Gå til innhold

Hvem skal ut?


Håvard
 Del

Anbefalte innlegg


Jon Knudsen fyller mye av lederrollen i forsvaret. Jeg tror behovet for en sjef i de bakerste rekker i den forstand blir litt overdrevet, men vi hadde trengt en som er etablert på topp skandinavisk nivå. Det er selvfølgelig aldri feil med flere ledertyper, og bra mentalitet og holdninger bør være et krav til alle spillere, uansett hvilken rolle de skal fylle.

 

Valget av Skenderovic er naturligvis godt ment. Om det er godt tenkt gjenstår å se. I utgangspunktet ser det for meg ut som det er lagt vekt på andre egenskaper enn det som mangler mest i forsvaret vårt og at signeringen av Skenderovic ikke er satt i sammenheng med å la Høiland gå, men det betyr ikke at Skenderovic må være en dårlig spiller eller at totalen ikke kan bli bra.

 

Alt i alt er jeg enig i at IAO gjør et positivt førsteinntrykk, selv om jeg i utgangspunktet har vært, og fremdeles er, skeptisk til hvorvidt han er rett mann i jobben. Han fant en bra ordning for Daniel, tror jeg, og avgjørelsen om ikke å forlenge med Høiland er tøff, men riktig. (Høiland har kvaliteter vi kan trenge, men er altfor dyr og etter mitt syn heller ikke god nok.)

 

Vi trenger en sjef i forsvaret som styrer pressnivå og linje. Det kan ikke en keeper gjøre..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Drar Pontus? Mener å huske at Lennartsson sa at Pontus ville være en av hans viktigste byggesteiner i det nye laget, og at Pontus selv bekreftet han kom til å bli ...

Hepp,

 

Tror JL må finne nye byggeklosser!

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Drar Pontus? Mener å huske at Lennartsson sa at Pontus ville være en av hans viktigste byggesteiner i det nye laget, og at Pontus selv bekreftet han kom til å bli ...

Hepp,

 

Tror JL må finne nye byggeklosser!

 

@ringo

 

Vi har jo en Mix eller Hedenstad som kan fylle den rollen om vi ikke har råd til å hente noen. Noen som vet hvordan det gikk med Mix-saken?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mix og Hedenstad vil vel eventuelt fylle litt andre roller i samme posisjon, så grunnmuren blir iallfall annerledes om ikke annet. Jeg har tro på at Mix kan overta for Farnerud på midtbanen uten at vi nødvendigvis må bli voldsomt svekket og det er sant at vi har mye ungt og spennende å sette inn i hullene som de største profilene etterlater seg, men det har jo sin ende det og. Vi kan f.eks. ikke bruke Hedenstad på både midtbane og back samtidig. Det begynner iallfall å bli ekstremt viktig å komme til enighet med Mix så ikke også han forsvinner, uten at jeg skal ta Hennings og Pontus' avganger på forskudd.

 

Vi trenger en sjef i forsvaret som styrer pressnivå og linje. Det kan ikke en keeper gjøre..

Pressnivå er et taktisk valg som styres av treneren og om de holder linja klarer hver enkelt å kontrollere selv, skulle man tro. Vi trenger ikke mellomledere til hver minste oppgave. Det handler vel mer om å ha rett mentalitet og innstilling i hele spillergruppa.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg traff Mix i et hyggelig lag forleden dag, og som selverklært Mix-fan, så passet jeg på å fortelle han hvor viktig jeg mener han er, og kommer til å bli, for Stabæk. At/hvis Pontus forsvinner øker jo sjansene for at Mix får spille der han sa han trivdes best, sentralt, og da tror jeg også sjansene for at han blir øker.

 

Når det er sagt, så er det utrolig synd å miste Pontus. Men det er vel bare å innse at han er for bra for oss pdd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg traff Mix i et hyggelig lag forleden dag, og som selverklært Mix-fan, så passet jeg på å fortelle han hvor viktig jeg mener han er, og kommer til å bli, for Stabæk. At/hvis Pontus forsvinner øker jo sjansene for at Mix får spille der han sa han trivdes best, sentralt, og da tror jeg også sjansene for at han blir øker.

 

Når det er sagt, så er det utrolig synd å miste Pontus. Men det er vel bare å innse at han er for bra for oss pdd.

Sa han noe om framtiden sin i klubben?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi trenger en sjef i forsvaret som styrer pressnivå og linje. Det kan ikke en keeper gjøre..

