Gå til innhold

Hvor bra er årets utgave av Stabæk?


Albert
 Del

Anbefalte innlegg


Avstanden til kvalik er ikke veldig stor sammenlignet med tidligere år:

2001 (4) 20

1998 (3) 18

1999 (5) 16

2002 (5) 15

2000 (5) 13

1997 (5) 12

1996 (6) 7

2003 (3) 6

2006 (?) 5

2004 (13) 3

1995 (9) 0

Her ligger vi vesentlig bak gjennomsnittet, som er 10,45 foran kvalik.

 

Dette bekrefter igjen at vi i år bare er marginalt bedre enn da vi rykket ned, og samtidig marginalt dårligere enn 2003 da vi tok bronse. Dette understreker betydningen av å få en god høstsesong.

 

Mister vi noen av våre sentrale spillere, kan det fort vippe gærne veien. Var det noen som sa at vi ikke trenger forsterkninger?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå er jeg spent på oppdateringen til Albert for å se hvordan vi ligger an historisk sett...

 

Herregud, så deilig det var med seier i går, får fortsatt gåsehud på armene når jeg ser scoringen til veigar og hører jubelbrølet fra oss! Bra synging etter scoringen, litt tynt før.... men nå er vi på vei inn i medaljestriden for fullt, særlig siden Brann tapte i går!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mens vi venter på Albert....

 

Et raskt tilbakeblikk i forhold til sesongene 2003 og 2004 viser:

 

Kvalikplassen:

Vi ligger 8 poeng foran, likt med bronsesesongen-2003. I 2004 lå vi kun 2 poeng foran kvalikplassen etter 16 runder.

 

Bronsemedalje:

Vi ligger 2 poeng bak. Dette er bedre enn i 2003, da vi lå 4 poeng bak. I 2004 lå vi hele 8 poeng bak.

 

Vi har 25 poeng etter 16. runder! I 2003 hadde vi 24 poeng. Vi ligger foran skjema som leder til medalje.....

 

Selv jeg begynner å føle meg sikker på at vi ikke rykker ned, og at vi kan konsentrere oss om øvre halvdel av tabellen. Herlig!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mens vi venter på Albert....

 

Et raskt tilbakeblikk i forhold til sesongene 2003 og 2004 viser:

 

Kvalikplassen:

Vi ligger 8 poeng foran, likt med bronsesesongen-2003. I 2004 lå vi kun 2 poeng foran kvalikplassen etter 16 runder.

 

Bronsemedalje:

Vi ligger 2 poeng bak. Dette er bedre enn i 2003, da vi lå 4 poeng bak. I 2004 lå vi hele 8 poeng bak.

 

Vi har 25 poeng etter 16. runder! I 2003 hadde vi 24 poeng. Vi ligger foran skjema som leder til medalje.....

 

Selv jeg begynner å føle meg sikker på at vi ikke rykker ned, og at vi kan konsentrere oss om øvre halvdel av tabellen. Herlig!

 

 

Det er mye som tyder på at vi vil beholde plassen nå ja. Ikke nok med at seieren mot Odd var utrolig viktig, vi var også heldig med en del øvrige resultater.

Endret av Tom
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Semb om utfallet av TL:

- Det kommer nok til å bli jevnt helt inn nå. Og det blir et trehesters løp mellom Brann, Lillestrøm og Rosenborg, med Stabæk som en utfordrer i dødens. Men Brann er favoritten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Semb om utfallet av TL:

- Det kommer nok til å bli jevnt helt inn nå. Og det blir et trehesters løp mellom Brann, Lillestrøm og Rosenborg, med Stabæk som en utfordrer i dødens. Men Brann er favoritten.

 

Hyggelig å bli nevnt i sånne ordlag. Har faktisk ikke sett på Stabæk som en utfordrer engang. Selv tror jeg det står mellom RBK og Brann. Brann fordi dem leder, og RBK av gammel vane. Tror ikke RBK taper mange kamper i høst. Men jeg håper virkelig jeg tar feil. Om det skulle bli Stabæk fra "dødens" så tror jeg ikke jeg hadde klart å lande igjen på mange uker......kanskje måneder.... å gud for en herlig tanke. 1998 vil blekne i forhold.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvordan ligger vi an om vi ser poengfangst i forhold til budsjett da? Skulle vel tro at de tre lagene foran oss har en god del mer penger å bruke, og derfor også har svidd av mer penger pr. poeng...

