Gå til innhold

Tabellsimulator


odd
 Del

Anbefalte innlegg


På 19.10.2020 den 1.18 skrev odd:

Puh. Her er det mange forutsetninger, og jeg vet ikke om jeg treffer på alle. Om det er riktig med 2 "gratispoeng". Om det er riktig med 20% bonus til hjemmelag. Om det er riktig med 10*utgangssannsynlighet osv. I tillegg er det, når vi innfører form som egen faktor, mulig vi skulle ha justert sannsynlighetene også? Er feks KBK virkelig bedre enn Brann, eller er tabellen vi har i dag et resultatat av at KBK generelt har vært i bedre form enn Brann? Så hvis de møtes i siste serierunde, ville vi holdt dem som ganske jevne, og heller sett på hvem som har gjort det best de siste 5 kampene? Ikke vet jeg...

Veldig morsomme forbedringer av modellen. Ang. 2 poeng, er jeg enig i at dette vil være med å balansere sansynligheten i riktig retning - gitt scenario du har beskrevet. (1 og 2 poeng vs 6 og 12 poeng). Om det er 1, 2, 3 eller X poeng er vanskelig å si. Kanskje man kunne lagt gitt hvert lag en gratis bonus på snittpoeng pr. kamp igjennom hele sesongen for å bedre ta høyde for variasjoner i motstand etc? Slik at lag som er høyere på tabellen vil få en større bonus enn ett bunnlag. Et topplag som har gått på en smell eller 2 mot andre topplag, fortjener en høyere bonus enn en middelhavsfarer som har hatt en høyere poengfangst i det siste enn vanlig - fordi de har møtt flere bunnlag. - Om det gir store utslag er vrient å si uten å teste det ut i modellen.

En annen ting som kunne vært intressant å se på er sansynlighet for uavgjort. Prøvde å se etter en fortusetning man kunne gjøre basert på  det totale antall mål  og delta mellom mål for og i mot, men kommer har ikke funnet noen god korelasjon enda. En enklere måte er vel å se på antall U hitill i sesongen, og forutsette at lag med mange U vil fortsette å generere et høyere antall U enn snittet - som vil resultere i at KBK, Godset, Start og Stabæk (alle med over 33% U i kampene til nå) sine kamper vil gi en noe høyere sansynlighet for U enn snittet. Bodø, Molde, Odd, Sandefjord og Mjøndalen (alle med under 10%U hittill i sesongen) vil da kunne tildeles en lavere sansynlighet enn snittet for U. Hvorvidt det er sansynlig at de med mange U til nå, vil fortsette å generere U kan selvsagt diskuteres. Men det er jo en trend man kunne tatt med i beregningen.

 

Uansett, alt dette tar tid å få inn. Bare noen tanker fra min side. Veldig moro at du gidder å leke med tall på våre vegne. :)

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg _tror_ dette med at noen lag spiller mer uavgjort enn andre ofte er drevet av tilfeldigheter. Litt som at det er som forventet at en (eller annen) person vinner i Lotto, men at det ikke er forventet at akkurat den personen som vinner faktisk skulle vinne. Over tid vil et eller annet lag ende med mange uavgjort. Dette er ikke heeelt vanntett. Jeg mener Tom Nordlie gjorde et poeng av dette med 3 poeng for seier, og heller ville at lagene skulle angripe ekstra når det var uavgjort. Men OK.

Det er en stund siden jeg så på det, men for en stund tilbake sjekket jeg U generelt. Det varierer en del fra sesong til sesong hvor stor andel som blir U, og det varierer fra liga til liga. Det jeg gjorde her var å ta utgangspunkt i 28% sjanse for U. Dette er basert på oddsen som settes i helt åpne kamper (type 2,7 - 3,2 - 2,7 eller noe sånt). Igjen, her vil U-oddsen ligge litt forskjellig ra liga til liga. Litt tilfeldig fant jeg 2,75 - 3,0 - 2,75 på Empoli mot Spal i Serie B, og 2,55 - 3,4 - 2,55 på TOP Oss - Den Bosch på nivå 2 i Nederland. (Det vil nok også være noe variasjon basert på lag, men generelt er det altså forskjell på sannsynlighet for U over tid i forskjellige ligaer.) 