Pressnivå er et taktisk valg som styres av treneren og om de holder linja klarer hver enkelt å kontrollere selv, skulle man tro. Vi trenger ikke mellomledere til hver minste oppgave. Det handler vel mer om å ha rett mentalitet og innstilling i hele spillergruppa.

 

En trener kan ikke forberede alle situasjoner gjennom 90 minutter. Det vil aldri vært nok at fire spillere hver for seg kan teorien om hva de skal gjøre. Beslutningen skal taes på brøkdeler av sekunder, og om ikke alle fire tenker likt kan det bli helt feil. Om de tre andre ikke trenger å avgjøre selv, men å følge eksempelet til en leder i forsvaret minsker vi sjansen for feil beslutninger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dere overkompliserer ting som er fryktelig enkle. Kanskje vi mangler en innkastsjef som kan passe på at alle kaster riktig også? :)

 

Å følge bakerste midtstopper er noe man lærer det året man går over til elleverfotball; kall det gjerne en sjef om du vil. Uansett krever det ingen spesielle kvalifikasjoner, for det er noe alle som spiller over bedriftsidrettsnivå skal kunne. Hvilke situasjoner en trener ikke kan forberede, skjønner jeg ikke helt. Forsvarslinja kan ligge lavt, middels eller høyt. Verre enn det er det ikke, og det er en ganske enkel sak å justere fra sidelinja. I den grad vi trenger ledertyper, er det folk med vinnerskalle som evner å holde nivået til medspillerne oppe når det butter imot. Sjef ditt og sjef datt høres mest ut som noe fra et ineffektivt kontorlandskap med mer møter enn jobbing...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Å følge bakerste midtstopper er noe man lærer det året man går over til elleverfotball; kall det gjerne en sjef om du vil. Uansett krever det ingen spesielle kvalifikasjoner, for det er noe alle som spiller over bedriftsidrettsnivå skal kunne.

 

Det er ofte det å være midtstopperen som følges som omtales som "forsvarssjef, ja". Ofte begrenser man det også til at det er én midtstopper som er den som skal følges, og den andre stopperen tilpasser seg "sjefen" istedetfor å selv vurdere å falle av.

 

Teoretisk sett er det barnelærdom å ligge riktig på linja, men all praksis viser at det feiles på dette OFTE. At den stopperen som setter linja er konsekvent og forutsigbar er derfor positivt. Helst skal denne stopperen også være i stand til å orientere seg på hvor resten av forsvaret er, samtidig som han selvfølgelig følger hva som skjer på resten av banen. En stopper som beveger seg uavhengig og forventer at resten av linje følger, han er ubrukelig.

 

Selvfølgelig må beslutnignene taes på banen. Hvis man feks velger å gamble på å rykke ut for å sette angriper i offside kan det ikke gjøres etter beskjed fra trenern om å gjøre det i det 7. angrepet eller etter 24 minutter. Skal forsvaret falle av eller møte på en kontring? Kanskje er det detaljer som avgjør. Da vi ble brutt var Mix nede ved cornerflagget, og ballen føres på høyre side. Har det noe å si vs at det kommer sentralt og at Mix er i balanse? Hva har det å si det er motstanderns venstreback har startet et løp? Osv osv. En trener kan ikke gi annet enn guidelines, derfra må det bestemmes på banen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Fotball er da fanken ikke så jævli vanskelig. En trener setter opp en strategi, en formasjon og et spillesystem tilpasset spillermateriellet og aktuell motstanders styrker/svakheter og strategi. I tillegg må treneren kunne gjøre strategiske og taktiske endringer underveis (<>JJJ). Treneren skal selvsagt ikke instruere en spiller om å gå i duell eller falle av.

 

Noen fotballspillere er ikke akkurat rakettforskere og sliter med å tilpasse seg/forstå dette, enda vedkommende er HELTIDS fotballspiller (!!!). Man kan jo lure på hva den kognitive kapasiteten da er..

 

Dette er utfordringer for treneren som også har alternativet å selge/kjøpe spillere for å få dette til.

 

Det spiller ikke voldsomt stor rolle hvilken strategi som brukes. Hadde det vært en "beste strategi" ville alle ha brukt denne. Ettersom alle lag spiller mot mange andre lag i løpet av sesongen møter de på en stor variasjon av strategier, slik at det er bortimot umulig å kunne fullt ut forutse kampbildet på forhånd. (Med mindre man møter et lag trent av JJJ etter 4 sesonger).

