Gå til innhold

Provoserer dere eller sutrer dere?


Pi_Meson
 Del

Anbefalte innlegg


Det meste Rosenborg foretar seg blir ironisert over i «Nyheter om andre»-spalten til Stabæk support. Er det for å provosere, eller er dere rett og slett sutrete? I dag er det kjøpet av Torjus Hansén som vies et par sarkasmer under overskriften «RBK fortsetter å shoppe».

 

Synes dere Rosenborg handler inn nye spillere ofte? Det stemmer ikke. Rosenborg kjøper verken mest eller dyrest i Tippeligaen. Med Torjus Hansen har Rosenborg totalt kjøpt fem spillere de to siste sesongene, hvorav to er gamle RBK-spillere. Til sammenligning har Brann i løpet av samme periode kjøpt tolv spillere. Mens Rosenborg kjøpte to spillere i løpet av hele fjorårssesongen, kjøpte Lillestrøm tre på én uke i fjor sommer. Og når det gjelder pris: Overgangen til Torjus Hansén koster Rosenborg 1,5 millioner kr. Det er en femdel av hva Vålerenga betalte for Tobias Grahn.

 

Angående dispensasjon fra reglene om kun én overgang i året. Jeg kan ikke huske at Stabæk support kom med konspirasjonsteorier da Lillestrøm fikk slik dispensasjon, verken for Uwe Rösler eller for Petter Belsvik. Mulig jeg husker feil?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ikke meningen å provosere, jeg sutrer bare.

 

Røslers overgang skjedde før de nye reglene tredde i kraft. Belsvik klagde vi ikke på siden det ikke er noen styrking av laget. LSK er bedre med 10 mann på banen, men han burde jo ikke fått disp han heller - det er jeg enig i.

 

Til din informasjon: Stabæk kjøpte inn Peter Sand før 2002 sesongen - det var sist vi handlet inn en spiller. Han erstatter det vi mistet i samme periode: Marteinson, Linderoth, Baldvinson, Wilhelmson, SvinDal Larsen, Flem og Skistad.

 

Vi har nå 21 mann i A-troppen, hvorav 9 er fra egen jr. stall (7 er fortsatt jr.)

Vi ligger per i dag på 2 plass i serien et lysår bak RBK. Selv med slike konkurrenter føler RBK behov for å styrke sin stall som allerede er breddfull av stjerner. Hva er det man frykter?

 

Eller er det slik at Tippeligaen bare er å oppfatte som en transportetappe til CL?

 

Jeg er drit lei av at RBK vinner vært jævla år - det er ødeleggende for fotballball interessen alle andre stender enn i Trøndelag. På sikt blir det ødeleggende for dere også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg sier ikke at Rosenborg kjøper mindre enn Stabæk, jeg sier at Rosenborg ikke er verst. Det blir imidlertid viet lite oppmerksomhet at enkelte andre klubber er atskillig ivrigere med sjekkheftet enn Rosenborg. Til og med Brann-supportere som opplever én ny spiller og to nye overgangsspekulasjoner i uka i sin egen klubb, kritiserer Rosenborg for å handle mye.

 

Hvorfor ønsker Rosenborg å styrke stallen selv om avstanden ned til de nest beste i Norge allerede er stor? RBK driver med toppidrett. Man ønsker alltid å bli bedre, og å oppnå bedre resultater. For Rosenborg er det etterhvert selvfølgelig internasjonalt de største utfordringene ligger. Du kan ikke forvente at Rosenborg skal la Europacup være Europacup, og i stedet satse på å bli akkurat passe god (men ikke for god) for Tippeligaen? Ville ikke det bli som om Bjørn Dæhlie etter å ha tatt et NM-gull sluttet å trene og lot OL og VM være noe toppidrettsutøvere fra andre land kunne hevde seg i?

 

Når det er sagt, så skal man heller ikke glemme at Tippeligaen hadde spenning inn til siste serierunde både i fjor og i forfjor. Avstanden har rett og slett ikke vært så kolossal som man gjerne synes man husker når man ser tilbake på sluttstillingen de siste elleve årene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er drit lei av at RBK vinner vært jævla år - det er ødeleggende for fotballball interessen alle andre stender enn i Trøndelag. På sikt blir det ødeleggende for dere også.