Så ser vi at når lagene blir mer ulike, går sannsnyligheten for U gradvis nedover. Jeg har endt på at den laveste sannsynligheten jeg vil gi for U er 8%. Det er et ganske tilfeldig valgt tall, kanskje litt lavt. ? Overført til odds så er vi da altså på at du får litt over 10 i odds på U. Til sammenlikning har gir U i Glimt mot Mjøndalen ca 7 hos bookmakere.

Forslaget om å gi bonuspoeng basert på hele sesongen ville gitt perfekt mening om vi skulle brukt formen alene til å se sannsynlighet i kamp x. Men husk at hovedvekten av sannsynligheten gjøres basert på den vurderingen jeg setter på enkeltkamper NÅ. Og da er definitivt sesongen så langt en viktig del. Faktisk ser jeg nesten utelukkende på tabellen, og setter lag som er like hverandre i samme kategori. 

Det som KUNNE gitt en verdi er jo å begynne å se på hvilke lag "formtabellen" er basert på. Altså at man får bonus for å ha møtt gode lag. Men da kan man snurre i det uendelige. Hva hvis Glimt nå taper tre på rad, mens Enga vinner tre på rad. Tror vi fortsatt at Glimt er en tøffere motstand enn Enga? Altså, må vi ta formen til motstanderen også med i regnestykket for å avgjøre hvor gode de er? Der satt jeg streken for hvor komplisert jeg ville gjøre det. ?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja, kan jo gjøre det så avansert som man vil.

Når du får inn dette samt en algoritme som beregner inn konsekvens av potensielle karantener opp i mot spilleres «+/- stats» samt målpoeng + bredde i troppen, så har du nok en algoritme du kan selge og leve livets glade dager på en halvprimitiv sydhavsøy.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den gode, gamle. Uten formjusteringer underveis. (Begrenset hvor mye som plutselig svinger på seks kamper..)

Denne gangen med riktige tall, også for Sandefjord.

image.thumb.png.71f267dbbb6b816cb61acf067962e4d6.png

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...

3 timer siden skrev arni:

Odd, savner litt simulering igjen! Denne var fra august ifjor

Den var vel fra 2019. Og da rykket Ranheim og Tromsø direkte ned, Lsk på kvalik.

Artig lesning og det forteller litt om hvor ofte usannsynlige ting skjer.

Ranheim hadde 25% for å gå direkte ned, så den var i nærheten.

Tromsø hadde 9% for å gå direkte ned, 10 i odds altså, rett inn. 

Lsk hadde 3% sannsynlighet for å havne bånn 3, etter det jeg husker gjorde de nettopp det, hvis man samtidig sier at de hadde 50% sjanse for å holde seg i en kvalik betyr det på forhånd (apriori) at det var ca 2% sjanse for nedrykk 25.08.19. Litt uti advent var de i Obos.

Godset hadde 81% sjanse for bånn 3, og 6% sjanse for topp 11, de ble nr 11.

Never give up!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å snakke om å "øyne håp" er noe man i mitt vokabular gjør når man har vært ti poeng bak alle andre, og etter to seiere bare er 5 poeng bak.

Virkeligheten er at vi er á poeng med kvalikk og to små poeng bak sikker plass.

Jeg tror forskjellen mellom Obos og Eliteserien er større enn normalt nå. Rekruttering fra lavere divisjoner har vært hemmet av at de lavere divisjonene ikke har spilt like mye kamper. Gir Eliteserielaget 80% sjanse for å komme seg gjennom kvalikken.

