Jump to content

Tabellsimulator

Recommended Posts

På 19.10.2020 den 1.18 skrev odd:

Puh. Her er det mange forutsetninger, og jeg vet ikke om jeg treffer på alle. Om det er riktig med 2 "gratispoeng". Om det er riktig med 20% bonus til hjemmelag. Om det er riktig med 10*utgangssannsynlighet osv. I tillegg er det, når vi innfører form som egen faktor, mulig vi skulle ha justert sannsynlighetene også? Er feks KBK virkelig bedre enn Brann, eller er tabellen vi har i dag et resultatat av at KBK generelt har vært i bedre form enn Brann? Så hvis de møtes i siste serierunde, ville vi holdt dem som ganske jevne, og heller sett på hvem som har gjort det best de siste 5 kampene? Ikke vet jeg...

Veldig morsomme forbedringer av modellen. Ang. 2 poeng, er jeg enig i at dette vil være med å balansere sansynligheten i riktig retning - gitt scenario du har beskrevet. (1 og 2 poeng vs 6 og 12 poeng). Om det er 1, 2, 3 eller X poeng er vanskelig å si. Kanskje man kunne lagt gitt hvert lag en gratis bonus på snittpoeng pr. kamp igjennom hele sesongen for å bedre ta høyde for variasjoner i motstand etc? Slik at lag som er høyere på tabellen vil få en større bonus enn ett bunnlag. Et topplag som har gått på en smell eller 2 mot andre topplag, fortjener en høyere bonus enn en middelhavsfarer som har hatt en høyere poengfangst i det siste enn vanlig - fordi de har møtt flere bunnlag. - Om det gir store utslag er vrient å si uten å teste det ut i modellen.

En annen ting som kunne vært intressant å se på er sansynlighet for uavgjort. Prøvde å se etter en fortusetning man kunne gjøre basert på  det totale antall mål  og delta mellom mål for og i mot, men kommer har ikke funnet noen god korelasjon enda. En enklere måte er vel å se på antall U hitill i sesongen, og forutsette at lag med mange U vil fortsette å generere et høyere antall U enn snittet - som vil resultere i at KBK, Godset, Start og Stabæk (alle med over 33% U i kampene til nå) sine kamper vil gi en noe høyere sansynlighet for U enn snittet. Bodø, Molde, Odd, Sandefjord og Mjøndalen (alle med under 10%U hittill i sesongen) vil da kunne tildeles en lavere sansynlighet enn snittet for U. Hvorvidt det er sansynlig at de med mange U til nå, vil fortsette å generere U kan selvsagt diskuteres. Men det er jo en trend man kunne tatt med i beregningen.

Uansett, alt dette tar tid å få inn. Bare noen tanker fra min side. Veldig moro at du gidder å leke med tall på våre vegne. :)

• Replies 577
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjørte 5000 runder etter Mjøndalen-tapet uten at jeg fikk en eneste runde med kvalikk. Kjørte 5000 til for deg, @FranckTheBank. Da fikk jeg en runde der vi rykket ned. 

Man får ikke bedre tall ut, enn det man putter inn. For denne kjøringen har jeg slengt inn litt grove tall, basert på: 75/15/10 sjanse for H/U/B når topplag spiller hjemme mot bunnlag (Rosenbo

@Håvard, jeg svarer deg her i stedet. Og beklager, svaret blir langt... For det er et veldig godt spørsmål!  Før det lange svaret kommer, så kommer et kortere og mer generelt: Å finne u

Posted Images

Jeg _tror_ dette med at noen lag spiller mer uavgjort enn andre ofte er drevet av tilfeldigheter. Litt som at det er som forventet at en (eller annen) person vinner i Lotto, men at det ikke er forventet at akkurat den personen som vinner faktisk skulle vinne. Over tid vil et eller annet lag ende med mange uavgjort. Dette er ikke heeelt vanntett. Jeg mener Tom Nordlie gjorde et poeng av dette med 3 poeng for seier, og heller ville at lagene skulle angripe ekstra når det var uavgjort. Men OK.

Det er en stund siden jeg så på det, men for en stund tilbake sjekket jeg U generelt. Det varierer en del fra sesong til sesong hvor stor andel som blir U, og det varierer fra liga til liga. Det jeg gjorde her var å ta utgangspunkt i 28% sjanse for U. Dette er basert på oddsen som settes i helt åpne kamper (type 2,7 - 3,2 - 2,7 eller noe sånt). Igjen, her vil U-oddsen ligge litt forskjellig ra liga til liga. Litt tilfeldig fant jeg 2,75 - 3,0 - 2,75 på Empoli mot Spal i Serie B, og 2,55 - 3,4 - 2,55 på TOP Oss - Den Bosch på nivå 2 i Nederland. (Det vil nok også være noe variasjon basert på lag, men generelt er det altså forskjell på sannsynlighet for U over tid i forskjellige ligaer.) 

Så ser vi at når lagene blir mer ulike, går sannsnyligheten for U gradvis nedover. Jeg har endt på at den laveste sannsynligheten jeg vil gi for U er 8%. Det er et ganske tilfeldig valgt tall, kanskje litt lavt. 🙂 Overført til odds så er vi da altså på at du får litt over 10 i odds på U. Til sammenlikning har gir U i Glimt mot Mjøndalen ca 7 hos bookmakere.

Forslaget om å gi bonuspoeng basert på hele sesongen ville gitt perfekt mening om vi skulle brukt formen alene til å se sannsynlighet i kamp x. Men husk at hovedvekten av sannsynligheten gjøres basert på den vurderingen jeg setter på enkeltkamper NÅ. Og da er definitivt sesongen så langt en viktig del. Faktisk ser jeg nesten utelukkende på tabellen, og setter lag som er like hverandre i samme kategori. 

Det som KUNNE gitt en verdi er jo å begynne å se på hvilke lag "formtabellen" er basert på. Altså at man får bonus for å ha møtt gode lag. Men da kan man snurre i det uendelige. Hva hvis Glimt nå taper tre på rad, mens Enga vinner tre på rad. Tror vi fortsatt at Glimt er en tøffere motstand enn Enga? Altså, må vi ta formen til motstanderen også med i regnestykket for å avgjøre hvor gode de er? Der satt jeg streken for hvor komplisert jeg ville gjøre det. 🙂

Ja, kan jo gjøre det så avansert som man vil.

Når du får inn dette samt en algoritme som beregner inn konsekvens av potensielle karantener opp i mot spilleres «+/- stats» samt målpoeng + bredde i troppen, så har du nok en algoritme du kan selge og leve livets glade dager på en halvprimitiv sydhavsøy.

• 3 weeks later...

Den gode, gamle. Uten formjusteringer underveis. (Begrenset hvor mye som plutselig svinger på seks kamper..)

Denne gangen med riktige tall, også for Sandefjord.

image.thumb.png.71f267dbbb6b816cb61acf067962e4d6.png

• 3 weeks later...