Jeg skjønner at folk blir lei av det. Men skal det være Rosenborgs ansvar å gi oss en jevnere liga ved å senke ferdighetsnivået, eller skal det være opp til de øvrige klubbene å gi oss en jevnere liga ved å heve ferdighetsnivået?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvsagt skal ikke RBK gjøre seg selv dårligere. Men NFF bør se faresignalene og bruke alle lovlige midler for å prøve å gjøre avstanden melleom RBK og resten mindre.

 

Et slikt tiltak er å ikke gi RBK disp. for noe, noen gang, mens alle andre får disp. hele tiden. Urettferdig? JA.

 

Jeg forstår at du er dønn uening med meg. Noe annet ville jo vært meget merklig. Jeg har forsåvidt ikke noe å utsette på innkjøpspolitikken i RBK nå. De har mer eller mindre sluttet med å kjøpe nøkkelspillere hos konkurrentene en serie omgang eller to før de skulle møtes. Det er bra. Men uansett må det være lov for oss andre å mene at RBK kjøper seg seriemesterskap år etter år. Vi ville selvsagt gjort det samme selv. Men det blir jo ikke mindre sant av den grunn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har forsåvidt ikke noe å utsette på innkjøpspolitikken i RBK nå. De har mer eller mindre sluttet med å kjøpe nøkkelspillere hos konkurrentene en serie omgang eller to før de skulle møtes.

 

 

Det er vel kun fordi det ikke er mulig (uten disp) å bruke (kjøpe) spillere før 1. juli.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


De har mer eller mindre sluttet med å kjøpe nøkkelspillere hos konkurrentene en serie omgang eller to før de skulle møtes.

Du har sikkert en haug med eksempler på at dette var vanlig praksis før?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


...

 

F. Johnsen, E. Johnsen, Belsvik, Bergdølmo, Karadas, Bratbakk, George, Rushfelt, Hestad, Basma, Mayer, Ø. Berg, R. Berg, Enerly, Ludviksen, Storflor, M Knutsen(?) Carew, Thor Hogne Aarøy, Toto Dahlum, Jan Derek Sørensen, Kåre Ingebrigtsen, Roar Strand, Trond Egil Soltvedt...

 

Orker ikke nevne flere.

 

Dette er alle spillere som var meget viktige for klubbene de spilte for tidligere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Hogne Aarøy????

 

Stjernespiller fra Spjelkavik, kanskje ikke en direkte konkurrent til RBK, men men...

Han kom i 1999, men spilte bare 5 minutter i siste seriekamp mot Odd. (2-5)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


F. Johnsen, E. Johnsen, Belsvik, Bergdølmo, Karadas, Bratbakk, George, Rushfelt, Hestad, Basma, Mayer, Ø. Berg, R. Berg, Enerly, Ludviksen, Storflor, M Knutsen(?) Carew, Thor Hogne Aarøy, Toto Dahlum,  Jan Derek Sørensen, Kåre Ingebrigtsen, Roar Strand, Trond Egil Soltvedt... 

 

Orker ikke nevne flere. 

 

Dette er alle spillere som var meget viktige for klubbene de spilte for tidligere.

 

For en liste! Mener du at alle disse er eksempler på spillere Rosenborg kjøpte for å svekke en motstander de skulle møte om to-tre serierunder?

 

Brattbakk kom fra Kolstad. Var sikkert nøkkelspiller der, men jeg tviler på at Rosenborg kjøpte Brattbakk fordi de fryktet konkurranse derfra. Hvis det er Bodø/Glimt du tenker på: Brattbakk var på utlån fra RBK til Glimt, med lønn betalt fra Trondheim. Det er vanlig at spillere som er på utlån kommer tilbake til klubben de har kontrakt med.

 

Roar Strand kom fra Nardo. Han var riktignok på utlån til Molde en periode, men nok en gang: Det er helt vanlig at spillere på utlån kommer tilbake til klubben sin.

 

Storflor kom til RBK fra Othilienborg. Han var senere på langtidsutlån til Moss, ble solgt for en halv million, og kjøpt tilbake like etterpå for en hel million. Moss måtte selge flere spillere som følge av nedrykk til 1. divisjon. Ikke noen klubb Rosenborg skulle møte med det første, det heller.

 

Tor Hogne Aarøy kom fra Spjelkavik. Jeg har aldri tenkt på Spjelkavik som noen spesielt arg konkurrent.

 

Kåre Ingebrigtsen kom til Rosenborg fra Malvik, hvis jeg ikke tar feil.

 

Jeg kan ikke komme på noen spillere ved navn Hestad som har spilt i Rosenborg.

 

Trond Egil Soltvedt fikk sparken i Brann. De kvittet seg med ham helt uten hjelp fra Trondheim.