Skal vi sammenlikne oss med de andre, tror jeg vi pr nå er forsterket siden tidligere i sesongen. Kjønø er en forsterkning i seg selv, og vi har hentet flere spillere som er i startoppstillingen eller i nærheten. Jeg har ikke fått med meg noen grunn til at lag som Mjøndalen, Tromsø og Sarpsborg skal heve seg. (Utover at det er statistisk naturlig at lag som har tatt veldig få poeng første halvdel tar flere poeng neste halvdel.) Brann ser ut til å være i fritt fall. De fikk inn et par bra spillere før festen, og klarte å stå opp mot Sandefjord. Så fikk de en rett i trynet i Drammen. Det hjelper selvsagt å få ut Kåre, men det er jo ikke akkurat noe medljelag de har...

Vi er et av fem lag i bunnstriden pr nå. Sandefjord og Odd er gode kandidater til å "ta en Lillestrøm" og tape 10 på rad. Sier vi like sjanser for nedrykk for Brann, Stabæk, Mjøndalen, Tromsø og summen av Sarpsborg/Sandefjord/Odd ender vi på rundt 2,5 for direkte nedrykk. Jeg tror som sagt vi er et bedre lag enn Brann, Mjøndalen og Tromsø, og ville dermed satt oddsen høyere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


For at simuleringen skal gi spesielt med verdi, så er det jo for å få frem forskjellen på lag som møter Molde, Glimt og Rosenborg i runder der andre lag møter Sandefjord, Tromsø og Brann. Nå har vi akkurat passert halvspilt seire, og i praksis har alle lagene igjen å møte hverandre én gang. Å kjøre simuleringen nå vil enda mer enn normalt basere seg på vurderinger av lagene. Så kunne man jo sett på effekten av at vi sier at vi har 30% sjanse for å slå Viking hjemme, mens vi sier at Mjøndalen bare har 25% sjanse osv, men da har vi jo indirekte bare rangert hvor gode vi mener lagene i bunnstriden er. (Og der går vi fra at jeg mener vi bør regnes som favoritter hjemme mot Godset og som gode outsidere hjemme mot Viking og borte mot Sandefjord, til andre som ikke ser hvordan vi skal få poeng i det hele tatt.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Årets første simulering. Jeg gidder ikke ramse opp forutsetningene, dere kjenner dem nå 🙂

Bilde_2021-09-19_232357.thumb.png.05b2521fa0b0cff8bc7d5ad4243cd594.png

Siden det er såpass mange kamper igjen, har jeg prøvd å "automatisere" sjanser pr kamp.

Utgangspunktet er snittpoeng pr kamp. 

Hjemmelag > Bortelag * 2,5 --> 85% sjanse for H
Hjemmelag > Bortelag * 2 --> 70% sjanse for H
Hjemmelag > Bortelag * 1,5 --> 50% sjanse for H
Hjemmelag > Bortelag  --> 40% sjanse for H
Hjemmelag > Bortelag * 0,9 --> 36% sjanse for H
Hjemmelag > Bortelag * 0,4 --> 25% sjanse for H
Ellers --> 10% sjanse for H

Hvem vet om dette er riktig, men det gir jo noe sånn ca vi kan forholde oss til. Samtidig må vi da huske på at dette setter at vi i alle kamper ut sesongen vil ha mindre sjanse enn noe annet lag ville hatt i tilsvarende kamp. Hvis vi f.eks. tenker oss at Haugen, Bolly, Medic og en returnerende Oliver vil gjøre at vi hever oss til et nivå høyere enn hva Mjøndalen klarer å få til, stiger selvsagt sjansen for at vi klarer oss.

Her er listen over alle kamper, med sannsynlighetene som er lagt inn. 

