Gå til innhold

Stabæk Support i media


stabækLars
 Del

Anbefalte innlegg


Straffeutmålingen er klar:

 

FOR FRAMFØRING I RELEVANT SENDETID:

 

«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener TV 2 brøt god presseskikk i forbindelse med eksponeringen av en ung Stabæk-tilhenger som fra tribunen kastet mynter på Rosenborgs målmann. Utvalgets flertall mener forseelsen gutten i utgangspunktet gjorde seg skyldig i, ikke sto i rimelig forhold til den eksponering og omtale TV 2 utsatte ham for i etterkant av episoden. Utvalgets mindretall mener det ikke foreligger et pressetisk overtramp, siden gutten fikk komme til orde med sin versjon av historien, og dermed bidro til å balansere den totale dekningen.»

 

 

Fint om folk gir beskjed om de merker seg når TV2 fremfører denne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Straffeutmålingen er klar:

 

FOR FRAMFØRING I RELEVANT SENDETID:

 

«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener TV 2 brøt god presseskikk i forbindelse med eksponeringen av en ung Stabæk-tilhenger som fra tribunen kastet mynter på Rosenborgs målmann. Utvalgets flertall mener forseelsen gutten i utgangspunktet gjorde seg skyldig i, ikke sto i rimelig forhold til den eksponering og omtale TV 2 utsatte ham for i etterkant av episoden. Utvalgets mindretall mener det ikke foreligger et pressetisk overtramp, siden gutten fikk komme til orde med sin versjon av historien, og dermed bidro til å balansere den totale dekningen.»

 

 

Fint om folk gir beskjed om de merker seg når TV2 fremfører denne.

 

 

 

Nå er ikke jeg fast gjest på TV2s kanaler, men jeg har hvertfall ikke hørt noe ennå. Er det noen andre som har fått med seg en "beklagelse" (altså høytlesning av kjennelsen)?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Straffeutmålingen er klar:

 

FOR FRAMFØRING I RELEVANT SENDETID:

 

«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener TV 2 brøt god presseskikk i forbindelse med eksponeringen av en ung Stabæk-tilhenger som fra tribunen kastet mynter på Rosenborgs målmann. Utvalgets flertall mener forseelsen gutten i utgangspunktet gjorde seg skyldig i, ikke sto i rimelig forhold til den eksponering og omtale TV 2 utsatte ham for i etterkant av episoden. Utvalgets mindretall mener det ikke foreligger et pressetisk overtramp, siden gutten fikk komme til orde med sin versjon av historien, og dermed bidro til å balansere den totale dekningen.»

 

 

Fint om folk gir beskjed om de merker seg når TV2 fremfører denne.

 

 

 

Nå er ikke jeg fast gjest på TV2s kanaler, men jeg har hvertfall ikke hørt noe ennå. Er det noen andre som har fått med seg en "beklagelse" (altså høytlesning av kjennelsen)?

Rett etter Nyhetene hadde de nå en PFU-beklagelse i en annen sak med noe eiendomsmelder-greier. Gadd ikke følge med da.

 

Kanskje "vår" kommer etter Sporten?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


http://msn.tv2sporten.no/tv-2-felt-i-pfu-3041219.html

 

Tv2 selv mener de ikke har gjort noe galt.

 

Noen som så 18.30-nyhetene og fikk med seg om dette ble nevnt i sporten? Hvis ja, ble det kommentert, eller bare opplest?

 

Jeg antar at det ikke holder med en nettpublisering når "bruddet på god presseskikk" ble foregått på TV?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan ikke si at TV2 gorde så mye ut av det... Ikke at jeg hadde forventet det heller.

 

 

Det er det nok ikke rimelig å forvente. Det er publisert og det er det. Fått høre fra flere hold at det var bra av SS å klage saken inn, og ikke kun ty til den rutinemessige beklagelsen. Så creds.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan ikke si at TV2 gorde så mye ut av det... Ikke at jeg hadde forventet det heller.