Endret av d*u*b
Lenke til innlegg
Del på andre sider


B)-->

QUOTE(d*u*b @ 8. Aug 2006, 09:26) 81012[/snapback]
Hvordan ligger vi an om vi ser poengfangst i forhold til budsjett da? Skulle vel tro at de tre lagene foran oss har en god del mer penger å bruke, og derfor også har svidd av mer penger pr. poeng...

 

Der leder vi foran Sandefjord.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Beklager at jeg er sein denne gangen. Var litt trøtt da jeg kom hjem fra Skien... Og dro til Danmark tidlig i går morges. (Eldste dattra mi har flyttet til København... Så nå er jeg klar til bortekamp i Danmark i Royal League :) )

 

Det er ingen tvil om seiere er bra for statestikken, selv om 16. runde er en runde vi ofte har tatt hjem.

 

Slik ser den historiske tabellen ut:

År (sl.plass) Målforskjell Poeng

1998 (3) 18 33

2002 (5) 14 31

2001 (4) 7 31

1999 (5) 10 29

2000 (5) 20 27

1997 (5) 2 27

2006 (?) 9 25

2003 (3) 4 24

1996 (6) 3 22

2004 (13) -7 19

1995 (9) -6 18

Tre ganger har vi ligget over de magiske 30 poengene etter 16. runde. Selv om vi er åtte poeng bak toppåret 1998, er vi ett poeng foran 2003 hvor vi også tok bronse. Men la oss se på avstanden til lederen:

 

Bak leder

2001 (4) 2

2002 (5) 4

1998 (3) 5

1999 (5) 6

2006 (?) 6

1997 (5) 8

2000 (5) 10

2004 (13) 11

1996 (6) 14

2003 (3) 15

1995 (9) 24

Dette er bra - snittet er 9,5 poeng bak.

 

Bak bronse

2002 (5) -1

1998 (3) 0

2000 (5) 0

2001 (4) 0

1997 (5) 2

2006 (?) 2

1999 (5) 3

2003 (3) 4

1996 (6) 5

2004 (13) 8

1995 (9) 11

Også dette er bedre enn normalt - som er 3,1 bak.

 

Tabellen som mange lurer på er forholdet til kvalik-plassen. Den har fram til nå vært dårlig:

Foran kvalik

1998 (3) 19

2001 (4) 17

2002 (5) 17

2000 (5) 16

1999 (5) 13

1997 (5) 12

2003 (3) 8

2006 (?) 8

1996 (6) 7

2004 (13) 2

1995 (9) 1

Vi ligger fremdeles langt ned sammenlignet med tidligere år, men nærmer oss faktisk gjennomsnittet som er 10,9 foran kvalik.

 

Vi har lenge bemerket av avstanden mellom bronse og kvalik har vært unormalt lavt i år, noe som har indikert en usedvanlig jevn serie. Dette er i ferd med å endre seg, selv om 10 poeng er det laveste vi har opplevd - sammen med 2004. Snittet på de årene vi har vært i serien er nå 14 poeng.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette var gøy. Selv på en tydelig overbelastet fxt.no-overføring av kampen fra TV2-Zebra. Spesielt morro var det å se to nye målskorere presentere seg.

 

Jeg kommer tilbake med avstander til de forskjellige plassene senere. Avstanden fram til gull vil være på tre eller fire poeng (LSK kan fortsatt overta ledelsen med seier i hengekamp mot Lyn). Bare en gang tidligere har vi vært nærmere gullet etter 17. runde. Det var i 2001 da vi endte på 4. plass.

 

Her er sammenligningen med tidligere eliteseriesesonger:

År (sl.plass) Målforskjell Poeng

2001 (4) 11 34

1998 (3) 15 33

2002 (5) 12 31

1997 (5) 3 30

1999 (5) 5 29

2006 (?) 10 28

2000 (5) 19 27

1996 (6) 5 25

2003 (3) 2 24

2004 (13) -8 19

1995 (9) -7 18

 

Vi ligger helt på midt på den historiske tabellen; fem år har vært bedre, fem år dårligere. Gjennomsnittet er 6,1 plussmål og 27,1 poeng etter 17. runde.

