Gå til innhold

Tabellsimulator


odd
 Del

Anbefalte innlegg


Oddsen for neste runde er ute fra Unibet, så den er brukt.

I tillegg:

Helt åpne kamper (altså 36%-28%-36%)

  • Glimt-Enga
  • Godset - LSK
  • Stabæk - Godset
  • LSK - Kristiansund

Trolig favorittseier (50%-25%-25% eller 25%-25%-50%):

  • Start - Rosenborg (B)
  • Odd - Stabæk (H)
  • Haugesund - Start (H)

Jeg vil ikke si at jeg har vært overdrevet positiv til våre sjanser her? Og likevel er det "bare" 60% sjanse for direkte nedrykk.

 

20181028.PNG?raw=1

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sannsynligheten for å berge plassen er altså litt over 25 %, det er omtrent sannsynligheten for at Trump skulle vinne valget i 2016 (hvis man hørte på de som faktisk kunne sannsynlighet, ikke de som synsa vilt).

 

Men to seire til altså...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden, odd skrev:

Oddsen for neste runde er ute fra Unibet, så den er brukt.

I tillegg:

Helt åpne kamper (altså 36%-28%-36%)

  • Glimt-Enga
  • Godset - LSK
  • Stabæk - Godset
  • LSK - Kristiansund

Trolig favorittseier (50%-25%-25% eller 25%-25%-50%):

  • Start - Rosenborg (B)
  • Odd - Stabæk (H)
  • Haugesund - Start (H)

Jeg vil ikke si at jeg har vært overdrevet positiv til våre sjanser her? Og likevel er det "bare" 60% sjanse for direkte nedrykk.

 

20181028.PNG?raw=1

 

 

Kunne du kjørt den samme beregningen, bare med 1-0-seier til oss i går? Bare for å se hvor stort utslag det gjør i sannsynligheten.

 

Du regner ikke med målforskjell, ikke sant? Hvordan blir det da med to lag på samme poeng i modellen din?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takk for påminnelsen. Det med målforskjell har jeg tenkt på at jeg kanskje bør forbedre. I fjor var fokuset mer på å se om jeg kunne lage tabellsimulatoren som en webløsning, så da tenkte jeg ikke så mye på endringer i Excel-modellen. Og i år har jeg ikke tenkt på endringer i det hele tatt..

Pr nå vil modellen først sette utfall av kampen. Ved sannsynligheter 50/25/25 vil det gjøres slik:

Tilfeldig tall mellom 0 og 1 genereres. Hvis det er under 0,5 blir kampen satt til H. Blir det mellom 0,5 og 0,75 blir det U. Høyere enn 0,75 gir B.

Så setter jeg kampen til tilfeldig å ende med seier med 1, 2 eller 3 mål. Dette er en svakhet. Jeg vil anta at det er flere kamper som ender med ett måls seiersmargin enn det er med tre. Det betyr i praksis at lag som i utgangspunktet har dårligere målforskjell kommer relativt gunstigere ut. Nå mot slutten av sesongen har dette selvsagt litt mer å si enn når det er ti kamper igjen.Det året jeg lagde denne tror jeg det var ganske like med antall scorete mål. Derfor la jeg også inn at kamper ble vunnet med 1,000xx osv. Altså et lite tilfeldig tall med noen desimaler. Dette for å randomisere hvilket lag som tilslutt ville komme høyest dersom det ble likt antall scorete mål.

Og til spørsmålet: Med 1-0 i går ville den sagt 24% sjanse for kvalikk, 32% sjanse for direkte nedrykk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 timer siden, odd skrev:

Takk for påminnelsen. Det med målforskjell har jeg tenkt på at jeg kanskje bør forbedre. I fjor var fokuset mer på å se om jeg kunne lage tabellsimulatoren som en webløsning, så da tenkte jeg ikke så mye på endringer i Excel-modellen. Og i år har jeg ikke tenkt på endringer i det hele tatt..

Pr nå vil modellen først sette utfall av kampen. Ved sannsynligheter 50/25/25 vil det gjøres slik:

Tilfeldig tall mellom 0 og 1 genereres. Hvis det er under 0,5 blir kampen satt til H. Blir det mellom 0,5 og 0,75 blir det U. Høyere enn 0,75 gir B.

