Gå til innhold

Hvor bra er årets utgave av Stabæk?


Albert
 Del

Anbefalte innlegg


Hvor godt gjør vi det egentlig i år, sammenlignet med våre ti tidligere år i eliteserien.

 

Jeg har laget en tabell, hvor hver plassering er tilsvarende runde i det aktuelle året. Tallet i parentes er det årets sluttplassering.

 

1999 (5) 5 3

1997 (5) 3 3

1998 (3) 1 3

2003 (3) 1 3

2002 (5) 0 1

2006 (?) 0 1

1995 (9) -2 0

2000 (5) -2 0

2004 (13) -2 0

2001 (4) -3 0

1996 (6) -4 0

 

Årets åpning er midt på treet, men vil med seier i Tromsø bli den beste noensinne. Stabæk har nemlig aldri tatt poeng i begge de to første kampene, med unntak av i 2002 da vi åpnet med to uavgjorte kamper. (I 1997 ble 2. runde borte mot Tromsø utsatt til juni. Den kampen vant vi, slik at vi etter 2. runde hadde seks poeng, problemet var bare at kampen mot Tromsø var den ellevte vi spilte i tippeligaen det året)

 

Tallene er netto målforskjelle og poeng.

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvor godt gjør vi det egentlig i år, sammenlignet med våre ti tidligere år i eliteserien.

 

Jeg har laget en tabell, hvor hver plassering er tilsvarende runde i det aktuelle året. Tallet i parentes er det årets sluttplassering.

 

1999 (5) 5 3

1997 (5) 3 3

1998 (3) 1 3

2003 (3) 1 3

2002 (5) 0 1

2006 (?) 0 1

1995 (9) -2 0

2000 (5) -2 0

2004 (13) -2 0

2001 (4) -3 0

1996 (6) -4 0

 

Årets åpning er midt på treet, men vil med seier i Tromsø bli den beste noensinne. Stabæk har nemlig aldri tatt poeng i begge de to første kampene, med unntak av i 2002 da vi åpnet med to uavgjorte kamper. (I 1997 ble 2. runde borte mot Tromsø utsatt til juni. Den kampen vant vi, slik at vi etter 2. runde hadde seks poeng, problemet var bare at kampen mot Tromsø var den ellevte vi spilte i tippeligaen det året)

 

Tallene er netto målforskjelle og poeng.

Creds til Albert for ay han gidder å sitte å pønske ut statetiske tabeller.. BRA ALBERT!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Så har vi fått vår beste åpning i eliteserien noensinne. Selv om tabellen under har 1997 foran. 2. serierunde det året ble spilt først 4. juni (var borte mot Tromsø - en kamp vi vant 1-0...). Hadde den kampen blitt spilt når den skulle, ville vi ledet serien etter flere runder.

 

År (sl.plass) Målforskjell Poeng

1997 (5) 4 6

2006 (?) 1 4

1999 (5) 5 3

2003 (3) 2 3

1998 (3) 0 3

2004 (13) 0 3

2001 (4) -2 3

2002 (5) 0 2

1996 (6) -2 1

2000 (5) -4 0

1995 (9) -5 0

 

(Tallene i parentes er vår plassering det aktuelle året - og siden vi ikke vet hvilken av de tre første plassen vi tar i år, har jeg valgt å bruke spørsmålstegn....)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Faen ass, Sandefjord foran oss på tabellen. :D

 

Det at de er foran oss er noe dritt, men at denne sesongen kan være den sesongen hvor begge de nyopprykkede lagene beholder plassen tror jeg er mulig.

I hvert fall når lag som Ham-Kam, Tromsø og Odd (kanskje også Start og Molde) holder ganske lavt tippeliganivå!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det har vel vist seg at Hr. Nordmark med Tromsø i år, har rykket ned hver gang han har prøvd seg i eliteserien. Tromsø er neste motstander for Sandefjord, tror fort de vinner den kampen... MENså blir det værre, de trenger nok litt å gå på.... Blir nok verre mot de litt bedre lagene. Ser ut som om forsvar / keeper hos oss er noe undervurdert av alle tabelltipperene i avisene, ikke helt overaskende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Budstikka papir gjør et stort nummer ut av Stabæk har hatt sin beste åpning på ni år, i 1997 hadde vi også fire poeng etter to kamper, hevder de.