Lillestrøm Tromsø 70 % 20 % 10 %
Strømsgodset Sarpsborg 08 40 % 27 % 33 %
Brann Kristiansund 10 % 15 % 75 %
Haugesund Odd 40 % 27 % 33 %
Molde Viking 40 % 27 % 33 %
Rosenborg Mjøndalen 70 % 20 % 10 %
Sandefjord Stabæk 50 % 25 % 25 %
Bodø/Glimt Vålerenga 40 % 27 % 33 %
Stabæk Strømsgodset 25 % 25 % 50 %
Sarpsborg 08 Lillestrøm 25 % 25 % 50 %
Viking Sandefjord 40 % 27 % 33 %
Mjøndalen Brann 36 % 28 % 36 %
Odd Molde 25 % 25 % 50 %
Stabæk Bodø/Glimt 10 % 15 % 75 %
Tromsø Haugesund 25 % 25 % 50 %
Vålerenga Strømsgodset 40 % 27 % 33 %
Kristiansund Rosenborg 40 % 27 % 33 %
Lillestrøm Kristiansund 36 % 28 % 36 %
Molde Tromsø 70 % 20 % 10 %
Bodø/Glimt Sarpsborg 08 50 % 25 % 25 %
Brann Stabæk 40 % 27 % 33 %
Haugesund Mjøndalen 50 % 25 % 25 %
Sandefjord Odd 40 % 27 % 33 %
Strømsgodset Viking 25 % 25 % 50 %
Rosenborg Vålerenga 40 % 27 % 33 %
Viking Lillestrøm 36 % 28 % 36 %
Stabæk Molde 10 % 15 % 75 %
Kristiansund Sarpsborg 08 50 % 25 % 25 %
Rosenborg Sandefjord 40 % 27 % 33 %
Strømsgodset Bodø/Glimt 25 % 25 % 50 %
Tromsø Mjøndalen 40 % 27 % 33 %
Vålerenga Haugesund 36 % 28 % 36 %
Odd Brann 50 % 25 % 25 %
Haugesund Rosenborg 25 % 25 % 50 %
Lillestrøm Stabæk 70 % 20 % 10 %
Mjøndalen Kristiansund 10 % 15 % 75 %
Sandefjord Strømsgodset 36 % 28 % 36 %
Tromsø Odd 25 % 25 % 50 %
Molde Bodø/Glimt 36 % 28 % 36 %
Brann Viking 25 % 25 % 50 %
Sarpsborg 08 Vålerenga 25 % 25 % 50 %
Kristiansund Tromsø 70 % 20 % 10 %
Rosenborg Lillestrøm 36 % 28 % 36 %
Bodø/Glimt Sandefjord 50 % 25 % 25 %
Odd Mjøndalen 50 % 25 % 25 %
Stabæk Haugesund 25 % 25 % 50 %
Strømsgodset Molde 25 % 25 % 50 %
Viking Sarpsborg 08 50 % 25 % 25 %
Vålerenga Brann 50 % 25 % 25 %
Brann Rosenborg 25 % 25 % 50 %
Sarpsborg 08 Stabæk 40 % 27 % 33 %
Haugesund Bodø/Glimt 25 % 25 % 50 %
Mjøndalen Viking 25 % 25 % 50 %
Molde Sandefjord 40 % 27 % 33 %
Odd Kristiansund 25 % 25 % 50 %
Tromsø Strømsgodset 25 % 25 % 50 %
Lillestrøm Vålerenga 40 % 27 % 33 %
Strømsgodset Mjøndalen 50 % 25 % 25 %
Viking Haugesund 40 % 27 % 33 %
Bodø/Glimt Lillestrøm 40 % 27 % 33 %
Sandefjord Brann 50 % 25 % 25 %
Sarpsborg 08 Odd 25 % 25 % 50 %
Stabæk Kristiansund 10 % 15 % 75 %
Vålerenga Tromsø 50 % 25 % 25 %
Molde Rosenborg 40 % 27 % 33 %
Lillestrøm Strømsgodset 40 % 27 % 33 %
Odd Vålerenga 25 % 25 % 50 %
Haugesund Sandefjord 40 % 27 % 33 %
Kristiansund Viking 40 % 27 % 33 %
Mjøndalen Sarpsborg 08 25 % 25 % 50 %
Rosenborg Bodø/Glimt 25 % 25 % 50 %
Tromsø Stabæk 40 % 27 % 33 %
Brann Molde 10 % 15 % 75 %
Bodø/Glimt Brann 85 % 10 % 5 %
Molde Lillestrøm 40 % 27 % 33 %
Sandefjord Kristiansund 25 % 25 % 50 %
Sarpsborg 08 Tromsø 40 % 27 % 33 %
Stabæk Rosenborg 25 % 25 % 50 %
Strømsgodset Haugesund 36 % 28 % 36 %
Viking Odd 40 % 27 % 33 %
Vålerenga Mjøndalen 50 % 25 % 25 %
Brann Sarpsborg 08 25 % 25 % 50 %
Haugesund Molde 25 % 25 % 50 %
Kristiansund Vålerenga 40 % 27 % 33 %
Lillestrøm Sandefjord 40 % 27 % 33 %
Mjøndalen Bodø/Glimt 10 % 15 % 75 %
Odd Stabæk 50 % 25 % 25 %
Rosenborg Strømsgodset 40 % 27 % 33 %
Tromsø Viking 25 % 25 % 50 %