 

 

Det er det nok ikke rimelig å forvente. Det er publisert og det er det. Fått høre fra flere hold at det var bra av SS å klage saken inn, og ikke kun ty til den rutinemessige beklagelsen. Så creds.

 

Henger meg på denne. Veldig bra at vi har et så oppegående styre at de fikk stifta TV2 til masta i denne saken. Ingen media liker å bli felt i PFU.

 

(Har sikkert sagt det før, men en god ting kan ikke sies for ofte)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har akkurat vært i kontakt med Budstikka. De har fått bekreftet at det blir fellende dom mot TV2 for brudd på god presseskikk.

 

Så de byttet bilde på dekningen av saken:

 

___Dag_Albert_187942k.jpg

Dekningen er her.

TV2 viste videoklippet igjen på TV2 Sport i dag mens de oppsummerte "Tippeligaen 2009".

 

Dette var det lengste videoklippet hvor han er ringet inn.

 

Er ikke det litt drøyt å fortsette å vise videoklippet etter at de er dømt?

Endret av Jan Fredrik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har akkurat vært i kontakt med Budstikka. De har fått bekreftet at det blir fellende dom mot TV2 for brudd på god presseskikk.

 

Så de byttet bilde på dekningen av saken:

 

___Dag_Albert_187942k.jpg

Dekningen er her.

TV2 viste videoklippet igjen på TV2 Sport i dag mens de oppsummerte "Tippeligaen 2009".

 

Dette var det lengste videoklippet hvor han er ringet inn.

 

Er ikke det litt drøyt å fortsette å vise videoklippet etter at de er dømt?

 

Får du skaffet et opptak er det helt herlig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hva er egentlig gevinsten om å klage på dette igjen?

 

Virket som om den var ~null første gangen.

 

 

Har vel aldri vært snakk om noen "gevinst" i denne saken.

Poenget er heller at TV2 ikke skal kunne fortsette på denne måten. Det at de viser klippet igjen, viser at de ikke har respekt verken for de som klaget dem inn (SS) eller for Pressens faglige utvalg.

Situasjonen kan på en måte sammenliknes med om Stabæk brukte en ikke-berettiget spiller, fikk straff for det av NFF, og deretter fortsatte å bruke spilleren.

TV2 har et såpass stort samfunnsmessig ansvar at de bør rette seg etter regler og retningslinjer. Det blir synlig for veldig mange når de går over streken.

 

Jeg synes PFU bør endre dementi-praksisen sin i framtiden, når noen blir dømt. I tillegg til at det dømte organet skal kommentere dette, bør det i tillegg kommenteres i konkurrerende organer, i dette tilfellet NRK, VG, Aftenposten og liknende. Da vil nok alle få vite om det når TV2 driter seg ut. (Og ulempen blir at flere da får vite om saken, som i utgangspunktet aldri burde vært en sak...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hva er egentlig gevinsten om å klage på dette igjen?

 

Virket som om den var ~null første gangen.

 

 

 

Gevinsten var stor i første runde. For det første vant vi, hvilket overrasket meg. Jeg trodde ikke vi ville vinne da vi sendte klagen, hensikten var å gi beskjed om at man ikke kan behandle fotballsupportere på hvilken som helst måte. Da PFU valgte å sende direkte på nett fra behandlingen av saken, ga de uttrykk for at det var fordi den var av stor prinsipiell interesse, selv om sekretariatet innstilte på frifinnelse av TV2.

 

Jeg tror TV2 og andre medier vil tenke annerledes neste gang de får muligheten til å henge ut en tilskuer.

 

At en smalkanal som TV2 Sport viser det på nytt, kan tyde på at noen ikke har skjønt tegninga. Men jeg tror kanskje det ikke er noe poeng i å klage på det. Om de sender det på en av almennkanalen stiller saken seg annerledes.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


hva er egentlig gevinsten om å klage på dette igjen?

 

Virket som om den var ~null første gangen.

