Gå til innhold

Tabellsimulator


odd
 Del

Anbefalte innlegg


Det lå i kortene at Stabæk skulle tape idag ... at Godset sto med null borteseier før denne kampen fyrer Stabæks Robin Hood DNA ... men det er ikke grunn til å krisemaksimere av den grunn ... særlig med tanke på at vi savnet våre tre beste og viktigste spillere idag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For å se på de åtte kampene vi har igjen:

Kristiansund B - lite historikk for oss her, men det er en vanskelig bane og et lag som passer oss dårlig spillemessig. Fornøyd med uavgjort. 0-1p.

Vålerenga H - Vålerenga etter sommeren har hatt noe av det daffeste angrepsspillet jeg har sett i norsk fotball. Vi tar denne. 3p.

Sarpsborg B - bane vi aldri har tapt på, men et medaljejagende hjemmelag. 1p.

Tromsø H - kommer til å kjempe som løver fordi de er i nedrykksstriden, men har ikke fått noen ny trener-effekt ennå. Samtidig kan askeladdfaktoren slå til igjen. 0-3 p.

Rosenborg B - sier seg selv at jeg er fornøyd med en U her. Dette kan også være kampen der RBK sikrer seriegullet. 0-1p.

Odd B - hjemmelag uten noe å spille for, på en bane der vi tradisjonelt gjør det veldig bra. 1-3p.

Sogndal H - vanskelig å spå, avhenger nok veldig av tabellsituasjonen. 0-3p.

Viking B - er nok ferdige i Eliteserien lenge før denne kampen. 4000 tilskuere og et demoralisert hjemmelag. 3p.

 

Til sammen tar vi minst 8 poeng på de 8 resterende kampene, det holder til 38 poeng som holder til omkring 10. plass. Nedrykksstrid er langt, langt, langt unna.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tipper Viking har fem-seks stake tap i bagasjen og 1500 tilskuere på siste hjemmekamp som ser oss tape 4-0.

 

Og så vinner vi 3-1 på Lerkendal (etter å ha fått to tvilsomme straffer) og utsetter gullfesten en uke.

 

We're like the weather.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


0925.PNG?dl=00925.PNG0925.PNG?dl=0

Orket ikke å lese alt pisset jeg forventet å finne etter kampen.

 

Her er oversikten, oppdatert etter Enga - Brann.

 

La på en linje nederst som viser hvor mange poeng hver plass snitter på.

 

 

0925.PNG?raw=1

Lenke til innlegg
Del på andre sider


0925.PNG?dl=00925.PNG0925.PNG?dl=0

Orket ikke å lese alt pisset jeg forventet å finne etter kampen.

 

Her er oversikten, oppdatert etter Enga - Brann.

 

La på en linje nederst som viser hvor mange poeng hver plass snitter på.

 

 

0925.PNG?raw=1

Takk. Dersom dette stemmer så trenger vi altså et poengsnitt på 0,24 for å være sikret mot nedrykk. Alle med et snev av matematisk forståelse skjønner hvor usannsynlig dette er. Vi havner midt på og forhåpentligvis øvre halvdel. La oss spre litt positiv energi rundt det i stedet for det jeg mistenker er ønsketenkning hos enkelte om at vi skal havne nederst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For spesielt interesserte er standardavviket på 14. plassen på 1,7 poeng. Men nå er vi egentlig på detaljer, og siden sannsynlighetene som er lagt inn for hver kamp er såpass upresise er heller ikke detaljene presise.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For spesielt interesserte er standardavviket på 14. plassen på 1,7 poeng. Men nå er vi egentlig på detaljer, og siden sannsynlighetene som er lagt inn for hver kamp er såpass upresise er heller ikke detaljene presise.