Så setter jeg kampen til tilfeldig å ende med seier med 1, 2 eller 3 mål. Dette er en svakhet. Jeg vil anta at det er flere kamper som ender med ett måls seiersmargin enn det er med tre. Det betyr i praksis at lag som i utgangspunktet har dårligere målforskjell kommer relativt gunstigere ut. Nå mot slutten av sesongen har dette selvsagt litt mer å si enn når det er ti kamper igjen.Det året jeg lagde denne tror jeg det var ganske like med antall scorete mål. Derfor la jeg også inn at kamper ble vunnet med 1,000xx osv. Altså et lite tilfeldig tall med noen desimaler. Dette for å randomisere hvilket lag som tilslutt ville komme høyest dersom det ble likt antall scorete mål.

Og til spørsmålet: Med 1-0 i går ville den sagt 24% sjanse for kvalikk, 32% sjanse for direkte nedrykk.

NERDEADVARSEL

Forslag til måte å få inn dette med realistisk resultat på - hva med å la det tilfeldige tallet styre både kamputfall (HUB) og målforskjell?

Jeg har talt opp alle eliteseriekamper hittil i år, og fått følgende fordeling av målforskjellene i kampene hvor det ble en vinner:

Ettmålsseier: 56 %
Tomålsseier: 23 %
Tremålsseier: 13 %
Firemålsseier: 7 %
Femmålsseier: 1 % (kan vel slås sammen med firemålsseier til 8 %)

Med kamputfallsannsynligheter 50-25-25 som i eksempelet ditt over, vil man da kunne ha følgende oppdeling av resultater:

0 - 0,04 : firemålsseier til hjemmelaget (de første 8 prosentene av 0 - 0,5)
0,04 - 0,105 : tremålsseier til hjemmelaget (de neste 13 prosentene 0-0,5)
0,105 - 0,22 : tomålsseier til hjemmelaget (de neste 23 % ...)
0,22 - 0,5 : ettmålsseier til hjemmelaget
0,5 - 0,75 : uavgjort
0,75 - 0,89 : ettmålsseier til bortelaget (28 % av 0,75 - 1,0)
0,89 - 0,9475 : tomålsseier til bortelaget
0,9475 - 0,98 : tremålsseier til bortelaget
0,98 - 1,0 : firemålsseier til bortelaget

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden, geirti skrev:

NERDEADVARSEL

Denne tråden er kanskje det mest interessante på hele forumet. Bare å kjøre på med flere nerdeinnlegg, geirti.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Absolutt en mulighet. Tror jeg viklet meg inn i en annen problemstilling og la det på is. Nemlig: Hvis 8% av de avgjort kampene ender med firemålsseier, gjelder det alle kamper? Nå skulle jeg bruke Stabæk som eksempel, men vi er et merkelig lag... (1-6) Så derfor bruker jeg Sandefjord i stedet ? Når de spiller på Lerkendal, er det like sannsynlig at de vinner stort (når de vinner) enn at Rosenborg gjør det? Jeg tror, uten å ha sjekket tall, at forventet seiersmargin også må sees i sammenheng med forventet utfall. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Her tror jeg det er fare for at du overtenker, hvis vi ser på sannsynlighetene for resultat i kampene med en vinner, så gir disse gjennomsnittlig seiersmargin 1,75 mål. Dersom hypotesen din stemmer, at de beste lagene har en større andel storseire blant seirene sine enn de dårligere lagene, så vil dette også bety at de dårligere lagene har en større andel stortap blant tapene sine. Men når jeg sammenligner lagenes antall seire og tap med målforskjellen, så er det et veldig sprik. F.eks. skulle Brann, som har 10 seire flere enn tap, ha en målforskjell på 10 x 1,75, altså +17,5. Men de har bare + 13, altså 4,5 mål dårligere enn forventet.

Totalt ble oversikten slik:

RBK +1,3 mål (bedre målforskjell enn forventet)

Brann -4,5 mål

Molde +7,0

FKH -0,5
RIL -8,3
Odd +3,5
KBK +0,5
VIF -6,0
Sarp +6,8
TIL +3,0
SIF +8,8
B/G +4,0
Start -7,5
LSK -1,5
STB -2,8
Sand -3,8

Vi ser at lagene som har best målforskjell ut fra forventet, ligger på 3., 9. og 11. plass, mens lagene som har dårligst målforskjell ut fra forventet, ligger på 5. og 8. og 13. plass.

Det er virkelig ingen klar tendens at lagene øverst på tabellen har en større andel av seirene sin som storseire, da er den "tilfeldige" forskjellen mellom lagene en langt større effekt, og den synes jeg du skal få slippe å modellere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mens vi venter på Odd: la oss si vi må vinne de to siste kampene for å få kvalikk, og at vi rykker rett ned med færre enn seks peong på de to siste.

