Gå til innhold

Hvem skal ut?


Håvard
 Del

Anbefalte innlegg


Stallen 2009

Vi har allerede mistet en del spillere i forhold til de som startet for oss. Det er naturlig at det blir flere utskiftninger, men jeg håper vi får inn erstattere før vi selger, slik at gutta kan få en skikkelig sesongoppkjøring der de slipper å spille five-a-side på trening

 

1. JON KNUDSEN

2. FREDRIK RISP

-> Forlot oss i sommer

3. JON INGE HØILAND

5. PONTUS SEGERSTRÖM

6. TOM STENVOLL

7. HENNING HAUGER

-> Salgspotensiale, kan vi si nei?

8. ESPEN HOFF

-> Ønskes av Odd. Har tidligere vist klubblojalitet ved å bli ut kontraktstider. Blir sannsynligvis med videre

9. CHRISTIAN KELLER

-> Forlot oss i sommer

10. DAIGO KOBAYASHI

-> Usikkerhet rundt ny kontrakt/låneavtale

11. DANIEL NANNSKOG

12. KRISTOFFER JENSEN

-> Ønsker ny klubb?

13. PÁLMI RAFN PÁLMASON

14. ZDENEK ŠENKERÍK

-> Forlot oss i sommer

15. MORTEN M. SKJØNSBERG

16. TOR MARIUS GROMSTAD

17. PONTUS FARNERUD

-> Mannen burde jo være interessant for større klubber, kan vi si nei til et godt tilbud?

18. THOMAS ROGNE

-> Ønskes av flere andre klubber

19. JOHAN ANDERSSON

20. INGE ANDRÉ OLSEN

-> Lite spilletid i år. Ønskes sikkert av Start. Dyr i drift. Ønsker mer spilletid? En ekte blaa helt, får vi se han med videre?

21. MIKKEL DISKERUD

22. IVEN AUSTBØ

-> Hvor lenge har han tålmodighet til å sitte på benken?

23. VEGAR EGGEN HEDENSTAD

24. JØRGEN SKJELVIK

25. FREDRIK BERGLUND

-> Retunerer til Elfsborg

27. TORSTEIN ANDERSEN AASE

29. JAN TØMMERNES

-> Ingen spillertid i år. Holder han nivået?

 

Av de mest etablerte mister vi Bella. Daigo er usikker. Vi selger nepper både Pontus og Henning. Det er signalisert at vi skal ha inn en venstreback og en spiss. I tillegg skal vi kanskje ha et par juniorer opp i stallen. Noen som vet hvor stor stallen skal være neste år? Tar det for gitt at om HH/PF selges, så blir det hentet inn erstatter utover spiss/back.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tar det for gitt at om HH/PF selges, så blir det hentet inn erstatter utover spiss/back.

 

Jeg tror at tomrommet etter et eventuelt salg av en av de to nevnte vil bli fylt av spillere som allerede er i troppen. Palmi, Mix, Andersson, Kobayashi og Hedenstad kan ta over på midten om vi mister HH eller PF. Jeg håper selvfølgelig at begge blir ut 2010, men om 1-2 år så er nok Mix og/eller Hedenstad modne for å ta den sentrale midtbanerollen på heltid i spann med enten HH eller PF. Men forvinner en av dem, så tror jeg vi fyller på med en erstatter i form av en ving for å øke valgmulighetene i midtbaneleddet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Mitt tips er at vi "mister" to i forsvar etter at ledelsen i Stabæk har tatt en kost-nytte analyse:

 

MMS kommer desverre dårligst ut av alle i kost-nytte analysen. Neste sesong: Hønefoss

IAO vil spille ha mer spiletid og med tanke på kost, spiller IAO i Strømsgodset eller VIF neste sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ferdig i Stabæk

Jon Inge Høiland, Diogo og Jan Banan Tømmernes er ikke med i Stabæks planer for 2011.