 

Mer bemerkelsesverdig er at vi er mestskorende lag i årets serie - med "kun" 30 mål. Hele seks ganger tidligere har vi skoret mer, gjennomsnittet er på 33 mål.

 

Vi har nå tatt 28 poeng - det er nesten 1,65 pr kamp og gir en sluttsum på 42,82 poeng. I en normalsesong er det en sikker femteplass (se denne posten). Jeg tror imidlertid at poengtallene for de lavere plassen vil bli høyere enn normalt i år, likeså vil poengene for de øverste plassene bli lavere enn normalt.

 

Om vi holder samme snitt (1,65 poeng pr kamp) tror jeg en av mine drømmer for denne sesongen vil bli virkelighet; vi får medalje! (Husker hvor urealistisk mange synes det var da jeg først presenterte den signaturen...)

 

Den andre drømmen min er flyttet til neste år :rolleyes:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At Rosenborg vant, gjør at vi nå vet at vi ikke er på bronseplassen etter 17.runde. Det har vi forøvrig aldrig vært. Se lengre ned. Vi vet egentlig ikke avstanden til gullet, Lillestrøm kan vinne hengekampen mot Lyn - selv om det er svært usannsynlig. Både Brann og Lillestrøm sliter med et "gullsyndrom" og klarer ikke å vinne kamper fordi de tror de skal vinne serien. Dette åpner naturligvis for et lag som ikke lar seg skremme av gullukt (fordi de har så mange gull - og alltid vunnet eliteserien når Stabæk har vært med).

 

Men det kan selvfølgelig komme et lag fra Bærum...

 

Her er avstanden opp til gullet, altså med forbehold om at det i år kan være fire og ikke tre poeng:

Bak leder

2001 (4) 1

2006 (?) 3

2002 (5) 4

1997 (5) 8

1998 (3) 8

1999 (5) 9

2000 (5) 13

1996 (6) 14

2004 (13) 14

2003 (3) 18

1995 (9) 24

Gjennomsnittet er 10,5 - så i forhold til gullet er vi altså lang nærmere en normalt, og langt nærmere enn noengang før - etter 17. runde - med unntak av 2001.

 

Forholdet til bronsen er slik:

Bak bronse

1997 (5) 0

1998 (3) 0

2001 (4) 0

2002 (5) 0

2006 (?) 1

2000 (5) 2

1996 (6) 5

2003 (3) 5

1999 (5) 6

2004 (13) 8

1995 (9) 14

Jeg påsto innledningsvis at vi aldri har ligget på bedre enn fjerdeplass etter 17. runde. Fire ganger har vi vært på samme poengsum som lederen, og nærmest var vi i 1998 da vi hadde lik målforskjell, men færre skorede og innslupne mål enn laget på tredje. Snittet er nå på 3,7, så også her ligger vi bedre an enn "normalt":

 

Så kommer tabellen som hadde mitt hovedfokus i begynnelsen av sesongen, men som nå er nesten uinteressant - avstanden til kvalik:

Foran kvalik

1998 (3) 20

2001 (4) 20

2002 (5) 17

1997 (5) 15

2000 (5) 14

1999 (5) 13

2006 (?) 11

1996 (6) 10

2003 (3) 8

2004 (13) 1

1995 (9) 0

Vi har rikttignok vært lengre foran hele seks ganger tidligere på samme tidspunkt, og fire av dem med "sikker" poengsum (over 30). En av gangen, i 2000, har vi bedre avstand til kvalik med mindre poeng enn det vi har samlet i år. Gjennomsnittet er på 11,7, så fortsatt ligger vi litt nærmere kvalik enn "normalt".

 

Om vi nå skulle bestemme oss for at fotball er ukult, og tape resten av kampene, altså samtlige ni gjenstående oppgjør vil vi selvfølgelig ende på 28 poeng - to poeng mindre enn "sikker" plass.

 

28 poeng ville holdt til sikker plass i 1998, 1999, 2000, 2001. Øvrige år hadde det holdt til kvalik, med unntak av i fjor, hvor det ville blitt direkte nedrykk (eneste gang 30 poeng var kvalik) og i 2003 hvor vålerenga kom på kvalik med 28 og Aalesund rykket direkte ned på samme poengsum.

 

Det er dog verdt å merke seg at bare i 1995 og 2004 har 12. plassen hatt like mange eller flere poeng etter 17. runder som i år.