 

Siden 31,6 + 2 st.av = 35,0, betyr dette at det er ca. 98 % sikkert at man havner over kvalikk med 35 poeng. Så det er poengsummen vi fortsatt bør sikte mot. Sannsynligvis vil det holde med mindre, men 35 er bombesikkert, da er det å sprette sjampisen. En seier og et par uavgjorte altså...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har dyttet inn gårsdagens resultater i regnearket, og får følgende sannsynligheter:

 

Viking berger plassen: ca. 0.06 %

Tromsø rykker ned: litt over 75 %

Ytterliggere 3 lag har 25 % sannsynlighet eller mer for å rykke rett ned eller havne på kvalikk: LSK, AaFK og Sogndal

Stabæk klarer topp 4: ca. 0,1 %

Stabæk rykker ned: litt under 1 %

 

3-0 seier i Sarp om to uker, så er det i boks!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg har ca 75% for Tromsø på nedrykk eller kvalikk?

 

Og der er vi jo ved en svakhet.. Tromsø er nå á poeng med Aalesund, men betydelig større sjanse for å rykke ned.

 

Kampprogram Aalesund:

Vålerenga (b )

Kristiansund (h)

Lillestrøm (b )

Rosenborg (h)

Sarpsborg (b )

Strømsgodset (h)

 

Kampprogram Tromsø:

Rosenborg (h)

Stabæk (b )

Viking (h)

Sogndal (b )

Haugesund (h)

Brann (b )

 

Rosenborg møter begge borte. Brann og Sarp har nesten like mange poeng, og nesten like gode hjemme. Det samme gjelder Vålerenga og Sogndal. Det er mulig at målforskjellen til Aalesund ofte vil avgjøre, men synes egentlig det burde være lettere program for Tromsø. Dette er et utslag over at jeg ganske raskt satte sjanser i kampene som er igjen. Om noen har tid kan det være verdt å revidere.

Endret av odd
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Du sier noe, jeg har ikke oppdatert sannsynligheten dine, som du satte før runde 22. Man kan mistenke at AaFK har fallende sannsynligheter, takket være elendige prestasjoner i det siste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror kanskje Unibet undervurderer oss litt mot Tromsø. Tromsø har tapt 2/3 av sine bortekamper så langt denne sesongen, likevel gir de under 50% sjanse for at de taper mot oss.

Endret av odd
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan det kanskje tenkes at bettingselskaper ikke bare tar hensyn til lagenes vinnersjanser når de setter opp sannsynlighetene sine, men også hvordan folk forventes å tippe? Det viktigste for dem er jo ikke å treffe med oddsen, men å sitte igjen med overskudd til slutt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Kan det kanskje tenkes at bettingselskaper ikke bare tar hensyn til lagenes vinnersjanser når de setter opp sannsynlighetene sine, men også hvordan folk forventes å tippe? Det viktigste for dem er jo ikke å treffe med oddsen, men å sitte igjen med overskudd til slutt.

 

Jepp. Normalt vil det imidlertid være andre veien, altså at de setter oddsen på favoritten litt lavere (som i min modell øker sannsynligheten for seier). Eksempel: Rosenborg mot Viking på Lerkendal vil nå føles som gratis penger å spille på Rosenborg-seier, nesten uansett odds. Da kan bookmakerne sette oddsen enda lavere enn normalt, og folk fortsetter å spille.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Kan det kanskje tenkes at bettingselskaper ikke bare tar hensyn til lagenes vinnersjanser når de setter opp sannsynlighetene sine, men også hvordan folk forventes å tippe? Det viktigste for dem er jo ikke å treffe med oddsen, men å sitte igjen med overskudd til slutt.

 

Jepp. Normalt vil det imidlertid være andre veien, altså at de setter oddsen på favoritten litt lavere (som i min modell øker sannsynligheten for seier). Eksempel: Rosenborg mot Viking på Lerkendal vil nå føles som gratis penger å spille på Rosenborg-seier, nesten uansett odds. Da kan bookmakerne sette oddsen enda lavere enn normalt, og folk fortsetter å spille.