Tom Stenvoll og Daniel Nannskog legger opp

 

Daniel Paul Gustav Nannskog (36) 3.847.600

Jon Inge Høiland (33) 1.965.187

Tom Stenvoll (32) 799.691

Jan Banan Halbrendt Tømmernes (23) 358.033

 

Det betyr en lønnsbesparelse på ca 7.5 mill

 

I tillegg er det ikke helt utenkelig at en eller flere selges

Hans Pontus Farnerud (30) 1.668.262

Henning Hauger (25) 1.619.560

Iven Austbø (25) 1.227.226

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det kommer vel an på hvor mye lavere lønn han har akseptert. Om man kutter lønnen hans med 50% er det fremdeles mer enn han er verdt. Uten Høiland har vi fremdeles fem spillere som kan spille midtstoppere, pluss eventuelle juniorspillere som hentes opp. Da er det i mine øyne ikke så rart om man ikke er villig til å spandere på han en ny kontrakt. Men i mine øyne har han aldri vært noe mer enn en upålitelig middels spiller; det er tydeligvis en del som er uenige med meg der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Vi skal ikke utelukke at personlige realsjoner også kan ha en viss betydning...

 

Høiland varierer i prestasjoner fra det meget gode til det helt forferdelige, men han er den spilleren som hadde passet best i spann med Skederovic.

 

Hvis vi ser på de mest naturlige kombinasjonene:

 

Skenderovic - Gromstad er den kombinasjonen jeg har mest tro på. Men Gromstad har fått lite tillitt under Jan Benedicts regime. Såpass lite sett opp mot spillerens prestasjoner de gangene han har fått sjansen at man blir tvunget til å sette noen spørsmålstegn i margen rundt hvorfor spilleren ikke prioriteres.

 

Skederovic - Hammer Tja, det kan funke. Hammer er ung og lovende, men fremdeles ikke satt på de helt store prøvene. Han gjør også endel feil i de kampene jeg har sett. Han må få tid til å øve og feile litt før han kan regnes som et regulært medlem av 1. 11'eren.

 

Skederovic - MMS - Her værer jeg fare! Disse spillerne har mye av de samme styrkene og svakhetene - sammen kan det bli "sveitserost" i midtforsvaret.

 

Så jeg synes personlig at det er litt skummelt å kutte JIH...

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trist med Jon Inge Høiland. Skulle gjerne sett han videre i Stabæk. Han har slått seg til ro på Snarøya med familien og tipper han er villig til å gå en del ned i lønn.

 

Vi får håpe at han ikke finner noe annet slik at Stabæk kan tilby han en ny kontrakt med vesentlig lavere lønn.

 

Som @ringo sier er han også den som passer best sammen med Skenderovic.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trist med Jon Inge Høiland. Skulle gjerne sett han videre i Stabæk. Han har slått seg til ro på Snarøya med familien og tipper han er villig til å gå en del ned i lønn.

 

Vi får håpe at han ikke finner noe annet slik at Stabæk kan tilby han en ny kontrakt med vesentlig lavere lønn.

Takket nei til kontrakt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stallen 2011

Stallen 2011 skal telle 20 mann. Vi har pr i dag 18 spillere som er med i neste års planer. Vi mangler en ving og en spiss.

 

Ut: Nannskog, Stenvoll, Daigo, Tømmernes, Høiland

 

Målmenn

Jon Knudsen

Iven Austbø

 

Forsvarsspillere

Bjarni Ólafur Eiríksson

Jørgen Hammer

Morten Morisbak Skjønsberg

Vegar Eggen Hedenstad

Tor Marius Gromstad

Haris Skenderovic

 

Midtbanespillere

Henning Hauger

Pálmi Rafn Pálmason

Pontus Farnerud

Johan Andersson

Mikkel Diskerud

Jørgen Skjelvik

Erik Benjaminsen

 

Angrepsspillere

Veigar Páll Gunnarsson

Marius Helle

Torstein Andersen Aase

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Trist med Jon Inge Høiland. Skulle gjerne sett han videre i Stabæk. Han har slått seg til ro på Snarøya med familien og tipper han er villig til å gå en del ned i lønn.

 

Vi får håpe at han ikke finner noe annet slik at Stabæk kan tilby han en ny kontrakt med vesentlig lavere lønn.