 

For ordens skyld: Når jeg snakker om "kvalik" henviser jeg alltid til 12. plassen. I 1995 og 1996 var 12. plassen direkte nedrykk, først fra og med 1997 får 12. plassen sjans til å redde plassen ved å spille kvalifisering mot 3. plassen i 1. divisjon.

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Albert, bør du ikke revidere den historiske plasseringen av Stabæk etter at hengekampen Lyn-LSK har blitt spilt? Eller blir det feil å tilbakedatere. (Evt. for mye jobb... :P)

 

Noe bør skje i hvert fall, savner å gå i dybden på hvordan Stabæk gjør det i år! :)

Du gjør en kjempe jobb!!

 

Har du f.eks noe statistikk over tilskuere på Nadderud? Historisk og hvordan vi ligger an i forhold til andre lag i år?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Albert, bør du ikke revidere den historiske plasseringen av Stabæk etter at hengekampen Lyn-LSK har blitt spilt? Eller blir det feil å tilbakedatere. (Evt. for mye jobb... :P)

 

Noe bør skje i hvert fall, savner å gå i dybden på hvordan Stabæk gjør det i år! :)

Du gjør en kjempe jobb!!

 

Har du f.eks noe statistikk over tilskuere på Nadderud? Historisk og hvordan vi ligger an i forhold til andre lag i år?

Det er ikke noe å revidere :)

 

Hovedtabellen viser Stabæks forhold til seg selv, og påvirkes ikke av de andre lagene. Eneste gang avstaden til gullet kunne blitt endret hadde vært om LSK vant i går, og da hadde de ledet serien etter siste runde, men ikke for rundene fra den runden Lyn-kampen skulle vært spilt og fram til i dag.

 

Så det er bare i 2001 vi har ligget nærmere gullet etter 17. runde enn vi gjør nå. Samtidig har vi fem sesonger tidligere samlet mer poeng på de første 17. rundene enn i år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er hvertfall ikke så mange som tror Stabæk tar gullet. Vi er ikke med i avstemningen engang.

 

Hvem vinner serien?

 

Akkurat det passer meg helt utmerket! Legg presset på de andre helt frem til vi har tatt 6 poeng på de to neste kampene :D

 

Uavgjort mellom Lyn og LSK var jo utrolig deilig da. Vi kan nå faktisk lede serien etter neste runde, med max uttelling. Jeg har aldri jublet så mye for et lyn mål noen gang. :D

Litt glad ikke lyn vant også faktisk. Klarer ikke helt å la være å se nedover på tabellen heller... :rolleyes:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Uavgjort mellom Lyn og LSK var jo utrolig deilig da. Vi kan nå faktisk lede serien etter neste runde, med max uttelling. Jeg har aldri jublet så mye for et lyn mål noen gang. :D

Litt glad ikke lyn vant også faktisk. Klarer ikke helt å la være å se nedover på tabellen heller... :rolleyes:

He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Høyeste lagpoengsum sålangt hos FXT :D

 

"Bærumsklubben storspilte og slo HamKam 4-0 i den 13. serierunden. Samlet fikk de 73 poeng. Det høyeste et lag har oppnådd på spillerbørsen vår denne sesongen."

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider


He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Albert, kjenn din besøkelsestid, her bør det være mulig å beregne sannsynligheter. <_<:P

Lenke til innlegg
Del på andre sider


He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Albert, kjenn din besøkelsestid, her bør det være mulig å beregne sannsynligheter. <_<:P

Jeg får komme tilbake til det. Denne beregningen er så komplisert at jeg har ikke samvittighet til å gjøre det i arbeidstiden.

 

Kanskje jeg burde holde en PowerPiont-presentasjon om det på Onkel Blaa under medlemsmøtet i morgen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Albert, kjenn din besøkelsestid, her bør det være mulig å beregne sannsynligheter. <_<:P

 

I påvente av Alberts grundige analyse, kan vi jo anta at Stabæk har en sannsynlighet på 40% for å vinne hver enkelt kamp fremover. Det tilsvarer en odds på 2,5 hos en bookmaker med 100% tilbakebetaling, eller 2,27 hos en bookmaker med 90% tilbakebetaling.