 

Det er korrekt, men de snakker om kampene fra 1. og 3. serierunde, i og med at bortekampen mot Tromsø i 2. runde den gangen ble utsatt til juni, som nevnt tidligere i tråden. Når man regner på den måten som Budstikka gjør, er 1997 bedre fordi vår seier fra 1. runde det året var på 4-1, kampen i 3. runde endte 0-0. Begge disse var på hjemmebane.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter uavgjort i kveld er ikke lengre årets åpning blant de beste, men helt i midten.

 

År (sl.plass) Målforskjell Poeng

1997 (5) 4 7

1999 (5) 6 6

2003 (3) 4 6

2001 (4) 2 6

1998 (3) 1 6

2006 (?) 1 5

2004 (13) 0 4

1995 (9) -1 3

2000 (5) -3 3

2002 (5) -2 2

1996 (6) -6 1

 

1997 leder på de tre "formelle" første rundene, selv om 2. runde ble spilt i juni. De tre første kampene i 1997 ga oss like mange poeng, men to plussmål flere.

 

Bare en gang tidligere har vi gått gjennom de første tre rundene/kampene ubeseiret, og det var nettopp i 1997.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Diskusjonen etter gårsdagens kamp mot Odd Grenland inneholder påstander som at "Stabæk så mer ut som et bunnlag enn Odd" og antydninger om at laget vårt er svakt.

 

Jeg skal ikke ikke motsi de påstandene her, men slå fast følgende:

 

STABÆK HAR ALDRI HOLDT DET TETTERE BAK i de tre innledende rundene enn i år. Vi var like gjerrige i 1997. På de ti foregående årene i tippeligaen har vi sluppet inn 3,5 i snitt. Og da har vi bare inkludert to kamper i 1996, fordi vi hadde en hengekamp mot Brann. Som vi tapte 4-0 i Bergen i juli det året.

 

På den offensive siden ser det verre ut, vi har produsert mål langt under gjennomsnittet. Det er på 4,4 skorede mål etter tre runder. Bare to ganger har vi startet dårligere, både i 2000 og 2002 hadde vi bare ett mål etter tre runder.

 

Om man skal forsøke å konkludere på hvor god sesongstarten har vært:

1 - Bare en gang tidligere har vi vært ubeseiret etter tre runder. Den gangen (1997) endte vi på 5. plass

2 - Vi har aldri sluppet inn færre mål på de tre første rundene. En gang like få - da endte vi på femte plass.

3 - Bare to ganger har vi skoret færre mål i åpningen, men de to gangene vi gjorde det endte vi på femte plass.

 

Statistisk kan vi derfor trekke følgende konklusjon: Etter tre serierunder styrer vi mot nok en femte plass...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


På tide å komme med oppdatert historisk tabell - der de forskjellige årgangene av eliteserie Stabæk slåss mot hverandre:

 

År (sl.plass) Mål Målforskjell Poeng

1997 (5) 8-1 7 10

1999 (5) 12-5 7 9

2006 (?) 6-2 4 8

2003 (3) 7-3 4 7

1998 (3) 6-5 1 7

2001 (4) 5-4 1 6

2002 (5) 3-4 -1 5

2004 (13) 4-5 -1 4

1995 (9) 5-7 -3 3

2000 (5) 2-6 -4 3

1996 (6) 5-11 -6 2

 

1997 inkluderer fremdeles en hengekamp spilt på sommeren. Og hadde den hengekampen blitt spilt på riktig tidspunkt, ville Stabæk vært serieleder fra 11. mai til 16. mai i 1997. Men - ettersom hengekampen ble spilt 4. juni vil det for alltid stå at Stabæk lå på tredjeplass etter 6. runde i 1997 med en kamp mindre spilt.

 

I 1997 holder vi oss forøvrig ubeiseret fram til 16. mai - hvor vi blir ydmyket 5-1 av Viking i Stavanger. Det er det lengste vi har holdt oss ubeiseret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


nå nå, demp litt på forventningene. jeg prøver ihvertfall å omstille meg før hver kamp til "vi skal holde oss i tippeligaen, alle poeng er bra". dette gjør seirene ENDA bedre og man blir kanskje litt mindre skuffet hvis det går dårlig :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


nå nå, demp litt på forventningene. jeg prøver ihvertfall å omstille meg før hver kamp til "vi skal holde oss i tippeligaen, alle poeng er bra". dette gjør seirene ENDA bedre og man blir kanskje litt mindre skuffet hvis det går dårlig :-)

 

 

Selvfølgelig skal man ikke tro at Stabæk skal kjempe i toppen med dagens stall, vi sleit mot Lyn selv om de bare spilte med 10 mann.