 

Trond Fredrik Ludvigsen kom fra Hertha Berlin på utlån. Han er fremdeles Hertha-spiller. Selv om Rosenborg skulle kjøpe ham: Kan ikke huske at RBK noengang har spilt mot Hertha.

 

Azar Karadas kom til Rosenborg etter at Brann hadde tatt kontakt med RBK for å selge. Dette skjedde forresten i god tid før seriestart, og de to lagene møttes ikke før i 13. serierunde. Karadas slet forøvrig benken for Brann på denne tiden.

 

Når det gjelder spillere som Morten Knutsen, Frode Johnsen, Espen Johnsen og andre: Jeg har ikke oversikt om disse kom til Rosenborg like før Rosenborg skulle spille mot klubben de kom fra. Det tror jeg ikke du har heller. Det virker snarere som du har rasket sammen en liste over spillere som har spilt i en annen toppklubb i tillegg til Rosenborg, uavhengig av om de spilte i Rosenborg før eller etter.

 

Rosenborg har alltid betalt svært høye overgangsbeløp for spillere de har hentet fra andre norske klubber. Skulle Rosenborg betale Start 12 millioner for Morten Knutsen bare for å svekke dem i én enkelt kamp ville det bli tre dyre poeng. Det ville selvfølgelig være galskap å drive en fotballklub på denne måten. Det skal kraftige skylapper til for å bli fenget av en slik konspirasjonsteori.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Røslers overgang skjedde før de nye reglene tredde i kraft.

Dagbladet 25.07.02: http://www.dagbladet.no/sport/2002/07/25/344251.html

 

Situasjonen med Hansén er prikk lik. Den tyske klubben er tvunget til å selge på grunn av nedrykk og budsjettkutt. På grunnlag av dette søkes det om dispensasjon. Uproblematisk hvis LSK får dispensasjon, beskyldninger om mafiavirksomhet hvis RBK får dispensasjon. Jeg begynner å bli vant til det etter hvert...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du tar virelig dette veldig alvorlig. Det betyr vel bare at påstandene våre er riktige. Og husk - vi har ikke tatt med alle de spillerne som RBK har lagt ut følere overfor rett før de skal møte laget de spiller for.

 

Når det gjelder Mayer, Basma og BelSvik så gikk alle disse til RBK rett før Stabæk skulle møte dem. Tilfeldig? Neppe

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, ja. Det er vel ikke mer enn 70-80% sjanse for at RBK vinner serien i år. Men RBK må nok gjøre strategiske feilvalg for å miste posisjonen de har. Som f.eks. Kjetil Rekdal som trener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du tar virelig dette veldig alvorlig.

Det gjør sannelig du også. Så du var på farten i Aftenposten i dag med et morsomt forslag om at fotballforbundet bør begynne å bevisst legge hindringer i veien for Rosenborg. Akkurat det tok jeg ikke så alvorlig. Bare én kommentar: Du nevner i intervjuet at Rosenborg alltid får hjemmekamp i første og siste serierunde. Denne påstanden var en av flere grunnløse beskyldninger i den etter hvert berømte artikkelen fra Romerikes Blad. Siden har jeg støtt på denne beskyldningen både her og der. Det har blitt en av disse tingene som "alle" vet.

 

Er det for mye forlangt at man undersøker hvorvidt det er hold i påstander før man offentliggjør dem? Du skal ikke lete deg lenger tilbake enn til 2001 for å finne en sesong hvor Rosenborg spilte både første og siste serierunde på bortebane. Nøyaktig det samme var tilfelle året før, i 2000. Da spilte RBK på Nadderud i åpningskampen. Hadde du glemt det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg vet godt at RBK hadde bortkamp både første og siste seriekamp i 2001/2002. Jeg snakker om fremtiden. Når det er sagt så ser jeg at den formuleringen jeg blir sitert på i Aftenposten kan tolkes som at jeg påstår at dere alltid har hatt hjemmestart.

 

Det er selvsagt beklagelig. Mitt hovedpoeng var faktisk 16. mai kampene. Så har man slått sammen to uttalelser til en setning og vips så er det grunn til å misforstå.

 

Bare så du vet det. Jeg synes ikke det er uproblematisk å uttale seg om dette som NSA person. Jeg forstår godt at Kjernen synes vi andre sutrer for mye. Vi ønsker oss jo alle å komme i den situasjonen dere er. Og Rbk har tjent spenna sine på ærlig vis.