 

 

 

Gevinsten var stor i første runde. For det første vant vi, hvilket overrasket meg. Jeg trodde ikke vi ville vinne da vi sendte klagen, hensikten var å gi beskjed om at man ikke kan behandle fotballsupportere på hvilken som helst måte. Da PFU valgte å sende direkte på nett fra behandlingen av saken, ga de uttrykk for at det var fordi den var av stor prinsipiell interesse, selv om sekretariatet innstilte på frifinnelse av TV2.

 

Jeg tror TV2 og andre medier vil tenke annerledes neste gang de får muligheten til å henge ut en tilskuer.

 

At en smalkanal som TV2 Sport viser det på nytt, kan tyde på at noen ikke har skjønt tegninga. Men jeg tror kanskje det ikke er noe poeng i å klage på det. Om de sender det på en av almennkanalen stiller saken seg annerledes.

 

Om man ikke skal klage (hvilket jeg for så vidt er enig i), bør man kanskje nevne det for sportssjefen til TV2 (via mail, f.eks.) at en undersått ikke helt har fulgt med i timen. Tar man med dette i en snutt på TV2-sport, dukker det fort opp på moderkanalen når det nærmer seg seriestart også. Hele poenget vil jo ikke å gjøre en stor sak av det, men få dem til å slutte og vise det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hei.

 

Jeg har sjekket ut litt mer rundt denne saken.

 

Det viser seg at denne har blitt visst minst 12 ganger på TV2 Sport fra 23. november og frem til senest torsdag. Og om jeg ikke tar feil har de også planer om å fortsette å vise dette klippet også i fremtiden.

 

Som noen av dere kanskje husker falt dommen den 25. november. Bare TRE dager etter dette viste TV2 klippet igjen på TV2 Sport, 28. november. Klippet ble også vist 30. november, flere ganger i desember og januar og tre ganger i løpet av de to siste ukene. Dette synes jeg er utrolig dårlig av TV2, og jeg synes de skal få høre det!

 

- Jan Fredrik

Endret av Jan Fredrik
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hei.

 

Jeg har sjekket ut litt mer rundt denne saken.

 

Det viser seg at denne har blitt visst minst 12 ganger på TV2 Sport fra 23. november og frem til senest torsdag. Og om jeg ikke tar feil har de også planer om å fortsette å vise dette klippet også i fremtiden.

 

Som noen av dere kanskje husker falt dommen den 25. november. Bare TRE dager etter dette viste TV2 klippet igjen på TV2 Sport, 28. november. Klippet ble også vist 30. november, flere ganger i desember og januar og tre ganger i løpet av de to siste ukene. Dette synes jeg er utrolig dårlig av TV2, og jeg synes de skal få høre det!

 

- Jan Fredrik

Stemmer dette stiller saken seg helt annerledes. Da er det ikke snakk om en glipp fra TV2, men systematiske brudd.

Dette må vi ta opp slik at det får konsekvenser for "tabloidsvina" i TV2

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hei.

 

Jeg har sjekket ut litt mer rundt denne saken.

 

Det viser seg at denne har blitt visst minst 12 ganger på TV2 Sport fra 23. november og frem til senest torsdag. Og om jeg ikke tar feil har de også planer om å fortsette å vise dette klippet også i fremtiden.

 

Som noen av dere kanskje husker falt dommen den 25. november. Bare TRE dager etter dette viste TV2 klippet igjen på TV2 Sport, 28. november. Klippet ble også vist 30. november, flere ganger i desember og januar og tre ganger i løpet av de to siste ukene. Dette synes jeg er utrolig dårlig av TV2, og jeg synes de skal få høre det!

 

- Jan Fredrik

Kan du dokumentere dette.

Hvis ja send det gjerne på PM

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Skryt i Budstikka i går både for vuvuzela-stuntet og bra synging. Jeg satt på nabofeltet med feber, så credz til dere!

 

 

Hehehehe, holdt på å le meg skakk av vuvuzela-stuntet!! laugh.gif Men bra synging? Må ha vært bortimot årsverste på hjemmebane både i antall og synging.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk Support i media
×
×
  • Opprett ny...