Setter også et spørsmålstegn ved JJ som ikke bytter tidligere, vi har kamp igjen på Torsdag og det hadde ikke gjordt noe å spart noen bein !

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Selvfølgelig skal man ikke tro at Stabæk skal kjempe i toppen med dagens stall, vi sleit mot Lyn selv om de bare spilte med 10 mann.

Setter også et spørsmålstegn ved JJ som ikke bytter tidligere, vi har kamp igjen på Torsdag og det hadde ikke gjordt noe å spart noen bein !

 

Nå sleit ikke gutta våre så veldig hardt mot slutten, hadde sett de hadde stått på litt mer for å få enda et par plussmål, vet aldri når de kan komme til nytte (eller i hvilken ende av tabellen vi trenger dem). Det er 4 dager til vi møter RBK, men en dag mindre fra RBK til Brann, og da har vi i tillegg en lang reise foran oss. Vi har også en ræva statitistikk bort mot Brann, 2 1 7 (11 mål til Stabæk - 34 feil vei), men det er jo på tide å pynte litt på den.

 

Jeg frykter vel først og fremst RBK og LSK i årets serie, så etter runde 9 (LSK) vil jeg si vi har et godt grunnlag for å uttale oss om åretes Stabæk. Med Start i runde 10 og penga i runde 11 kan det komme to tøffe kamper til rett etterpå, men det kan også være to lag som har falt helt sammen.

 

Så langt ser det jo bra ut, og håper jo selvfølgelig på årets første hjemmeseier torsdag, DET hadde vært STORT!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nei, å tro at vi plutselig skal være med i medalje-kampen, bare på bakgrunn av den gode starten, blir litt naivt. Vi har møtt "lett" motstand hittil, og hadde en del flaks med oss i går. Ja, mot Sandefjord hadde vi uflaks, så det går opp i opp.

 

Men det er helt klart mye positivt med situasjonen vi har kommet i.

 

- Vi får bekreftet gang på gang at laget holde mål. Selv med betydelige skader i midtbanen.

 

- Vi kan senke skulderen litt, og ikke kjempe med ryggen mot veggen i hver eneste kamp...i en periode iallefall. Nå har vi hamstret poeng så vi tåler en knekk mot de bedre lagene. De nærmeste tre ukene er det 5 kamper mot antatt bedre lag og Fredrikstad. Mer enn 5 poeng her vil jeg anse som bonus. ("Finger'n i jorda"-resepten).

 

- Vi får iallefall ikke færre tilskuere på kampene som kommer.

 

- Vi blir mer atraktive for spillere som eventuelt skulle komme til oss i sommervinduet.

 

- Veigar har fått hull på byllen, og Nanne slipper å få unødvendig press "fordi han ikke følger opp fjoråret..." (Gjesp). Vi har allerede 2 som har scoret like mye som toppscorern vår fra nedrykkssesongen!

 

- Jon og forsvaret spiller på seg trygghet for hver kamp de ikke slipper inn spillermål. Tabben til Mike var en strek i regningen, men takk og pris for at dette ikke var avgjørende.

 

- Vi er pr. i dag nærmest av alle "nedrykksdømte" til å sikre ny kontrakt. Medalje er ikke engang et snev interessant pr. i dag. Slik jeg ser det er det to parallelle serier som spilles, der vi er med i gruppa for de som spiller for å overleve.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


B)-->

QUOTE(d*u*b @ 1. May 2006, 19:29) 72987[/snapback]

Nei, å tro at vi plutselig skal være med i medalje-kampen, bare på bakgrunn av den gode starten, blir litt naivt. Vi har møtt "lett" motstand hittil, og hadde en del flaks med oss i går. Ja, mot Sandefjord hadde vi uflaks, så det går opp i opp.

 

- Vi er pr. i dag nærmest av alle "nedrykksdømte" til å sikre ny kontrakt. Medalje er ikke engang et snev interessant pr. i dag. Slik jeg ser det er det to parallelle serier som spilles, der vi er med i gruppa for de som spiller for å overleve.

Jeg har trodd drømt om at vi skal være med i medaljekampen helt siden vi ydmyket Snadefjord på Nadderud i fjor høst og vant den serien vi var med i da... Lyn-kampen og serieledelse har ikke endret mitt håp i så måte... (Men det er utrolig kult at vi leder serien, og uansett hvordan det kommer til å gå med oss i fremtiden er dette noen historiske dager).