 

Kampene avgjøres derfor på en blanding av ferdigheter, taktikk og flaks.

 

Vi aner knapt konturene av en startellever neste sesong og vet lite om JLs fotballfilosofi. Vi kan selvsagt ha sterke meninger om strategi/formasjon/system/spillervalg men det finnes knapt noe riktig eller galt svar på hva som bør velges.

 

Perfect7 har selvsagt rett at treneren setter rammene og spillerne skal følge planen med rom for individuelle beslutninger. Mengden "anarki" i valgene skal selvsagt være større framover på banen enn bakover, som Rekdal gjorde så mesterlig da VIF ble seriemestere tilsynelatende uten plan for angrepsspillet men med stålkontroll defensivt.

 

Det aller verste man gjør er utydelig strategi (gjerne spillere som dominerer mer enn treneren) eller stadige endringer i strategi/formasjon/system/spillervalg som skaper usikkerhet og negative synergieffekter (Gaute Larsen 2004). Eller statisk strategi kombinert med "tapt garderobe" (JJJ 2010).

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er ofte det å være midtstopperen som følges som omtales som "forsvarssjef, ja". Ofte begrenser man det også til at det er én midtstopper som er den som skal følges, og den andre stopperen tilpasser seg "sjefen" istedetfor å selv vurdere å falle av.
Nei, det kalles ikke ofte en forsvarssjef, det kalles å ha to midtstoppere (som kompletterer hverandre) med forskjellige oppgaver og er helt elementært. Ikke noe som krever en helt egen type lederskikkelse av en spiller, som vi liksom mangler. Mener du vi mangler en sjef i forsvar fordi vi liksom bare har midstoppere som passer til å støte og gå inn i dueller fremfor å sikre bak? Det er faktisk det du indirekte sier.

 

Selvfølgelig må beslutnignene taes på banen. Hvis man feks velger å gamble på å rykke ut for å sette angriper i offside kan det ikke gjøres etter beskjed fra trenern om å gjøre det i det 7. angrepet eller etter 24 minutter.
Med så høyt tempo som det er i toppfotball, offsideregler som sier at en spiller som står i offsideposisjon ikke skal regnes for å være i offside om han ikke mottar ballen og den menneskelige faktor i form av linjedommere, gir det seg selv at man ikke spiller på så minimale marginer og tar så enormt stor risiko for en relativt liten gevinst. Det ville vært fatalt i de aller fleste kamper. Spisser går ikke i offside fordi en "forsvarssjef" står og roper "Ok gutter, nå lurer vi han i offside dere!" hvorpå fire forsvarsspillere tar to steg frem. Du beskriver noe veldig virkelighetsfjernt.

 

Skal forsvaret falle av eller møte på en kontring? Kanskje er det detaljer som avgjør. Da vi ble brutt var Mix nede ved cornerflagget, og ballen føres på høyre side. Har det noe å si vs at det kommer sentralt og at Mix er i balanse? Hva har det å si det er motstanderns venstreback har startet et løp? Osv osv. En trener kan ikke gi annet enn guidelines, derfra må det bestemmes på banen.

Alt dette handler om grunnleggende organisering og relativt elementær kunnskap om markering, sideforskyvning, press, sikring osv og er ting man har trent på i x antall år. Variablene i måten å løse sånne ting på er om man praktiserer manns- eller sonemarkering, hvor høyt man presser og hvor mange spillere man vil ha bak ballen - alle taktiske valg for en trener. Situasjonene oppstår naturligvis der og da, men måten man håndterer det på er forhåndsbestemt og trent på. Dette krever ingen sjef som må finne opp kruttet på nytt helt på sparket eller bestmmer at laget plutselig skal begynne med mannsmarkering.

 

Det høres ærlig talt ut som du aldri har sparket en ball når du klarer å gjøre det så vanskelig og virkelighetsfjernt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


(....)

 

Det høres ærlig talt ut som du aldri har sparket en ball når du klarer å gjøre det så vanskelig og virkelighetsfjernt.

 

Jeg gjør det vanskelig, men jeg vet ikke hvem av oss som gjør det mest virkelighetsfjernt.

 

Har du sett fotballag som avogtil tar et skritt ut for å sette motspillern offside? Nei, det skjer da ikke som på lilleputtnivå at noen roper, og derfor krever det at man har en der ute som tar avgjørelsen.