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

11 minutter siden skrev Hanse:

Vil det ikke være en vesentlig forskjell på å ha Brann i de 4 siste kontra de 4 neste? Sånn med tanke på at opprykket er 100% sikret da

Tror Brann vil elske å gå ubeseiret gjennom OBOS.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Brann har 18 poeng pluss målforskjell ned nå, med 27 poeng igjen å spille om. Vanligvis trengs det 60 for å rykke opp, de er på 57 nå. I praksis har de rykket opp allerede, og det vet de. 

Kanskje det blir litt mer spilletid på unge bergensere mot slutten, men tror som Øyvind at de skylder supporterne sine å vinne «alt» når de først har rykket ned. Av topplagene har de Ranheim hjemme i neste, KFUM hjemme i aller siste runde. KFUM er eneste laget som har slått dem i år (cup). Der kan det ligge et par motivasjonspunkter. Sandnes Ulf møter de borte etter at opprykket er sikret. 

Skal man se på sånne faktorer er det kanskje mer å hente i bunn. Hvordan reagerer bunnlagene, og lagene som redder plassen et par runder før slutt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


image.thumb.png.c3a21b0025dc311e5d655acc8ce1c09d.png

En runde der nesten alt gikk vår vei.

Nå begynner også lag å se det direkte opprykket svinne bort. Sandnes er 4 poeng bak KFUM, 3 poeng + målforskjell bak oss. I neste har de Start, fulgt av bortekamp mot FFK og besøk av Brann. Taper de mot Start, samtidig som KFUM og vi vinner, er de i praksis sjanseløse på direkte opprykk.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev @ringo:

Jeg tenker vi fort kan ha 3-4 poengs forsprang før vi møter de

Sant nok!

Obos er en bingoliga, men med våre to kamper mot Grorud og Åsane sett mot deres to mot Bryne (som er i form) og Start vil det være svært overraskende om vi ligger bak, i hvert fall. 

Kanskje blir ikke kampen mot KFUM et være eller ikke-være. Kanskje blir det en mulighet til å avgjøre opprykket?

Ta f.eks. disse resultatene:

KFUM - Bryne: H
Raufoss - Start: U
Ulf - Brann: B
Sogndal - Ranheim: B
(Altså litt hjelp fra Raufoss, og forventet hjelp fra Brann)

Ranheim - Ulf: B
Start - KFUM: H
(Ranheim i dårlig form)

Da vil vi med seier mot Grorud, Åsane og så KFUM være 6 poeng + målforskjell foran nærmeste konkurrent med bare tre kamper igjen. (Mens med tap mot KFUM vil vi bare være målforskjellen foran dem)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Tabellsimulator
×
×
  • Opprett ny...