 

Vi "leder" på 2004-sesongen med fire poeng og en haug plussmål allerede. Dette er allerede nok til å unngå direkte nedrykk om resten av sesongen utvikler seg identisk med nedrykksåret, og ikke langt fra å sikre 11.plassen, plassen over kvalik, som altså var på fire poeng mer enn det vi fikk. Bodø/Glimt - som måtte ut i kvalifisering i 2004 - hadde som kjent like mye poeng som oss (slo oss med tre mål).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har trodd drømt om at vi skal være med i medaljekampen helt siden vi ydmyket Snadefjord på Nadderud i fjor høst og vant den serien vi var med i da... Lyn-kampen og serieledelse har ikke endret mitt håp i så måte... (Men det er utrolig kult at vi leder serien, og uansett hvordan det kommer til å gå med oss i fremtiden er dette noen historiske dager).

 

Vi "leder" på 2004-sesongen med fire poeng og en haug plussmål allerede. Dette er allerede nok til å unngå direkte nedrykk om resten av sesongen utvikler seg identisk med nedrykksåret, og ikke langt fra å sikre 11.plassen, plassen over kvalik, som altså var på fire poeng mer enn det vi fikk. Bodø/Glimt - som måtte ut i kvalifisering i 2004 - hadde som kjent like mye poeng som oss (slo oss med tre mål).

 

Det jeg først og fremst tenkte da jeg så kampoppsettet før sesongen var at jeg håpet vi hadde sikret oss nok poeng til ny kontrakt før kampen mot Vålerenga (tredje siste runde). Det ville vært forjævlig om vi skulle måtte rykke ned pga hjemmetap mot møkka. Jeg så faktisk for meg at vi ville ha en del poeng tidlig i sesongen, da jeg antok Sandefjord og Odd som svake lag. Nå har serien utviklet seg i en ganske uforutsett retning, og ja, vi kan kose oss så lenge det varer, men i det lange løp vil jeg tro at de antatte beste kommer sterkere tilbake. Viking og Vif er "for gode" til å rykke ned. Sandefjord og Ham-kam er for dårlig til å havne på øverste halvdel. Tromsø derimot... Der snakker vi Krise; 4 tap mot en kvartet av nedrykksdømte... Det er ikke til å feie under teppet. Nordmark går før sommern!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


B)-->

QUOTE(d*u*b @ 1. May 2006, 19:57) 72993[/snapback]
Jeg har trodd drømt om at vi skal være med i medaljekampen helt siden vi ydmyket Snadefjord på Nadderud i fjor høst og vant den serien vi var med i da... Lyn-kampen og serieledelse har ikke endret mitt håp i så måte... (Men det er utrolig kult at vi leder serien, og uansett hvordan det kommer til å gå med oss i fremtiden er dette noen historiske dager).

 

Vi "leder" på 2004-sesongen med fire poeng og en haug plussmål allerede. Dette er allerede nok til å unngå direkte nedrykk om resten av sesongen utvikler seg identisk med nedrykksåret, og ikke langt fra å sikre 11.plassen, plassen over kvalik, som altså var på fire poeng mer enn det vi fikk. Bodø/Glimt - som måtte ut i kvalifisering i 2004 - hadde som kjent like mye poeng som oss (slo oss med tre mål).

 

Det jeg først og fremst tenkte da jeg så kampoppsettet før sesongen var at jeg håpet vi hadde sikret oss nok poeng til ny kontrakt før kampen mot Vålerenga (tredje siste runde). Det ville vært forjævlig om vi skulle måtte rykke ned pga hjemmetap mot møkka. Jeg så faktisk for meg at vi ville ha en del poeng tidlig i sesongen, da jeg antok Sandefjord og Odd som svake lag. Nå har serien utviklet seg i en ganske uforutsett retning, og ja, vi kan kose oss så lenge det varer, men i det lange løp vil jeg tro at de antatte beste kommer sterkere tilbake. Viking og Vif er "for gode" til å rykke ned. Sandefjord og Ham-kam er for dårlig til å havne på øverste halvdel. Tromsø derimot... Der snakker vi Krise; 4 tap mot en kvartet av nedrykksdømte... Det er ikke til å feie under teppet. Nordmark går før sommern!

 

For gode til å rykke ned ble sagt om Stabæk i 2004, og mange andre lag flere ganger. Jeg tror du har rett i at Nordmark gir seg i Tromsø i løpet av sesongen og at vi aldri får se ham i eliteserien mer. Synd, for den mannen har en integritet som de fleste andre trenerne i eliteserien kan se langt etter.