Takket nei til kontrakt

- Hvis det ikke skulle gå, er han hjertelig velkommen til å banke på døra igjen — så sant vi ikke har funnet en ny spiller i hans posisjon, sier Olsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi skal ikke utelukke at personlige realsjoner også kan ha en viss betydning...

 

Høiland varierer i prestasjoner fra det meget gode til det helt forferdelige, men han er den spilleren som hadde passet best i spann med Skederovic.

Det kan sikkert stemme, men sånn sett er det mer grunn til å stille spørsmål ved å signere en stoppertype som Skenderovic, særlig når han også mangler eliteserieerfaring, enn at Høiland ikke fikk ny kontrakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi skal ikke utelukke at personlige realsjoner også kan ha en viss betydning...

 

Høiland varierer i prestasjoner fra det meget gode til det helt forferdelige, men han er den spilleren som hadde passet best i spann med Skederovic.

Det kan sikkert stemme, men sånn sett er det mer grunn til å stille spørsmål ved å signere en stoppertype som Skenderovic, særlig når han også mangler eliteserieerfaring, enn at Høiland ikke fikk ny kontrakt.

Hepp,

 

Ja, ikke sant!

 

Samtidig legger man et meningsløst press på Skenderovic...

 

Man spiller et høyt spill...

 

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nja, jeg vet ikke om jeg er helt med på den.

 

Å forsvare seg starter med hvor stor risiko man tar i angrep og hvor raskt man omstiller fra angrep til forsvar, og fortsetter med hva angreps- og midtbanespillere foretar seg i forsvarsfasen. Forsvarsrekka er kun det nest siste leddet av totalt fire i det å forsvare seg. Her er det flere konkrete ting å ta tak i og forbedre på treningsfeltet, som ikke nødvendigvis går på kvalitetene blant de fire bakerst.

 

Jeg synes vi har flere interessante kvaliteter blant våre forsvarsspillere; Eiriksson har en veldig fin venstrefot som kan og bør utnyttes langt mer, Hedenstad har motor og offensiv kapasitet med stort potensiale, Hammer kan bli en ordentlig solid midtforsvarer og Gromstad har stort potensiale som spillende stopper eller "center half". Det mangler kan hende litt hurtighet og rutine (ironisk nok de to tingene Skenderovic ikke tilfører laget), men sånt går det alltids an å ta hensyn til i måten man forsvarer seg på.

 

Vi hadde et elendig forsvar i 2010 pga hele laget, men potensialet blant forsvarsspillerne våre er stort og det er ikke gitt at det ikke blir vesentlig bedre i 2011.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Nja, jeg vet ikke om jeg er helt med på den.

 

Å forsvare seg starter med hvor stor risiko man tar i angrep og hvor raskt man omstiller fra angrep til forsvar, og fortsetter med hva angreps- og midtbanespillere foretar seg i forsvarsfasen. Forsvarsrekka er kun det nest siste leddet av totalt fire i det å forsvare seg. Her er det flere konkrete ting å ta tak i og forbedre på treningsfeltet, som ikke nødvendigvis går på kvalitetene blant de fire bakerst.

 

Jeg synes vi har flere interessante kvaliteter blant våre forsvarsspillere; Eiriksson har en veldig fin venstrefot som kan og bør utnyttes langt mer, Hedenstad har motor og offensiv kapasitet med stort potensiale, Hammer kan bli en ordentlig solid midtforsvarer og Gromstad har stort potensiale som spillende stopper eller "center half". Det mangler kan hende litt hurtighet og rutine (ironisk nok de to tingene Skenderovic ikke tilfører laget), men sånt går det alltids an å ta hensyn til i måten man forsvarer seg på.

 

Vi hadde et elendig forsvar i 2010 pga hele laget, men potensialet blant forsvarsspillerne våre er stort og det er ikke gitt at det ikke blir vesentlig bedre i 2011.

 

Jeg er enig i det meste du skriver, men for å ta IAO&co og Skenderovic i forsvar så har jeg inntrykk av at Skenderovic også tilfører fightervilje og oppisker-evne, noe som også mangler bak (og delvis lenger fram på banen og). Vi husker alle hvor mye Nannskog kunne skrike og agere og få med seg laget, og hvor mye en slik type manglet da Nannskog var skadet i år.