 

I din mekaniske, innarbeidete treningsverden, prøv dette: Sette fire av $$ sine beste sangere sammen. La dem sitte på Blaa hver eneste kveld og øve på sanger. De lærer seg alle sangene, og snakker om når de skal synges. Så setter du dem på tribunen på en kamp. De må følge med kampen, og de kan ikke regne med å høre hverandre. Tror du de kommer til å starte alle sangene likt?

 

Selvfølgelig gjør de ikke det. Som for spillerne er det å ha en plan en viktig forutsetning. Du kan derimot ALDRI planlegge en hel kamp for alle 11.

 

Alzheimer nevner Enga, og det er et godt eksempel. Rekdal kan gi sine instrukser om at midtbanen skal ned fort, og at forsvaret skal ligge i sone og helst holde linje på ca 25 meter. Det er guidelines, ikke en regel. Det kreves ikke IQ stort over Eirik Bakke å følge retningslinjen om at han skal plassere seg på 25 meter. Det som krever erfaring og koordinering er alle de unntakene som oppstår. Om linja skal ligge på 23 eller 27 meter? Uansett hvor mange situasjoner en trener her terpet inn på forhånd kan ikke alle spillerne ha det samme svaret hver gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Blablabla

Beklager å være den som sprenger bomben for deg, gufa, men det er painfully obvious for samtlige forumbrukere -unntatt deg- at du snakker mot bedre viten. Du taper hver eneste spillestildiskusjon mot Perfect7, men du fortsetter å grave deg ned i gjørma.

Og all den tid jeg er en mann som har sansen for en god diskusjon når som helst, så føler jeg at vi har sett denne diskusjonen gjentatte ganger. Og det gjør ikke saken noe bedre at du beveger deg lenger og lenger vekk fra topic.

 

Så jeg foreslår at du slutter å ro, og begynner å ta i bruk motoren i stedet. Har du flere fliser å spikke for Perfect7, så foreslår jeg at du tar det på PM.

 

My two cents, anyway.

Ser fram mot et strålende comeback.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Rekdal kan gi sine instrukser om at midtbanen skal ned fort, og at forsvaret skal ligge i sone og helst holde linje på ca 25 meter. Det er guidelines, ikke en regel. Det kreves ikke IQ stort over Eirik Bakke å følge retningslinjen om at han skal plassere seg på 25 meter. Det som krever erfaring og koordinering er alle de unntakene som oppstår. Om linja skal ligge på 23 eller 27 meter? Uansett hvor mange situasjoner en trener her terpet inn på forhånd kan ikke alle spillerne ha det samme svaret hver gang.

 

Dette blir veldig akademisk, ingen lag vil kunne spille på den måten du beskriver her. Det er jo helt meningsløst å definere at den bakre fireren skal ligge på 25 meter. Når skal det i så fall gjelde? Når eget lag angriper?? Eller når motstanderen har corner?

 

Forsvarsfireren skal "pumpe", dvs å følge etter resten av laget i angrep og falle av ved behov. poenget er å holde laget så kompakt i lengderetningen som mulig, og samtidig fange opp motstanderlagets angrepsspillere når de har ballen.

 

Noe man derimot kan si noe om på forhånd er generelt om presshøyden; at man skal stå "høyt" eller "lavt". Dette er et taktisk virkemiddel ut i fra motstander, men de foran forsvaret som er styrende. (Hvis midtbaneleddet faller ned på 30 meter må nødvendigvis forsvarsfireren falle enda lavere)

 

Aner ikke hva dette gjør i denne tråden forresten.. akkurat nå har vi vel størst behov for å få noen inn?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må si jeg falt i fra, selv etter 3. forsøk på å lese teoripostene om forsvaret her.

 

Som noen nevner er det viktigste at laget ligger kompakt og at alle ledd følger dynamisk med på press/press i mot. I perioder man får til dette bra blir ofte presshøyden lengre opp på banen. Teoriblablabla kan byttes ut med samspill og spilleforståelse.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Må si jeg falt i fra, selv etter 3. forsøk på å lese teoripostene om forsvaret her.

 

Som noen nevner er det viktigste at laget ligger kompakt og at alle ledd følger dynamisk med på press/press i mot. I perioder man får til dette bra blir ofte presshøyden lengre opp på banen. Teoriblablabla kan byttes ut med samspill og spilleforståelse.

 

 

Falt av selv - tenkte jeg skulle lese noe om "Hvem som skulle ut". Tilbake til tråden please....