Vi får vel otmrent 20 - 25 % sannsynlighet for borteseier i neste kamp (som man kan mene er litt høyt med tanke på at vi ikke har vunnet på de 14 første forsøkene i år, men vi var jo ikke langt unna sist) og noe høyere sannsynliget for hjemmeseier i siste kamp, kanskje rundt 40 %. Vi har dermed opp mot 10 % sannsynlighet for å vinne begge, og ne kvalikk kan vi kanskje si at er helt fifty-fifty? Basert på forutsetningene over skulle det da være omtrent 95 % sannsynlighet for nedrykk.

Alt i alt er det nok en liten mulighet for at vi ender over kvalikk med to seire til, samt en liten mulighet for at vi klarer kvalikkplassen med bare tre eller fire poeng til, men de kan umulig være særlig store, så jeg føler meg trygg på at vi alt i alt nå har over 90 % sannsynlighet for nedrykk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg må si at jeg har gruet meg til å se hva odd kommer med. Det blir nok ikke pen lesning, og som geirti sier minst 90% sjanse for nedrykk.

Så mye har jeg gruet meg at jeg ikke klarer å vente...

Unibet har odds ute for neste kamp mot Odd, der har vi 23,8% sjanse. Kombinerer vi det med 36% sjanse på Godset-kampen (som odd har brukt tidligere), får vi en sannsynlighet for å vinne begge kampene på 8,57% og med 50/50 i kvalikken en sjanse for nedrykk på 95,7%.

Ja, det er sjanse for at vi slipper kvalikk med to seire (eller får kvalikk uten), men det er også en sjanse for at vi rykker direkte ned med to seire.

Så jeg vil anslå at sannsynligheten for nedrykk nå ligger på ca. 94-96%, desverre.

PS: Kan bli litt vanskelig å henge med når odd skal beregne odds for at vi slår Odd, hehe.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Etter kampen i går var det betydelig mer fristende å skru ferdig noen IKEA-skap og få ryddet kjellerboden enn å se på sannsynligheter. Egentlig tenkte jeg å lukke øynene og håpe på "riktige" resultater i kveld, for å få noe mer oppmuntrende lesning.

Men. Når Ingo om noen år skal fortelle hvordan vi sto på kanten av stupet nok en gang, og hvordan vår andre strake 5-0 seier i Skien gjorde at vi fightet oss tilbake, da er det jo greit å vite sånn ca hvor langt nede vi var. 

Unibet med odds på kveldens runde, samt neste runde. Da er det bare siste runde jeg har satt selv, med sannsynligheter som tidligere. Målforskjell begynner nå å bli en litt mer kritisk faktor for modellen. Vi er 4 mål bak LSK. La oss si at de spiller uavgjort i kveld. Da er de tre poeng foran, med 4 mål forskjell. Her burde modellen vært mer presis mtp evt tremålsseier osv.

Men, jeg tar det jeg har, og får dermed denne tabellen.

20181103.PNG?raw=1

83% sjanse er forøvrig samme sjanse som Bayern hadde hjemme mot Freiburg i går. Kampen endte 1-1.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hmmm. Hvis Sandefjord fortsetter å pøse inn mål mot Start, så vil vel både sannsynligheten for at vi berger plassen OG sannsynligheten for at vi kommer helt sist, økt en del...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Halvveis i Brann - Godset står det 1-0, og med det resultatet ser det sånn ut:

20181104.PNG?raw=1

At Start taper hjelper oss altså ikke så veldig mye i det store bildet. Eller gjør det det?

Hovedgrunnen til at vi sannsynligvis rykker ned, er jo at vi trolig må vinne de to siste. Inkludert å ta sesongens første borteseier. Men det kan vi gjøre noe med! Vi må "bare" vinne selv.

Før du leser videre. Hva tror du? Er det håp, eller har du gitt opp?

Hvis du har gitt opp, les denne før du leser videre: https://www.budstikka.no/sport/fotball/stabak-fotball/stabak-knuste-odd/s/5-55-568357

La oss leke litt med resultater, og si at vi vinner de siste to kampene 2-0.

20181104_b.PNG?raw=1

3%. Ingo, jeg håper du får anledning til å nevne det for gutta. TRE PROSENT. Vi har i tre av de siste fire omgangene spilt ut to topp-5 lag. Vi er gode nok til å gjøre dette selv. Og per nå er det altså ingen grunn til å fokusere på noe annet. Sjansen for at det ikke er nok å gjøre jobben selv, se så liten at den kan ignoreres!