 

Når det er sagt så var foranledningen til oppslaget NA Eggens uttalelser i Aftenposten i går der han klage på at de andre ikke gir RBK match og burde stå på mer for å slå RBK. Det blir vel som at vi i Norge skal be sultoffere i Afrika skaffe seg en jobb så de kan kjøpe mat til barna sine.

 

Og uansett; - det må da være et problem også for dere at det ikke finnes noe spenning i serien? Hvor lenge gidder folk se Tyson grisebanke dverger? Hva hvis dere ikke kvaler til CL i år. Da blir høsten et langt gjesp for RBK og Kjernen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bare så du vet det. Jeg synes ikke det er uproblematisk å uttale seg om dette som NSA person. Jeg forstår godt at Kjernen synes vi andre sutrer for mye. Vi ønsker oss jo alle å komme i den situasjonen dere er. Og Rbk har tjent spenna sine på ærlig vis.

Jeg tenkte det var Richard Jansen, frustrert Stabæk-supporter, som uttalte seg i Aftenposten. Uttaler du deg på vegne av NSA? Det synes jeg i så fall er meget problematisk, i og med at Kjernen er tilsluttet NSA. Direkte uakseptabelt, faktisk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg misforstod nok nå. Det er forskjell på at du, som NSA-person uttaler deg, og at du uttaler deg som NSA-person. Privat får du mene hva du vil. Men det er uheldig at du blir presentert som NSA-talsmann i avisartikkelen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


kjøpe for å svekke konurentenes lag er ting, men man jo heller ikke glemme "kjøpe så ikke noen andre får han"-politikken til rbk. Hogne Aarøy, Fjørtoft, George, Enerly, Storflor, Trondsen osv i det uendelige. Med til dels unntak av George er det vel ingen av disse som på noen måte har slått til, og jeg tviler sterkt på hovedgrunnen til at de ble kjøpt var for å styrke eget lag.

 

I samme slengen, merkelig at norske medier aldri har kommentert den litt påfallende linken mellom Moss og rbk i to bla eggens tid..... selv i tippeligaens gladager fikk rbk spillere til spotpris derifira, når andre klubber forhørte seg var det blankt avslag, eller "vi skal ha 6mill til en tippeligaklubb, før de neste uke sier ja til halvparten fra rbk".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hallik-Åges interesse for Martin Andresen som blusser opp rett før og rett etter kampen mot Rosenborg gjør samtlige at "PI-Mesons" innlegg under dette temaet fullstendig latterlige, og beviser for all ettertid at det er ikke resten av Norge som tar feil. RBK er og forblir et kjøpelag som har fått innenlands suksess gjennom kjøp av konkurrentenes beste spillere og dommere uten integritet.

 

Debatten er herved lagt død.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At VG skriver at Åge Hareide er interessert i Martin Andresen beviser overhodet ingenting. VG melder RBK-interesse for forskjellige spillere et par ganger i uka. For noen dager siden var det Pa-Modou Kah, Jan Gunnar Solli og Anders Stadheim det gjaldt. Du må nesten vente til spekulasjonene eventuelt blir realiteter før du begynner å trekke slutninger.

 

At dette skulle gjøre samtlige av innleggene mine fullstendig latterlige tyder mest på at du ikke har lest dem skikkelig. Hva er det jeg har skrevet som blir tilbakevist av en slik interesse fra Hareide?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette kan diskuteres opp og ned i det uendelige. Kan vi ikke bare la en nøytral person avgjøre hvem som har rett? Jeg foreslår Ivar Hoff. Tror mailadressen hans er sølvhue@tv2.no.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


usmakelige Åge slår til igjen.

 

Først var det å fortelle Norge grunnen til at han "sluttet" i Molde var høyere amibisjoner, skjønt 100% av Moldes befolkning vet at det absoulutt ikke var grunnen. Det sier han omtrent samtidig som Daniel Berg Hestad sitter 24timer i døgnet på sykehuset og våker over sitt dødssyke barn som han vet ikke kommer til å overleve.

 

Nå leser jeg om interessen for Martin Andresen og synes denne situasjonen er like ille. Er ikke dette ei tid Martin Adresen burde få være litt i fred?

 

Tror egentlig ikke Åge gjør det av rein ondskap, kanskje heller dårskap og utaktsomhet. Men det får være grenser.

 

Enn kan jo også spørre seg om avisene som skriver uten filter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

Provoserer dere eller sutrer dere?
×
×
  • Opprett ny...