 

Jeg må innrømme at vålerenga-kampen gir meg bekymrede tanker også. Men om VI kunne sende DEM ned på Ullevaal. Sende dem ned for andre gang... Det er rimelig fuktig drøm...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


om VI kunne sende DEM ned på Ullevaal. Sende dem ned for andre gang... Det er rimelig fuktig drøm...

 

Det kan vel strengt tatt ikke bli bedre...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er nå vi virkelig skal få vite hvor god denne utgaven av vårt kjære Stabæk er:

Neste kamper

 

 

Idag Rosenborg hjemme

7/5 Brann borte

13/5 Viking hjemme

16/5 Fredrikstad borte ( hvor fredrikstad fortsatt kan stå uten seier før kampen)

21/5 Lillestrøm hjemme

28/5 Start borte

6/6 Vålerenga hjemme

 

Kan jeg være så negativ som en viss annen her på forumet alltid er i noen sammenhenger (skal ikke nevne navn Alz så slapp av) og si at det kan være en reel sjanse for at vi sanker 0 poeng denne perioden?

 

Eller blir dette lett match?

 

Tror mye avhenger av kampen idag.

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva skjedde med tre bortekamper på rad? Er det noen som ønsker oss ned?

 

Skjønner nå hvorfor det ikke har blitt gamblet med J & J, de trengs fremover!

 

Forza Stabæk

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er nå vi virkelig skal få vite hvor god denne utgaven av vårt kjære Stabæk er:

Neste kamper

 

 

Idag Rosenborg hjemme

7/5 Brann borte

13/5 Viking hjemme

16/5 Fredrikstad borte ( hvor fredrikstad fortsatt kan stå uten seier før kampen)

21/5 Lillestrøm borte

28/5 Start borte

6/6 Vålerenga hjemme

 

Kan jeg være så negativ som en viss annen her på forumet alltid er i noen sammenhenger (skal ikke nevne navn Alz så slapp av) og si at det kan være en reel sjanse for at vi sanker 0 poeng denne perioden?

 

Eller blir dette lett match?

 

Tror mye avhenger av kampen idag.

 

0 poeng har jeg ingen tro på men det kommer til å bli tøft. tror vi kan slå rbk, viking, vålerenga, fredrikstad og start men brann og lillestrøm blir veldig vanskelig. jeg tipper det går omtrent som det her

 

Stabæk - RBK H

Brann - Stabæk H

Stabæk - Viking H

Fredrikstad - Stabæk U

Lillestrøm - Stabæk H

Start - Stabæk U

Stabæk - Vålerenga H

 

hvis dette blir resultatene får vi 11 av 21 mulige poeng og det bør man være meget godt fornøyd med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan jeg være så negativ som en viss annen her på forumet alltid er i noen sammenhenger (skal ikke nevne navn Alz så slapp av) og si at det kan være en reel sjanse for at vi sanker 0 poeng denne perioden?
Selvsagt kan det skje, men det bør være fullt mulig og ganske realistisk å kunne ta poeng både hjemme mot Viking, borte mot Fredrikstad, hjemme mot Lillestrøm, borte mot Start og hjemme mot Vålerenga. Synes ikke noen av de lagene har imponert til nå. Lillestrøm har riktignok sanket bra med poeng, men jeg synes ikke de imponerer i det hele tatt. De har vært heldige som har fått med seg elleve poeng på de fem første kampene.

 

Jeg er mest utrygg på Rosenborg og Brann, spesielt sistnevnte. Det er nok bare de to lagene som har et potensiale som vi realistisk sett ikke kan matche. Rosenborg sliter litt med å få ut potensialet, men det som er typisk for topplag med den antatt beste spillerstallen som ikke har jevn flyt av gode resultater, er at det med ujevne mellomrom virkelig løsner i enkeltkamper. Det vil ikke gå mange kamper før RBK får en sånn kamp, og jeg tror vi skal være litt heldige for å vinne i dag.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hva skjedde med tre bortekamper på rad? Er det noen som ønsker oss ned?

 

Skjønner nå hvorfor det ikke har blitt gamblet med J & J, de trengs fremover!

 

Forza Stabæk

Såvidt jeg vet har vi bare to på rad, Sandefjord og Odd, hhv 30. juli og 6. aug? Noe jeg ikke har fåt med meg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvor bra er årets utgave av Stabæk?
×
×
  • Opprett ny...