Gå til innhold

Streik


gufa
 Del

Anbefalte innlegg


Tror det er flere enn meg som lurer på hvordan forhandlingene går. Men hva mener vi egentlig om konflikten?

 

NISO vil ha forsikring til en verdi av ca 10.000 kroner ekstra til hver spiller. De vil ha rett til å bruke eget utstyr og så er det vel noe greier med komersielle rettigheter igjen.

 

Forsikring høres jo smart ut. Men alle spillerne har jo vært klar over risikoen fra før. Og det må de da ha tatt hensyn til da de skrev kontrakt? Fotballspillere er vel en av gruppene i samfunnet med størst grad av kontrakter tilpasset den enkelte arbeidstaker. Om NISO hadde krevd at alle kontrakter inngått i fremtiden skal inkludere forsikring kunne jeg forstått det. Men blir jo for dumt å kreve mer i allerede inngåtte kontrakter. Synes nå jeg.

 

Å bruke eget utstyr, skulle tro dette bare gjelder sko, er jo selvfølgelig fint for spillerne. Men klubbene får tross alt inn pengene som betaler lønnen deres ved å inngå skoavtaler. Om disse rettighetene ble overført til spillerne vil det jo ha store konsekvenser. Ikke minst ville jeg tro at det ville spille inn for spillerne selv. Skulle tro at alle spillerne må ofre en del lønn. De spillere som Daniel og Henning vil nok tjene det inn igjen, men vil noen inngå en skoavtale med Andreas Strand eller Espen Nystuen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror det er flere enn meg som lurer på hvordan forhandlingene går. Men hva mener vi egentlig om konflikten?

 

At det blir en fryktelig lang fotballferie, men en mye tettere høst dersom det blir streik.

 

På det litt mer saklige plan skjønner jeg begge sider i saken men synes at fotballspillere på toppnivå har det såpass greit at de bør kunne klare den forsikringen selv. Skopraksisen som frem til nå har vært benyttet med ett merke med et annet merke påsydd burde vel egentlig få lov til å leve videre. Jeg tror dog dette er et underordnet punkt i forhold til forsikringen.

 

I forhold til at NISO vil ha 2%(?) av inntektene fra tvavtalen .. det synes jeg blir drøyt. Kan de ikke få inn penger på samme måte som alle andre fagforeninger?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Betyr vel også at vi kan stille et sterkere lag mot Start i Kristiansand? B)

 

Samtidig som vi mister IA i kampen mot Vif? :blink:

 

Viktigere er vel at Start får med spillere som Hæstad? Og de har vel også et par andre sentrale på skadelisten?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


men håper at betingelsene har bedret seg for fotballspillerne og at de ikke nøyde seg med knapper og glansbilder, både når det gjelder forsikringen og retten til å bruke det skomerket de har lyst til! begge disse sakene er meget viktige og faktisk verdt og kjempe hardt for..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


men håper at betingelsene har bedret seg for fotballspillerne og at de ikke nøyde seg med knapper og glansbilder, både når det gjelder forsikringen og retten til å bruke det skomerket de har lyst til! begge disse sakene er meget viktige og faktisk verdt og kjempe hardt for..

 

HAHA!!! :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider


retten til å bruke det skomerket de har lyst til!

Der gikk de sponsor pengene i vasken i såfall

For lykken er et badekar

med lunkent vann og såpeskum

Frihet og rettferdighet

er at alle bor i blokk

Lenke til innlegg
Del på andre sider


nei takk til streik. husker godt streiken i 2002.

hva er vitsen i å streike? velger spillerne skoene sine ikke selv allerede nå (kanskje i all hemmelighet, men de gjør det?)? og yrkeskadeforsikringen osv.: tjener proffessionelle fotballspillere ikke nok til å betale en privat forsikring? kan de ikke gjøre det som nesten alle vanlige arbeidstakere som vil ha noe igjen når de blir skadet, gammel eller noe?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


nei takk til streik. husker godt streiken i 2002.

hva er vitsen i å streike? velger spillerne skoene sine ikke selv allerede nå (kanskje i all hemmelighet, men de gjør det?)? og yrkeskadeforsikringen osv.: tjener proffessionelle fotballspillere ikke nok til å betale en privat forsikring? kan de ikke gjøre det som nesten alle vanlige arbeidstakere som vil ha noe igjen når de blir skadet, gammel eller noe?

 

1) Yrkeskadeforsikring er faktisk helt normal (lovpålagt) for vanlige norske arbeidstakere. Synes bare det er rimelig at fotballspillere ikke skal risikere å få livet sitt ødelgat av et arbeidsuhell.

 

2) Tviler på at de fleste tippeliga spillere i Norge er så gødt betalt at det ikke gjør noe å måtte ut med flerfoldige tusener til yrkeskadeforsikiring. For ikke å snakke om de som spiller i lavere divisjoner

 

3) Arbeidsnekt, dvs. streik, er det eneste lovlige virkermiddelet en arbeidstakerorganisasjon har når forhandlinger ikke når frem. Eller vil man har et samfunn med underkuede arbeidere som ikke aldri tørr å motsie sjefene sine og akseptere enhver form for overtramp - det var det Thatcher oppnådde i Storbrittannia i sin tid. J*vle h*re (Thatcher altså, selvsagt ikke deg - får fortsatt vond smak i munnen når jeg tenker på The Dull Witch of Dulwich).