 

 

Ut fra den teorien vil det være lønnsomt å konsekvent spille mot favoritten - gitt at TBP i markedet er opp mot 100 %.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Sjekka raskt med oddsen som nifs.no har liggende på årets kamper. (Dette er fra Norsk Tipping, med relativt dårlig tilbakebetalingsprosent.) Ikke helt overraskende har NT såpass kontroll at å spille konsekvent på favoritten eller underdoggen begge deler vil gi underskudd. I år ville dog konsekvent spill på favoritten gi litt mindre tap.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nja. De er på delt 12. plass, eksakt likt som Sogndal, men med en kamp til gode. Bildet over er sortert etter sjansen for hvor de ender, og hengekampen har åpenbart noe å si.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den er vi på så detaljert nivå at det blir meningsløst. Husk at når vi ikke helt vet om en kamp har 40% eller 45% eller 50% sjanse for hjemmeseier, så blir det selvfølgelig også usikkerhet i outputen. Men siden du spør: I denne kjøringen på 10000 runder så kom vi på kvalikk én gang. Altså 0,01%.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den er vi på så detaljert nivå at det blir meningsløst. Husk at når vi ikke helt vet om en kamp har 40% eller 45% eller 50% sjanse for hjemmeseier, så blir det selvfølgelig også usikkerhet i outputen. Men siden du spør: I denne kjøringen på 10000 runder så kom vi på kvalikk én gang. Altså 0,01%.

 

For all del, når man snakker om sjansen vår for f.eks. 10. plass (7 %), så blir det meningsløst å snakke om desimalene, med tanke på usikkerheten for hvert enkelt resultat. Men forskjellen på 0,49 % (49 av 10 000) og 0,01 % (1 av 10 000) er jo enorm. Plassen er berget.

 

Som du har nevnt tidligere, virker det som AaFK fortsatt har litt for gode odds i kampene sine. De virker jo å være skikkelig på vei ned. La oss dog håpe vi ikke "hjelper" til der gjennom å tape for "Gutan".

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Poenget er at vi kan ikke få mer nøyaktige tall ut enn det vi dytter inn. For å lage et poeng ut av det, endret jeg sjansen for hhv Stabæk og Tromsø fra 47% / 26% til 42% / 31%. (Jeg vet ikke hva som er mest riktig!!)

 

Resultatet? Vel, poenget mitt forsvant litt, for på de 10000 rundene jeg kjørte den gangen, var det ingen som sendte oss på kvalikk (altså, ved å sette _ned_ sannsynligheten på at vi slår Tromsø, _forsvant_ den simuleringen som ga oss kvalikk..). Men det sier vel også noe om hvor nøyaktig du kan ta desimalene... Enkelthendelser kan alltid skje.

 

Måten jeg finner resultatet i en kamp er slik (H: 25%, U: 30% B: 45%)

 

Excel genererer et tilfeldig tall (for våre utregninger er Excels tilfeldighetsgenerator meeeer enn god nok) mellom 0 og 1. Er tallet lavere (eller eksakt likt, med mange flere desimaler enn jeg skriver her) enn 0,25 blir kampen simulert som hjemmeseier. Er det mellom 0,25 og 0,55 blir det U og er det høyere enn 0,55 blir det B.

 

Skulle jeg brukt samme metode til å simulere om jeg vinner i Lotto, ville det, om det blir lavere enn 1/5,4millioner bli simulert som at jeg vinner. Det skjer 1 av 540 ganger. Så en av 540 ganger vil jeg altså få opp at det er 0,01% sjanse for å vinne toppremien i Lotto. I dette regnestykket er det lettere for oss å se hvorfor det blir feil å se ned på sånne detaljer, enten det er om nedrykksplass eller ikke. (Eller for å gjøre tallene enda enklere. Hvis jeg spiller 100 rekker, så vil jeg ca hver 5. gang få det som 0,01% sannsynlig at jeg vinner.

Endret av odd
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tabellsimulator
×
×
  • Opprett ny...