Men ideelt sett kommer JIH tilbake, så får vi inn (igjen) hurtighet og rutine også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Personlig er jeg strålende fornøyd med alle grep som er tatt så langt rundt den sportslige satsingen.

 

- Jönsson byttet ut med et billig og bra alternativ i Lennartsson. Nytt blod gir ny optimisme. Herlig med en karismatisk leder fremfor noe tråkige Jönsson.

- Helt korrekt å la Jan Banan forlate klubben. Inn som en fullgod og rimelig erstatter har vi fått Helle.

- Stenvolls karrierepunktum letter lønnskostnadene samtidig som stallen ikke svekkes. I tillegg forblir Tom en del av Stabækfamilien gjennom jobb på TA og trenergjerning på Nadderud.

- En tidlig avklaring rundt Nannskog, så vi slipper usikkerhet rundt han. Perfekt timelig å bli tvunget å erstatte Daniel nå som vi får inn en ny trener. Å sette sin lit til en 37 åring som målgarantist hadde vært gambling. Ser frem til å se ny spisser utfolde seg i den blaa drakten. Pluss for millionkutt i lønningene, samt at vi drar nytte av hans kompetanse ved å la han jobbe med våre yngre spillere.

- Espen Hoff solgt. Frustrerende, men likanes spiller. Korrekt avgjørelse å la han dra da skattelistene ble offentliggjort. Ser heller at Skjelvik får sjansen.

- Hulsker returnert. En halv million rett ut av vinduet. Håper vi aldri ikke gjør slike tabber igjen.

- Man ble enig med Onstad om å avslutte kontrakten. Fryktet vi måtte slite med han i de 3 neste årene.

- Diogos avtale blir ikke permanent. Det må da finnes nok av unggutter i Skandinavia som er bedre integrert og som kan gjøre akkurat samme jobben som Diogo gjorde for like lite eller mindre penger.

- Bakke forlenger. Greit med noe kontinuitet.

- Høiland (blir 34 år i løpet av TL2011) er ingenting å satse på. Trolig tilbudt en kontrakt på under millionen mot sin gamle på 1,8 m. Vil si han må ned mot 700k-800k før han nærmer seg value for money. Skuffende år og overhode ikke stått fram som den ledertypen vi burde forvente oss av en landslagsspiller. Hans manglende passion har nærmest vært skremmende. Da er det greit å få inn en billig sulten stopper i Skenderovic. Tydeligvis en ledertype som trives med å gå i krigen om det trengs samtidig som han ønsker å spille fotball. Ingen ulempe at han kommer fra et kunstgresslag.

 

Det som mangler i mine øyne å foreta seg i forhold til de som allerede er i stallen er følgende. Sørg for guds skyld å signer ny kontrakt med Mix. Reforhandl Skjønsbergs avtale. Tilby forlengelse mot redusert lønn. Kontrakten hans går ut neste sesong , og Skjønberg hører til i Stabæk samtidig som han trolig vil slite med å finne en annen arbeidsgiver i 2012. Bør være doable. Jobb for å bli kvitt Iven og erstatt han med en ung billig keeper som er villig til å utvikle seg i 2-3 år som Knudsenreserve. Best for begge parter. Ellers ville jeg ikke blitt for skuffet om Palmi og/eller Bjarni ble erstattet.

 

Så gjelder det bare å fylle opp stallen med JL-signeringer og glede seg til neste sesong. Til slutt kan jeg vel nevne at jeg synes IAO har gjort en god figur i sin nye rolle i klubben så langt. Det viktigste i 2011 er å vise til god økonomi samtidig som man ser en viss sportslig fremgang og får en økt trivselsfaktoren på TA fra 2010. Vi hadde bare 4 lag bak oss på hjemmetabellen (deriblant tre nedrykkslag. Hønefoss med færre mål i mot(!) og SF med kun 4 flere). Ville foretrukket en plassering midt på tabellen med økonomi i balanse og A.Aase som toppscorer fremfor en 4. plass med et resultat på minus 10m og Nannskog som toppscorer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jon Knudsen fyller mye av lederrollen i forsvaret. Jeg tror behovet for en sjef i de bakerste rekker i den forstand blir litt overdrevet, men vi hadde trengt en som er etablert på topp skandinavisk nivå. Det er selvfølgelig aldri feil med flere ledertyper, og bra mentalitet og holdninger bør være et krav til alle spillere, uansett hvilken rolle de skal fylle.