 

4) Det er latterlig når spillere må male Puma logoer på sine Adidas sko (eller omvendt) for å få lov å spille. Helt latterlig. Man skal ha det beste utstyret for jobben - og det betyr det utstyret som passer best og fungerer best for den enkelte spilleren.

 

Ha en god fotball helg, og måtte det blir 3 nydelige poeng til de BLAA i Kristiansand.

Endret av Squawker
Lenke til innlegg
Del på andre sider


nei takk til streik. husker godt streiken i 2002.

hva er vitsen i å streike? velger spillerne skoene sine ikke selv allerede nå (kanskje i all hemmelighet, men de gjør det?)? og yrkeskadeforsikringen osv.: tjener proffessionelle fotballspillere ikke nok til å betale en privat forsikring? kan de ikke gjøre det som nesten alle vanlige arbeidstakere som vil ha noe igjen når de blir skadet, gammel eller noe?

 

1) Yrkeskadeforsikring er faktisk helt normal (lovpålagt) for vanlige norske arbeidstakere. Synes bare det er rimelig at fotballspillere ikke skal risikere å få livet sitt ødelgat av et arbeidsuhell.

 

2) Tviler på at de fleste tippeliga spillere i Norge er så gødt betalt at det ikke gjør noe å måtte ut med flerfoldige tusener til yrkeskadeforsikiring. For ikke å snakke om de som spiller i lavere divisjoner

 

3) Arbeidsnekt, dvs. streik, er det eneste lovlige virkermiddelet en arbeidstakerorganisasjon har når forhandlinger ikke når frem. Eller vil man har et samfunn med underkuede arbeidere som ikke aldri tørr å motsie sjefene sine og akseptere enhver form for overtramp - det var det Thatcher oppnådde i Storbrittannia i sin tid. J*vle h*re (Thatcher altså, selvsagt ikke deg - får fortsatt vond smak i munnen når jeg tenker på The Dull Witch of Dulwich).

 

4) Det er latterlig når spillere må male Puma logoer på sine Adidas sko (eller omvendt) for å få lov å spille. Helt latterlig. Man skal ha det beste utstyret for jobben - og det betyr det utstyret som passer best og fungerer best for den enkelte spilleren.

 

Ha en god fotball helg, og måtte det blir 3 nydelige poeng til de BLAA i Kristiansand.

 

Etter sånn jeg har forstått det så har spillerne allerede lovpålagt forsikring.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter sånn jeg har forstått det så har spillerne allerede lovpålagt forsikring.

Jada, de har lovpålagt yrkesskadeforsikring, problemet er at myndighetene ikke definerer skader som oppstår på fotballbanen som yrkesskade. Det har vært avgjørelser i rettssystemet på dette. Inntil myndighetene går med på å definere dette som yrkesskade, er klubbene og spillerne nødt til å komme til enighet om hvordan dette skal løses, foreløpig er det snakk om et fond som både klubbene og spillerne deltar i. Sjekk forøvrig Fotballsupporter.no, som oppsummerer dette ganske bra, syns jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1) Yrkeskadeforsikring er faktisk helt normal (lovpålagt) for vanlige norske arbeidstakere. Synes bare det er rimelig at fotballspillere ikke skal risikere å få livet sitt ødelgat av et arbeidsuhell.

 

2) Tviler på at de fleste tippeliga spillere i Norge er så gødt betalt at det ikke gjør noe å måtte ut med flerfoldige tusener til yrkeskadeforsikiring. For ikke å snakke om de som spiller i lavere divisjoner

 

4) Det er latterlig når spillere må male Puma logoer på sine Adidas sko (eller omvendt) for å få lov å spille. Helt latterlig. Man skal ha det beste utstyret for jobben - og det betyr det utstyret som passer best og fungerer best for den enkelte spilleren.

 

Ha en god fotball helg, og måtte det blir 3 nydelige poeng til de BLAA i Kristiansand.

Jeg tror lønnsnivået i TL ligger godt over snittet blandt andre folk. De får betalt for å holde på med hobby'n 1+2) sin, men på en annen side har de naturlig nok en kort karriere. At de får en forsikring som dekker 4-500 000 i året ut en "vanlig" fotball karriere høres ikke helt urimelig ut, men skal det gjelde millionlønninger bør de være i stand til å ordne seg selv.

 

4), Eh, hvor tror du pengene til lønningene deres kommer fra? De detter neppe ned fra himmelen, så det er klart klubben må ha sponsorer. At de derimot kan bytte merke hvis de får skader av det er en helt annen sak, og hverken sponsor, klubb eller spiller har fordeler av en spiller som blir skadet pga sponsorens sko.

 

God helg alle sammen, og håper på en tre-poenger igjen, begynner å bli lenge siden sist nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Streik
×
×
  • Opprett ny...