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Hva tenker folket om sjansene våre dersom både Henning og Pontus får dra uten at de blir erstattet da?

 

Vi kan da ta utgangspunkt i følgende tropp...

 

KEEPER:

Jon

Iven

 

FORSVAR:

Bjarni

Hammer

MMS

Gromstad

VEH

Skenderovic

 

MIDTBANE:

Palmi

Mix

Skjelvik

Benjaminsen

JA

 

ANGREP

VPG

Helle

TAA

 

 

Så er det uttalt at man ønsker en spiss og en venstrekant... Noen sjanse i helvete for at det skjer???

 

Hvilke JR'er står for tur?

 

Er det egentlig slik at den som skal ut - er Stabæk.

 

 

Er det GAME OVER????

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Med ny trener og ny giv, så har vi for godt lag til å rykke ned. Og jeg er ganske sikker på at vi hvertfall får inn 1 erstatter for Henning/Pontus.

 

Men skal vi ikke ha en ny stopper også? Mener IAO sa noe sånt som 'Jon Inge er velkommen til å banke på døra her igjen om han ikke finner noe i utlandet, såfremt vi ikke har funnet en annen til å ta hans plass i mellomtiden.'

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jøss, hvor er det blitt av alle som skrek 'Bare JJ kan dra seg ut av klubben, så er vi et topplag igjen'? Kanskje folk begynner å innse at det var mer enn JJ som var feil i år.

 

Og ja, vi er for gode til å rykke ned. 'Verdens farligste uttalelse..' er like klisjéaktig som 'ballen er rund', 'cup er cup' og '2-0 er en farlig ledelse'. Vi rykker ned hvis gutta ikke skjønner alvoret, men det gjelder alle klubbene i Tippeligaen.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det er vel en ganske grei klisjé å skrive at man er for god for å rykke ned også? Mener å ha hørt den mange ganger før nemlig.. Ofte med nedrykk som utfall. Men nå er vi off-topic igjen. Hvem skal ut, bortsett fra Mortimer?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jøss, hvor er det blitt av alle som skrek 'Bare JJ kan dra seg ut av klubben, så er vi et topplag igjen'? Kanskje folk begynner å innse at det var mer enn JJ som var feil i år.

 

Og ja, vi er for gode til å rykke ned. 'Verdens farligste uttalelse..' er like klisjéaktig som 'ballen er rund', 'cup er cup' og '2-0 er en farlig ledelse'. Vi rykker ned hvis gutta ikke skjønner alvoret, men det gjelder alle klubbene i Tippeligaen.

Nope,

 

JJ, hans og klubbens håndtering av overgangen til RBK er årsaken til de sportslige tilbakegangene i årets sesong. I kjølvannet av disse følger inntektssvikt både for i år og årene som kommer. Som ekstra byrde på lasset kommer

arenaproblematikken.

 

Så får vi se hva som skjer fremover. Jeg antar at det viktigste er å få parkert Arena saken først og så bygge lag i neste omgang. Men jfr. troppen ovenfor så er inntektskilden sterkt knyttet til sportslige fremganger. Skal spiralen stoppes må det gjøres ved sportslig satsing.

 

Men først altså - Telenor Arena eller Ullevåll! Hvem skal ut????

 

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tillater meg å minne om følgende inntektstall fra fjoråret

Daniel Paul Gustav Nannskog (36) 3.847.600

Jon Inge Høiland (33) 1.965.187

Tom Stenvoll (32) 799.691

Jan Banan Halbrendt Tømmernes (23) 358.033

Espen Hoff 2 mill?

som betyr en lønnsbesparelse på ca 9.5 mill

 

Videre vil et salg av HH eller PF generere en ytterligere besparelse på drøyt 1.5 mill pr spiller. Etter hva jeg skjønner fra mediene må Stabæk kutte ca 20 mill for neste års budsjett. Med spillere i avgang er de halvveis allerede. De skal ha inn 2 nye spillere. Skulle tro at det er mulig å få habile TL-spillere til en årslønn på ca 750.000, dvs nye 1.5 mill i lønnsutgifter. Gitt IAOs beskrivelse av neste års tropp, må vi anta at spillere som forlater oss utover de nevnte ovenfor, vil det være naturlig å hente inn direkte erstattere (vel og merke mtp possisjon og ikke på kvalitet).

 

Det meste krevende er å sikre en arena å spille på, spillertroppen har jeg tro på skal bli bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvem skal ut?
×
×
  • Opprett ny...