Hadde Start vunnet, ville det forøvrig sett sånn ut:

20181104_c.PNG?raw=1

Men Start vant ikke. De tapte så det sang. Så derfor er situasjonen som gitt under.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Takk, @odd! Forstår at det ikke var det første du tenker på, men om det hjelper setter jeg virkelig stor pris på disse oppdateringene.

Allerede før gårsdagens kamper var det altså mer oppløftende enn hva jeg trodde.

Det faktum at vi ved å vinne de to siste kampene har 68% sjanse for å sikre plassen direkte og totalt 97% sjanse for minst kvalik, er jo faktisk veldig motiverende. Så det håper jeg virkelig at @ingo eller noen andre leser og bringer videre til spillergruppen, trenerene og støtteapparatet!

Vi har ikke vært gode på sluttspurten i enkeltkamper, la oss virkelig håpe vi er bedre på sluttspurten på sesongen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Men du la ikke merke til at jeg jukset litt? ?

Kanskje er det bare en fordel. Men jeg la altså inn to 2-0 seiere. Per nå ligger vi 4 mål bak LSK på målforskjell. Det kan bety at 1-0 i de to siste kampene er vesentlig dårligere enn 2-0. Men kanskje det er akkurat det gutta trenger? Har jo ikke funket veldig bra når de har prøvd å ri inn 1-0...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden, odd skrev:

Men du la ikke merke til at jeg jukset litt? ?

Kanskje er det bare en fordel. Men jeg la altså inn to 2-0 seiere. Per nå ligger vi 4 mål bak LSK på målforskjell. Det kan bety at 1-0 i de to siste kampene er vesentlig dårligere enn 2-0. Men kanskje det er akkurat det gutta trenger? Har jo ikke funket veldig bra når de har prøvd å ri inn 1-0...

Kan du lage en tilsvarende for to 1-0-seiere? Vil gjerne se forskjellen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hehe. Ser ut som jeg lurte meg selv. Var bare en liten prosent økning på kvalikken da jeg kjørte på nytt. Når jeg ser nærmere på tallene så er det jo Start og Godset som ligger dårligst an dersom vi vinner de to siste. Og vs dem har ikke målforskjell så mye å si. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mot våre sjanser er det verdt å merke seg at både Haugesund og Kristiansund er ferdige for sesongen. At det nå er to treningsuker i regn og mørke tror jeg ikke er positivt for de lagene... Haugesund heldigvis hjemme i siste runde av en veldig god sesong, så burde være litt vilje til å ikke drite seg ut. Kristiansund er jeg mer bekymret for. Kjipt at ikke Ranheim klarte å vinne hjemme mot Tromsø og sette litt press på dem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 minutt siden, Håvard skrev:

Hehe B/G med 3% risiko for kvallik, den kjøper jeg ikke :P men dette er jo målforskjellsvakheten

Om vi rykker ned driter jeg en lang dag i hvem som spiller kvalikk. Men om vi skulle gjøre det... Så er Glimt bare to poeng foran LSK og Start, så om de ryker på Lerkendal kan de altså ende på kvalikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


53 minutter siden, odd skrev:

Om vi rykker ned driter jeg en lang dag i hvem som spiller kvalikk. Men om vi skulle gjøre det... Så er Glimt bare to poeng foran LSK og Start, så om de ryker på Lerkendal kan de altså ende på kvalikk.

Ser det nå, hadde visst bommet med et poeng for Glimt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden, odd skrev:

181111.PNG?raw=1

Dette er basert på oddsen til Unibet.

Sannsynlighetene i enkeltkamper er slik (odds i høyre kolonner, omregnet til sannsynlighet i venstre):

kamper.PNG?raw=1

 

Vi ser jo egentlig ganske tydelig hva som gjelder her:

Sannsynlighet for at vi vinner: 42 %

Sannsynlighet for at vi havner på trygg plass: 40 %

 

Sannsynlighet for uavgjort: 26 %

Sannsynlighet for kvalikk: 18 %

 

Sannsynlighet for at vi taper: 32 %

Sannsynlighet for at vi rykker rett ned: 43 %

 

Litt forenklet kan vi da sette det opp slik:

  • Vinner vi, havner vi over kvalikk.
  • Spiller vi uavgjort, blir det sannsynligvis kvalikk, med kanskje 1 av 3 sannsynlighet for direkte nedrykk.
  • Taper vi ...ja, det sier seg selv.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tabellsimulator
×
×
  • Opprett ny...