diskerud (24) har nå vært New York City FC-spiller i over et halvt år. Karrieren i Major League Soccer-klubben fikk en pangstart da han scoret NYCFCs første mål i ligaen.

 

Søndag ble skuffelsen etter å ha røket ut med USA i semifinalen i Gold Cup noe rettet på da han scoret for NYCFC i 5-3-seieren over Orlando City.

 

Selv karakteriserer han sitt første halvår i klubben som «fantastisk».

 

24-åringen med ei fortid i både Stabæk og Rosenborg har fått hverdagen forandret.

 

- En fest

- Her merker jeg ikke at det er hverdager. Jeg lever og nyter New York, og det er en fest. Hvis man klarer å se noe hverdagslig i det jeg får være med på her, så fortjener man det ikke. Men jeg hadde det kjempebra i Stabæk og Rosenborg også, ikke misforstå, sier Mix til Dagbladet.

 

Interessen for amerikansk fotball og baseball er skyhøy over dammen. Men fotballen er også på vei oppover. Blant annet fikk det amerikanske landslaget mye oppmerksomhet i forbindelse med VM i fjor sommer. Sånt øker interessen av.

 

Hvor han bor, hvor ofte og om han blir gjenkjent på gata i verdensmetropolen New York - der det bor snaut 8,5 millioner mennesker, vil han ikke svare direkte på.

 

- Jeg har ikke vært her så lenge. Det er dessverre også hjemløse her, de kjenner jeg igjen. Og noen av dem har begynt å kjenne igjen meg. Men ikke som fotballspiller, sier Mix.

 

 

FAVORITT: Mix Diskerud har tidligere omtalt Andrea Pirlo som sin favorittspiller. Nå spiller de sammen i NYCFC. Her i duell med Orlandos Kaka. Foto: JASON DECROW / AP PHOTO / NTB SCANPIX

Lampard og Pirlo

Nå danner Oslo-gutten midtbanen i New York City FC sammen med Frank Lampard og Andrea Pirlo. Sistnevnte en spiller han ikke hadde sett for seg at han kom til å spille sammen med da han gikk til MLS-klubben i januar.

 

Mix har tidligere kalt ham sin favorittspiller på sosiale medier. Søndag spilte de sammen for første gang da Pirlo fikk sin debut for de lyseblå.

 

- Da jeg skrev det visste jeg jo ikke at jeg skulle spille sammen med ham et år seinere. Det er selvfølgelig stort. Når du er ute på fotballbanen tenker du egentlig ikke så mye på det, men han er en spiller jeg har sett opp til veldig lenge, uttalte Mix til pressen etter kampen.

 

Ingen divanykker

Men 24-åringen avfeier at de største stjernene på laget har stjernenykker som han merker - og mener faktisk han selv har en større utfordring der.

 

- De er blant verdens beste, og har vært det lenge. Man blir ikke det uten å ha beina godt plantet på jorda. Det er nok mer min utfordring å klare det samme akkurat nå. Men jeg tror de ønsker å hjelpe meg med det også, sier Mix til Dagbladet.

 

«De er blant verdens beste, og har vært det lenge. Man blir ikke det uten å ha beina godt plantet på jorda.»

Mikkel «Mix» Diskerud (24)

24-åringen er født i Norge med amerikansk mor og norsk far. Selv om han nå lever drømmen i sitt «andre hjemland», har han ingen planer om å glemme det norske.

 

- Jeg er stolt av å være fra Norge. Alt det jeg mener er best ved Norge har jeg bilder og anekdoter og fortellinger om som jeg deler med alle her som vil høre. Folk har mye å lære av hverandre, og jeg forsøker å hylle det jeg mener bør eksporteres og kopieres fra Norge, avslutter Mix.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Morsomt å se Henning Hauger spille igjen, veldig lenge siden nå. Han spilte en ganske bra annenomgang mot Odd uten at det hjalp så mye, mens i den delen av førsteomgangen jeg så var han rimelig anonym.

 

Skal sies at de siste års europacupinnsats har vært så begredelig at jeg nå virkelig håper at de norske lagene gjør det bra, så støttet Odd i denne kampen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Og så et eksempel på en heller slett analyse, med et heller horribelt sluttpoeng: http://ballbingen.blogg.no/1438883721_molde_gjr_det_eneste_.html
Ser nå at gutten som har skrevet det er 16 år ... et formildende, og forklarende, faktum
Lenke til innlegg
Del på andre sider


16-åringen som er omtalt over har blant annet gått i den fella å tro at fordi Skullerud fikk lov til å annonsere sin avgang, så var det han som bestemte at det skulle annonseres.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trondsen med selvmål i cupkampen hjemme mot Odd.

 

Hadde han fortsatt spilt back, ville han ikke plassert seg der han gjorde og dermed utgått selvmålet.

 

Karma!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er da ikke Trondsens feil at vi var flere her på forumet som var kritiske til bruken av akkurat ham?

Det var vel ikke så mange som var kritiske, men de som var det skrev jo innlegg om det mer eller mindre hver dag. Da ble det ganske dominerende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi burde ikke hatt noen problemer å utviklet Trondsen videre til en sentral midt som kunne gjort en like god jobb som både Issah og Cole men det hadde nok krevd en bedre kjemi med BB. Noen ganger funker desverre ikke alltid sånt og da skal vi unne han fremgang og spilletid andre steder. På sikt tror jeg han vil være en av de 5-10 beste norske sentrale midtene i TL

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Iven Austbø storspiller for Viking ... Clean shit i kvarten mot Molde med snart bare et kvarter igjen å spille

Herlig bedre med Viking en Molde og allerede S08. Lover bra

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Iven Austbø storspiller for Viking ... Clean shit i kvarten mot Molde med snart bare et kvarter igjen å spille

Herlig bedre med Viking en Molde og allerede S08. Lover bra
Tja, vil nå anse Viking som en vel så hard nøtt å knekke som Molde... Ihvertfall på bortebane...
Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Iven Austbø storspiller for Viking ... Clean shit i kvarten mot Molde med snart bare et kvarter igjen å spille

Herlig bedre med Viking en Molde og allerede S08. Lover bra
Tja, vil nå anse Viking som en vel så hard nøtt å knekke som Molde... Ihvertfall på bortebane...
Helt enig men et betydelig mer sympatisk lag å møte selv om det blir vel så tøft
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Gammel blaa aargang!
×
×
  • Opprett ny...