 

Valget av Skenderovic er naturligvis godt ment. Om det er godt tenkt gjenstår å se. I utgangspunktet ser det for meg ut som det er lagt vekt på andre egenskaper enn det som mangler mest i forsvaret vårt og at signeringen av Skenderovic ikke er satt i sammenheng med å la Høiland gå, men det betyr ikke at Skenderovic må være en dårlig spiller eller at totalen ikke kan bli bra.

 

Alt i alt er jeg enig i at IAO gjør et positivt førsteinntrykk, selv om jeg i utgangspunktet har vært, og fremdeles er, skeptisk til hvorvidt han er rett mann i jobben. Han fant en bra ordning for Daniel, tror jeg, og avgjørelsen om ikke å forlenge med Høiland er tøff, men riktig. (Høiland har kvaliteter vi kan trenge, men er altfor dyr og etter mitt syn heller ikke god nok.)

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror Skenderovic slår til. Hvem her hadde hørt om Johan Andersson før han kom? Eller Pontus Segerstrøm.

 

Segerstrøm kom fra Landskrona som Jønsson hadde veldig god oversikt over. Johan kom fra Malmø, men han hadde vært store deler av sin karriere i Landskrona.

 

Lennartsson har nok god oversikt over de to øverste ligaene i Sverige, fordi det er der han så etter U21 spillere. Jønsson mistet litt av den egenskapen etter 2008 sesongen.

 

I 2009 hentet han inn Risp (katastrofe) og Berglund. Berglund var ingen ukjent mann ettersom han hadde spilt i København.

 

Jeg tror at Stabæk henter inn en kreativ midtbanespiller hvis PF eller HH drar. Jeg tror på en Kantspiller med typiske vingkvaliteter. Jeg tror Stabæk henter inn en litt etablert spiss på lån, fordi det enda er et år til TAA slår igjennom for fullt.

Endret av joogs
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror Skenderovic slår til. Hvem her hadde hørt om Johan Andersson før han kom? Eller Pontus Segerstrøm.

 

Segerstrøm kom fra Landskrona som Jønsson hadde veldig god oversikt over. Johan kom fra Malmø, men han hadde vært store deler av sin karriere i Landskrona.

 

Lennartsson har nok god oversikt over de to øverste ligaene i Sverige, fordi det er der han så etter U21 spillere. Jønsson mistet litt av den egenskapen etter 2008 sesongen.

 

I 2009 hentet han inn Risp (katastrofe) og Berglund. Berglund var ingen ukjent mann ettersom han hadde spilt i København.

 

Jeg tror at Stabæk henter inn en kreativ midtbanespiller hvis PF eller HH drar. Jeg tror på en Kantspiller med typiske vingkvaliteter. Jeg tror Stabæk henter inn en litt etablert spiss på lån, fordi det enda er et år til TAA slår igjennom for fullt.

 

egentlig minner Andy Carroll i Newcastle meg litt om de ferdighetene TAA tilskrives. kanskje alt han trenger er litt blind satsning. og skottsk vinnerinnstinkt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Utrolig kjipt i så fall! Men man må vel vise forståelse om det skjer... Som han sa på tv2 så har vel klubben hatt en litt annen utvikling enn hva han ble forespeilet da han kom! Selv om han har prøvd profflivet så ønsker han jo allikevel å være i en klubb med ambisjoner og vinnersjanser! Vinnersjanser som svekkes ytterligere om han drar vel og merke...

 

Håper bare ikke det blir rbk!!!! Da blir jeg oppgitt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Hvem skal ut?
×
×
  • Opprett ny...