 

Isåfall har vi 0,4^9=0,026% sjanse for å vinne resten av kampene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Albert, kjenn din besøkelsestid, her bør det være mulig å beregne sannsynligheter. <_<:P

 

I påvente av Alberts grundige analyse, kan vi jo anta at Stabæk har en sannsynlighet på 40% for å vinne hver enkelt kamp fremover. Det tilsvarer en odds på 2,5 hos en bookmaker med 100% tilbakebetaling, eller 2,27 hos en bookmaker med 90% tilbakebetaling.

 

Isåfall har vi 0,4^9=0,026% sjanse for å vinne resten av kampene.

 

Det er vel 2,25, og ikke 2,27 - dette endrer jo bildet radikalt... :blink:

Endret av boie
Lenke til innlegg
Del på andre sider


He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Albert, kjenn din besøkelsestid, her bør det være mulig å beregne sannsynligheter. <_<:P

Jeg får komme tilbake til det. Denne beregningen er så komplisert at jeg har ikke samvittighet til å gjøre det i arbeidstiden.

 

Kanskje jeg burde holde en PowerPiont-presentasjon om det på Onkel Blaa under medlemsmøtet i morgen?

Dersom du har rett i påstanden din om at det er mer sannsynlig at Stabæk vinner de resterende kampene enn å støte på snø i Sahara, vil jeg si at sjansene for det siste - at vi vinner alle de resterende kampene - er relativt store.

 

Denne nyhetsmeldingen gikk verden over i slutten av januar i fjor.

 

spaceball.gif

Lenke til innlegg
Del på andre sider


He, he, kjenner meg igjen der ja. Jeg ser uansett ikke det å tape resten av årets kamper for veldig sannsynlig, da er det større sjanse for at vi vinner de resterende kampene - eller for å treffe på en snøstorm i Sahara :)

Albert, kjenn din besøkelsestid, her bør det være mulig å beregne sannsynligheter. <_<:P

Jeg får komme tilbake til det. Denne beregningen er så komplisert at jeg har ikke samvittighet til å gjøre det i arbeidstiden.

 

Kanskje jeg burde holde en PowerPiont-presentasjon om det på Onkel Blaa under medlemsmøtet i morgen?

Dersom du har rett i påstanden din om at det er mer sannsynlig at Stabæk vinner de resterende kampene enn å støte på snø i Sahara, vil jeg si at sjansene for det siste - at vi vinner alle de resterende kampene - er relativt store.

 

Denne nyhetsmeldingen gikk verden over i slutten av januar i fjor.

 

spaceball.gif

 

Nå var det vel at det var større sannsynlighet for å støte på snøstorm i Sahara enn at Stabæk taper de resterende kampene.

 

Forøvrig har jeg et oppsett selv som viser at Stabæk berger plassen selv om de resterende kamper tapes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nå var det vel at det var større sannsynlighet for å støte på snøstorm i Sahara enn at Stabæk taper de resterende kampene.

 

Forøvrig har jeg et oppsett selv som viser at Stabæk berger plassen selv om de resterende kamper tapes.

Bra sett. Som kverrulant må man sikre seg mot egne grep :-)

Jeg tror også serien er så jevn nå at kval-plass ikke blir alt for mange poeng, nesten uansett hvilke lag som sprekker så havner de på bunn, ikke toppen som Start og penga i fjor. Jeg håper og tror Molde går i hundene i år, og håper penga følger etter. Kan vel ikke være for mye å forlange?

 

Får vi minst 2 poeng på de neste to kampene lever håpet om gull. 4 eller 6, åååå, det vil gjøre meg møkk-nervøs, vil da bare vente på sprekken....

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Bra sett. Som kverrulant må man sikre seg mot egne grep :-)

Jeg tror også serien er så jevn nå at kval-plass ikke blir alt for mange poeng, nesten uansett hvilke lag som sprekker så havner de på bunn, ikke toppen som Start og penga i fjor. Jeg håper og tror Molde går i hundene i år, og håper penga følger etter. Kan vel ikke være for mye å forlange?

 

 

 

At serien er jevn kan også tilsi at kvalikplassen tilsvarer mange poeng. Det er ikke gitt at 30 poeng holder i år. Tar vi tre poeng til, noe vi selvsagt klarer på ni kamper, kan vi imidlertid glemme all teori.

 

Slår vi RBK, noe vi typisk nok ikke gjør, har vi i hvert fall en eventyrlig sjanse på gullet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvor bra er årets utgave av Stabæk?
×
×
  • Opprett ny...